Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt en fastlege du har vært misfornøyd med? I så fall, hvordan fremsto personen? Hva gjorde h*n? Har det preget deg i ettertid? 

Anonymkode: 4e4bf...fd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en godt voksen dame.

Hun skulle alltid ta opp vekt på en temmelig frekk og nedlatende måte (jeg har ikke vektrelatert sykdom eller høy bmi) når jeg kom for andre ting.

Hun visste også godt om min bakgrunn med traumer etter mobbing og trakassering.

Anonymkode: ca732...e54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en kvinnelig lege. Jeg var blitt gravid på p-piller og gikk til privat lege for HCG og tidlig UL fordi jeg hadde fått positiv test. Han ba meg om å gå til legen min for HCG-måling fordi han visste ikke om det var liv/han fant ikke noe liv. 

Da jeg var til legen min, sa hun: det er da ikke noe vits  å måle HCG, du skal jo ta abort uansett! 

Da hadde jeg ikke ytret noen ideer om abort. Jeg er alenemor fra før, og legen klarte ikke å legge skjul på hva hun syns om alenemødre. Vi er i laveste rang. Jeg tok abort. Men bare pga hennes syn og uttalelser. Følte jeg ikke hadde «lo til» å føde frem barnet og var redd for at hun skulle sende barnevernet på meg om jeg beholdt fordi jeg er alenemor.

Anonymkode: 3f5b0...d76

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vedkommende tok ikke mine posstraumatiske symptomer på alvor, og henviste meg ikke videre til adekvat behandling. Skrev ut store doser medisiner i gangen.

Anonymkode: b1b8e...c53

AnonymBruker
Skrevet

Hun fremsto som mild og snill og alt. Men de ordene og holdningen skremte meg til abort. Skulle ønske jeg hadde en annen lege. Da hadde alt vært annerleedes.

Anonymkode: 3f5b0...d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet fastlege en del ganger fordi jeg har flyttet mye og har opplevd 2 leger som jeg mener burde jobbet med noe annet.

Nr 1 var en kvinnelig lege. Jeg var gravid for 2. gang, men mistet første så var veldig preget av det. Hun forholdt seg til det hele som om jeg var en maskin. Så ikke mine behov i det hele tatt. Byttet så fort jeg så hvor lite empatisk hun var.

Nr 2, en mannlig lege. Klarer ikke beskrive han, han var bare ikke god i jobben sin. Ganske dårlig i norsk og det gjør en del av kommunikasjonene ekstremt vanskelig, både med pasient og med andre instanser. Han tok over etter en veldig flink lege og nå har han nesten ingen pasienter igjen på listen sin, så tydelig at mange ikke var fornøyde. 

Anonymkode: b4838...2e4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde for veldig lenge siden en lege hvor jeg selv måtte gjette meg frem til hva som feilte meg og selv foreslå behandling. Typ "hva tror du det kan skyldes da? Hva skal vi gjøre med det da? Må legge til at legen var utmerket da jeg var gravid og fikk komplikasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, på Jessheim. Hadde henne bare en periode for å få plass på legesenteret som ellers var veldig bra, mens jeg ventet på ledig plass hos legen jeg egentlig ville ha ved senteret. Forferdelig dame, og så snurt og smålig at hun nektet å fornye de faste reseptene mine da hun omsider så at fra den 1. måneden etterpå hadde jeg ny lege. Hadde bare satt mine bein på hennes kontor igjen hvis jeg var i flammer og pulverapparatet var på hennes kontor.

Anonymkode: bc07d...d27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei som satte seg med ryggen til meg med en gang jeg satte meg ned og skulle forklare problemet. Hun noterte riktignok på pcen mens hun gjorde dette, men har aldri opplevd at en lege har plassert pcen sånn at han/hun blir sittende med ryggen til pasienten! Synes det blir litt avvisende og vanskelig å få kontakt og tillit til legen når du sitter og snakker til en rygg. 

Hun var også veldig høyrøstet, brå og avbrøt meg mye mens jeg snakket. Ellers var hun en flink lege og fikk ting gjort, men jeg fikk en skikkelig dårlig følelse hver gang jeg hadde vært der så det ble til at jeg byttet. 

Leste anmeldelser av henne når jeg var online for å bytte til ny fastlege og jeg var langt i fra den eneste som hadde reagert på henne. 

Anonymkode: cbd39...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, får angst av å lese dette.

Så mange drittl eger.

Anonymkode: 00245...d90

• Liker 1
Skrevet

Har hatt en. Jeg gikk til undersøkelse for en helt enkel sak og måtte fortelle legen både hvor det var (for så vidt greit nok til et visst punkt), hva det var og hva som måtte gjøres. 

Etter den opplevelsen så tenkte jeg at "den legen skal jeg neimen ikke ha om jeg en gang må gå for noe som er skikkelig viktig" så jeg byttet. Har vært fornøyd med fastlegene mine siden. Eneste problemet er at fastlegene mine har flyttet på seg alt for ofte så jeg har bare vært en gang eller to  hos hver av dem... Har riktignok sjelden behov for å gå til lege.

Skrevet

Ja, opptil flere! Den verste var hun som satt og pratet over hodet mitt med mamma! Mamma sa at jeg var en lat tenåring, dermed valgte legen å konkludere med at jeg var lat og at det var årsaken til smertene i kroppen fremfor å undersøke og ikke minst høre på meg... 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er mange dårlige leger der ute. Som er totalt tilbakestående sosialt, ikke kan håndtere mennesker.

Min nåværende er IKKE rette mannen når det kommer til mental helse, men ekstremt dyktig på alt annet. Ting skjer raskt, henviser og ringer til andre om han må uten å nøle. Derfor byttes han ikke ut.

Anonymkode: 803fa...13d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hun var faglig svak, ikke svak på det menneskelige plan. Hun hadde en haug med femstjerners anmeldelser hos legelisten, fikk toppscore for å være empatisk, medfølende og lyttende, hvilket hun også var. Men hun tok ikke tak i ting, og gjorde ingenting annet enn å lytte. Jeg er helsepersonell selv, og er ikke så voldsomt opptatt av å ha en med masse empati, jeg vil ha en som er faglig sterk og handlekraftig. Det toppet seg for min del da jeg etter en luftveisinfeksjon aldri ble bedre, og på femte konsultasjonen hos henne på tre mnd hadde hun hverken lyttet på lungene eller tatt en eneste prøve. Byttet lege som på første besøk fant ut at jeg hadde hatt kyssesyke, og dessuten både var jeg anemisk og totalt uten b12, jern og folat. Nye legen har medium score på legelisten og ledige plasser, men du verden for en flink type som tar tak i ting. Kommer ikke til å bytte så lenge han jobber der i alle fall. 

Anonymkode: 2ca59...bc9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Legen som jeg hadde i tenårene sa jeg hadde personlighetsforstyrrelse da jeg fortalte at jeg var bifil og hadde en del problemer rundt dette. 

Han skrev også ut pencilin for alt. Vondt i hodet? Ta penicillin. Smerter i kneet sier du? Ta penicillin. Knukket fingeren? Penicillin hjelper garantert. 

Anonymkode: b76a6...824

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg hadde en lege som alltid var både hyggelig og i godt humør og spøkefull og blablabla, men mer tafatt dame skal det godt gjøres å finne. 

Jeg setter pris på humør, det er ikke det, men jeg hadde også satt pris på å bli tatt på alvor og fått hjelp med problemstillingene jeg tok opp med henne. Det følte jeg manglet. Som regel var det "åh, det høres kjipt ut, vi får se på det en annen gang kanskje" eller "neida, Det er sikkert ikke farlig, hhehehehe"

Jeg byttet lege. Denne legen er også hyggelig, har humor og kan slå av en spøk.. Men jeg blir tatt på alvor og undersøkt og behandlet også. 

Anonymkode: c49d4...35d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde en slik en i mange år. Han var faglig dyktig og antagelig en god lege for veldig mange, men ikke for meg. Han fremsto som litt brå, streng og lite glad i pasienter som klager eller overdriver. Jeg er en litt forsiktig og stille type, og endte ofte opp med å gå derfra med uforrettet sak. 

Anonymkode: cd0ed...8d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere leger jeg anser som dårlige. Har flyttet litt rundt, og derfor byttet litt, og muligens har måttet tatt til takke med de som har ledige plasser grunnet at de ikke er superpopulære leger.

En nektet å sende meg videre eller ta blodprøver av meg når jeg var svært syk. Hadde hatt feber i 3 uker og symptomer fra nervesystemet. Så han ikke fant noe galt. Jeg grein meg til å bli testet for borrelia etter å ha vært inne om legekontoret daglig i 2 uker, og den var som forventet positiv. Ble da innlagt på sykehuset. Denne fastlegen skrev ut medisin, men gav meg helt feil dose, en dose man gir før borrelia har gått over i blodbanen og nervesystemet slik den gjorde hos meg. Denne feilen ble oppdaget på rutinekontroll på sykehuset flere uker senere. 

Også har jeg hatt en som var ekstremt uproffesjonell. Som var litt besatt av meg. Jeg delte noe sårt og personlig, og gikk til han for samtaler ang. psykisk helse. Han sa jeg ikke trengte å betale for en av timene jeg var der. Han inviterte meg ned til legekontoret etter stengetid (takket nei) Men det verste var når jeg hadde et tapt anrop fra hans private mobil midt på natten. Han kunne også sende sms fra sin private mobil ang. spørsmål som en sekretær kunne ringt meg om. Det var svært ubehagelig! 

Anonymkode: 57b9c...33f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt en fastlege du har vært misfornøyd med? I så fall, hvordan fremsto personen? Hva gjorde h*n? Har det preget deg i ettertid? 

Anonymkode: 4e4bf...fd5

Har en nå, men skal ha avsluttende time så er det byebye til han

Anonymkode: 31226...a5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Også har jeg hatt en som var ekstremt uproffesjonell. Som var litt besatt av meg. Jeg delte noe sårt og personlig, og gikk til han for samtaler ang. psykisk helse. Han sa jeg ikke trengte å betale for en av timene jeg var der. Han inviterte meg ned til legekontoret etter stengetid (takket nei) Men det verste var når jeg hadde et tapt anrop fra hans private mobil midt på natten. Han kunne også sende sms fra sin private mobil ang. spørsmål som en sekretær kunne ringt meg om. Det var svært ubehagelig! 

Herregud! 😮

Hadde dette skjedd meg så hadde jeg fått litt panikk tror jeg! Ikke bare hadde jeg byttet lege på sekundet, jeg hadde også byttet tlfnr! 

Anonymkode: cbd39...fde

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...