AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Hvor mye får deres barn lov å bruke skjerm nå på sommeren? Jeg har SÅ dårlig samvittighet. Har en 6 åring og en 3 åring. Vi har utflukter hver dag med turer, badeland, sykkelspark etc. De er ikke interesserte i å leke inne med lekene sine lengere. Hva gjør vi? Er det forferdelig galt å la de spille litt/se på iPad noen timer i løpet av dagen? Blir ofte krangling og sutring hvis de ikke får lov, blir så oppgitt. Vi foreldre er flink å ikke bruker telefon eller skjerm når de er våkne. Føler det er nesten en ny lockdown med denne sommerferien her!! 6 uker totalt med ferie.. neste uke skal vi heldigvis reise bort en uke og da blir den eneste skjermen som er med tlf. Flere i samme båt? Anonymkode: 3bab8...cb3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Jeg får litt dårlig samvittighet selv.. Men været er elendig nå for tiden og vi er mye ute generelt, minst en tur hver dag. Så litt skjerm i løpet av dagen får da være greit. Selv prøver jeg å unngå telefonen mest mulig på dagtid, men jeg bruker det også som en timeout for meg selv. Da får det være greit for ungene også. Mine er 4 og 9 år. De får se på skjerm fra de står opp (kan variere) til ca 10-11. De leker i mellom også, så hvis de står opp 7-8 så er det ikke 3 timer sammenhengende skjerm. Men det er tilgjengelig. Hvis vi ikke skal noe spesielt, så går vi hvert fall ut. Trampoline, sykler, lekeplass, osv. Hvis været er helt elendig (vi er gjerne ute i regn og vind likevel), så setter jeg i gang et eller annet sammen med barna. Brettspill, leker gjemsel, lar de gjøre noe praktisk med meg (vaske eller rydde), herjer, leker med leker sammen med dem, osv. Utover dagen regulerer skjermbruken seg selv egentlig. Er vi ute noen timer ser jeg ingen fare i at de får slappe av med skjerm en time eller to på midten av dagen før vi drar ut igjen. Har vi planer (som f.eks badeland eller besøk) så er vi gjerne borte frem til kvelden. Og så får de sitte litt med skjerm før leggetid. Det varierer veldig om det blir 15 minutter eller to timer liksom. Det kommer helt an på hva vi har gjort tidligere på dagen. Så det blir jo litt skjermtid her også ja. Jeg prøver i det minste å variere dagene slik at det ikke blir mye sammenhengende skjermtid i løpet av dagen, men vi har noen slike dager også. Heldigvis klarer ikke mine unger å sitte i ro over lengre tid, så de regulerer jo en del selv. Tror litt av problemet er at vi var så lenge hjemme sammen i vår.. Så vi har liksom hatt en lang sammenhengende periode med å tyne ut noe kreativitet i løpet av dagene. Det finnes faktisk en grense for hvor mange dager jeg syns det er gøy å leke med dinosaurer med minsten. Lite barn i området for tiden også, så veldig lite lekekamerater tilgjengelig. Da gjør man det man får til slik at dagene går med godt humør for alle Vi gjør bare det beste vi kan, ikke sant? Anonymkode: 4cb06...a1c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får litt dårlig samvittighet selv.. Men været er elendig nå for tiden og vi er mye ute generelt, minst en tur hver dag. Så litt skjerm i løpet av dagen får da være greit. Selv prøver jeg å unngå telefonen mest mulig på dagtid, men jeg bruker det også som en timeout for meg selv. Da får det være greit for ungene også. Mine er 4 og 9 år. De får se på skjerm fra de står opp (kan variere) til ca 10-11. De leker i mellom også, så hvis de står opp 7-8 så er det ikke 3 timer sammenhengende skjerm. Men det er tilgjengelig. Hvis vi ikke skal noe spesielt, så går vi hvert fall ut. Trampoline, sykler, lekeplass, osv. Hvis været er helt elendig (vi er gjerne ute i regn og vind likevel), så setter jeg i gang et eller annet sammen med barna. Brettspill, leker gjemsel, lar de gjøre noe praktisk med meg (vaske eller rydde), herjer, leker med leker sammen med dem, osv. Utover dagen regulerer skjermbruken seg selv egentlig. Er vi ute noen timer ser jeg ingen fare i at de får slappe av med skjerm en time eller to på midten av dagen før vi drar ut igjen. Har vi planer (som f.eks badeland eller besøk) så er vi gjerne borte frem til kvelden. Og så får de sitte litt med skjerm før leggetid. Det varierer veldig om det blir 15 minutter eller to timer liksom. Det kommer helt an på hva vi har gjort tidligere på dagen. Så det blir jo litt skjermtid her også ja. Jeg prøver i det minste å variere dagene slik at det ikke blir mye sammenhengende skjermtid i løpet av dagen, men vi har noen slike dager også. Heldigvis klarer ikke mine unger å sitte i ro over lengre tid, så de regulerer jo en del selv. Tror litt av problemet er at vi var så lenge hjemme sammen i vår.. Så vi har liksom hatt en lang sammenhengende periode med å tyne ut noe kreativitet i løpet av dagene. Det finnes faktisk en grense for hvor mange dager jeg syns det er gøy å leke med dinosaurer med minsten. Lite barn i området for tiden også, så veldig lite lekekamerater tilgjengelig. Da gjør man det man får til slik at dagene går med godt humør for alle Vi gjør bare det beste vi kan, ikke sant? Anonymkode: 4cb06...a1c Ts her. For et herlig svar. Tror vi legger opp dagene omtrent like, for kjenner meg mye igjen i det du skriver. Vi kjøpte også trampoline som er blitt godt brukt og ungene er glad i å være i aktivitet, føler ikke det er det som er problemet. Kjenner meg igjen med dette med å kunne ta en timeout selv når barna har det. Synes bare det blir så ekstra tungt å reise seg igjen da😂 Er mye alene med barna om dagen da mannen jobber turnus og har litt «her og der» ferie i år pga situasjonen. Kanskje man må roe ned forventningene man har til seg selv, for det er sant det du sier ang kreativiteten pga våren. Føler det er tomt i hodet på det planet. Anonymkode: 3bab8...cb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå