AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Del Skrevet 18. juli 2020 Min valp på 4 måneder er ganske høyt i stress. Har han med på en del forskjellig og han er fantastisk å ha med rundt miljømessig og sosialt. Han er også renslig, sover hele natta uten et pip og er grei. Han er aldri helt alene, med unntak av på natta, da jeg også har en annen hund. På morgenen er han utålmodig og vil ikke akkurat ligge og slappe av, så da blir det mye løping rundt og å prøve å ødelegge ting, men ikke noe ekstrem skala, helt normalt vil jeg si. Vi starter alltid dagen med en liten treningsøkt for å lære seg litt generelle kommandoer og triks. Det er kun snakk om 5-10 minutter. Gjør det samme en gang på ettermiddagen. Han får også tyggebein og lignende en del, men et griseøre/grisehale er borte på en halvtime. Så noen ganger gir jeg han feks kalkunstrupe, som tar noe lenger tid, men gir han det ikke for ofte, vil ikke at han skal bli overvektig.. Han får nesten all maten sin i trening Uansett, problemet her. På kvelden er han altså helt GAL. Han har hatt en del playdates på kveldene og da herjer de helt ekstremt og leker virkelig voldsomt, nesten så man blir redd. Men det er altså bare lek. Min voksne hund er ikke såå gira på å leke med han hele tiden, så når han ikke har playdates går han helt på veggene. Han har stor hage å løpe rundt i og masse leker tilgjengelig, men det er ikke så gøy uten en lekekamerat. Men han blir så frustrert at han angriper seg selv ved å bite voldsomt, spesielt i halen. Halen blir helt søkkvåt og skadet. Det gjør meg selvsagt veldig bekymret. Mitt spm: Er dette normalt? Hva annet bør jeg gjøre? Jeg forsøker virkelig å verken overstimulere eller understimulere. Det er likt både de dagene vi ikke gjør så mye, samt de dagene vi er ute og miljøtrener/sosialiserer.. Han er en veldig god gutt, men jeg føler meg veldig låst på kveldene og stresset. Føler behov for å bare dra ut med han på lange turer på kvelden for å slippe de utrolig slitsomme kveldene, men jeg vil jo ikke overbelaste han heller. Tips? Blir helt gæren av disse kveldene og håper det snart går over.. Men virker bare til å bli verre og verre, siden det å bite seg selv først har begynt å skje nylig.. Ps. Min voksne hund er streng, så han plager henne ikke. Han har veldig respekt for andre hunder. Anonymkode: 8b326...c8b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. juli 2020 #2 Del Skrevet 18. juli 2020 Høres ut som hunden trenger rotrening. Kanskje @Tabris kan hjelpe? 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25687878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Del Skrevet 18. juli 2020 Er det en staff? Anonymkode: f9c6d...c19 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25687886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Del Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det en staff? Anonymkode: f9c6d...c19 Nei, men er en brukshundrase. Har hatt staff før som jeg syntes var slitsomt der og da, men var barnemat i forhold til denne 🤔 4 minutter siden, The Kitten skrev: Høres ut som hunden trenger rotrening. Kanskje @Tabris kan hjelpe? Han slapper av i blant etter tur eller å ha vært ute på sosialisering/trening + etter å ha spist tyggebein kan han sove litt. Ellers faller han kun til ro i buret, jeg kan la han vandre og løpe rundt i timesvis uten et eneste tegn på ro. Spesielt på kveldene. Han har spist opp en del treverk, for å si det slik.. Føler ikke jeg kan ta meg en dusj en gang.. Han er aldri i bur på dagtid. Men på natta. Hadde han vært løs på natta ville jeg ikke hatt søvn heller Anonymkode: 8b326...c8b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25687915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. juli 2020 #5 Del Skrevet 18. juli 2020 Det er normalt at valper får raptuser og blir "gal" på kvelden. Det kan skje om de er overstimulert, understimulert samt også uten at vi helt vet hvorfor. Det er en valpegreie. Det at valpen har blitt vant med å leke og herje på kveldene kan ha gitt ham en forventning som øker stresset på kveldene. Jeg ville derfor som første steg kuttet ut playdates på kveldene, for å fjerne den forventningen. Deretter ville jeg byttet dem ut med aktivisering som roer ned (nyinnlæring, nesearbeid, godbitsøk). Prøv å være i forkant og legg inn slik aktivisering før han tipper over og får slike biteraptuser. Gi fylt kong/kalkunstrupe på kvelden, ha godbitsøk - minst 10-15 minutter, gjerne enda lenger. Tar han godbiter når han får slike "anfall"? I så fall kan du avbryte med å kaste en neve godbiter på ham og så få ham over i godbitsøk. Hvis ikke, stapp en leke i munnen på ham (så han biter på den i stedet for seg selv) og se om du etterhvert kan bytte ut leken med kalkunstrupe/griseøre. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25687917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Del Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, Tabris skrev: Det er normalt at valper får raptuser og blir "gal" på kvelden. Det kan skje om de er overstimulert, understimulert samt også uten at vi helt vet hvorfor. Det er en valpegreie. Det at valpen har blitt vant med å leke og herje på kveldene kan ha gitt ham en forventning som øker stresset på kveldene. Jeg ville derfor som første steg kuttet ut playdates på kveldene, for å fjerne den forventningen. Deretter ville jeg byttet dem ut med aktivisering som roer ned (nyinnlæring, nesearbeid, godbitsøk). Prøv å være i forkant og legg inn slik aktivisering før han tipper over og får slike biteraptuser. Gi fylt kong/kalkunstrupe på kvelden, ha godbitsøk - minst 10-15 minutter, gjerne enda lenger. Tar han godbiter når han får slike "anfall"? I så fall kan du avbryte med å kaste en neve godbiter på ham og så få ham over i godbitsøk. Hvis ikke, stapp en leke i munnen på ham (så han biter på den i stedet for seg selv) og se om du etterhvert kan bytte ut leken med kalkunstrupe/griseøre. Vet raptuser er normalt, men det er ikke bare en raptus, det er absolutt hele kvelden og ettermiddagen til jeg legger han.. Han driver allerede med innlæring og lignende to ganger om dagen, pluss som regel ett tyggebein om dagen, han kan ikke få mer mat (fylt kong, godbiter, tyggebein) uten å bli overvektig eller dårlig i magen og bæsje på seg på natta. Han er alltid klar for å jobbe og trene, men som sagt, ett sted stopper det angående hvor mye godbiter man kan gi en hund.. Og jeg vet heller ikke hvor lurt det er å venne han til at han må trene 3-4 ganger om dagen. Han er også god i lek, så er ikke noe problem å leke med han, men igjen; skal jeg leke med han i ett sett hele ettermiddagen om kvelden? Skulle gjerne foret han med godbiter og tyggebein gjennom hele kvelden, men han blir overvektig.. han gjør seg ferdig med slikt helt ekstremt fort. Anonymkode: 8b326...c8b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25687945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. juli 2020 #7 Del Skrevet 18. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Vet raptuser er normalt, men det er ikke bare en raptus, det er absolutt hele kvelden og ettermiddagen til jeg legger han.. Han driver allerede med innlæring og lignende to ganger om dagen, pluss som regel ett tyggebein om dagen, han kan ikke få mer mat (fylt kong, godbiter, tyggebein) uten å bli overvektig eller dårlig i magen og bæsje på seg på natta. Han er alltid klar for å jobbe og trene, men som sagt, ett sted stopper det angående hvor mye godbiter man kan gi en hund.. Og jeg vet heller ikke hvor lurt det er å venne han til at han må trene 3-4 ganger om dagen. Han er også god i lek, så er ikke noe problem å leke med han, men igjen; skal jeg leke med han i ett sett hele ettermiddagen om kvelden? Skulle gjerne foret han med godbiter og tyggebein gjennom hele kvelden, men han blir overvektig.. han gjør seg ferdig med slikt helt ekstremt fort. Anonymkode: 8b326...c8b Det kan ofte være slik med brukshunder når de er valper - utfordringen er ikke å lære dem å jobbe, men å lære dem å finne roen. Det kan da være lurt å legge av en del av "kvoten" på fylt kong og tyggebein til kvelden siden det virker som om det kan være da du trenger det mest. Jeg mente ikke at du skulle leke med ham, det vil jo bare gire ham mer opp. Men bare gi ham en leke slik at han biter på den i stedet på å bite på seg selv. Og så, uten å leke og herje, tilby tyggebein/godbiter/fylt kong slik at du får fokuset over på det i stedet for å tygge på seg selv. Fordelen med fylt kong/tyggebein er at det er med på å roe ned stressnivået og er spesielt nyttig for valper som "koker over", så lenge de er i stand til å spise. Hvis han faller til ro i buret, så kan du sette ham inn der sammen med f.eks en fylt kong. Så kan han få kveldsmaten der. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25688263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Del Skrevet 18. juli 2020 Du skriver ikke hvor mye dere er ute på tur? Han bør få fire lufteturer om dagen, f eks kort tissetur morgen og kveld, en formiddagstur og så en litt lang ettermiddagstur. Anonymkode: df25c...d0a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25688295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Del Skrevet 18. juli 2020 2 timer siden, Tabris skrev: Det kan ofte være slik med brukshunder når de er valper - utfordringen er ikke å lære dem å jobbe, men å lære dem å finne roen. Det kan da være lurt å legge av en del av "kvoten" på fylt kong og tyggebein til kvelden siden det virker som om det kan være da du trenger det mest. Jeg mente ikke at du skulle leke med ham, det vil jo bare gire ham mer opp. Men bare gi ham en leke slik at han biter på den i stedet på å bite på seg selv. Og så, uten å leke og herje, tilby tyggebein/godbiter/fylt kong slik at du får fokuset over på det i stedet for å tygge på seg selv. Fordelen med fylt kong/tyggebein er at det er med på å roe ned stressnivået og er spesielt nyttig for valper som "koker over", så lenge de er i stand til å spise. Hvis han faller til ro i buret, så kan du sette ham inn der sammen med f.eks en fylt kong. Så kan han få kveldsmaten der. Takk! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skriver ikke hvor mye dere er ute på tur? Han bør få fire lufteturer om dagen, f eks kort tissetur morgen og kveld, en formiddagstur og så en litt lang ettermiddagstur. Anonymkode: df25c...d0a Han luftes langt mer enn fire ganger om dagen.. Han luftes ca annenhver time gjennom hele dagen. Og i tillegg en lenger tur hver dag Anonymkode: 8b326...c8b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25689505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Del Skrevet 18. juli 2020 Jeg har også en valp som er ekstremt energisk. Jeg har to kong som jeg ordner på morgenen. Jeg tar litt tørrfôr i en skål og heller kokende vann over. Når de har svulma opp, så blander jeg i litt peanøttsmør og dytter de ned i kongene, så legger jeg de i fryseren. Siden tørrfôret har svulmet opp, så blir volumet større og hun spiser da ikke for mye. Og, siden kongene er fryst, så tar det mye lengre tid å få ut maten. Jeg har også en boks jeg har laget hull i. Jeg legger tørrfôr inni, også får hun sparke den rundt overalt på gulvet for å få ut maten. Da er hun opptatt med en jobb, og får samtidig brukt hodet. Sent på ettermiddagen/kvelden bruker jeg også å lære henne et nytt triks eller en ny oppgave. Jeg passer på at jeg ikke går for fort frem, for jeg vil ikke at hun skal bli frustrert. Jeg vil bare at hun skal få brukt hodet godt. Hun elsker klikkertrening, og jeg bruker en rolig, stille stemme på kveldene når vi trener. Da sitter jeg ofte på gulvet med henne når vi trener. Så avslutter jeg treninga med at hun ligger rett foran meg (noen ganger halvveis i fanget mitt), og trener henne på å bli tatt på. Da stryker jeg henne over ryggen, sier bra og gir henne godbit om hun holder seg stille og rolig. Så ørene, siden, pannen, føttene osv. Det blir nesten som en liten massasje 😅 og det er en fin måte å bonde på. Hun er nå 6mnd. Hun er fortsatt en høyenergisk villfrøken, men hun har roa seg betraktelig fra hun var 4mnd. Jeg kan nå gå i dusjen om morgenen og ordne meg, trygg på at hun ligger i sofaen/stolen sin og venter på at jeg skal bli ferdig. Hun har fortsatt øyeblikk med raptus og tider hvor hun løper rundt for å gna på alt. Men, hun er definitivt roligere. Tror du må ta tiden til hjelp, og fortsett med treninga! Jeg følte til tider at all den treninga jeg gjorde bare fløy ut vinduet, men jøss, plutselig får man så mye igjen av det. Har hun raptus eller er generelt veldig rastløs og setter i gang med tøys, så kan ett ord i 'treningsstemmen' min (som er en rolig og snill stemme) få henne til å stoppe brått og komme bort til meg. Blir hun alt for gira og begynner å hoppe opp på meg, så havner rumpa hennes på gulvet før jeg er ferdig med å si 'sitt'. Hun er som sagt fortsatt høyenergisk, men all treninga jeg har lagt inn gjør at jeg føler at jeg likevel har full kontroll på henne. Bare vent. Plutselig vil du oppdage at det er mange dager siden valpen din tygga på teppet, eller hoppa opp på deg, eller hang etter buksebeinet ditt. Tror du bare må holde ut for nå og fortsette treninga. Rutiner kan også hjelpe. Valpen min sover til omtrent de samme tidene hver dag. Hun har lært at i 8 tiden om kvelden, da er det på tide å slappe av. Hun holder seg ikke alltid til det, men hun er mer og mer sjeldent rastløs om kvelden. Anonymkode: 14de2...59f 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25689693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Del Skrevet 19. juli 2020 Da min hund var valp ble hun også så oppgiret at hun ikke klarte å roe seg selv ned. Jeg begynte da å trene henne til å la meg legge henne på rygg, og etterhvert når hun da ikke klarte å roe seg la jeg henne rolig på rygg i fanget mitt (ja, første gangene måtte jeg holde henne fast) mens jeg snakket rolig og klappet henne på magen. Det funket helt utmerket, og det tok ikke lang tid før hun sluttet helt å bli hyper på kvelden Lykke til! Anonymkode: adbc9...b1d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1391501-valpen-min-skader-seg-selv-pga-stress/#findComment-25690423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå