Gå til innhold

Privat vs kommunal barnehage - store lønnsforskjeller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er nyutdannet barnehagelærer, og jobber i privat barnehage. Etter jeg har pratet med flere kollegaer, har jeg fått inntrykk av at jeg som utdannet pedagog tjener mindre i privat barnehage enn jeg ville gjort i kommunal (offentlig) barnehage. Hvorfor er det slik? Jeg tenker på at private barnehager også har en plikt til å ansette utdannede barnehagelærere på grunn av pedagognormen, men det er ikke normen i private barnehager ut fra det jeg har skjønt... I barnehagen min er det mange som er på disp, og noen har vært det i mange år. Jeg har ingenting i mot det, men undrer meg litt over hvorfor det har blitt slik at private barnehager kan gi utdannede pedagoger mindre lønn (så mye som nesten 100 k i forskjell!), når offentlige gir mer i lønn? Jeg har ei venninne som fortalte at nyutdannede ofte sluttet i hennes barnehage for å jobbe i kommunale barnehager. Av 20 + ansatte, er det kun en håndfull som har reell utdanning (bachelor eller fagskole). 

Da må jeg bare spørre hvordan i all verden private barnehager får det til å gå rundt, og om det i det hele tatt egentlig er greit å ha så få utdannede i barnehagen? Eller at lønnsforskjellene er så store, da. Det var jo egentlig hovedpoenget med tråden, men det henger vel sammen - lønn og pedagogtetthet.

Hva tenker dere? Hvilke erfaringer har dere? 

Anonymkode: d6e7d...605

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi mange private barnehager eies av velferdsprofitører som heller vil ta ut millioner av offentlig tilskudd til eget utbytte enn å følge normer, lover og regler. Deretter dekker de seg bak en unnskyldning om at private får bare 80% av det de offentlige gjør. Synd det da, at det er de ansatte og barna som skal tape på det, for det gjør det hele dobbelt ille, all den tid kommunen ikke tar utbytte. 

Anonymkode: 183b9...326

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer nok hvor i landet man jobber. Jeg tjener 60000 mer i året ved å jobbe i privat barnehage vs kommunal. 

Anonymkode: c1300...574

AnonymBruker
Skrevet

Det er en sannhet at i mange yrker starter en bedre lønnsmessig i det offentlige fordi de er bundet av tariff, men siden de har lavere lønnsvekst lønner det seg ofte å gå over til privat sektor når en har fått litt ansiennitet. Tariffen har minimumskrav og lønnsstiger, imens en må forhandle mer selv i det private og vet ikke like mye hvilke rammer en har å forhandle innen. En kan skyte gullfuglen ved å ta risiko og selge seg bra, men en kan også selge seg alt for kort og gå glipp av flere titusener bare fordi en ikke vet at det er mulig å nå det (som en vet i det offentlige grunnet lønnsrammer/-trinn). 

Anonymkode: d5d91...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...