Gå til innhold

Er sånn prevensjon man tar på armen farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiral? Usikker hva det het men ja

Anonymkode: 9f11a...f2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pstav?

Nei, vurderer du det selv? Google er din venn.

Anonymkode: b3488...81d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiral? Usikker hva det het men ja

Spiral settes inn i skjeden. Du mener kanskje p-stav? Ikke farlig, men har så klart bivirkninger som all annen hormonell prevensjon. 

Anonymkode: 52be2...4b3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pstav?

Nei, vurderer du det selv? Google er din venn.

Ja mente p stav. 
jeg vurderer å ta det, men er redd

Skrevet

Jeg hadde min p-stav i armen i 3 år og var veldig fornøyd. De første 2 årene hadde jeg omtrent ikke mensen, men det siste året kom det litt mens med jevnere mellomrom. Ikke at det er "ordentlig" mens da, jeg skulle vel sagt blødning. For du får jo ikke eggløsning, og kan ikke bli gravid. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja mente p stav. 
jeg vurderer å ta det, men er redd

Jeg har det på 2 omgang nå, hatt det snart i 6 år. Veldig fornøyd, ikke skummelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, mercury_ skrev:

Jeg hadde min p-stav i armen i 3 år og var veldig fornøyd. De første 2 årene hadde jeg omtrent ikke mensen, men det siste året kom det litt mens med jevnere mellomrom. Ikke at det er "ordentlig" mens da, jeg skulle vel sagt blødning. For du får jo ikke eggløsning, og kan ikke bli gravid. 

Åja, men har det noe alvrolig bivirkning eller komplikasjon 

hvorfor valgte du å ta av etter 3 år?

AnonymBruker
Skrevet

Har p-stav. Ha er du redd før? Er ansett som et av de sikres prevensjon midlene og lavet blodpropp risiko en vanlig p-piler. 

Anonymkode: 03a2b...9b1

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på 2 omgang nå, hatt det snart i 6 år. Veldig fornøyd, ikke skummelt.

Men er det ikke dårlig for kroppen med tanke på at den forandrer kroppens normale funksjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke dårlig for kroppen med tanke på at den forandrer kroppens normale funksjon? 

All hormonell prevensjon gjør dette til en viss grad. Noen får ingen bivirkninger, andre får mange. Jeg hadde p-stav og fikk veldig dårlig hud av den. Har gått over til p-plaster og er fornøyd med det.

Anonymkode: d87f0...7f7

• Liker 1
Skrevet

Åja, men har det noe alvrolig bivirkning eller komplikasjon 

hvorfor valgte du å ta av etter 3 år?

Den må skiftes ut etter 3 år, da "går den ut på dato". Da kan du velge om du vil sette inn en ny en (i den andre armen) eller om du vil gå over til en annen form for prevensjon, eller slutte helt. 

Jeg hadde ingen komplikasjoner eller bivirkninger. De gir deg litt bedøvelse, så jeg kjente verken at de satte den inn, eller at de tok den ut. Jeg fikk et stort blåmerke på armen etter at de satt den inn, det er helt vanlig. Gikk bort etter noen dager, som alle andre blåmerker. Kjente ikke mye til at jeg hadde staven i armen, kun når jeg kjente etter. 

Jeg hadde gått på p-piller i over 10 år uten komplikasjoner eller merkbare bivirkninger, og gikk rett over på p-stav. Kjente ikke forskjell på hvordan jeg følte meg og det var godt å slippe å huske på å ta pilla. 

Men om du har reagert dårlig på p-piller før vil jeg tro det er en risiko for at du ikke tåler p-stav så godt heller. 

Man kan forøvrig ta ut staven når som helst hvis man ikke trives med den. Det sies at man skal kunne bli gravid rett etterpå, men dette har jeg ikke testet ;)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at det til en viss grad gjør noe med kroppen. Og jeg tror det er ganske individuellt hvordan man reagerer på horomonprevensjon. Så du må nesten bare prøve. 

Samtidig er det en veldig trygg form for prevensjon, du trenger ikke bekymre deg for om du har husket å ta pilla osv. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pstav er en av de mildeste hormonelle prevensjonene man får tak i  - så nei. Pstav og spiral er "best" for kroppen og mildest + null økt risiko for blodpropp (som p piller, psprøye og plaster osv har)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pstav er en av de mildeste hormonelle prevensjonene man får tak i  - så nei. Pstav og spiral er "best" for kroppen og mildest + null økt risiko for blodpropp (som p piller, psprøye og plaster osv har)

Er veldig redd for å få blodpropp.

men tenker det hadde vært så deilig å slippe å ha mensen!

samt ha sex uten kondom!

AnonymBruker
Skrevet

All hormonell prevensjon har bivirkning. Snakk med legen din. 

Anonymkode: e3bf6...e30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blødde i 6 måneder på p stav, før den ble fjernet fordi den helt tydelig ikke funket for meg. 

Anonymkode: e3bf6...e30

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig redd for å få blodpropp.

men tenker det hadde vært så deilig å slippe å ha mensen!

samt ha sex uten kondom!

Da burde du kanskje prøve ut minipiller eller pstav? Ingen er noen garanti for å miste mensen, og vanlig å få bivirkninger de første 3 mnd ekstra (blødning), snakk med legen din. hvor gammel er du?

Du burde uansett bruke kondom med mindre det er fast partner

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du kanskje prøve ut minipiller eller pstav? Ingen er noen garanti for å miste mensen, og vanlig å få bivirkninger de første 3 mnd ekstra (blødning), snakk med legen din. hvor gammel er du?

Du burde uansett bruke kondom med mindre det er fast partner

Er 20, er fast partner jeg har hatt i 5 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...