Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg søkte på studier nå og fikk svar fra samordna men ser at jeg har blitt poengberegnet feil. Saken er at jeg hadde P-matte (MAT1003) på vgs. Denne fagkoden er utgått og er erstattet med 1P og 2P i dagens skole. Siden jeg har tatt opp fag fikk jeg beskjed av rådgiver på Sonans om at jeg kunne erstatte MAT1003 med 1P (MAT1011) og S1 så jeg gjorde det og det forbedret snittet mitt. Problemet er at de har brukt MAT1003 (som da altså er 1P OG 2P) + S1 istedenfor å bruke MAT1011 (bare 1P) + S1. Fikk beskjed om at MAT1011 alene ikke kan erstatte MAT1003 hvorpå jeg svarte at det er jeg klar over og at det er derfor jeg har tatt S1 også. Har ikke fått svar på det enda.

Lurer på om det er noen her som har litt peiling på dette feltet og kan komme med råd? Jeg føler meg rimelig sikker i min sak og at jeg har rett, men vil gjerne høre fra noen som kanskje har kunnskap om dette 😊

Anonymkode: 44932...a31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det kommer til å gå fint. 1p og s1 er godkjent kombinasjon. Du kommer til å få svar på mandag og en ny beregning. 

Anonymkode: 3e082...300

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det kommer til å gå fint. 1p og s1 er godkjent kombinasjon. Du kommer til å få svar på mandag og en ny beregning. 

Håper jo på det. Ble bare så forskrekket av at de sa MAT1011 alene ikke kunne dekke for hele MAT1003 i det første svaret på klagen min og at de ikke kunne se noen feil og at jeg måtte påpeke at MAT1011 + S1 dekker for MAT1003. Jeg VET at jeg har rett, men blir bekymret over at de ikke ser feilen selv etter at jeg har klagd🙃 Blir jo veldig viktig når det er forskjellen på å komme inn eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper jo på det. Ble bare så forskrekket av at de sa MAT1011 alene ikke kunne dekke for hele MAT1003 i det første svaret på klagen min og at de ikke kunne se noen feil og at jeg måtte påpeke at MAT1011 + S1 dekker for MAT1003. Jeg VET at jeg har rett, men blir bekymret over at de ikke ser feilen selv etter at jeg har klagd🙃 Blir jo veldig viktig når det er forskjellen på å komme inn eller ikke.

Jeg jobber som rådgiver på en av privatistskolene. Hvis du ikke får dette gjennom på klagen lokalt så klager du det til den nasjonale klageinstansen. De regner alt manuelt, og de har mange å komme seg gjennom. De er nok kjempe slitne allerede og derfor så oppstår det feil. Det gjør det ikke bedre for dette er stressende for deg, men du har helt rett i det du sier vedrørende 1p+s1. 

eneste unntaket er hvis s1 også er et av dine programfag. Da må du totalt ha 7 programfag og ikke bare 6. Dette gjelder kun hvis du søker med 3-årig vitnemål (ikke 23/5 sånne unntaksregler). Har du kun 6 programfag og s1 er en av de seks så har du ikke gyldig vitnemål, da må de bruke den gamle matten din med flere timer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som rådgiver på en av privatistskolene. Hvis du ikke får dette gjennom på klagen lokalt så klager du det til den nasjonale klageinstansen. De regner alt manuelt, og de har mange å komme seg gjennom. De er nok kjempe slitne allerede og derfor så oppstår det feil. Det gjør det ikke bedre for dette er stressende for deg, men du har helt rett i det du sier vedrørende 1p+s1. 

eneste unntaket er hvis s1 også er et av dine programfag. Da må du totalt ha 7 programfag og ikke bare 6. Dette gjelder kun hvis du søker med 3-årig vitnemål (ikke 23/5 sånne unntaksregler). Har du kun 6 programfag og s1 er en av de seks så har du ikke gyldig vitnemål, da må de bruke den gamle matten din med flere timer. 

Ble litt usikker av det siste avsnittet ditt. Jeg søker dog etter 23/5 regelen og i tillegg har jeg 8 realfag (S1 er én av dem). Regner fortsatt med at jeg har alt på det rene?

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men regnes poengene manuelt eller automatisk av samordna?

Anonymkode: 3082d...a1d

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt usikker av det siste avsnittet ditt. Jeg søker dog etter 23/5 regelen og i tillegg har jeg 8 realfag (S1 er én av dem). Regner fortsatt med at jeg har alt på det rene?

Hvis du søker med 23/5 trenger du ikke tenke på programfag/fordypning osv - det er kun noe man passer på når man bruker et 3-årig vitnemål. 

1p+s1 er en gyldig mattekombinasjon i 23/5, så det er helt feil at SO har brukt den gamle matten din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men regnes poengene manuelt eller automatisk av samordna?

Anonymkode: 3082d...a1d

Manuelt, dessverre. Det er noen hjelpemidler, men hovedsaklig mennesker som gjør jobben. Det er de ulike universitetene som poengberegner. Hvert år er det mange feilberegninger. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du søker med 23/5 trenger du ikke tenke på programfag/fordypning osv - det er kun noe man passer på når man bruker et 3-årig vitnemål. 

1p+s1 er en gyldig mattekombinasjon i 23/5, så det er helt feil at SO har brukt den gamle matten din.

Okei, tusen takk for svar. Føles godt å vite at jeg har rett i å være så skråsikker som jeg har vært. Og takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...