Gå til innhold

Hvordan velge riktig vekststang og skiver?

Gjest Saul

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kutte ut medlemsskapet på treningssenteret.

Jeg har det meste av utstyr hjemme. Etter at treningssenteret stengte i vår kom jeg i en god rutine med å trene hjemme. Det eneste jeg bruker senteret til nå er barbell.

Bruker det mest til markløft og back squats. Noen typer og butikker/ nettsteder å anbefale? Hva burde jeg tenkte på? Ser det finnes ulike lengder og ulike diameter på ytterstang og skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lengde kommer litt an på hvor mye plass du har. 220 lengde er standard på treningssenteret. I vektløfting er damestang 180 cm og tynnere. 

På vektskiver finner du både 25 og 50mm diameter, samt n oi en andre rare mål her og der. Jeg gikk gir 50mm som er det senteret har. 

På vektskiver finnes det mye ulike materialer og størrelser. Hva du velger er litt en smakssak og litt knyttet til det praktiske. Selv har jeg valgt å ha store  bumperplates i 5 og 10 kg og olympiske vektskiver i tillegg som er lette å tre på. 

Skal du trene hjemme må du huske på gulvet. Gode dempende gummimatter er lurt. 

Ellers er jeg enig over her i at sportsmaster har mye bra, og meget god service. Har også handlet ting fra mobech som er bra og X-life er topp med sin gratis frakt. Mye er fortsatt utsolgt etter korona da, og mye har steget i pris som følge av etterspørsel og kronekurs. 

Anonymkode: 2c1da...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg er jo vant til det treningssenteret har, og det er 220 cm lengde.

Men jeg trenger ikke studiokvalitet, begrenset hvor mye brukt de blir hjemme sammenliknet med utstyr på et senter.

Opplever også at veldig mye er utsolgt ja. Får fortsette å titte litt. Og man kommer langt med dumbbells og kettlebells også (som jeg har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye på finn, ligger stadig vekk stenger ute. Om du vil ha olympisk eller 25mm er vel en smakssak, om du ikke planlegger å løfte veldig tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...