Silva Pluvialis Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Beklager, så mye tekst uten luft mellom linjene orker jeg ikke å lese. Anonymkode: 0ee10...015 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 *Teller ned sekunder til en eller annen ynkelig sjel sammenligner og likestiller homofili med pedofili* Nei jeg er enig med deg jeg. Kan ikke folk bare få være seg selv og elske den de elsker så lenge det ikke er til skade for noen? Anonymkode: 38e36...f48 1
Gjest DislayName Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Det er rart at det ble ansett som synd, for det har alltid eksistert, og kommer alltid til å eksistere. Også i naturen.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Kan du redigere innlegget og legge til litt flere avsnitt? Det var fryktelig tungt og lese i ett! Anonymkode: c86df...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Om du er vokst opp i et konservativt kristen miljø er det jo ikke så rart at du er oppvokst med holdninger som at homofili er synd. Hva folk tolker at bibelen mener om homofili er delt, men konservative kristne tolker det som om at homofili er synd. Her er en interessant avisartikkel om temaet https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/drL0A/mener-at-bibelen-ikke-fordmmer-homofilt-samliv Anonymkode: 7ec63...a6a
Silva Pluvialis Skrevet 18. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du er vokst opp i et konservativt kristen miljø er det jo ikke så rart at du er oppvokst med holdninger som at homofili er synd. Hva folk tolker at bibelen mener om homofili er delt, men konservative kristne tolker det som om at homofili er synd. Her er en interessant avisartikkel om temaet https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/drL0A/mener-at-bibelen-ikke-fordmmer-homofilt-samliv Anonymkode: 7ec63...a6a Jeg er enig med deg i det Jeg kan bare ikke se hvorfor homofili er "synd". Bibelen sier bare at det er synd, men gir ingen god begrunnelse på hvorfor. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 De kristne får vel svare på dette? Det er jo bare religiøse som er i mot homofili, noe som er så tåpelig at jeg ikke har ord for det. Anonymkode: f1e43...564
SoWhat? Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Ja, en kan jo undres. Det jeg vet var at det var mektige menn på den tiden som foretrakk menn, og homofili var nokså vanlig. Vet ikke om det har noe med det å gjøre og i så fall hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, så mye tekst uten luft mellom linjene orker jeg ikke å lese. Anonymkode: 0ee10...015 Men heldigvis for alle andre så har du tid til å svare i trådene du ikke orker å lese. Anonymkode: f61d3...a74 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 Sier ikke Bibelen at ekteskapet er mellom mann og kvinne, da? Inntil nylig var det jo bare mann og kvinne som kunne få barn sammen. Anonymkode: 43f4c...346
SoWhat? Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men heldigvis for alle andre så har du tid til å svare i trådene du ikke orker å lese. Anonymkode: f61d3...a74 👍
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 En ting jeg har tenkt litt på. Kristne ser vel på Gud som ufeilbarlig? Og hvorfor ville han da skape homofili? For det finnes på jorda, det er ikke noe mennesker har funnet på, det finnes også hos andre dyr. Og de mener vel at bare Gud kan dømme, hvorfor gjør de det da selv? Og hvis Gud er ufeilbarlig, så er det en mening med at homofili finnes. Og bibelen er skrevet av mennesker, og mennesker er ikke ufeilbarlige, men de er preget av sitt miljø, sine erfaringer og holdninger (sånn som TS er et godt eksempel på). Så det de skriver vil naturlig nok bære preg av deres tolkninger, og ikke være sannheten. Anonymkode: 63914...286 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 Tror du må spørre deg selv, hva er religioner, hva er de laget for å oppnå? Jeg er ingen, "teolog", men rent logisk sett utenfra virker det for meg som om religioner er noe ledere har funnet på for å styre befolkningen i den retningen ledelsen ønsker, for å oppnå ledelsens behov. Nå er ikke dette noe jeg har viet mye tid på å fundere over, men kanskje det var fordi de ønsket at homofile skulle inngå hetro par for å få barn, folk uten barn er mindre investert og mindre sårbare for press fra storsamfunnet da deres behov er lavere, samtidig må en ha flere barn som samfunn for å få større makt for lederne. Kan også ha vert renslighetsproblemer med å stappe tisser i rumpehull når en ikke hadde gode sanitetsmuligheter, kan fort førte til problemer med tissefanten, men det er bare spekulasjoner. Hva GUD mener, vet ingen av oss, inkludert deg og presten din, og meg. Men du får ha lykke til. Anonymkode: afc9e...b0e
Silva Pluvialis Skrevet 18. juli 2020 Forfatter #15 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sier ikke Bibelen at ekteskapet er mellom mann og kvinne, da? Inntil nylig var det jo bare mann og kvinne som kunne få barn sammen. Anonymkode: 43f4c...346 Jo. Men hvorfor må ekteskapet bare være mellom en mann og ei kvinne? Det er jo like mye et ekteskap med to av samme kjønn? Og hva med de som er transseksuelle da? 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. juli 2020 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kristne får vel svare på dette? Det er jo bare religiøse som er i mot homofili, noe som er så tåpelig at jeg ikke har ord for det. Anonymkode: f1e43...564 Jeg synes også det er trist at noen er imot homofili. Homofili er jo ingenting annet enn kjærlighet mot samme kjønn. Forstår ikke hva som er så galt med det ❤️🏳️🌈
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 En mulig forklaring er at mennene som skrev Bibelen syntes homofili var ekkelt så de diktet opp at Gud har sagt at homofili er synd. Anonymkode: f61d3...a74 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En mulig forklaring er at mennene som skrev Bibelen syntes homofili var ekkelt så de diktet opp at Gud har sagt at homofili er synd. Anonymkode: f61d3...a74 Sikkert. Som ateist tenker jeg at det bare handler om menneskers behov for makt. Det har aldri vært noen Gud, bare er menneskapt behov som har blitt brukt ig misbrukt av mennesker til alle tider, for makt, krig og undertrykkelse. Anonymkode: f1e43...564
tussi84 Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kristne får vel svare på dette? Det er jo bare religiøse som er i mot homofili, noe som er så tåpelig at jeg ikke har ord for det. Anonymkode: f1e43...564 Viktig å ikke skjære alle kristne under en kam her. De fleste kristne jeg kjenner, inkl meg selv har ingenting i mot homofili. Noen er til og med homofile, og har giftet seg med en av samme kjønn selv om de er kristne. Ja de vet hva som står i bibelen, men de fleste følger ikke alt som står i bibelen. Mye av det som er skrevet i bibelen er jo gammeldags nå, feks slike ting som at ungene skal tuktes og kvinnen være stille i forsamlinger. Jeg anser meg selv også som kristen fordi jeg tror Jesus eksisterte, men bryr meg ikke om hva slags legning folk har og aksepterer homofili. Det viktigste for meg er at den personen er lykkelig, ikke hva slags kjønn de er sammen med. Homofili er akseptert hos de fleste nå selv om de er kristne, men finnes jo noen det som er i mot det, men det finnes uansett hva slags livssyn man har.
Gjest Varg Veum Skrevet 18. juli 2020 #20 Skrevet 18. juli 2020 Kjærlighet er vakkert og positivt, uansett om den du blir glad i er dame eller mann. Egentlig er det merkelig at det har vært så mye stigma rundt teamet, da det alltid har eksistert personer som er tiltrukket av samme kjønn. For øvrig er det fullt mulig å være kristen og akseptere homofili.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå