AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Jeg er hjemmeværende og er dratt mellom å ha barna i barnehagen eller ikke. Jeg trenger strengt talt ikke å ha de der, men jeg tenker på det sosiale og læringen de får der, som de ikke vil få hjemme. Det er ikke mange unger i nabolaget som er hjemme på dagtid så jeg er redd for at barna skal bli ensomme. Noen tanker og erfaringer med dette? Anonymkode: f5f92...c94
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Jeg ville sendt de i barnehagen noen dager i uka fra 2-3-årsalderen og sett hvordan de trives med det. Om de trivdes godt og fikk venner ville jeg vurdert å la de gå hver dag, men kanskje med kortere dager siden du har anledning til å bringe/hente etter/før mange andre foreldre. Anonymkode: 66982...a85 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Det avhenger helt av hvor gamle barn du har Anonymkode: dcee6...4cc
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Barnehage, uten tvil! Hadde aldri klart å lære barnet mitt (3 år) alt han har lært der. Han begynte ved 11 måneder. Spesielt det sosiale og disiplin er viktig for meg. Anonymkode: 0b331...3b1 4
Gjest BethD Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 Såklart barnehage! Ingen tvil. Det sosiale, lærdommen og alt. Kunne aldri falle meg inn å ikke ha barna mine i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Du kan godt vente til 2-3 års alder. Det er ikke så mye det første året som barnet har glede av som de ikke får igjen etter 2-3 år. Men etter tre år har de stort utbytte av å være i Bhg. Anonymkode: 39a0e...b53 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 Vent til de er minimum 2 år. Fra 3 år bør de gå i bhg Anonymkode: d78e8...466
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vent til de er minimum 2 år. Fra 3 år bør de gå i bhg Anonymkode: d78e8...466 Hvorfor minimum 2 år? Jeg har en 10 mnd gammel gutt som må i bh rett før 1års dagen. Vi har uansett ikke mulighet til å være hjemme med ham, men ser for meg at det ville blitt kjedelig og ensformig for ham å gå hjemme med meg eller mannen min mye lenger til Anonymkode: 4db41...8e1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Kjenner mange som ikke har gått i barnehage som er særs oppegående både mentalt og sosialt. De som går i barnehage virker kanskje flinkere, fordi de lærer ting tidligere, men hvordan grunnmuren under huset faktisk er, kan man ikke se før de vokser til. Men det er mange fine mennesker som har gått i barnehage fra de var 1 år også 😅 Jeg tenker kanskje at de kan gå noen dager i uken, noen timer? Ikke for at jeg tror det er "nødvendig", men for å leke med andre barn, og gjøre litt andre ting? Anonymkode: 16358...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Jeg gikk aldri i barnehage. Det gjorde de andre barna i området og da jeg begynte på skolen kjente jeg nesten ingen og slet voldsomt med sosiale koder. Jeg har ikke utsatt barna mine for noe sånt. At jeg ikke gikk i barnahage handlet om de voksnes behov, ikke mine. Anonymkode: 13c6c...f50 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 De trenger strengt tatt ikke begynne i barnehage før de er 2-3 år gamle, men da er det veldig positvt. Og enda bedre om du har muligheten til å gi kortere dager. Er selv pedagog i barnehage og det er min mening hvertfall😊 Anonymkode: 4ae5e...e81 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 Mi har definitivt et behov for andre barn og andre ting enn å gå hjemme fra 1,5 års alder. Anonymkode: c8522...906 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Ser flere anbefaler fra 2 års alderen. Jeg ser den, jeg tror personlig at veldig små barn ikke har stort behov for å være i barnehage. Men ser at det kan være nyttig for de litt eldre. Anonymkode: f5f92...c94
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 Barnehage, utan tvil! I dei store byane finn du kanskje andre som barnet kan leike med (på leikeplassen eller i open barnehage), men dei aller fleste går i barnehage frå 1 eller 2 års alder, så det kan bli kjedelig for barnet å gå heime i lengden. I barnehagen lærer dei utrolig mykje; sosialt, motorisk, språklig osv. Eg har ikkje gått i barnehage sjølv (heimeverande mor) og kjente meg veldig utanfor då eg begynte på skulen utan å kjenne nokon (eg var den einaste i klassen som ikkje kjente nokon frå før). Sjølv tok eg eit år ulønna permisjon. Det passa bra for meg og jenta mi at ho begynte i barnehagen rett før ho fylte 2 år. Det varierer så klart kor flinke foreldre er til å finne på nye ting og aktivisere barna, og barn er også forskjellige. Nokre kjedar seg lettare enn enn andre, så eg kan ikkje anbefale ein spesiell alder som er best for barnehagestart. Må legge til at det ikkje er slik at eg ikkje fann på ting å gjere då eg var heime med jenta mi, altså. Me hadde det veldig kjekt. Men eg merkar godt at ho har blomstra etter at ho begynte i barnehagen, og at 2 år var ein passe alder for ho å begynne. Ho er beskjeden og likar seg best i mindre grupper, så tilvenninga har tatt tid, men no synes ho det er "tusengøy" og snakkar mykje om barnehagen ☺️ Anonymkode: 8aa81...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Jenta mi på nå 3,5 var hjemme til 2,5 år. Hun hadde stor glede av andre barn, så hun begynte i bhg. Hun trivdes kjempegodt! Hentet tidlig Anonymkode: 69fe8...9c8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 Hvis en ettåring må i barnehagen - så må ham det. Men hvis du har mulighet til å vente til han er to år, så er mest sannsynlig det et godt valg. Så kan de ha korte dager og noen fridager innimellom (bedre med kortere dager enn faste fridager, slik at det blir kontinuitet i barnets hverdag). Jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte kan si at at et barn på 1,5 år kjeder seg hjemme med foreldrene. Anonymkode: b1fcc...fd9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 Min unge begynte ved 15 mnd alder. Hadde veldig behov for sosialisering, da vi ikke har mange nære rundt oss med barn. Er nå 2,5 år. Og alltid vært i barnehagen fra kl 10-15. Helt perfekt. Rekker å komme og leke litt før lunsj, sove litt, leke, så frukt kl 14 før barnet blir hentet Aldri skreket og alltid vært superfornøyd. Barn er forskjellige, men min begynte ikke ett sekund for tidlig. Anonymkode: 3e5b0...a9f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte kan si at at et barn på 1,5 år kjeder seg hjemme med foreldrene. Anonymkode: b1fcc...fd9 Eg kan forstå det, sjølv om eg var heime med jenta til ho vart 2. Barn er så forskjellige. Enkelte er meir sosiale, utadvendte og er tidlig klar for kontakt med andre barn Anonymkode: 8aa81...4c5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemmeværende og er dratt mellom å ha barna i barnehagen eller ikke. Jeg trenger strengt talt ikke å ha de der, men jeg tenker på det sosiale og læringen de får der, som de ikke vil få hjemme. Det er ikke mange unger i nabolaget som er hjemme på dagtid så jeg er redd for at barna skal bli ensomme. Noen tanker og erfaringer med dette? Anonymkode: f5f92...c94 Jobber på småbarnsavdeling, i forhold til sosialisering så tenker at jeg det kan være greit fra 2 årsalderen, ikke tidligere. Anonymkode: abeda...e9d 2
Sunshineyellow Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 Har du muligheten til redusert plass? 60% plass er topp:) i tillegg ville jeg gitt korte dager. Ville også ventet til barnet er minst 2 år. Ja, mange som begynner før de er 1 år, og det går bra med dem. Men opp til 2 år så handler det om oppbevaring fordi foreldrene jobber. Gjør det som føles riktig for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå