AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Må få ut litt frustrasjon. Vi er et par på 30år Etablerte, men ingen barn. Noen av våre venner er etablerte, andre leier, noen studerer, noen er singel, noen er jobbsøkere osv. Som voksne og etablerte er det helt naturlig for oss å feks stå for middag nær vi har besøk. I vår gjeng er det vanlig å ta ned egen alkohol, men vi pleier som regel å tilby hvertfall et glass til maten. Men jeg merker at man får "lite" igjen hos andre. Jeg forstår alle har ulik økonomi, men jeg synes det er litt frustrerende at kanskje ikke alle "ser" hva andre gjør for de. Om vi velger å servere en dyrere rett så er det jo vi som har valgt det utifra økonomi. Og vi forventer ikke at alle andre skal servere noe som koster litt. Men jeg må nå si at når man er voksen, er det ikke normalt å kjøpe etter "evne" og servere uten å alltid måtte spleise? Om en får servert indrefilet eller chilli con carne er ett fett for meg. At det for noen kanskje er vanlig å spleise er nå en ting, men synes det er litt rart at de som alltid får alt hos oss kanskje ikke evner å se at vi faktisk spanderer en del og kanskje når de inviterer så kunne de utelatt oss fra spleisingen... Ellers har vi støtt og stadig opplevd "Kan vi ikke åpne deres flaske først så kan vi ta vår etterpå?". Vi kjøper ofte vin som passer til et vi får servert. Ikke alltid så dyre, men de er god. Andre kjøper ofte helt greie viner, men som kanskje ikke vi liker så godt. Synes det er litt vanskelig å si nei for er redd vi kan virke "snobbete". Ellers opplever jeg ofte skjevfordelinger ved spleising. Feks forrige hyttetur. Vi var 8stk. Alle skulle ta med litt hver. Det billigste ble raskt "reservert". Både av varer til frokost og ingredienser til middag. Har også tatt med et par ting selv sånn utenom spleising. Feks en litt dyr balsamico da vi skulle ha en god salat på siden. Vi tenkte det ikke var nødvendig å kjøpe med egen, både fordi det er dyrt, og fordi det var kjøpt med en vanlig dressing. Endte opp med at de fleste tok av vår. Helt ok, det var jo meningen å dele. Men da vi skulle dra så oppdaget vi at den var vekk. Det var en litt stod flaske og over halvparten igjen. Så jeg spurte alle da vi kom hjem om noen hadde tatt den med seg. Da hadde det ene paret tatt den med " for det var jo rester fra spleising". For ordens skyld, alle viste vi tok den med utenom da vi ga beskjed. Også opplevd at rester skal deles og en tar med litt hver. Vi spurter ikke til kjøleskapet, men ser noen er ganske rask å forsyner seg med det som koster mest / er mest igjen av. Ikke feks det en selv kjøpte osv. Også ender vi ofte opp med en halv pakke smør og 2 skinkebiter. Kunne ramset opp mye mer. Det er Ikke slik at alt kan deles likt, men det er frustrerende at gjerne ikke alle ser hva andre betaler. Men kanskje ikke alle forstår? Eller bryr seg med det? Men over tid så blir det store forskjeller når man 10/9 ganger bruker mest... Da jeg selv studerte så passet jeg litt på. Hadde en venninne delt en flaske med meg et par uker før, så sørget jeg gjerne får at hun neste gang fikk litt av meg osv. Litt gi og ta. Anonymkode: 794b0...08d 3
Gjest Varg Veum Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Du kommer med en noen ganske legitime tanker her. Hvis dere over tid har bidratt med middager og gode varer av ulikt slag, blir det ganske urettferdig om deres venner tilnærmet aldri gir noe tilbake. Selvfølgelig må man bidra utfra forutsetninger, men som du nevner, er poenget at man bruker logikken "gi og ta". Det er ikke urimelig at dere også får slippe å betale av og til. Tenker at dette er noe du bør ta opp innad i gjengen. Gjør det klart hvordan dere opplever situasjonen, og si at dere gjerne vil ha en litt mer rettferdig løsning.
EbbaGrønn Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Skjønner godt frustrasjonen. Det med balsamicoen var jo direkte frekt, og hadde nok fått meg også ganske så irritert og betenkt. Ellers tror jeg dette er vanskelig å ta opp, og tenker at enten må dere være rause og spandere fordi dere har glede av det, og være «store» nok til å gjøre det uten å forvente noe tilbake, eller legge dere på de andres nivå hva gjelder kvalitet og pris på det dere bidrar med. 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 For noen raringer dere har i gjengen deres! Når det gjelder spleis der folk har med seg mat etc er det vel vanlig at de tar med seg restene av det de bidro med, og ikke hva andre bidro med? Og dersom det handles inn felles og summen deles er det jo vanlig å fordele maten som er igjen på en måte at det blir rettferdig og folk får det de er mest interessert i. Den flaska med balsamico hadde jeg nesten krevd å få tilbake bare på trass 😂 Anonymkode: 3a183...005 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Merkelig opplegg ja. Når jeg er på tur med venner handler vi sammen og deler utgifter. Aldri sånn at noen kjøper dopapir og noen røkelaks/roastbiff. Det med den balsamicoem var dritfrekt. Anonymkode: b5c20...baa 2
Gjest Lasox Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Merkelig opplegg ja. Når jeg er på tur med venner handler vi sammen og deler utgifter. Aldri sånn at noen kjøper dopapir og noen røkelaks/roastbiff. Det med den balsamicoem var dritfrekt. Anonymkode: b5c20...baa Det er jo det som er normalt? Trodde jeg ihvertfall. Man kan jo gjerne bli enige om en sum som skal betales så slipper man slike frustrasjoner som TS opplever også planlegger man ilag hva som trengs.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Noen er nok bare sånn.. Jeg hadde kanskje, som noen over nevner ved hytteturer at man deler utgiftene likt og ikke at en kjøper med forskjellig. Det går jo an å ta det opp at du føler det er litt sånn, men det kan jo være relativt ubehagelig, men det er jo irriterende at det skal være sånn da.. Anonymkode: bdce2...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Jeg skjønner godt frustrasjonen. I min gjeng er vi mye hos de samme og spiser, og har gjerne taps av typen alle tar med en rett eller to. Hver eneste gang er det en som kommer uten noe som helst for han "regner med det er nok mat likevel", og en som sjelden tar med noe fordi han mener han ikke kan lage mat. Sist vi feiret nyttårsaften gikk vi for kurvefesttapas, og han som mener han ikke kan lage mat fikk link til oppskriftsider av vertinnen med beskjed om at her var det bare å forsøke seg. På hyttetur pleier vi å gjøre det sånn at det handles inn felles og så deles regningen, ellers er det alltid noen som kommer tomhendt. Når jeg inviterer pleier jeg å stå for maten, pleier også å ta med med noe når jeg er invitert til andre, f.eks sjokolade, chips, oliven ect. etter anledning. De som grabber til seg og ikke gidder å bidra er dessverre en egen rase mennesker, ikke bare når det gjelder mat. Det er de samme som forventer gratis transport når anledningen byr seg, ikke hjelper til med oppvask på hytteturen eller betaler sist på restaurant i håp om at noen har mistet oversikt og betalt for deres øl eller dessert. Jeg har faktisk sluttet å invitere et par av disse i det siste, irriterende med folk som ikke bidrar. Anonymkode: 3f387...925 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Den ekleste løsningen er at dere slutter å dekke hele gildet selv når dere inviterer og også gjør det til en spleis. Anonymkode: c93fa...a42 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner godt frustrasjonen. I min gjeng er vi mye hos de samme og spiser, og har gjerne taps av typen alle tar med en rett eller to. Hver eneste gang er det en som kommer uten noe som helst for han "regner med det er nok mat likevel", og en som sjelden tar med noe fordi han mener han ikke kan lage mat. Sist vi feiret nyttårsaften gikk vi for kurvefesttapas, og han som mener han ikke kan lage mat fikk link til oppskriftsider av vertinnen med beskjed om at her var det bare å forsøke seg. På hyttetur pleier vi å gjøre det sånn at det handles inn felles og så deles regningen, ellers er det alltid noen som kommer tomhendt. Når jeg inviterer pleier jeg å stå for maten, pleier også å ta med med noe når jeg er invitert til andre, f.eks sjokolade, chips, oliven ect. etter anledning. De som grabber til seg og ikke gidder å bidra er dessverre en egen rase mennesker, ikke bare når det gjelder mat. Det er de samme som forventer gratis transport når anledningen byr seg, ikke hjelper til med oppvask på hytteturen eller betaler sist på restaurant i håp om at noen har mistet oversikt og betalt for deres øl eller dessert. Jeg har faktisk sluttet å invitere et par av disse i det siste, irriterende med folk som ikke bidrar. Anonymkode: 3f387...925 Kan du være så snill å ta en for laget å prøve å oppdra disse snylterne? Håper han som fikk oppskrifter av vertinnen faktisk prøvde å lage mat?!?! Jeg har litt sviktende oppdragelse og lærte aldri dette med å ta med seg en liten oppmerksomhet når jeg ble invitert bort. Har lært av å observere i voksen alder, og prøver å lære mine barn det samme. Vi forventer ikke å få noe, men det er koselig om vi får. Og vi går aldri tomhendt til de vi er invitert på besøk til. Anonymkode: 3a183...005 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du være så snill å ta en for laget å prøve å oppdra disse snylterne? Håper han som fikk oppskrifter av vertinnen faktisk prøvde å lage mat?!?! Jeg har litt sviktende oppdragelse og lærte aldri dette med å ta med seg en liten oppmerksomhet når jeg ble invitert bort. Har lært av å observere i voksen alder, og prøver å lære mine barn det samme. Vi forventer ikke å få noe, men det er koselig om vi får. Og vi går aldri tomhendt til de vi er invitert på besøk til. Anonymkode: 3a183...005 Ja han lagde en rett, smakte ganske greit også. Jeg tenker at man ikke alltid trenger å ta med noe når man er invitert bort, men når man er mye hos de samme syns jeg det er greit å bidra med en pose chips eller sjokolade på en fredagspils. Anonymkode: 3f387...925
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 På 19.7.2020 den 9.12, AnonymBruker skrev: Ja han lagde en rett, smakte ganske greit også. Jeg tenker at man ikke alltid trenger å ta med noe når man er invitert bort, men når man er mye hos de samme syns jeg det er greit å bidra med en pose chips eller sjokolade på en fredagspils. Anonymkode: 3f387...925 Ts her Tapas og kurvfest er jo også en egen greie. Man trenger jo ikke lage det dyreste selv, men hos oss liker de fleste de samme rettene og da blir de billigste reservert raskt. Feks kremost og kjeks (ritz), en form for poteter osv, mens gjerne de samme spør "å, kan ikke de som ikke har valgt enda lage bacondadler eller kjøpe.... ost (gjerne ikke så billig ost)?" Nå skal vi på hyttetur igjen om 2 ukers tid (Min families) og jeg vurderer å be alle på egen melding om hva de skal ta med. Feks "Hei. Planlegger litt innkjøp til hytteturen og har fordelt slik pris blir ca lik. Du kan ta med.....". Også vurderer jeg at vi selv ikke kjøper noe. Sannsynligvis blir det ikke lagt merke til hvem som har kjøpt hva og om vi har kjøpt eller ikke. Har ikke dårlig samvittighet for å bare "få" denne gangen. Anonymkode: 794b0...08d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 Når det kommer til turer synest jeg folk kan bidra likt ved felleshandling og splitting av kostnadene. Så kan de som har noe hjemme de ikke trenger av det en trenger rekke opp hånda så totalsummen blir rimeligere. Etter tur fordeler en etter hva folk vil ha i fellesskap. Har de ikke råd til å dele så får de droppe turen eller ta det opp med dere at det må gjøres rimeligere. Angående middagsselskapene synest jeg dere legger opp til frustrasjonen selv ved å diske opp ut over hva andre gjør og går for mer "finere" saker. Selv om en er voksen og i teorien har råd betyr det ikke at en må kjøpe dyrere. Er enig i at en ikke alltid trenger spleise da en gjør det for kosen sin skyld, men når det er en etablert kultur å spleise for resten så endrer det nok ikke uten videre. Dere har ulike syn på hva det vil si å være vertskap og det må du akseptere. Anonymkode: 04310...ba1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her mens gjerne de samme spør "å, kan ikke de som ikke har valgt enda lage bacondadler eller kjøpe.... ost (gjerne ikke så billig ost)?" Anonymkode: 794b0...08d Jeg skjønner poenget ditt, men det her er jo ikke værre enn å bestemme selv hva dere vil kjøpe og lage. Bare fordi de spør om noe spesifikt og dyrere trenger jo dere ikke lage det. Så lenge det er noe annet enn hva resten har med kan dere ta med så og si hva som helst. En lister vel ikke opp ting og fordeler det utover? Har ikke vært borti annet enn at folk skyter inn med noe de kan lage av fri vilje, så blir det en sammensetning av masse godt til slutt. Anonymkode: 04310...ba1
Thea82 Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 Skjønner deg godt. Oppfatter deg som at det ikke er så mye pengene det går på, men at du føler de nærmest spekulerer i det. Vi er i en vennegjeng hvor det er store forskjeller, så når vi er hos oss betaler vi, når vi er hos de andre så spleises det. Men ved spleising deles det alltid på antall og føler ikke det er noen som utnytter det. Så da blir det liksom noe helt annet. Ellers er det ofte vi som inviterer, og da stiller vi med alt. Men synes det er hyggelig når de som kommer på besøk spør om de skal ta med noe (sier alltid nei, men synes det er fint av de å spørre:)). Enig med de som sier at dere velger selv hva dere vil lage når det er spesifikke retter som skal lages. Og ved spleising blir det mye lettere om en bare handler inn og så deles summen, istedet for at man utdelegerer hvem som skal handle inn hva. Synes jeg iallefall.
Gjest Forumhei Skrevet 22. juli 2020 #16 Skrevet 22. juli 2020 Det mange gjæring mennesker, pass på at dere ikke blir utnytte, om man så har penger er det en ekkel bismak.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 Forstår veldig godt hva du mener. Jeg er jevngammel med deg og jeg tror dette også handler litt om at det er en "brytningsalder". Jeg har venner som er nærmest etablert, med leilighet til 10 mill og høye inntekter og jeg har venner som fortsatt bor i kollektiv. Det sier seg selv at de har ulik livsstil. For ti år siden var alle litt på samme sted, men når man er noen år unna studiene så går det litt i ulike retninger og det blir noen gap. Jeg vil ikke si at jeg har så veldig høy standard på ting, men noen ting har endret seg de siste årene; jeg kjøper ikke den billigste vinen, og jeg kan gjerne kjøpe inn og dekke på til gjester, uten å gjøre det til spleiselag. Regelen er jo at de med best råd skal være generøse og mest overbærende, og heller justere seg etter de andre. Men føler man at man nesten blir utnyttet eller at det ikke blir vist takknemlighet, så blir det en helt annen sak. Jeg diskuterte dette med kjæresten, som er noen år eldre enn meg, og han sa at et par kamerater har han faktisk kuttet ut, og dette var en del av det. Det at de var gjerrige sosialt siste seg også på andre måter, som at de f.eks. selv ville klatre sosialt og ikke innlemme gamle venner. Alle har én fyr i gjengen som kommer tomhendt og drikker den dyre ølen, og det slår som regel tilbake på ham med tiden. Anonymkode: 7b3d8...9fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå