AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Stemmer det at Sprite, eller hvertfall sprite zero er den «beste» brusen å drikke i svangerskapet? Siden det ikke er koffein i sprite Anonymkode: 9c116...f85
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 For i både Pepsi Max og Cola Zero er det mye koffein Anonymkode: 9c116...f85
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Har ikke hørt noe om det. Jeg er dessverre avhengig av pepsi max, og får sterk hodepine uten.. drikker heldigvis ikke kaffe i tillegg, men er ikke så bra at jeg drikker det hver dag 😓 Anonymkode: 0b85f...20b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Det er vel bare Cola og Cola-lignende brus (Pepsi etc) som inneholder koffein. Hverken Fanta, Solo, Mozell etc inneholder koffein. Nå skal man også drikke veldig mye Cola for at koffein-innholdet overskrider daglig anbefaling, man har fått i seg for mye sukker via brusen lenge før koffein-grensen er nådd. Det er heller ikke anbefalt å bruke kunstig søtning i graviditeten, så da ville jeg valgt vanlig brus, men moderert meg. Anonymkode: a7c00...213 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Aldri hørt. De fleste brus er det ikke koffein i. Men det beste er å begrense brusmengden helt. Uansett type. Anonymkode: 670e9...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel bare Cola og Cola-lignende brus (Pepsi etc) som inneholder koffein. Hverken Fanta, Solo, Mozell etc inneholder koffein. Nå skal man også drikke veldig mye Cola for at koffein-innholdet overskrider daglig anbefaling, man har fått i seg for mye sukker via brusen lenge før koffein-grensen er nådd. Det er heller ikke anbefalt å bruke kunstig søtning i graviditeten, så da ville jeg valgt vanlig brus, men moderert meg. Anonymkode: a7c00...213 Sånn som jeg har tolket det så er det ikke mange glass med cola eller Pepsi før du når 200mg som er anbefalt maks Anonymkode: 9c116...f85
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Aldri hørt. De fleste brus er det ikke koffein i. Men det beste er å begrense brusmengden helt. Uansett type. Anonymkode: 670e9...fb2 Selvsagt, men noen ganger er det bedre med litt brus til feiringer osv eller man rett og slett ikke får i seg noe annet som frister Anonymkode: 9c116...f85
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg har tolket det så er det ikke mange glass med cola eller Pepsi før du når 200mg som er anbefalt maks Anonymkode: 9c116...f85 Hvis jeg ikke husker feil, kan man trygt drikke 1 liter om dagen, hvis man kun tenker på koffein-innholdet. For de som går og drikker Cola/Pepsi etc hele dagen er det kanskje ikke mye med 1 liter, men for oss andre er jo ikke det noe problem. Anonymkode: a7c00...213 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 Altså, det er ikke så vanskelig å google seg fram til at det er ca 100mg koffein i en liter cola (litt avhengig av merket). Ei heller at det er anbefalt å holde seg under 200mg koffein daglig i svangerskapet. Anonymkode: 9e42f...dfd 1
cilla89 Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg har tolket det så er det ikke mange glass med cola eller Pepsi før du når 200mg som er anbefalt maks Anonymkode: 9c116...f85 15 dl (13 mg per dl), altså 1,5 liter. Så et par glass er godt innenfor.
tussi84 Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn som jeg har tolket det så er det ikke mange glass med cola eller Pepsi før du når 200mg som er anbefalt maks Anonymkode: 9c116...f85 13 g koffein i 1 dl cola, så du kan fortsatt drikke 1,5 liter om dagen med cola om du ønsker det. Fortutsetter at du ikke drikke noe annet med koffein i dag. Så 130 g/ per liter.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel bare Cola og Cola-lignende brus (Pepsi etc) som inneholder koffein. Hverken Fanta, Solo, Mozell etc inneholder koffein. Nå skal man også drikke veldig mye Cola for at koffein-innholdet overskrider daglig anbefaling, man har fått i seg for mye sukker via brusen lenge før koffein-grensen er nådd. Det er heller ikke anbefalt å bruke kunstig søtning i graviditeten, så da ville jeg valgt vanlig brus, men moderert meg. Anonymkode: a7c00...213 Einig. mange brus-typar er utan koffein. Og sukkerinnholdet er nok eit større problem enn å skulle holde seg under koffeingrensa ja. Har ikkje høyrt om at det er anbefalt å unngå kunstig søtning? (Eg drikk uansett ikkje brus, så var ikkje eit problem for meg da eg gikk gravid 🙂 ) Anonymkode: a2b00...f17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Einig. mange brus-typar er utan koffein. Og sukkerinnholdet er nok eit større problem enn å skulle holde seg under koffeingrensa ja. Har ikkje høyrt om at det er anbefalt å unngå kunstig søtning? (Eg drikk uansett ikkje brus, så var ikkje eit problem for meg da eg gikk gravid 🙂 ) Anonymkode: a2b00...f17 https://altformamma.no/ekspertsvar/8423/expert_chat_message/item_normal Her er det en jordmor som uttaler seg om kunstig søtning. Forøvrig er konklusjonen alle steder jeg har lest at man som gravid bør holde seg unna kunstig søtning, og at vanlig sukker da faktisk er bedre. Anonymkode: a7c00...213 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://altformamma.no/ekspertsvar/8423/expert_chat_message/item_normal Her er det en jordmor som uttaler seg om kunstig søtning. Forøvrig er konklusjonen alle steder jeg har lest at man som gravid bør holde seg unna kunstig søtning, og at vanlig sukker da faktisk er bedre. Anonymkode: a7c00...213 Det er vås. Dette er en jordmor. Én jordmor. Hun er ikke ekspert på ernæring og det medisinske ved graviditeten. De offisielle rådene, fra de som faktisk ER eksperter, er at kunstig søtning ikke er farlig i graviditeten. Anonymkode: 97e18...277 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://altformamma.no/ekspertsvar/8423/expert_chat_message/item_normal Her er det en jordmor som uttaler seg om kunstig søtning. Forøvrig er konklusjonen alle steder jeg har lest at man som gravid bør holde seg unna kunstig søtning, og at vanlig sukker da faktisk er bedre. Anonymkode: a7c00...213 Hmm... Artikkelen som jordmora viser til er frå 2008. Her var det delte meiningar, men ikkje noko bevis for at aspartam er skadelig ved normalt inntak. Så vidt eg kan sjå er ikkje anbefaling om å unngå kunstig søtning kome med i dei offisielle retningslinene enno. Anonymkode: a2b00...f17 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://altformamma.no/ekspertsvar/8423/expert_chat_message/item_normal Her er det en jordmor som uttaler seg om kunstig søtning. Forøvrig er konklusjonen alle steder jeg har lest at man som gravid bør holde seg unna kunstig søtning, og at vanlig sukker da faktisk er bedre. Anonymkode: a7c00...213 Eg la også merke til at denne jordmora vinglar i synet på om kunsitg søtning er greitt eller ikkje. Sjå eit anna spørsmål som ho har svara på: jabd: Kan jeg spise all slags skyr? Selv om det er søtningsmidler eller noe? Vet ikke om det er aspartam i det? Jeg er i uke 21 Midwife og Jordmor Siri svarer: Hei! Det kan du. Aspartam og de fleste andre søtningsmidlene er trygge. Riktig god helg! Vennlig hilsen jordmor Siri https://altformamma.no/ekspertsvar/60563/expert_chat_message/item_normal Anonymkode: a2b00...f17 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 Ifølge tannlegen til mine barn så kan jevnlig brus-drikking i svangerskapet gjøre permanent skade på tennene til det ufødte barnet. Ene barnet mitt har en sånn skade som de tror kommer av brus-drikking hos mor. Tennene blir i perioder hvit-flekkete. (Ikke melketennene altså, men de nye.) Jeg startet ukedagene med en halvliter cola, så det var mindre brus enn de jeg kjenner idag som er avhengige av Pepsi Max. (Jeg drakk 0,5 liter cola 2-5 dager i uken til frokost) Anonymkode: 77282...c72
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge tannlegen til mine barn så kan jevnlig brus-drikking i svangerskapet gjøre permanent skade på tennene til det ufødte barnet. Ene barnet mitt har en sånn skade som de tror kommer av brus-drikking hos mor. Tennene blir i perioder hvit-flekkete. (Ikke melketennene altså, men de nye.) Anonymkode: 77282...c72 Høres rart ut. Eg finn ikkje nokon informasjon om at sukkerinntak hos mor kan påvirke emaljen til fosteret. Antibiotika eller for mykje fluor (i drikkevatnet, eller fluortablettar) er nemnt som mulige grunnar. Anonymkode: a2b00...f17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres rart ut. Eg finn ikkje nokon informasjon om at sukkerinntak hos mor kan påvirke emaljen til fosteret. Antibiotika eller for mykje fluor (i drikkevatnet, eller fluortablettar) er nemnt som mulige grunnar. Anonymkode: a2b00...f17 Det er ikke sukkeret, det er kullsyren eller syrligheten de mistenker har påvirkningen på fosteret. Det har vært en økning av den type tannskader hos barn født rundt 2010 og etter, som de tror skyldes økt inntak av brus i svangerskap. (Vet dessverre ikke hva navnet på den typen skade heter) Anonymkode: 77282...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå