Gå til innhold

Ny nabo med forkjærlighet for bass HVER DAG!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å gå på veggen! Det er 3 leiligheter på rekke og jeg bor ytterst og denne naboen i midten. Den helgen han her flyttet inn for rundt tre uker siden så satte han opp anlegget sitt og fyrte av første søndagen og jeg ba til høyere makter at han ikke var en fyr som spille bass hver eneste dag og ikke tar hensyn til andre, forrige leietager ble kastet ut pga støy. Han var veldig påpasselig med å være stille på kvelden den første uka, men så begynte han å få kompiser på besøk som bodde hos han ett par dager og da var det først "fest" på tirsdag, og så onsdag til rundt 4 på morgenen. Dagen etter fyrte de av musikk kl. 11. Og la meg bare si at høy musikk noen ganger plager meg lite, prating, skråling og en fest en gang i blant til sene nattetimer er helt greit, det er den forbanna bassen selv om den er relativt lav som går meg på nervene, og spesielt så ofte!

En formiddag var jeg så full av adrenalin at jeg gikk og banket på hos han for å fortelle hvor lydt det var og inviterte han over slik at han kunne høre selv, men da satte han bass-styrken ned først. Jeg spiller en del, og sitter med headset, men likevel så hører/føler jeg vibrasjonene fra bassen og jeg hører ikke musikken fra han bare den evigvarende "dunkdunkdunkdunkdunk" over flere timer hver dag. Han var overraskende hygggelig og ydmyk og en godt voksen mann, han ble med over for å høre, men 2 minutter i stua der vi prater blir jo noe annet enn å sitte i sofaen i stillhet hver dag og høre på det her. Hadde det bare vært musikk så kunne jeg hvertfall ha overdøvd det med headset eller musikk selv.
Han sa han forsto problemet og visste hvor irriterende det kunne bli. Han kunne også fortelle at tidligere naboer hadde klaget på musikken hans flere etasjer over... Han spurte meg om jeg ikke kunne komme over om det ble for ille igjen, og tonen var veldig hyggelig. Fortalte jo at jeg er helt for at man skal leve som normalt i eget hjem, og en gang i blant er det helt okey at han kjører på og at det er mye bedre med skikkelig lyd ett par timer en gang i blant enn lav bass hver dag, han var helt med på det.

Pustet lettet ut og tenkte at nå blir det kanskje bedre. Jeg dro på fest samme dag senere på dagen, jobb lørdag og da jeg kom hjem i går rundt kl. 21 så var det i gang igjen... Tenkte at siden det er helg så får jeg bite tenna sammen, musikken ble skrudd opp rundt 1 før det ble stille (kaaanskje jeg slo døra "litt" hardt igjen...) Det her går meg så på nervene, og har jeg noen sak? Han spiller jo ikke så høyt, det er ikke slik at glassene mine dirrer eller bilder detter ned fra veggen, men bare lav bassfrekvens hele tiden. Han har heller ingen jobb, så det er jo fra tidlig morgen til sent på kvelden. Han holdt de andre naboene oppe på tirsdag, men da av musikk, basskassen hans står inntil min vegg. Veldig dårlig isolert. Bor på landet for en grunn og det er jo for å koble av når jeg først er hjemme og slippe å forholde meg til andre mennesker på den måten 🤪

Jeg vet jeg kan be han være helt stille etter kl. 23 (24 i helgene), men har jeg noe sak på dagtid?
I skrivende stund så er det i gang igjen, dog lavt...

Beklager langt innlegg, men blir bare så rådvill!

Anonymkode: 078d3...eea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med adre naboer og skriv klage, evnt ring politiet

Anonymkode: 967db...c8a

• Liker 6
Skrevet

Da får han lydisolerende for egen regning. Det er mulige løsninger, men du må Google litt først. Sett deg ned og ta en prat så dere kan finne en levelig løsning. 

Jeg er glad i høy musikk sjøl, og har pratet med naboene. Da jeg hadde besøk av en kompis, så tipset en meg om å flytte høyttaleren til veggen uten naboer. Etter det har de ikke hørt noe som helst. Nå er ikke det mulig for din nabo, men han må finne en løsning hvis han ønsker å fortsette å bo der. 

Skrevet

Slike naboer er så morsomme. Nøkkelen her er å ha et mye større anlegg og være fan av metallmusikk.

Med Meshuggah på full vreng (da bruker jeg Peltor hørselvern) så blir naboen fort lei og skjønner tegninga. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk med adre naboer og skriv klage, evnt ring politiet

Anonymkode: 967db...c8a

Ja, synes bare det er så synd når han virker så hyggelig og imøtekommende når jeg prater med han, men det er jo klart, om han er det kun for å jatte med for så å fortsette i samme stil hver dag så er det fare for det, de andre naboene er jo også berørt.

4 hours ago, liljene said:

Da får han lydisolerende for egen regning. Det er mulige løsninger, men du må Google litt først. Sett deg ned og ta en prat så dere kan finne en levelig løsning. 

Jeg er glad i høy musikk sjøl, og har pratet med naboene. Da jeg hadde besøk av en kompis, så tipset en meg om å flytte høyttaleren til veggen uten naboer. Etter det har de ikke hørt noe som helst. Nå er ikke det mulig for din nabo, men han må finne en løsning hvis han ønsker å fortsette å bo der. 

Jeg har et bra headset der mikrofonen er gåent, så tenkte jeg kunne tilby han det, men føler det kanskje er en litt vel passiv aggressiv gave 😅 Tenkte å foreslå gummiknotter, men vet ikke hvor mye det hjelper når subwooferen står rett ved veggen mot meg. Å lydisolere blir nok ikke noe alternativ da han bare leier går jeg ut i fra. Skal undersøke litt.

Ja, er veldig glad i høy musikk jeg også, men siden jeg bor som jeg bor så har jeg gått til anskaffelse av headset så jeg kan høre på musikken jeg liker høyt uten å plage andre, det sier seg jo selv tenker jeg. Det er ganske naivt og dårlig kombo å flytte i midten av tre eldre leiligheter uten god lydisolering når man er musikk, og bass-frelst og helst vil spille høyt hele døgnet... Men skal få tatt en prat til med han. Takk for tips!

4 hours ago, Hr. Aktiv said:

Slike naboer er så morsomme. Nøkkelen her er å ha et mye større anlegg og være fan av metallmusikk.

Med Meshuggah på full vreng (da bruker jeg Peltor hørselvern) så blir naboen fort lei og skjønner tegninga. 

Hahah! Jeg svartnet ett lite øyeblikk og dundra løs med samme type musikk som du nevner, men er redd for at han bare tenker: Ah! Så gøy med flere musikkinteresserte. Da er alt lov! 😂 Veldig fristende, dog! Kanskje jeg skal sette på noe på repeat neste gang jeg stikker på jobb 😈 Neida... Joda...

• Liker 4
Skrevet

Har samme problem, bor i et sameie med tre leiligheter som har samme inngangsparti. Fyren i leiligheten under meg, synger, spiller gitar, bass, keyboard, alt som er virker det som, til alle tider på døgnet. 

Da klokken var 03.30 en søndag, ble jeg rådet om å vise at det ikke var greit. 

Jeg sto opp, trampet i golvet og la meg igjen. Da ble det stille. 

Skrevet
6 hours ago, Hr. Aktiv said:

Jeg prøvde det der en gang. Tenkte jeg burde gruse ham og den bedritne russemusikken hans med anlegget mitt, men jammen kom jeg ikke til kort. Tenkte at mine gulvstående med doble 6,5" var relativt svære greier i en liten Oslo-leilighet, men han må vel ha plukket opp noen av kjøleskapene til Cerwin Vega. Heldigvis kom en annen nabo ned og slo inn døra hans.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, 89er said:

Har samme problem, bor i et sameie med tre leiligheter som har samme inngangsparti. Fyren i leiligheten under meg, synger, spiller gitar, bass, keyboard, alt som er virker det som, til alle tider på døgnet. 

Da klokken var 03.30 en søndag, ble jeg rådet om å vise at det ikke var greit. 

Jeg sto opp, trampet i golvet og la meg igjen. Da ble det stille. 

Hørtes ut som en drøm 🙄 Jeg bare fatter ikke at det sitter så langt inne for enkelte mennesker å utvise normal hensyn. Virker som om de mener det er frihetsberøvelse om de ikke kan sitte og høre på den "dunk dunk" musikken sin til alle døgnets tider, eller de hører jo musikk, det er de rundt som må sitte og høre på bassen... Tror det var noe forskning som kunne konkludere med at folk faktisk blir gale når de blir tvåtvunget bass hele tiden. Og det forstår jeg godt nå. Det ender vel med at jeg i raseri løper ut og går frendzie på døra hans.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i 2-mannsbolig, og har bassnerver. Naboene vår har prøvd seg med bass nattestid noen ganger, lavt her også. Jeg har konsekvent sagt fra hver gang. Orker bare ikke denne dunkdunkdunkdunk-lyden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, synes bare det er så synd når han virker så hyggelig og imøtekommende når jeg prater med han, men det er jo klart, om han er det kun for å jatte med for så å fortsette i samme stil hver dag så er det fare for det, de andre naboene er jo også berørt.

Jeg har et bra headset der mikrofonen er gåent, så tenkte jeg kunne tilby han det, men føler det kanskje er en litt vel passiv aggressiv gave 😅 Tenkte å foreslå gummiknotter, men vet ikke hvor mye det hjelper når subwooferen står rett ved veggen mot meg. Å lydisolere blir nok ikke noe alternativ da han bare leier går jeg ut i fra. Skal undersøke litt.

Ja, er veldig glad i høy musikk jeg også, men siden jeg bor som jeg bor så har jeg gått til anskaffelse av headset så jeg kan høre på musikken jeg liker høyt uten å plage andre, det sier seg jo selv tenker jeg. Det er ganske naivt og dårlig kombo å flytte i midten av tre eldre leiligheter uten god lydisolering når man er musikk, og bass-frelst og helst vil spille høyt hele døgnet... Men skal få tatt en prat til med han. Takk for tips!

Hahah! Jeg svartnet ett lite øyeblikk og dundra løs med samme type musikk som du nevner, men er redd for at han bare tenker: Ah! Så gøy med flere musikkinteresserte. Da er alt lov! 😂 Veldig fristende, dog! Kanskje jeg skal sette på noe på repeat neste gang jeg stikker på jobb 😈 Neida... Joda...

Men han er jo ikke det, han er en respektløs idiot som gir blaffen i om han plager naboene. Å smile og le litt krever heller ingen innsats, man blir ikke hyggelig bare fordi man gjør det.

Anonymkode: 44627...a23

• Liker 2
Skrevet

Ikke greit. Jeg hadde klikket i vinkel!

Be han bruke hodetelefoner, og om han skal ha fest må han skrive nabovarsel. 

Det skal faktisk være stille kl. 23

Skrevet

Jeg føler med deg. Det der er tortur i lengden. Det er ingen som liker sånn basslyd, det går jo folk på nervene. Jeg har jo opplevd det, men bare en sjelden gang. Syns det var utrolig slitsomt å høre på. Så prøv å formidle til han at du opplever det som tortur. Han bør skjønne det. 

Skrevet
20 timer siden, Okapi skrev:

Jeg prøvde det der en gang. Tenkte jeg burde gruse ham og den bedritne russemusikken hans med anlegget mitt, men jammen kom jeg ikke til kort. Tenkte at mine gulvstående med doble 6,5" var relativt svære greier i en liten Oslo-leilighet, men han må vel ha plukket opp noen av kjøleskapene til Cerwin Vega. Heldigvis kom en annen nabo ned og slo inn døra hans.

6,5 tommere holder ikke nei. 

Selv har jeg to 15" sub og gulvstående "vanlige" høytalere med 12" der også og selvfølgelig flere effekttrinn forsterkere som leverer godt 2x400w kontinuerlig effekt hvert effekttrinn. 

Kan tillegge at dette ikke imponerer noen damer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...