Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer fikk barn for 5 uker siden. Samboer er utrolig god, og vil veldig gjerne være deltakende i alt. Han skifter bleier, mater og koser. Jeg har hatt mye komplikasjoner etter et keisersnitt, som har gjort meg veldig sliten og trøtt. Så får at jeg skal få lov til å komme meg litt igjen, har samboer "beordret" at han skal mate henne på natta. Da på rommet på siden av soverommet vårt, slik at jeg kan få sove. 

Og det er jo veldig omtenksomt, meeeen.. Han våkner ikke ordentlig når hun våkner. Jeg våkner, og roper inn om hun skal ha mat. Han svarer da alltid i halvsøvne "neei, ikke enda". Jeg ser på klokka, og ser at det er mattid og sier det. Da står han opp og ordner mat. Jeg hører hun spiser, så tar det et par minutter og jeg hører han snorker. Jeg liker absolutt ikke at han sovner mens han gir henne mat, går inn og vekker han og er selvfølgelig litt oppgitt. Jeg sier jeg kan ta snuppa, siden jeg likevel er våken. Men det vil han ikke. Dette har skjedd flere netter.

Og den ene natta gikk jeg inn for å ta henne, siden han ikke våknet. Jeg vekket han for å si ifra, og da tok han hodeputa i armene, begynte å dra av trekket og mumlet "Nei, hun ligger her hos meg". Jeg svarte oppgitt at det var en pute, ikke dattera hans. 🙈

For all del, kan le av den putegreia nå. Men jeg liker ikke at han sovner mens han gir hun har flaske i munn, heller ikke at hun må gråte før han våkner ordentlig. Men samtidig har jeg fått beskjed om å ta i mot hjelp på natta nå av lege og helsestasjon, for jeg er fysisk og psykisk utslitt. 

Jeg har snakket med samboer om dette, selvfølgelig. På en fin måte. Men han føler seg da bare som en crappy pappa, og sier det ikke skal skje igjen. Men det gjør det jo..

Er jeg bare ei skikkelig hormonell hønemor? Og hvis ikke, hva kan jeg eventuelt gjøre?

Anonymkode: e6aca...e93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må han stå opp og gi henne flaske mens han sitter i stuen. Det er uakseptabelt at han holder på slik han gjør nå. Din datter trenger nok ikke mat etter klokken, så litt sutring før mat skader ikke. 

Anonymkode: 5f2c2...5ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

da tok han hodeputa i armene, begynte å dra av trekket og mumlet "Nei, hun ligger her hos meg". Jeg svarte oppgitt at det var en pute, ikke dattera hans.

😂😂😂😂😂

Anonymkode: ccb90...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂

Anonymkode: ccb90...6a2

Haha, ja - vi ler av det nå, men var ganske oppgitt der og da 😅 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må han stå opp og gi henne flaske mens han sitter i stuen. Det er uakseptabelt at han holder på slik han gjør nå. Din datter trenger nok ikke mat etter klokken, så litt sutring før mat skader ikke. 

Litt sutring er greit, men det er nok til at jeg våkner på rommet ved siden av. Og jeg sier aldri ifra med en gang heller, for jeg vil se om han våkner. Han setter seg i en stol i gangen, for vi trengte å prøve det. Men han sovner sittende og 😔

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han absolutt skal ta henne på natta og ikke klarer å holde seg våken så får han ta med seg ungen å sitte å mate henne på en kjøkkenstol. 

Anonymkode: 7bb6f...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt sutring er greit, men det er nok til at jeg våkner på rommet ved siden av. Og jeg sier aldri ifra med en gang heller, for jeg vil se om han våkner. Han setter seg i en stol i gangen, for vi trengte å prøve det. Men han sovner sittende og 😔

Du må ta "sov i ro" i øret. Og så må far finne ut av dette selv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta "sov i ro" i øret. Og så må far finne ut av dette selv. 

Det høres kanskje ut som jeg er veldig overbeskyttende, men føler meg ikke komfortabel med det når jeg vet hvordan han er på natta😶 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du kanskje blir mindre fysisk og psykisk utslitt av å ta henne selv? 

Kan du ikke vekke han når hun skal ha mat, be han varme melka og komme med barnet så mater du så får han bare legge seg å snorke videre. 

Det blir nok ikke bedre når du sier han sovner både i seng og stol, så isteden for å bruke energi på å løse noe som virker umulig å løse så ville jeg sett på andre alternativ som nevnt ovenfor. 

Du får be han ha mobilen på så ringer du når hun har spist ferdig om du ønsker at hun sover inne hos han. 

Anonymkode: b9e37...9cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og samboer fikk barn for 5 uker siden. Samboer er utrolig god, og vil veldig gjerne være deltakende i alt. Han skifter bleier, mater og koser. Jeg har hatt mye komplikasjoner etter et keisersnitt, som har gjort meg veldig sliten og trøtt. Så får at jeg skal få lov til å komme meg litt igjen, har samboer "beordret" at han skal mate henne på natta. Da på rommet på siden av soverommet vårt, slik at jeg kan få sove. 

Og det er jo veldig omtenksomt, meeeen.. Han våkner ikke ordentlig når hun våkner. Jeg våkner, og roper inn om hun skal ha mat. Han svarer da alltid i halvsøvne "neei, ikke enda". Jeg ser på klokka, og ser at det er mattid og sier det. Da står han opp og ordner mat. Jeg hører hun spiser, så tar det et par minutter og jeg hører han snorker. Jeg liker absolutt ikke at han sovner mens han gir henne mat, går inn og vekker han og er selvfølgelig litt oppgitt. Jeg sier jeg kan ta snuppa, siden jeg likevel er våken. Men det vil han ikke. Dette har skjedd flere netter.

Og den ene natta gikk jeg inn for å ta henne, siden han ikke våknet. Jeg vekket han for å si ifra, og da tok han hodeputa i armene, begynte å dra av trekket og mumlet "Nei, hun ligger her hos meg". Jeg svarte oppgitt at det var en pute, ikke dattera hans. 🙈

For all del, kan le av den putegreia nå. Men jeg liker ikke at han sovner mens han gir hun har flaske i munn, heller ikke at hun må gråte før han våkner ordentlig. Men samtidig har jeg fått beskjed om å ta i mot hjelp på natta nå av lege og helsestasjon, for jeg er fysisk og psykisk utslitt. 

Jeg har snakket med samboer om dette, selvfølgelig. På en fin måte. Men han føler seg da bare som en crappy pappa, og sier det ikke skal skje igjen. Men det gjør det jo..

Er jeg bare ei skikkelig hormonell hønemor? Og hvis ikke, hva kan jeg eventuelt gjøre?

At det tar litt øenher tid før han våkner er en ting, men han bør absolutt ikke spvme mens han gir baby mat. Det kan være farlig. Be han legge seg tidligere på kvelden, og surf f.eks på mobilen for å holde seg våken mens han mater. 

Anonymkode: 0d440...ed1

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske likt her - jeg våkner så fort ungen puster litt annerledes føles det som, mens mannen først våkner ved skikkelig gråt. 

Jeg får derfor mer søvn av å ta han selv om natten, i steden for å vente på at far skal våkne og så vente på at han får roet baby igjen. 

Avtalen vår er derfor at jeg tar alle netter, mens far står opp med baby de aller fleste morgenene. Hvis noen av oss trenger en lur ila dagen så prøver vi å fikse det også. 

• Liker 1
Skrevet

Virker som han gjør så godt kan kan. Hjelper det å legga seg tidlegare? Virker som han er stuptrøtt.

Skrevet

Kvinner våkner lettere av barnegråt og er mer egnet til å gi babyer mat om natten. Er biologisk styrt. Ikke noe menn kan noe for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han absolutt skal ta henne på natta og ikke klarer å holde seg våken så får han ta med seg ungen å sitte å mate henne på en kjøkkenstol. 

Anonymkode: 7bb6f...e60

Det hadde jeg i alle fall ikke turt, han kan jo sovne på en kjøkkenstol også! For å være helt ærlig høres det ikke ut som om denne pappaen bør ta seg av en nyfødt på natta, selv om intensjonene er gode...

Anonymkode: 8f669...7bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skjønner du får dårlig med avslapping når far sovner i fra barnet. 

Jeg trengte også avlastning etter fødsel og her har vi løst det med at far tar baby på kvelden og jeg legger meg en gang i mellom 19 og 21. Far kommer med babyen til meg ferdig skifta og mett alt i mellom kl 24 og 03 på natta når han er trøtt. Da sover baby som regel en del timer før jeg må begynne med mating ca kl 04. Da har jeg fått sove og slappet av i maaange timer.

Noen ganger gjør vi det sånn at far legger seg kl 24 og kommer for å hente baby igjen rundt 07. Da sover jeg vidre til 11 og våkner ganske uthvilt.

Eller så er vi flink til å hjelpe hverandre med soving på dagtid om det er behov for en lur. 

Kan dette være en løsning for dere også?

Anonymkode: 2de89...ce2

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vel ikke du noe om? Mange spedbarn skal ha mat hver 2/3/4 time - også om natten, for eksempel på grunn av lav vekt. 

Anonymkode: 61de1...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Når du våkner uansett, vil det ikke være bedre å sove på samme soverom så slipper du i hvert fall å stå opp for å vekke han?

Nå hadde ikke jeg keisersnitt men vi sov stort sett på samme rom, hvis jeg følte meg for sliten for å skifte bleie så fikk jeg opp mannen.

Anonymkode: c1324...7c2

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vel ikke du noe om? Mange spedbarn skal ha mat hver 2/3/4 time - også om natten, for eksempel på grunn av lav vekt. 

Anonymkode: 61de1...6c9

Derfor skriver jeg "hun trenger nok ikke". De færreste gjør nemlig det. Og trenger baby virkelig mat etter klokken, så løser det seg jo enkelt med en vekkerklokke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også gift med verdens beste mann og pappa, men han er heeeelt håpløs om natta. Men nr 2 fikk vi virkelig utfordret oss på søvnmangel da hun gråt konstant hele natten i 9 mnd. Etter en del frustrasjon ala det du beskriver for å få mannen til å ta sine netter ble vi enig om å tenke litt annerledes. Ingen er god på alt, og vi har forskjellige kvaliteter. Jeg fungerte best som omsorgsperson på natten, og vi praktiserte derfor «Godfot-teorien», altså gjøre det vi er best på. Da funker laget best også! Jeg tok nettene, mannen sto opp om morgenen(hver dag uten unntak) med begge barna, tok det meste av husarbeidet og laget mat. Slik kom vi oss gjennom den tøffeste tiden vi har stått i, og det helt uten konflikt og skilsmisse 

Anonymkode: 8fc63...e80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...