AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Ville dere latt 6åringen deres bli med om kjæledyret skulle avlives? Anonymkode: c56b7...10c
Sansa20 Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Har ikke barn selv , men hvis dem var knyttet og nære venner så burde hun få vært med å tatt et skikkeleg farvel. 7
jabx Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 (endret) Betyr dyret mye for barnet? Skjønner barnet hva som skal skje? Ønsker barnet det selv? Det er ikke uvanlig at barn opplever å miste noen, gjerne for eksempel besteforeldre. Man har ikke noe annet valg enn å stå i det, og de voksne må prøve å få barna til å forstå hva som skjer og la barna bearbeidet det på sin måte, og på sitt nivå. Jeg tenker at barn i utgangspunktet ikke trenger å skjermes for slikt. Det kan bety mye for barnet å være inkludert og med den siste tiden. Endret 18. juli 2020 av jabx 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Ikke under selve avlivinga. Det kan være traumatisk å se, spesielt om kjæledyret må holdes fast og/eller reagerer på første sprøyte med klynking. Men, synes kanskje barnet kan være med til klinikken. Han/hun kan si hade utenfor eller på venterommet. Når kjæledyret er avlivet, kan barnet bli tatt med inn så han/hun får se kjæledyret. Så hadde det jo vært fint om dere kanskje hadde en 'begravelse', minnestund etterpå, kanskje. Men det spørs jo også på barnet, dyret, og hvor godt forhold de har mellom seg. Det beste er jo at barnet forstår hva som skal skje, og hvorfor. Anonymkode: a2285...bb3 4
Ulrikke Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Hvis barnet vil: et ubetinget JA! Snakk om hva som skal skje, får gjerne veterinæren til å forklare også, fortell at du kommer til å gråte selv osv. Hør selvfølgelig med veterinæren først. Datteren min var 8 år da hun var med da hunden vår skulle avlives. For henne var det ikke et alternativ å ikke bli med. Hun syntes selvfølgelig det var fryktelig trist, men hun har aldri sagt at hun angrer på at hun var med. Hun er 14 nå. I tillegg har vi hatt mange andre dyr som har dødd naturlig og måttet bli avlivet. Forberedelse og informasjon, og så la barnet ta den endelige beslutningen selv. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Om barnet vil være med, så ja. Anonymkode: cd053...f61
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Ja, men forklar gjerne på forhånd hva som skal skje og hvordan det skal skje samt at det er det beste for dyret og det er ikke vondt. Vår 10 åring ville ikke være med inn, har avlivet 2 dyr. Han ønsket å sitte i bilen. Jeg tok da med dyret ut etter avvlivningen til han så han kunne få sagt hade. Han var sterkt knyttet til begge dyrene (det var jo vi også). Etterpå har vi snakket en del om det, tent lys for dyrene og hatt en plass ute hvor man kan gå til. Anonymkode: 2ffb9...bbb
jabx Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke under selve avlivinga. Det kan være traumatisk å se, spesielt om kjæledyret må holdes fast og/eller reagerer på første sprøyte med klynking. Men, synes kanskje barnet kan være med til klinikken. Han/hun kan si hade utenfor eller på venterommet. Når kjæledyret er avlivet, kan barnet bli tatt med inn så han/hun får se kjæledyret. Så hadde det jo vært fint om dere kanskje hadde en 'begravelse', minnestund etterpå, kanskje. Men det spørs jo også på barnet, dyret, og hvor godt forhold de har mellom seg. Det beste er jo at barnet forstår hva som skal skje, og hvorfor. Anonymkode: a2285...bb3 Ikke nødvendigvis enig. Hvis barnet vet at nå skal dyret få en sprøyte som gjør at den sovner og ikke har vondt lenger, og så en ny sprøyte som gjør at den ikke våkner igjen senere, så er ikke det nødvendigvis noe man må skåne barnet for. Kanskje barnet kan ha utbytte av å være der for dyret sitt når det sovner inn for siste gang. Hvis barnet og dyret har et nært forhold så kan det jo være bra for dyret også å ha barnet der. Spør barnet. En 6-åring kan få velge dette selv. Det er selvsagt annerledes hvis avlivelsen er brutal og grafisk, men med all sannsynlighet blir det en sprøyte, og barnet kan trøste dyret sitt når det får nålestikket. Endret 18. juli 2020 av jabx
Favole Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Vi hadde treåringen med når vi måtte avlive hunden vår. Han visste hun var gammel og syk, ekstremt glad i hunden og ville være med. Han fikk være med i første omgang mens hun bare sovnet, så tok pappaen han med ut mens jeg var igjen når hun fikk siste sprøyte for å avlives. Han ga henne kos og klistret på henne et plaster, sa ha det og ble med ut. Han har vært med flere ganger til der hun ble begravd, snakker om henne ukentlig nå tre år senere. Det var en veldig fin opplevelse. Snakk med veterinæren dere skal til, dra to voksne sammen og la barnet være med frem til dyret bare sover.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 Nei, hadde ikke tatt med barnet på selve avlivningen. Anonymkode: 32579...4c2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 Ja selvfølgelig! Anonymkode: 93888...6f0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Jeg stemmer absolutt ja. Foreldrene mine tok katten min til dyrlegen mens jeg var på skolen, uten å si noe til meg. Jeg sliter fremdeles med å tilgi dem.. Anonymkode: 3ee77...b50 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg stemmer absolutt ja. Foreldrene mine tok katten min til dyrlegen mens jeg var på skolen, uten å si noe til meg. Jeg sliter fremdeles med å tilgi dem.. Anonymkode: 3ee77...b50 La meg legge til at det også er fint for dyrets del å ha en av sine nærmeste ved seg når den første sprøyta kommer. Det er vanlig at eierne går ut før den andre sprøyta blitt gitt, da den kan føre til kramperykninger som ser fæle ut, men den første sprøyta sørger for at dyret sover tungt og ikke merker noe som helst. Anonymkode: 3ee77...b50
Ms.Sommerfugl Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 Det kommer helt an på barnet, tenker jeg. Alle er forskjellig. Selv voksne mennesker ønsker ikke å delta på avlivning av egne kjæledyr fordi de syns det blir for tøft. Det lureste er å prate med barnet om hva det vil, hva døden er, ha samtaler om det fordi det å snakke med barn om vanskelige ting er veldig bra for deres forståelse av verden rundt seg. Det kan også bidra til at barnet får bedre følelsesregulering istedet for at man aldri prater om ting som er ubehagelig. Svaret for min del er JA, jeg ville latt en 6 - åring bli med dersom barnet ville det selv. Det kan være en fin ting å delta på dersom man har et nært forhold til dyret, men det er også greit dersom et barn ikke ønsker å bli med på det Tenker jeg, da.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 Det kjem an på barnet og dyret! Viss barnet vil vere med, bør han eller ho få lov til det, men ikkje viss kjæledyret er redd dyrlegen og får panikk. Og så må den/dei vaksne som er med klare å halde kjenslene under kontroll. Eg tok katten til avliving for eit år sidan. Kunne ikkje hatt med treåringen fordi eg gikk i oppløysing i snørr og tårer. Første gang eg har vore med på avliving. I tillegg vart katten uventa sjuk og det heile skjedde så plutselig. Har ein gammal katt igjen, og jenta mi skal få vere med neste gang, dersom ho ønsker. Da skal eg klare å holde maska. Anonymkode: e42fd...a12 1
jabx Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, hadde ikke tatt med barnet på selve avlivningen. Anonymkode: 32579...4c2 Det er akkurat som det mangler noe her... tror det starter på "b" og slutter på.... "egrunnelse"?
jabx Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kjem an på barnet og dyret! Viss barnet vil vere med, bør han eller ho få lov til det, men ikkje viss kjæledyret er redd dyrlegen og får panikk. Og så må den/dei vaksne som er med klare å halde kjenslene under kontroll. Eg tok katten til avliving for eit år sidan. Kunne ikkje hatt med treåringen fordi eg gikk i oppløysing i snørr og tårer. Første gang eg har vore med på avliving. I tillegg vart katten uventa sjuk og det heile skjedde så plutselig. Har ein gammal katt igjen, og jenta mi skal få vere med neste gang, dersom ho ønsker. Da skal eg klare å holde maska. Anonymkode: e42fd...a12 Jeg skjønner ikke hva du mener. Du tok ikke med treåringen fordi du visste du kom til å reagere? Tror du en treåring trenger å bli skjermet mot alt av følelser fra voksne eller? Tror du en treåring har vondt av å se at voksne kan ha sterke følelser? Hvorfor skal du holde maska?
Arkana Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 Nei, jeg ville ikke tatt med et så lite barn på en avliving. Jeg ville forklart hva som skulle skje på forhånd og latt barnet ta farvel med kjæledyret før vi dro, og i ettertid ville jo barnet sett at vi var lei oss og vi ville sørget sammen, men jeg synes at selve dødsprosessen er noe et barn skal få slippe.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, jabx skrev: Jeg skjønner ikke hva du mener. Du tok ikke med treåringen fordi du visste du kom til å reagere? Tror du en treåring trenger å bli skjermet mot alt av følelser fra voksne eller? Tror du en treåring har vondt av å se at voksne kan ha sterke følelser? Hvorfor skal du holde maska? Det kan være skremmende for et barn å se at en av foreldrene knekker fullstendig sammen. Så akkurat det kan man skjerme barnet for ja. Anonymkode: cac5d...beb 1
jabx Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være skremmende for et barn å se at en av foreldrene knekker fullstendig sammen. Så akkurat det kan man skjerme barnet for ja. Anonymkode: cac5d...beb Hvorfor? Skal ikke barnet få være med i begravelse heller da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå