AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Hei, jeg lurer på om man kan få en takstmann til å sette takst på huset som vi leier uten å gi beskjed til eierne. Strategisk sett tror vi at gjennomslagskraften for et eventuelt huskjøp blir strkere om vi kan legge frem et tilbud istedet for å oppfordre de til å sette igang en salg prosess. Vi har planer om å gi bud på huset, vi har allerede diskutert at det vil bli huskjøp «down the road», noe som er diffust nok. Har noen erfaring med om dette er gjennomførbart? Eventuelt hvordan? Og råd til hvordan å gjøre denne prosessen så ryddig som mulig? Anonymkode: 2a011...c91 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Dette høres meget spesielt ut Hvorfor ikke høre med eier om de kunne tenke seg å selge, og dersom de er interessert skaffer de en takst også tar dere det derifra ? Uansett vil det nok lønne seg for selger å prøve seg på det åpne markedet fremfor å selge til dere uten å avertere boligen først. Anonymkode: ed479...6c6 37
Fru Uperfekt Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om man kan få en takstmann til å sette takst på huset som vi leier uten å gi beskjed til eierne. Strategisk sett tror vi at gjennomslagskraften for et eventuelt huskjøp blir strkere om vi kan legge frem et tilbud istedet for å oppfordre de til å sette igang en salg prosess. Vi har planer om å gi bud på huset, vi har allerede diskutert at det vil bli huskjøp «down the road», noe som er diffust nok. Har noen erfaring med om dette er gjennomførbart? Eventuelt hvordan? Og råd til hvordan å gjøre denne prosessen så ryddig som mulig? Anonymkode: 2a011...c91 Ja det kan man. Det er ikke helt A4 men fullt ut mulig 1
Fru Uperfekt Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: FREKT!! Anonymkode: 81a8a...0b5 Vær snill å utdyp, legg gjerne på en forklaring for hvorfor du følte for å skrike i samme slengen. 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Alvorlig talt, du kan da ikke få takst på en bolig du leier, bak huseiers rygg. Makan til frekkhet. Anonymkode: c337d...a1e 31
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om man kan få en takstmann til å sette takst på huset som vi leier uten å gi beskjed til eierne. Strategisk sett tror vi at gjennomslagskraften for et eventuelt huskjøp blir strkere om vi kan legge frem et tilbud istedet for å oppfordre de til å sette igang en salg prosess. Vi har planer om å gi bud på huset, vi har allerede diskutert at det vil bli huskjøp «down the road», noe som er diffust nok. Har noen erfaring med om dette er gjennomførbart? Eventuelt hvordan? Og råd til hvordan å gjøre denne prosessen så ryddig som mulig? Anonymkode: 2a011...c91 Å ikke prøve å få en takst på huset uten at eier vet det hadde vært et godt første steg på veien... Bare snakk med huseier og si dere er interessert i å kjøpe, så kan både dere og huseier få inn opptil flere meglere for en gratis verdivurdering, og leie inn en takstmann eller to etter det. Åpenhet og ærlighet er fine dyr... Anonymkode: 9fed2...96d 31
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Ja det kan man. Det er ikke helt A4 men fullt ut mulig Takstmann må jo ha diverse papirer(grunnbok osv) for å kunne sette verdi, når disse papirene må bestilles/lastes ned/skrives ut vil ikke det bli synlig/varslet til eier at papirene er «hentet ut» og eventuelt av hvem? Skjønner du hva jeg mener? Anonymkode: 2a011...c91 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Har dere hørt med eierne om de i det hele tatt har planer om å selge huset? Anonymkode: a7c2c...2d5 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 Det er jo gjerne megleren som setter en takst i dag, og ikke takstmann. En takst koster gjerne 6-7.000, mens et meglerbransjen er gratis. Hva med å heller høre med en megler? Anonymkode: 4e4d6...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om man kan få en takstmann til å sette takst på huset som vi leier uten å gi beskjed til eierne. Strategisk sett tror vi at gjennomslagskraften for et eventuelt huskjøp blir strkere om vi kan legge frem et tilbud istedet for å oppfordre de til å sette igang en salg prosess. Vi har planer om å gi bud på huset, vi har allerede diskutert at det vil bli huskjøp «down the road», noe som er diffust nok. Har noen erfaring med om dette er gjennomførbart? Eventuelt hvordan? Og råd til hvordan å gjøre denne prosessen så ryddig som mulig? Anonymkode: 2a011...c91 Dere skal jo finne en ca.pris, da er det så enkelt som at du finner gjennomsnittlig kvm pris i området huset ligger. På den måten har du en gratis pekepinn på hva verdien er,takstmann uten at eier er informert høres litt for spesielt ut. Anonymkode: 920d6...722 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo gjerne megleren som setter en takst i dag, og ikke takstmann. En takst koster gjerne 6-7.000, mens et meglerbransjen er gratis. Hva med å heller høre med en megler? Anonymkode: 4e4d6...ad8 Megler setter ikke takst. De gir markedsverdi. Anonymkode: 81a8a...0b5 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo gjerne megleren som setter en takst i dag, og ikke takstmann. En takst koster gjerne 6-7.000, mens et meglerbransjen er gratis. Hva med å heller høre med en megler? Anonymkode: 4e4d6...ad8 Meglere benytter seg av takstmenn for å få takst på boliger. Hva mener du med "et meglerbransjen er gratis"? Anonymkode: a7c2c...2d5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Meglere benytter seg av takstmenn for å få takst på boliger. Hva mener du med "et meglerbransjen er gratis"? Anonymkode: a7c2c...2d5 Hun mener nok at meglere kommer på befaring for å reklamere for hvorfor de skal få oppdraget, og da tilbyr de også en verdivurdering. Anonymkode: 9fed2...96d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun mener nok at meglere kommer på befaring for å reklamere for hvorfor de skal få oppdraget, og da tilbyr de også en verdivurdering. Anonymkode: 9fed2...96d Og dette gjør de gratis, jeg har hatt minst tre ulike meglere på befaring som har laget verdivurderinger når jeg har solgt. Anonymkode: 9fed2...96d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å ikke prøve å få en takst på huset uten at eier vet det hadde vært et godt første steg på veien... Bare snakk med huseier og si dere er interessert i å kjøpe, så kan både dere og huseier få inn opptil flere meglere for en gratis verdivurdering, og leie inn en takstmann eller to etter det. Åpenhet og ærlighet er fine dyr... Anonymkode: 9fed2...96d Vi HAR snakket med huseierne om å kjøpe huset, de er vel vitende om at vi ønsker det, vi diskuterte det allerede før vi signerte husleiekontrakten, men de ville vente til «down the road», og de sa at de helst vil selge når de er klare til leietagerne, hvis de får bud med riktig sum. Så jeg tolker at de som eiere som ikke er interesserte i å bruke megler. I tillegg har jeg har kommet i en situasjon på jobb som legger tidspress på huskjøp, det høres kanskje litt rart ut, men det er en sammenheng. Anonymkode: 2a011...c91
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi HAR snakket med huseierne om å kjøpe huset, de er vel vitende om at vi ønsker det, vi diskuterte det allerede før vi signerte husleiekontrakten, men de ville vente til «down the road», og de sa at de helst vil selge når de er klare til leietagerne, hvis de får bud med riktig sum. Så jeg tolker at de som eiere som ikke er interesserte i å bruke megler. I tillegg har jeg har kommet i en situasjon på jobb som legger tidspress på huskjøp, det høres kanskje litt rart ut, men det er en sammenheng. Anonymkode: 2a011...c91 Noen takstmann vil kanskje bli med på det, men du har mest sannsynligvis ikke alle infoen du trenger. I tillegg kan selger be om takst uavhengig å få en heilt annen pris. Anonymkode: 8c755...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere hørt med eierne om de i det hele tatt har planer om å selge huset? Anonymkode: a7c2c...2d5 Ja, eierne vil selge «down the road» og de vet at vi vil kjøpe. De har ikke gitt en god grunn for ikke å selge. Det er bare at det haster litt med huskjøp for min del og jeg tror at om jeg kan gi et bud, uten å gi en verken lav eller høy pris for det så blir gjennomslagskraften bedre. Hvis det gir mening? Anonymkode: 2a011...c91
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 Dere sitter vel ikke med de nødvendige dokumentene som takstmannen må ha for å gjennomføre takst? Anonymkode: 89d89...5b2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #20 Skrevet 18. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi HAR snakket med huseierne om å kjøpe huset, de er vel vitende om at vi ønsker det, vi diskuterte det allerede før vi signerte husleiekontrakten, men de ville vente til «down the road», og de sa at de helst vil selge når de er klare til leietagerne, hvis de får bud med riktig sum. Så jeg tolker at de som eiere som ikke er interesserte i å bruke megler. I tillegg har jeg har kommet i en situasjon på jobb som legger tidspress på huskjøp, det høres kanskje litt rart ut, men det er en sammenheng. Anonymkode: 2a011...c91 Ingenting av dette forklarer hvorfor dere vil få en takst uten at selger får vite det. Det vil si at dere IKKE har snakket med selger om at dere ønsker å kjøpe NÅ og derfor trenger en takst. Selv om man selger uten megler kan man få opptil flere meglere til å gi en verdivurdering, de tar et par tusen eller der omkring hvis man ikke skal ha megler senere. Så få inn en/flere meglere i samråd med huseier. Anonymkode: 9fed2...96d 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå