Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det har bare gått 24 timer siden jeg fikk vite at jeg kom inn på studiet jeg ville inn på, men jeg har allerede begynt å stresse. Ble ferdig med videregående nå i juni og begynner på universitetet i starten av august(så under 1 måned til!!). Det jeg stresser over er egentlig alt, fordi jeg er en person som blir veldig lett stressa når det er usikkerhet rundt meg. Så det jeg håper jeg kunne fått litt hjelp til var å svare på disse spørsmålene:

1) Når kjøper jeg bøker? Nå? Etter studiestart? Får jeg bokliste på mail eller må jeg finne den selv? Hvor kjøper man bøker?

2) Må man lage noe sin egen bruker på studentweb eller blir den tildelt? Må jeg melde meg opp til klassene selv eller hva gjør man?

3) Har jo bekreftet studieplassen, men får man noe mer informasjon på mail sånn typ "velkommer til studiestart"?

Har allerede sett på oppmøteplanen og da har de skrevet hvilket rom mitt studie skal møte på første skoledag og jeg kjenner bare det stresser meg fordi jeg vet ikke hvor det er 😅

Anonymkode: 2e228...f41

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det har bare gått 24 timer siden jeg fikk vite at jeg kom inn på studiet jeg ville inn på, men jeg har allerede begynt å stresse. Ble ferdig med videregående nå i juni og begynner på universitetet i starten av august(så under 1 måned til!!). Det jeg stresser over er egentlig alt, fordi jeg er en person som blir veldig lett stressa når det er usikkerhet rundt meg. Så det jeg håper jeg kunne fått litt hjelp til var å svare på disse spørsmålene:

1) Når kjøper jeg bøker? Nå? Etter studiestart? Får jeg bokliste på mail eller må jeg finne den selv? Hvor kjøper man bøker?

Når det passer deg. Ikke alle som kjøper (alt) av bøker engang, noe kan lånes, ikke alt som leses like nøye. Kan også ofte kjøpes brukt. Noen studier har egne kompendier også. Kjøpes på studiestedet sin bokhandel, nett, privat. Hvordan man får pensumlisten varierer, og den er sannsynligvis ikke klar før nærmere studiestart (eller så får dere den endelige varianten første forelesning). 

2) Må man lage noe sin egen bruker på studentweb eller blir den tildelt? Må jeg melde meg opp til klassene selv eller hva gjør man?

Den blir tildelt. Du må sannsynligvis registrere deg til fagene på studentweb, men dette får du informasjon om ved studiestart. 

3) Har jo bekreftet studieplassen, men får man noe mer informasjon på mail sånn typ "velkommer til studiestart"?

Avhenger av studiet. 

Har allerede sett på oppmøteplanen og da har de skrevet hvilket rom mitt studie skal møte på første skoledag og jeg kjenner bare det stresser meg fordi jeg vet ikke hvor det er 😅

Jeg vet det er fristende å komme igang med alt på en gang altså, men det er mye som ikke er klart før semesteret starter ;)

Anonymkode: 4c495...8c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100 år eldre enn deg og tok en bachelor i voksen alder. Jeg stresset minst like mye som deg. Her er mine råd til deg :)

1. Vent til studiestart. Pensumlistene endrer seg raskt og foreleser vil gi beskjed. Du finner som regel pensumlistene i Canvas (samme som it`s learning om du hadde det på vgs)

2. du må lage egen bruker. Det kan du godt gjøre i disse dager. Betal semesteravgift osv. Tips: hvert universitet har en type "sjekkliste " for nye studenter på hjemmesidene deres, sjekk denne og følg den fra  A til Å.

3 Ja det er vanlig å få, men gi det en stund. Det varierer veldig når man får det.

Ang oppmøte, kjenner meg så igjen. Gikk med kart første semester på mobilen for det var jo så stort og jeg stressa meg i hjel med å finne frem. 

Men du... husk å kos deg. Les JEVNLIG, ikke skippertak. JEVNLIG. Bli kjent med nye mennesker, for det sosiale er så viktig. Du trenger ikke være über sosial men strekk ut en hånd til noen på veien, du vil ha igjen for det. Og, kos deg. Studielivet er en sinnsyk fin tid.

Anonymkode: 7e793...cf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100 år eldre enn deg og tok en bachelor i voksen alder. Jeg stresset minst like mye som deg. Her er mine råd til deg :)

1. Vent til studiestart. Pensumlistene endrer seg raskt og foreleser vil gi beskjed. Du finner som regel pensumlistene i Canvas (samme som it`s learning om du hadde det på vgs)

2. du må lage egen bruker. Det kan du godt gjøre i disse dager. Betal semesteravgift osv. Tips: hvert universitet har en type "sjekkliste " for nye studenter på hjemmesidene deres, sjekk denne og følg den fra  A til Å.

3 Ja det er vanlig å få, men gi det en stund. Det varierer veldig når man får det.

Ang oppmøte, kjenner meg så igjen. Gikk med kart første semester på mobilen for det var jo så stort og jeg stressa meg i hjel med å finne frem. 

Men du... husk å kos deg. Les JEVNLIG, ikke skippertak. JEVNLIG. Bli kjent med nye mennesker, for det sosiale er så viktig. Du trenger ikke være über sosial men strekk ut en hånd til noen på veien, du vil ha igjen for det. Og, kos deg. Studielivet er en sinnsyk fin tid.

edit: bøkene kjøper du på campus om mulig eller på nett type Tanum.no eller haugenbok.no 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg kan svare litt på hvordan det gjøres på UiO.

1. Aldri kjøp bøker før du VET at du faktisk trenger dem. Mange av bøkene på lista har professorene selv skrevet, og ja de vil jo tjene litt på bøkene sine da. Samtidig så blir det ekstremt dyrt om du skal kjøpe alle bøkene (og du kommer garantert kun til å bruke en brøkdel). 

2. på UiO får vi brukernavn tilsendt, men passordet må vi lage. Får informasjon på dette. 

3. ja, får sånn velkommen pakke. Der er alt av informasjon og du får alt dyttet ned med t-skje første uken. Så lenge du betaler semesteravgift så har du kommet langt på vei. Denne får du først betalt når du har bruker til StudentWeb. 

stress ned og hygg deg litt med ferie, det er snart over.

Anonymkode: 14073...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tuuusen takk for svar alle sammen ❤️ Dette roet meg ned, så nå er det bare å glede seg til studiestart!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vent. Pensumlistene publiseres gjerne ved studiestart. Du finner pensumlistene på fagets nettside som regel og/eller så får dere opplyst dette i forelesninger. 
Du kjøper bøker i bokhandelen i nærheten av skolen (typisk akademia - husk å bruke appen så får du hver femte bok på 50%), på nett eller brukt (kanskje det er en Facebook-gruppe for studiet eller sjekk iBok.no).

På mitt studie registrerte vi oss første skoledag. Vi fikk en gjennomgang av hvordan dette skulle gjøres og hjelp underveis.

Avhenger av studiet. Jeg fikk det, med beskjed om hvor og når oppmøte var feks.

Anonymkode: 99864...e7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips! Skal du gå på NTNU bør du laste ned appen Maze. Eller var det mazemap..(?) I alle fall, der finner du kart over alt på NTNU. Du skriver inn romnummeret du skal til og vips så finner du frem. Men ikke bekymre deg. Vi ser hvert år hvem som er førsteårsstudenter. 😄 Så du kan alltids spørre deg frem om "nesa i mobilen og forvirret og fortvilet blikk" ikke hjelper deg frem. 

Det du bør gjøre før studiestart er å betale semesteravgift og melde deg opp i emnene du skal ta (både undervisning og eksamen). Dette gjør du i Studentweb. Antar du får en mail om hvordan dette skal gjøres, ellers finner du det på "Ny student" på studiestedets nettside. Så må du huske å sende søknad til Lånekassen ASAP. Der er køen milelang. Dernest må du starte å se etter bolig. Lang kø også der, særlig om du søker studentsamskipnaden.

Pensum får du beskjed om på første forelesning. Du trenger ikke å kjøpe noe før det, hvis ikke du er særdeles ivrig da. Mange selger gamle bøker, og der er det mye penger å spare. Noen ganger finnes bøkene på biblioteket, kan være smart å sjekke der (men vær tidlig ute, alle vil låne samme boka), kan være lurt om det bare er noen få kapittel som skal leses. Andre ganger får man kompendium på nett, da vil dette gis beskjed om i første forelesning. 

De viktigste forelesningene du går på (og som er et must!) er den aller første og den aller siste. Den første forelesningen gis all viktig informasjon. Den siste forelesningen er en oppsummering, hvor de viktigste temaene blir lagt frem. Her får man ofte hint om hva foreleser anser som viktig og som med stor sannsynlighet havner på eksamen.

Ellers bør du satse litt på det sosiale i starten. Fadderuka er fin der. Ellers bør du ta litt kontakt i de første forelesningene. Husk, alle er nye for hverandre, og de aller fleste blir bare glad for at noen tar kontakt! Ingen har veldig lyst til å være alene, så om du sier hei og spør litt om noe studierelatert så er ofte praten i gang. Inviter gjerne på en kaffe eller spise lunsj sammen, så kanskje du har en venn.

På mitt studie har vi ofte besøk av ulike studentforeninger som reklamerer for "vi har velkomstfest for nye studenter på fredag!" eller "torsdag har vi første møte i heioghoppsågøyvihardetgruppa, kom å bli med". Så her er det mye å velge i. Liker du ikke det du møter opp på trenger du ikke å dedikere deg. Men da har du sjekka det ut. Meld deg gjerne inn i studentidretten om du driver med det. Lag har ofte opptak tidlig i semesteret, så vil du spille aktivt på et lag må du orientere deg tidlig.

Anonymkode: 939c4...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket universitet skal du begynne på? Jeg er en som liker å ha kontroll på ting, og saumfarer nettsiden Og Facebook-gruppen Til universitetet i forkant. 

Jeg skal studere ved UiA og der ligger pensum ute i studieplanen, man kan søke på hvert enkelt emne og se hva som forventes, kunnskap, ferdigheter osv. Ligger også pensum, men ikke klart på alle fagene enda. Jeg har søkt på Finn.no etter pensum og funnet noe av det, resten venter jeg med til studiestart. 

StudentWeb åpner litt nærmere studiestart. Da får man en SMS med innloggingsinformasjonen. 

Lånekassen og politiattest har jeg allerede søkt om. 

Jeg har fått Mail fra studiestedet, men all infoen i den finnes også på nettsiden. Når jeg studerte tidligere så fikk jeg også en liten pakke i posten, men info. Vet ikke om de sender nå. 

Mine beste tips: 

Bli med på alt i starten/første uke, da får du masse info og blir kjent med medstudenter 

Sjekk ut ditt studie, les om hva emnene skal handle om, se over timeplan, pensum, kart over studiested (alt finnes på nettsiden stort sett). 

Begynn lesingen tidlig, ikke vent til uti semesteret. 

Søk på studielån allerede nå, og gjør deg ferdig med alt av registrering, semesteravgift, studentkort første uka i studiet. Da er det unna vei, så du kan fokusere på å studere. 

Det finnes ofte en felles veileder på et studie, eventuelt på hvert emne. Finn ut hvem dette er og noter deg Mail adresse, blir du usikker om noe så send en Mail til denne. 

Lykke til! Det kommer til å gå så fint! 

I mine år som student så gikk det stort sett alltid bra for de som var litt stressa, de som var helt avslappet glemte av og til å melde seg opp til fag og fikk ikke ta eksamen, eller de strøyk fordi de ikke leste noe før eksamensperioden.. så bedre å være litt stressa. 😂

Anonymkode: bdd6e...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...