AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Hei, Jeg vurderer å bli ambulansemedarbeider, ta videregående for dette. Jeg er 40 år, jobba med noe helt annet før jeg nå ønsker å følge drømmen min. Jeg har funnet ut at jeg trenger ett år på skolebenken for å ta fagene jeg mangler, har gått vgs en gang før annen linje, og deretter ut i læretid i to år. Er det noen som har valgt samme eller liknende vei? Som har noen erfaringer å dele? Anonymkode: 51be5...e46
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Det er veldig kamp om lærlingeplassene. Sannsynligheten for at du får lærlingeplass når du er i 40-årene er meget liten, bare sånn at du tar det i betraktning før du legger ned mange år på skolebenken. Anonymkode: b2393...47a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig kamp om lærlingeplassene. Sannsynligheten for at du får lærlingeplass når du er i 40-årene er meget liten, bare sånn at du tar det i betraktning før du legger ned mange år på skolebenken. Anonymkode: b2393...47a Det med alder er faktisk bare tull. En 40 åring har mer livserfaring og kan være flinkere på å ta gode avgjørelser enn om man er 21. Betyr ikke at det alltid er slik, men godt voksne mennesker i helseyrket, og spesielt menn, er ettertraktet. Anonymkode: e0b0f...74d 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Er det ikke sånn at du må ta helse- og oppvekst vg1 så ambulansearbeider vg2 og så 2 å i læra for å kunne få fagbrev? Tror absolutt du klarer det, men ville det ikke vært lettere å gå paramedic? Jeg bare tenker i forhold til at det å gå sammen med 16-17 åringer kanskje ikke er så gøy? Men ikke vet jeg. Stå på, er jo hvert fall ikke forsent Anonymkode: 3c493...88c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at du må ta helse- og oppvekst vg1 så ambulansearbeider vg2 og så 2 å i læra for å kunne få fagbrev? Tror absolutt du klarer det, men ville det ikke vært lettere å gå paramedic? Jeg bare tenker i forhold til at det å gå sammen med 16-17 åringer kanskje ikke er så gøy? Men ikke vet jeg. Stå på, er jo hvert fall ikke forsent Anonymkode: 3c493...88c Enig, denne er veldig bra: https://www.oslomet.no/studier/hv/paramedic Anonymkode: e0b0f...74d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at du må ta helse- og oppvekst vg1 så ambulansearbeider vg2 og så 2 å i læra for å kunne få fagbrev? Tror absolutt du klarer det, men ville det ikke vært lettere å gå paramedic? Jeg bare tenker i forhold til at det å gå sammen med 16-17 åringer kanskje ikke er så gøy? Men ikke vet jeg. Stå på, er jo hvert fall ikke forsent Anonymkode: 3c493...88c Jeg har fått oversikt fra studiested om hvilke fag jeg trenger, supplere det jeg har, det gjør jeg på ett år. Når det gjelder paramedic på høyskole et karakterkravet dessverre altfor høyt for meg:( Er veldig spent på det med lærlingplass. Er det evt noe annet i helsevesenet som er "lettere"? Ts Anonymkode: 51be5...e46
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at du må ta helse- og oppvekst vg1 så ambulansearbeider vg2 og så 2 å i læra for å kunne få fagbrev? Tror absolutt du klarer det, men ville det ikke vært lettere å gå paramedic? Jeg bare tenker i forhold til at det å gå sammen med 16-17 åringer kanskje ikke er så gøy? Men ikke vet jeg. Stå på, er jo hvert fall ikke forsent Anonymkode: 3c493...88c Jeg tenkte å ta fagene på nettstudier, litt uklart da jeg skrev HI. Så blir for meg selv ett år med studier før to år i læra. Ts Anonymkode: 51be5...e46
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 https://www.nki.no/blogg/vaare-studenter/saann-er-det-aa-vaere-ambulansefaglaerling her er det noen gode tips til hvordan man skaffer seg lærlingplass, om du ikke allerede har lest den. Lykke til 😊 Anonymkode: 8e6b3...9d7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det med alder er faktisk bare tull. En 40 åring har mer livserfaring og kan være flinkere på å ta gode avgjørelser enn om man er 21. Betyr ikke at det alltid er slik, men godt voksne mennesker i helseyrket, og spesielt menn, er ettertraktet. Anonymkode: e0b0f...74d Ah, standardfrasen med liverfaring. Vel, nå er det en gang slik at det ikke er livserfaringen som redder liv. Det er kunnskap, drilling, effektiv handling og å gjøre de rette medisinske vurderingen som redder liv og er viktig å ha med seg som ambulansearbeider. Å snakke med tante Turid mellom sykehjem og legevakt når man kjører liggetaxi kan hvem som helst lære seg. Så er det jo sånn at lærlinger tilsettes omtrent etter samme system som en ansettelse. Dvs de som har gjort godt inntrykk via hospitering har et fortrinn, ts tar det som privatist og har ikke hospitering. Hvis du ser hvem som ansettes om lærlinger i de største helseforetakene så er alderen på samtlige under 30, med god grunn. Det er tøff turnus og fysisk tung jobb. Anonymkode: b2393...47a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått oversikt fra studiested om hvilke fag jeg trenger, supplere det jeg har, det gjør jeg på ett år. Når det gjelder paramedic på høyskole et karakterkravet dessverre altfor høyt for meg:( Er veldig spent på det med lærlingplass. Er det evt noe annet i helsevesenet som er "lettere"? Ts Anonymkode: 51be5...e46 Helsefagarbeider er jeg ganske sikker på er lett å få plass på, men du blir nok satt litt bak i køen etter de unge som kommer rett fra vgs dessverre. Dette vet jeg av erfaring da jeg selv gikk vg1 helse og oppvekst og vg2 helsefagarbeider. På vg2 når vi fikk besøk av de forskjellige kommunene med ansatte som var ansvarlig for lærlingplassene innrømte de selv at de unge kommer foran de som gikk voksenopplæring feks. fordi de heller ville ha de unge. Nå var det kun 2 av 60 elever på linjen min som valgte å gå ut i læra så da er det nok masse ledig for de litt eldre Anonymkode: 3c493...88c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 Denne damen, for øvrig samme person som jeg linket til tidligere, er inspirerende. https://www.firdaposten.no/kultur/feature/flora-rode-kors/ei-tragisk-hending-forte-til-at-elin-vart-frivillig-i-rode-kors-no-driv-ho-med-forstehjelp-pa-heiltid/f/5-16-252024 Anonymkode: 8e6b3...9d7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Eksen min gikk ambulansefagarbeider som "godt voksen", første halvdel av 30-årene. Kom inn på første forsøk. Privat skole, ett år på skolebenken og to års lærlingetid. Stortrivdes i jobben fra første stund og ble tilbudt jobb flere steder etter lærlingetid. Go for it..!! Anonymkode: 4e109...77f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, standardfrasen med liverfaring. Mja, standardfrasen er en standardfrase fordi den faktisk er sann. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, nå er det en gang slik at det ikke er livserfaringen som redder liv. Det er kunnskap, drilling, effektiv handling og å gjøre de rette medisinske vurderingen som redder liv og er viktig å ha med seg som ambulansearbeider. Å snakke med tante Turid mellom sykehjem og legevakt når man kjører liggetaxi kan hvem som helst lære seg. Så er det jo sånn at lærlinger tilsettes omtrent etter samme system som en ansettelse. Dvs de som har gjort godt inntrykk via hospitering har et fortrinn, ts tar det som privatist og har ikke hospitering. Hvis du ser hvem som ansettes om lærlinger i de største helseforetakene så er alderen på samtlige under 30, med god grunn. Det er tøff turnus og fysisk tung jobb. Anonymkode: b2393...47a Jeg har ansatt flere ambulansemedarbeidere. Jeg har også undervist i faget. Livserfaring teller, også når det gjelder å redde liv. Anonymkode: e0b0f...74d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksen min gikk ambulansefagarbeider som "godt voksen", første halvdel av 30-årene. Kom inn på første forsøk. Privat skole, ett år på skolebenken og to års lærlingetid. Stortrivdes i jobben fra første stund og ble tilbudt jobb flere steder etter lærlingetid. Go for it..!! Anonymkode: 4e109...77f Det var oppløftende, tusen takk ts Anonymkode: 51be5...e46
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, standardfrasen med liverfaring. Vel, nå er det en gang slik at det ikke er livserfaringen som redder liv. Det er kunnskap, drilling, effektiv handling og å gjøre de rette medisinske vurderingen som redder liv og er viktig å ha med seg som ambulansearbeider. Å snakke med tante Turid mellom sykehjem og legevakt når man kjører liggetaxi kan hvem som helst lære seg. Så er det jo sånn at lærlinger tilsettes omtrent etter samme system som en ansettelse. Dvs de som har gjort godt inntrykk via hospitering har et fortrinn, ts tar det som privatist og har ikke hospitering. Hvis du ser hvem som ansettes om lærlinger i de største helseforetakene så er alderen på samtlige under 30, med god grunn. Det er tøff turnus og fysisk tung jobb. Anonymkode: b2393...47a Jeg må ut i praksis noen uker i løpet av det første året, så håper jo å få en fot innenfor. Men det er klart at ved å gå fysisk på en videregående er vel en fordel mtp kontaktnett, både de som en selv blir kjent med, men også de som skolen kjenner. Ts Anonymkode: 51be5...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå