AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Sønnen har en gutt i klassen som er helt ute av kontroll. På skolen er det daglig utagering, vold ovenfor lærere og andre voksne. Innimellom slå han medelever også. «Alt» av instanser som ppt, bup, og helsesøster er inne ifølge foreldrene. De kaller også lærerne og rektor på skolen udugelige. Han har vært sånn siden begynnelsen av 1.klasse og nå er de halvveis på barneskolen. Siden da har klassen byttet 7 kontaktlærere, ingen holder ut. Dette barnet er såpass utagerende at han blir sjeldent invitert med på lek, bursdag og aktiviteter på fritiden. Da foreldre også er redde for å håndtere ett av guttens sinne anfall. Dette er veldig trist og vi syntes synd på gutten. Vi inviterte derfor gutten med på lekeland, med vår sønn. Sønnen min var ekstremt negativ til dette, men her valgte vi å presse, noe jeg nå angrer på. Jeg ville helst at foreldrene hans skulle være med, siden hun kjente han best hvis en situasjon skulle oppstå. Men moren hans mente at dette skulle gå bra hvis jeg tok med guttene alene. Jeg greide likevel å overtale henne til å bli med. Herregud! For en adferd. Gutten sprang rundt, var ugrei mot andre unger, dyttet, slo, sparka, snek i køer, lugget og slo. hele situasjonen var uholdbar, selv min sønn fikk gjennomgå, han kjørte albuen sin rett i magen til min sønn da han tok «favorittplassen» i bilen. Merkelig fordi vi kjørte vår bil dit. Det som likevel var verst var måten moren hans håndterte det hele. Hun kjeftet og snakket ikke til sin sønn, overså all den adferden som var negativ fordi det hadde ppt rådet henne til. Dette til tross for at han slo, sparka og skadet andre unger! Flere andre foreldre kom til henne for å klage på sønnen som var ugrei mot barna deres. Mens moren gjorde lite eller ingenting for forhindre dette. Fordi hun tar ingen kamper offentlig. Vi endte opp med å skylde på at noe dukka opp, og dro mye tidligere enn planlagt. Dette var en fæl opplevelse. Jeg synes så synd på lærere og assistentene hans på skolen som må stå i det hver dag. Dette var helt uholdbart! Hvordan overlever lærere sånne barn? Og kan vanlige skoler på ett tidspunkt si at skolen ikke er i stand til å gi barnet et forsvarlig tilbud? Fordi jeg tror ikke vanlig skole er stedet for denne gutten. Det var ikke ett snev av empati hos den gutten eller moren... Anonymkode: 263eb...8f9 17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Vanskelig situasjon, det forstår jeg veldig godt. Men her synes jeg du legger ut alt for mye detaljer som lett kan kjennes igjen. Det synes jeg ikke dette barnet du skriver om fortjener. Så synes jeg du burde snakke med moren på tomannshånd. Du kan ikke vite hva hun tenkte der og da, hun ville jo helst ikke være med. Hun ble nok ekstremt flau, og vet nok også at dere andre både tenker og snakker negativt om henne fordi hun ikke reagerer riktig, eller slik du tror du hadde gjort om dette gjaldt din unge. Anonymkode: 05834...fae 22
liljene Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Jeg tror de setter inn assistenter. I enkelte tilfeller unge, uten mye erfaring. Datteren min hadde en i klassen, der han ikke klarte å kontrollere seg. Fikk assistent, som ikke alltid klarte å forutse de tøffeste situasjonene, så det var ikke alltid like enkelt for hverken medelever eller lærere. Gutten er grei, og det har alltid fungert fint hos oss (jeg vet hvordan han skal håndteres), da han er god venn med jenta mi. Tror det hadde vært enklere hvis du hadde invitert gutten hjem, satt tydelige grenser og vært mye tilstede for å ha oversikten. Og ikke minst i forkant. Klare å lese situasjonen. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Gutten bør få en vernepleier på seg. Mor bør få veiledning fra bv. Anonymkode: 5f6b5...f12 24
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 sjeg hadde byttet skole på ungen min om jeg bar deg, og sagt klart i fra til skolen og hvorfor. Sånne unger burde gå på spesialskole. Og til dere andre, det er da fuckings irrelevant hva denne moren tenkte og om det er sårt for henne? Hun tar null ansvar for ungen sin, det er bare ikke greit. Regner med dere hadde syntes det var helt greit om en sånn unge kom rennende og slo ut tennene på deres unge? Kanskje bare kjøpt en kaffe til moren og en is til ungen, for det er jo sikkert synd på dem... Anonymkode: e8b0c...d68 48
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Jeg tenker at dette er tragisk både for den aktuelle gutten og for barna som er rundt. Det er ikke riktig at andre barn skal bli utsatt for vold fordi voksne ikke klarer å hjelpe et barn med store utfordringer. Foreldrene til denne gutten må jo få skikkelig hjelp og veiledning. Anonymkode: c53cb...456 25
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 4 timer siden, liljene skrev: Jeg tror de setter inn assistenter. I enkelte tilfeller unge, uten mye erfaring. Datteren min hadde en i klassen, der han ikke klarte å kontrollere seg. Fikk assistent, som ikke alltid klarte å forutse de tøffeste situasjonene, så det var ikke alltid like enkelt for hverken medelever eller lærere. Gutten er grei, og det har alltid fungert fint hos oss (jeg vet hvordan han skal håndteres), da han er god venn med jenta mi. Tror det hadde vært enklere hvis du hadde invitert gutten hjem, satt tydelige grenser og vært mye tilstede for å ha oversikten. Og ikke minst i forkant. Klare å lese situasjonen. Men kan skolen på ett tidspunkt si at dette ikke er stedet for ett barn med såpass store utfordringer? Anonymkode: 263eb...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Men kan skolen på ett tidspunkt si at dette ikke er stedet for ett barn med såpass store utfordringer? Anonymkode: 263eb...8f9 Nei. Vi har en enhetsskole i Norge. Alle har rett til å gå på nærskolen sin, og bli inkludert. Dette med manglende ressurser. Da spesialskolene ble lagt ned på 70-tallet, eller når det nå var, fulgte ikke ressursene med. Det er fakta at skoler flest klarer ikke håndtere denne type atferd. En stakkars kontaktlærer kan ikke ta tak i det alene. Anonymkode: 5f6b5...f12 25
liljene Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan skolen på ett tidspunkt si at dette ikke er stedet for ett barn med såpass store utfordringer? Anonymkode: 263eb...8f9 Nei, jeg tror opplæringsloven sier at alle har rett og plikt ut ungdomsskolen, og at skolen må tilby et tilfredsstillende undervisningsopplegg. Men det må ikke nødvendigvis være i en klasse. Skolen kan tilby eneundervisning i samtlige timer. Det ble gjort av skolen for en elev jeg hadde for mange år siden pga oppførsel. Jeg har sett denne eleven(min datters venn) på butikken i skoletiden med en miljøarbeider. Da kan de bruke overordnet del av læreplanen, som det å bli en god samfunnsborger eller tilsvarende. 11
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen har en gutt i klassen som er helt ute av kontroll. På skolen er det daglig utagering, vold ovenfor lærere og andre voksne. Innimellom slå han medelever også. «Alt» av instanser som ppt, bup, og helsesøster er inne ifølge foreldrene. De kaller også lærerne og rektor på skolen udugelige. Han har vært sånn siden begynnelsen av 1.klasse og nå er de halvveis på barneskolen. Siden da har klassen byttet 7 kontaktlærere, ingen holder ut. Dette barnet er såpass utagerende at han blir sjeldent invitert med på lek, bursdag og aktiviteter på fritiden. Da foreldre også er redde for å håndtere ett av guttens sinne anfall. Dette er veldig trist og vi syntes synd på gutten. Vi inviterte derfor gutten med på lekeland, med vår sønn. Sønnen min var ekstremt negativ til dette, men her valgte vi å presse, noe jeg nå angrer på. Jeg ville helst at foreldrene hans skulle være med, siden hun kjente han best hvis en situasjon skulle oppstå. Men moren hans mente at dette skulle gå bra hvis jeg tok med guttene alene. Jeg greide likevel å overtale henne til å bli med. Herregud! For en adferd. Gutten sprang rundt, var ugrei mot andre unger, dyttet, slo, sparka, snek i køer, lugget og slo. hele situasjonen var uholdbar, selv min sønn fikk gjennomgå, han kjørte albuen sin rett i magen til min sønn da han tok «favorittplassen» i bilen. Merkelig fordi vi kjørte vår bil dit. Det som likevel var verst var måten moren hans håndterte det hele. Hun kjeftet og snakket ikke til sin sønn, overså all den adferden som var negativ fordi det hadde ppt rådet henne til. Dette til tross for at han slo, sparka og skadet andre unger! Flere andre foreldre kom til henne for å klage på sønnen som var ugrei mot barna deres. Mens moren gjorde lite eller ingenting for forhindre dette. Fordi hun tar ingen kamper offentlig. Vi endte opp med å skylde på at noe dukka opp, og dro mye tidligere enn planlagt. Dette var en fæl opplevelse. Jeg synes så synd på lærere og assistentene hans på skolen som må stå i det hver dag. Dette var helt uholdbart! Hvordan overlever lærere sånne barn? Og kan vanlige skoler på ett tidspunkt si at skolen ikke er i stand til å gi barnet et forsvarlig tilbud? Fordi jeg tror ikke vanlig skole er stedet for denne gutten. Det var ikke ett snev av empati hos den gutten eller moren... Anonymkode: 263eb...8f9 Enda en forelder som har misforstått konseptet "ignorere dårlig atferd". Ja, man skal ignorere det i form av at barnet ikke får oppmerksomhet, MEN man skal være konsekvent og stoppe atferden ved å fjerne barnet fra situasjonen. Det man mener er å fokusere på positiv atferd i form av positiv oppmerksomhet, ros og masse oppmuntring når barnet gjør det man ønsker og ikke anerkjenne den dårlige atferden. Men man skal SELVFØLGELIG gripe inn. Barnet må vite at det får konsekvenser. Man skal også si ifra om at man ikke får lov å slå, lugge eller dytte. Og stoppe det i sekundet det skjer. Sliter barnet med det må man fotfølge barnet og forebygge. Ikke kjefte eller lage scene, men ta barnet til side og veilede hvordan man skal takle å vente på tur, stå i kø etc. Et barn som sliter såpass med å regulere følelsene sine skulle ha blitt fulgt opp tett fra 1 års alderen. Han trenger struktur, forutsigbarhet, en bestemt og konsekvent mor/far som ser barnet og gir det veiledningen det trenger. Det er en grunn til at barnet utagerer. Med foreldre som følger opp, så ville de sett det før det i det hele tatt skjedde.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 6 timer siden, liljene skrev: ror det hadde vært enklere hvis du hadde invitert gutten hjem, satt tydelige grenser og vært mye tilstede for å ha oversikten. Og ikke minst i forkant. Klare å lese situasjonen. Jeg foreslå bare at guttene våre skulle finne på noe sammen. Moren til gutten foreslo lekeland. Vi fant en dato. Så dro vi. Det var nettopp pga «å være i forkant» og lese situasjonen, jeg insisterte at guttens mor var med. Anonymkode: 263eb...8f9 6
liljene Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foreslå bare at guttene våre skulle finne på noe sammen. Moren til gutten foreslo lekeland. Vi fant en dato. Så dro vi. Det var nettopp pga «å være i forkant» og lese situasjonen, jeg insisterte at guttens mor var med. Anonymkode: 263eb...8f9 Jeg synes det er enklere å ha ungene alene, for da kan jeg gå inn når det passer meg, og ikke forvente noe av andre. Men nå skal det sies at jeg har hatt litt tøffe klasser, og er vant til å gå inn. En gang stoppet et par unggutter fra å begynne å slåss. 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Akkurat nå, liljene skrev: Jeg synes det er enklere å ha ungene alene, for da kan jeg gå inn når det passer meg, og ikke forvente noe av andre. Men nå skal det sies at jeg har hatt litt tøffe klasser, og er vant til å gå inn. En gang stoppet et par unggutter fra å begynne å slåss. Da har du erfaring, jeg har ikke det. Derfor jeg ville ha med mor. Og dessuten er lekeland et sted med mange «triggere» for en sånn gutt. Anonymkode: 263eb...8f9 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 Hvorfor i all verden tvinger du monsterungen på sønnen din?? Og når ham i tillegg ikke hadde lyst? Du får beskytte barnet ditt før du redder resten av verden. Anonymkode: fc9e2...7b6 32
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Slike barn burde gått på spesialskoler. De har ingenting på ordinære skoler blandt normal barn å gjøre. Vi voksne trenger ikke gå på jobb og godta slag, spark og mobbing. Hvorfor skal barn det? Anonymkode: fc9e2...7b6 31
liljene Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du erfaring, jeg har ikke det. Derfor jeg ville ha med mor. Og dessuten er lekeland et sted med mange «triggere» for en sånn gutt. Anonymkode: 263eb...8f9 Det var ikke meningen å angripe deg. Beklager hvis du føler det slik.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen har en gutt i klassen som er helt ute av kontroll. På skolen er det daglig utagering, vold ovenfor lærere og andre voksne. Innimellom slå han medelever også. «Alt» av instanser som ppt, bup, og helsesøster er inne ifølge foreldrene. De kaller også lærerne og rektor på skolen udugelige. Han har vært sånn siden begynnelsen av 1.klasse og nå er de halvveis på barneskolen. Siden da har klassen byttet 7 kontaktlærere, ingen holder ut. Dette barnet er såpass utagerende at han blir sjeldent invitert med på lek, bursdag og aktiviteter på fritiden. Da foreldre også er redde for å håndtere ett av guttens sinne anfall. Dette er veldig trist og vi syntes synd på gutten. Vi inviterte derfor gutten med på lekeland, med vår sønn. Sønnen min var ekstremt negativ til dette, men her valgte vi å presse, noe jeg nå angrer på. Jeg ville helst at foreldrene hans skulle være med, siden hun kjente han best hvis en situasjon skulle oppstå. Men moren hans mente at dette skulle gå bra hvis jeg tok med guttene alene. Jeg greide likevel å overtale henne til å bli med. Herregud! For en adferd. Gutten sprang rundt, var ugrei mot andre unger, dyttet, slo, sparka, snek i køer, lugget og slo. hele situasjonen var uholdbar, selv min sønn fikk gjennomgå, han kjørte albuen sin rett i magen til min sønn da han tok «favorittplassen» i bilen. Merkelig fordi vi kjørte vår bil dit. Det som likevel var verst var måten moren hans håndterte det hele. Hun kjeftet og snakket ikke til sin sønn, overså all den adferden som var negativ fordi det hadde ppt rådet henne til. Dette til tross for at han slo, sparka og skadet andre unger! Flere andre foreldre kom til henne for å klage på sønnen som var ugrei mot barna deres. Mens moren gjorde lite eller ingenting for forhindre dette. Fordi hun tar ingen kamper offentlig. Vi endte opp med å skylde på at noe dukka opp, og dro mye tidligere enn planlagt. Dette var en fæl opplevelse. Jeg synes så synd på lærere og assistentene hans på skolen som må stå i det hver dag. Dette var helt uholdbart! Hvordan overlever lærere sånne barn? Og kan vanlige skoler på ett tidspunkt si at skolen ikke er i stand til å gi barnet et forsvarlig tilbud? Fordi jeg tror ikke vanlig skole er stedet for denne gutten. Det var ikke ett snev av empati hos den gutten eller moren... Anonymkode: 263eb...8f9 Jeg tror jeg vet hvem denne gutten er, så her har du ikke vært veldig lur når du har skrevet så mye gjenkjennbar informasjon. Anonymkode: a7f3e...b3b 11
Rucula Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 Sånne unger burde ikke få lov til å gå på vanlige skoler og ødelegge for alle rundt seg. På tide å innføre spesialskolene igjen? 16
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 Mange barn med psykiske lidelser som er til fare for de rundt seg. Min sønn ble forsøkt kvelt av en gutt i klassen og det var bare et under at en voksen så det. Enhetsskolen er en tragedie. Det er noe sosialistvås om at ingen er forskjellige, men det er de jammen. Du må bare holde sønnen din unna denne gutten. Og ja, barn kan tas ut av skolen, men du må melde ifra slik at det blir loggført. Det finnes spesialskoler enda, men det er mange foreldre som ikke innrømmer at barna deres har problemer. Å ignorere dårlig oppførsel er jo helt bak mål. Det må slås hardt ned på, men strenge konsekvenser. Ingen skal terroriseres på skolen, hverken elever eller lærere. Anonymkode: af263...449 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, liljene skrev: Det var ikke meningen å angripe deg. Beklager hvis du føler det slik. Nei da, følte meg ikke angrepet. Bare sier det er vanskelig for meg som ikke kjenner ungen ordentlig å være i forkant, Anonymkode: 263eb...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå