Gå til innhold

Studere på fulltid i tillegg til jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært i jobb i fem år, kommet inn på et studium fra høsten av. Er et studium jeg har valgt basert på interesse, ingen obligatorisk undervisning, men fysisk oppmøte på eksamen. Undervisningen som gis er på nett, delvis på dagtid og delvis på kveldstid. Det som er på dagtid vil jeg uansett ikke ha mulighet til å være med på pga. jobb (jobber 100%). 

Er veldig usikker på om jeg skal takke ja eller ikke, siden jeg ikke vet om det er overkommelig med jobb. Har heller ikke lyst til å takke ja til en studieplass som jeg eventuelt bare kommer til å droppe om kort tid, siden den plassen jo kunne gått til noen andre. Går hjem fra jobb rundt klokken 16 hver dag, men det varierer litt basert på hvor mye det er å gjøre. Har fleksitid så kan jo tilpasse hvor mye jeg ønsker å jobbe, jobber gjerne litt mer noen dager enn andre dager. Har hverken mann eller barn, fritiden min nå går som regel til å spise mat og se på Netflix. 

Er også veldig usikker på hvor mye arbeid som vil være nødvendig hver uke. Det er tre fag i semesteret, hvert på 10 studiepoeng. Har ikke funnet en timeplan, så vet ikke hvor mye undervisning som "egentlig" er satt opp hver uke. Det står at man må forvente å jobbe 8 til 10 timer i uken utenom undervisning. Kan ikke se for meg å f.eks. lese tre timer hver kveld, det tror jeg ikke går. Tror at jeg i realiteten kunne klart 1 til 1,5 time hver dag, med litt mer i helgene. 

Burde jeg prøve? Eller er ikke dette noe som er realistisk? Hva slags erfaringer har dere?

Anonymkode: 5d1ff...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går, men du må være motivert.

Jeg har gjort det samme, tok master etter en del år i arbeidslivet. Hadde ikke noe sosialt liv de årene. Hverdagen bestod av jobb og studier. Full "arbeidsdag" med studier de dagene jeg hadde fri fra jobb.

Nå er jeg veldig glad i å studere da, og har også senere tatt ulike kurs og studier kombinert med jobb.

Det viktigste er å være strukturert. Legg en plan og følg den. Og det er lov å planlegge en time med Netflix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går absolutt an, men det er vanskelig å vite hvor tidkrevende det blir før du faktisk har testet det ut i et semester. 10 stp kan kreve veldig lite eller veldig mye arbeid avhengig av hva slags fag det er, dine forkunnskaper og dine mål (er du fornøyd med C-snitt, eller vil du få toppkarakterer?). Ved noen universiteter kan du i praksis ta studiet på deltid selv om det ikke finnes som deltidsstudium ved å ta færre studiepoeng hvert år (på UiO må du bare bestå 30 poeng hvert år for å beholde studieplassen). Så det går kanskje an å prøve å studere på heltid i et semester, og så ta færre poeng senere hvis du merker at det går utover livsgleden? 

Anonymkode: 650f0...5a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært i jobb i fem år, kommet inn på et studium fra høsten av. Er et studium jeg har valgt basert på interesse, ingen obligatorisk undervisning, men fysisk oppmøte på eksamen. Undervisningen som gis er på nett, delvis på dagtid og delvis på kveldstid. Det som er på dagtid vil jeg uansett ikke ha mulighet til å være med på pga. jobb (jobber 100%). 

Er veldig usikker på om jeg skal takke ja eller ikke, siden jeg ikke vet om det er overkommelig med jobb. Har heller ikke lyst til å takke ja til en studieplass som jeg eventuelt bare kommer til å droppe om kort tid, siden den plassen jo kunne gått til noen andre. Går hjem fra jobb rundt klokken 16 hver dag, men det varierer litt basert på hvor mye det er å gjøre. Har fleksitid så kan jo tilpasse hvor mye jeg ønsker å jobbe, jobber gjerne litt mer noen dager enn andre dager. Har hverken mann eller barn, fritiden min nå går som regel til å spise mat og se på Netflix. 

Er også veldig usikker på hvor mye arbeid som vil være nødvendig hver uke. Det er tre fag i semesteret, hvert på 10 studiepoeng. Har ikke funnet en timeplan, så vet ikke hvor mye undervisning som "egentlig" er satt opp hver uke. Det står at man må forvente å jobbe 8 til 10 timer i uken utenom undervisning. Kan ikke se for meg å f.eks. lese tre timer hver kveld, det tror jeg ikke går. Tror at jeg i realiteten kunne klart 1 til 1,5 time hver dag, med litt mer i helgene. 

Burde jeg prøve? Eller er ikke dette noe som er realistisk? Hva slags erfaringer har dere?

Anonymkode: 5d1ff...439

Hvis du ikke er en puggehest så tror jeg dette vil gå utover din glede og kvalitet på studiet.

Anonymkode: 21b10...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber 100% og studerer tilsvarende (eller mer noen semester), samtidig som hverdagen må koordineres med mannen min sin jobb, og to barn som skal på skolen og i barnehagen. Jeg er meget effektiv når det gjelder studiene, men det er klart man må ha disiplin. Det er svært få kvelder jeg kan lene meg tilbake og se avslappende på Netflix.. Så det går jo absolutt! Men man må være fullstendig motivert og villig til å ofre en del av fritiden. Samtidig syns jeg det er verdt det for å droppe studielån samtidig som det bare er for en periode i livet. 

Anonymkode: 8f8b4...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det går helt fint, gjør det selv.

Anonymkode: da747...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fulltidsjobb og fulltidsstudie er heftig, men uten barn og familie og stor motivasjon vil jeg tro du klarer det. Har tatt en master (20 SP i semesteret) ved siden av full jobb med lederansvar og to barn i barneskolealder. Det gikk, men var tøft og jeg hadde lite fritid og annet sosialt liv utenom jobb og familie. Prøv! Er jo ikke verre enn å redusere studiebelastningen litt om du ser det blir for tøft, og f.eks. ta kun to fag i semesteret.

Anonymkode: 95f70...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min samboer tok vidreutdanning i mattematikk samtidig som hun jobbet 100% og hadde en 3åring helt alene før hun møtte meg, så ja, dette klarer du

Anonymkode: feb67...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her skriver, så lar det seg absolutt gjøre om du er villig til å gjøre en ekstra innsats for en periode:) det at det ikke er oppmøteplikt gjør det også enklere. 

Jeg tok en bachelor grad over fire år i tillegg til full jobb. Det gikk fint, leste mye i helgene. Min samboer er akkurat ferdig med et ett-årig fulltids studie ved siden av mer enn full jobb. Det har vært hardt, tror vi hadde første «frihelg» sammen siden jul nå i forrige uke;) men verdt det! Vi hadde også begge lang reisevei til jobb som stjal mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet som sykepleier samtidig som jeg tok juss som privatist. Det gikk, men karakterene led under det. Jeg var kanskje ikke den mest disiplinerte studenten heller da, det kunne nok gått bedre om jeg var det. Hadde ikke barn, det hadde aldri gått i dag (når jeg har det).

Du vet det ikke før du har prøvd, synes du skal gjøre et forsøk. Ellers kan det hende du angrer på at du ikke en gang prøvde 😊 Om det ikke går så vet du det i hvert fall og kan slå deg til ro med det.

Anonymkode: 5eb28...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 3 jobber ved siden av fulltid studie , jobbet hverdag og hadde ikke liv i 3 år, so you can do it

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet fulltid og hadde ett lite barn gjennom 3 årig bachelorutdanning med en del obligatorisk. Utdannet meg heldigvis innenfor det feltet jeg jobbet i, så fikk mye "slack" av sjefen til avspasering, fleksitid og permisjon for å kunne møte på det obligatoriske. 

Men ja, mange sene kvelder, lite sosialt liv og absolutt slitsomt til tider. Nå begynner jeg mastergrad til høsten, og fortsetter med fulltidsstilling! Absolutt verdt det, dette klarer du!

Anonymkode: 9e147...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...