Gå til innhold

Bladpersille til hva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva bruker du bladpersille til? Jeg kommer bare på kjøttkaker, trenger flere retter å bruke den til. 

Har du forslag? 

Anonymkode: 94632...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker bladpersille til absolutt alt som trenger litt grønt over seg.

Pastaretter, supper, gryteretter.... 

Og så lager jeg feks salsa verde eller tabbouleh (hhv urtesaus av persille, mynte, ansjos, hvitløk og kapers, og couscoussalat).

Anonymkode: bd0d5...3d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er bladpersille den mest "nøytrale" urten, og kan brukes som topping til det meste. Jeg bruker det til alt av pasta med fisk/skalldyr og lettere fløtebaserte sauser, gjerne i kombinasjon med dill (til fyldige tomatsauser er det bedre med basilikum, siden persillen lett blir overdøvd). Persille funker i det meste av salater, og i all mat inspirert av Marokko og Midtøsten. Passer også som garnityr til det meste av norsk tradisjonsmat, f.eks. stekt fisk eller koteletter. 

Anonymkode: 7c3bd...d42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange italienske pastaretter bruker bladpersille. Gjerne rikelig og i kombinasjon med sitronskall, hvitvin og evt chili

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må svare det samme som de andre her.
Jeg bruker det også ofte om jeg lager litt spicy kjøttboller, type "italienske" ellerno. Med hvitløk, persille osv

Hentet fra Bama.no:
"Når persille varmebehandles, for eksempel ved koking, hjelper den til med å fremheve andre smaker. Prøv den også i sauser, marinader og wok."

Anonymkode: ea434...b09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig i salater f.eks. Jeg bruker ofte bladpersille i helt enkle salater med cherrytomater, agurk, fetaost, avocado og i couscoussalater med kylling. Det er også kjempe godt å ha i hummus og gryteretter med blandt annet lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker det i nesten alt. Ikke litt, men masssssse. Slik at får smaken og ikke bare som pynt. 

Anonymkode: e76fc...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...