Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva jeg skal krysse av på. Man får spørsmål om man skal søke stipend, eller stipend OG lån, og deretter om man vil ha maksimalt/begrenset lån. Hva betyr alt dette i praksis?

Anonymkode: b4d82...585

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. 

I mitt studiet er det beregnet en fire ukers tur med feltarbeid i et annet land det første året, hvor man trenger ekstra midler til reisen. Søker man om det allerede i første søknad om stipend? Og hvordan løses det når man ikke vet om feltarbeidet blir noe av pga korona? Noen som har peil?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på hva jeg skal krysse av på. Man får spørsmål om man skal søke stipend, eller stipend OG lån, og deretter om man vil ha maksimalt/begrenset lån. Hva betyr alt dette i praksis?

Det betyr rett og slett om du søker på maksimalt lån (altså alt du kan få) eller om du vil låne en spesifikk sum (altså begrenset). Begrenset lån er gjerne hvis du jobber mye ved siden/har oppsparte penger og bare vil låne det du har behov for, og ikke vil sitte igjen med mer studielån enn nødvendig. 
Om du søker bare stipend så får du ikke noe lån. 

Anonymkode: 40b98...0ab

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du bare søker om stipend får du kun de 40 % som eventuelt blir til stipend når du står på eksamen. 

Det vanlige er å søke om maksimalt lån og stipend. Da får du ca. 20 000 i august og januar, og ca. 8800 i de andre månedene. 

Hvis du søker om bare stipend eller begrenset lån bør du absolutt jobbe en del ved siden av, for det er LITE penger. 

Anonymkode: 6f75d...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger alt om du ikke har jobb se her:

https://lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/informasjon-om-studiearet-2020-2021/hvor-mye-kan-jeg-fa-i-2020-2021/

Anonymkode: ac3cd...a9d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man skal alltid søke om stipend og lån, og deretter maksimalt lån.

Anonymkode: 67f32...f52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger denne. 

I mitt studiet er det beregnet en fire ukers tur med feltarbeid i et annet land det første året, hvor man trenger ekstra midler til reisen. Søker man om det allerede i første søknad om stipend? Og hvordan løses det når man ikke vet om feltarbeidet blir noe av pga korona? Noen som har peil?

Hei! Litt sent svar kanskje, men hadde samme problemstilling i forfjor. Skulle til utlandet i en måned med skolen det andre semesteret mitt andre år. Før skoleåret begynte søkte jeg bare som vanlig, og jeg søkte ikke om ekstrastipend/lån før i slutten av november (altså bare noen måneder før jeg begynte), når det var bekreftet at vi skulle reise. De endret da bare utbetalingsplanen jeg allerede hadde for det neste semesteret, som i mitt tilfelle gjorde at jeg fikk alt utbetalt i januar i stedetfor hver måned. 

Det skal derfor gå helt fint for deg å vente til senere dette året med å søke hvis du skal reise vårsemesteret. Skal du reise høstsemesteret nå ville jeg sett på når turen evt. er, da du fint skal kunne søke i august/september/oktober osv. Men det er ingenting i veien for å søke nå, for deretter å ta kontakt med lånekassen for å betale tilbake pengene siden turen ikke ble noe av alikevel.

Anonymkode: 83aa7...e56

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Litt sent svar kanskje, men hadde samme problemstilling i forfjor. Skulle til utlandet i en måned med skolen det andre semesteret mitt andre år. Før skoleåret begynte søkte jeg bare som vanlig, og jeg søkte ikke om ekstrastipend/lån før i slutten av november (altså bare noen måneder før jeg begynte), når det var bekreftet at vi skulle reise. De endret da bare utbetalingsplanen jeg allerede hadde for det neste semesteret, som i mitt tilfelle gjorde at jeg fikk alt utbetalt i januar i stedetfor hver måned. 

Det skal derfor gå helt fint for deg å vente til senere dette året med å søke hvis du skal reise vårsemesteret. Skal du reise høstsemesteret nå ville jeg sett på når turen evt. er, da du fint skal kunne søke i august/september/oktober osv. Men det er ingenting i veien for å søke nå, for deretter å ta kontakt med lånekassen for å betale tilbake pengene siden turen ikke ble noe av alikevel.

Anonymkode: 83aa7...e56

Ah, okei. Takk for utdypende svar! Jeg var bare ikke klar over at man kunne sende en søknad på et senere tidspunkt 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...