Gå til innhold

Prøve klær ved kjøp via fnn, Tise osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt ting på finn og Tise i mange år. Stort sett klær. Sett bort i fra alle de rare henvendelsene man får (stort sett på finn) kommer det innimellom meldinger fra folk som lurer på når de kan komme innom for å prøve. En ting er en ytterjakke man kan dra på seg, men folk vil prøve kjoler, bukser osv. Jeg lar ikke folk prøve da jeg ikke ønsker fremmede inn (jeg skriver som oftest at det ikke er mulig å prøve i annonsene). Med mindre det er ett stort møbel som må bæres ut møter jeg folk utenfor inngangen, selv om jeg foretrekker at varer blir sendt.
Men av nysgjerrighet; lar dere folk komme innom for å prøve klær?

Og dersom det er noen kjøpere her, syntes dere ikke det er litt ubehagelig å stå hjemme hos fremmede mennesker å prøve klær?

Anonymkode: f9ba8...16c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke solgt klær men ville ikke hatt randoms inn i min leilighet. 
Det er billige ting man kjøper så ta det eller la være. 
Jeg gir det heller vekk til fretex enn at folk skal komme inn og prøve klær hos meg.

Anonymkode: 75e59...a76

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke solgt klær men ville ikke hatt randoms inn i min leilighet. 
Det er billige ting man kjøper så ta det eller la være. 
Jeg gir det heller vekk til fretex enn at folk skal komme inn og prøve klær hos meg.

Anonymkode: 75e59...a76

Jeg har lest noen tråder om folk på finn.no i dag, og folk har fått mye rart på besøk (ikke for å prøve klær, men folk som skal hente ting). Så nettopp derfor lar ikke jeg folk prøve. Men det hender at folk blir sure. Det må de jo gjerne bli, jeg selger til hvem jeg vil. Men blir litt overrasket til tider 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at folk vil hjem til meg og prøve. Ville ikke hatt det heller. Hadde ei en gang som kom inn da og valgte ut tøy, men det var fordi jeg hadde «kom og plukk- 30 kr pr plagg». 

Anonymkode: 15128...4cf

AnonymBruker
Skrevet

De som ville kjøpe brudekjolen min fikk komme inn og prøve. Jeg har et gjesterom som ikke brukes til noe annet, så det er bare seng, nattbord, en stol og et skap der. Så det ble brukt som prøverom. Helt perfekt, siden det er stort speil på den ene skapdøra. Kommer til å gjøre det på samme måte hvis jeg skal selge noen andre litt dyre kjoler.

Ellers foretrekker jeg å møte folk utenfor huset.

Anonymkode: 50b22...b50

• Liker 1
Skrevet

Helt uaktuelt!

Har vært hjemme hos noen fra Finn og prøvd selv, men det var et relativt dyrt plagg og kjøper spurte uoppfordret om jeg ville komme å prøve. Da jeg gikk på badet for å prøve, sto det dyre nisjeparfymer på en hylle, og lommeboka hennes lå henslengt på vaskemaskinen sammen med et Hermés-belte. I en skål på en hylle lå det masse smykker som så ut som de var veldig dyre. Jeg er en snill og ærlig person, og det var hyggelig at hun hadde tillit til meg. Men jeg ville aldri ha tatt sjansen det samme.

Ville også vært bekymret for sikkerheten - jeg bor alene mesteparten av tiden, og har hatt en veldig ubehagelig opplevelse med en person fra Finn småjobber som skulle hjelpe meg med noe. Vi avtalte pris, og så ble han misfornøyd i etterkant fordi han måtte betale bompenger for å komme til huset mitt. Plutselig krevde han en sum som var mye høyere enn det vi først hadde avtalt, samt bompengene. Oppdaget etterhvert at vedkommende var rusa, og han fremsto som truende da jeg ikke ville betale den prisen han krevde. Han hadde gode tilbakemeldinger på Finn fra før, så jeg var sikker på at det var trygt.

Det endte med at jeg sendte SMS til en litt røslig kollega av meg, som bor i nærheten. Han kom i løpet av i noen minutter, og ble hjemme hos meg i flere timer etter at vedkommende hadde gått, slik at vi var sikre på at han ikke kom tilbake. Var eksepsjonelt takknemlig, har aldri servert noen gjest så mye grillmat og kake noen gang!

Har flere ganger latt folk hente ting utenfor, det er helt greit. Men jeg liker å ha kontroll over hvem jeg slipper inn.

Skrevet

Har latt noen få prøve dyrere klær som er vanskelig å si passformen til, men lar ikke folk komme inn ellers. De fleste klærne blir solgt rimelig og er dermed ikke store tapet for de fleste om noe ikke passer. Møter kjøpere ute eller sender, så passer jeg heller på å ha gode bilder av både klær og ting slik at folk ser godt hva det er. 

Skrevet (endret)

Jeg lar ingen prøve. Kunne latt noen prøve en brudekjole!

Endret av Blitzy
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at folk vil hjem til meg og prøve. Ville ikke hatt det heller. Hadde ei en gang som kom inn da og valgte ut tøy, men det var fordi jeg hadde «kom og plukk- 30 kr pr plagg». 

Anonymkode: 15128...4cf

Da blir det jo noe annet ja, for da er det du som har ønsket det. Samt at du kan være i samme rom som henne.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ville kjøpe brudekjolen min fikk komme inn og prøve. Jeg har et gjesterom som ikke brukes til noe annet, så det er bare seng, nattbord, en stol og et skap der. Så det ble brukt som prøverom. Helt perfekt, siden det er stort speil på den ene skapdøra. Kommer til å gjøre det på samme måte hvis jeg skal selge noen andre litt dyre kjoler.

Ellers foretrekker jeg å møte folk utenfor huset.

Anonymkode: 50b22...b50

Hadde jeg solgt en brudekjole hadde nok jeg også godtatt prøving. Men for helt vanlige klær mener jeg at man heller får gå innom en butikk og prøve noe fra det merket dersom man ikke kjenner størrelsene på akkurat det merket.

14 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Helt uaktuelt!

Har vært hjemme hos noen fra Finn og prøvd selv, men det var et relativt dyrt plagg og kjøper spurte uoppfordret om jeg ville komme å prøve. Da jeg gikk på badet for å prøve, sto det dyre nisjeparfymer på en hylle, og lommeboka hennes lå henslengt på vaskemaskinen sammen med et Hermés-belte. I en skål på en hylle lå det masse smykker som så ut som de var veldig dyre. Jeg er en snill og ærlig person, og det var hyggelig at hun hadde tillit til meg. Men jeg ville aldri ha tatt sjansen det samme.

Ville også vært bekymret for sikkerheten - jeg bor alene mesteparten av tiden, og har hatt en veldig ubehagelig opplevelse med en person fra Finn småjobber som skulle hjelpe meg med noe. Vi avtalte pris, og så ble han misfornøyd i etterkant fordi han måtte betale bompenger for å komme til huset mitt. Plutselig krevde han en sum som var mye høyere enn det vi først hadde avtalt, samt bompengene. Oppdaget etterhvert at vedkommende var rusa, og han fremsto som truende da jeg ikke ville betale den prisen han krevde. Han hadde gode tilbakemeldinger på Finn fra før, så jeg var sikker på at det var trygt.

Det endte med at jeg sendte SMS til en litt røslig kollega av meg, som bor i nærheten. Han kom i løpet av i noen minutter, og ble hjemme hos meg i flere timer etter at vedkommende hadde gått, slik at vi var sikre på at han ikke kom tilbake. Var eksepsjonelt takknemlig, har aldri servert noen gjest så mye grillmat og kake noen gang!

Har flere ganger latt folk hente ting utenfor, det er helt greit. Men jeg liker å ha kontroll over hvem jeg slipper inn.

Hun var kanskje litt naiv? Du vet jo selv at du er en ærlig person, på samme måte som at jeg vet at jeg aldri ville stjålet noe. Men fremmede vet jo ikke dette.
Har også vært borti en som skulle kaste noe for oss (småjobb). Prisen gikk fra 2000,- til 14 000,- (jeg tuller ikke!). La oss bare si at det ble ganske hett. Heldigvis en tom bolig bortsett fra det som skulle kastes.

• Liker 1
Skrevet

Ville heller ikke latt folk prøve hjemme hos meg nei, men hadde kanskje tilbudt meg å gi målene på plagget om de var usikre på størrelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om folk får komme inn for å prøve. Jeg har fått spørsmål, og også hatt kjøpere som har blitt skikkelig sure for at de ikke får lov. Men de får enten kjøpe uprøvd og heller selge igjen om det ikke passer, eller la vær å kjøpe. Greit at de spør, men de må godta ett nei..

Anonymkode: e5d42...c12

Skrevet

Jeg har ikke solgt dyre klær, men kunne latt aktuelle kjøpere komme inn for å prøve en brudekjole eller en bunad hvis de som kom så rene og presentable ut. Altså; noen både ser ut og lukter som om de kommer rett fra stallen eller en hel dag i potetåkeren, og da ville det vært helt uaktuelt. Jeg har en ganske romslig do rett innenfor inngangsdøra og et stort speil i gangen, så det måtte blitt ombytte på do og speiling i gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg har ikke solgt dyre klær, men kunne latt aktuelle kjøpere komme inn for å prøve en brudekjole eller en bunad hvis de som kom så rene og presentable ut. Altså; noen både ser ut og lukter som om de kommer rett fra stallen eller en hel dag i potetåkeren, og da ville det vært helt uaktuelt. Jeg har en ganske romslig do rett innenfor inngangsdøra og et stort speil i gangen, så det måtte blitt ombytte på do og speiling i gangen. 

Jeg lot ei prøvde en brudekjole jeg solgte. Hun hadde full fest-sminke på, og det kom masse foundation på hals-linningen og inni kjolen. Så lurt å være obs på at det kan skje. Hun ville visst teste "full look". Endte ikke opp med å kjøpe den, så der måtte jeg betale for ny rens. Ganske bittert :P  

Nå har jeg ikke planer om å selge en brudekjole igjen, men ville bedt de stille uten sminke isåfall.

Anonymkode: a3842...099

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun var kanskje litt naiv? Du vet jo selv at du er en ærlig person, på samme måte som at jeg vet at jeg aldri ville stjålet noe. Men fremmede vet jo ikke dette.

Jeg vurderte nesten å si det til henne på en forsiktig måte. Tør du virkelig å la fremmede folk prøve klær på badet ditt når lommeboka og smykkene dine ligger fremme? 

Regner med at hun ikke var bevisst på at det kunne være noe problem i det hele tatt, og fikk litt vondt av henne. Tenk om den neste personen som kom innom for å prøve f.eks. tok med seg smykker av affeksjonsverdi? Men jeg turte ikke å kommentere det. Følte at det faktum at jeg la merke til det ville få meg til å fremstå som en person som hadde en slags tyverimentalitet selv. Fordi jeg tenkte at en opportunistisk person lett kunne ha plukket med seg verdier uten at hun hadde lagt merke til det.

Har høy terskel for å skylde på andre, og lav terskel for å skylde på meg selv. Dessuten er jeg ganske distré. Dersom noen hadde stjålet fra meg på den måten, ville jeg sikkert ha gått rundt og lett etter diamantøredobbene mine / pengene mine / forlovelsesringen min, og lurt på hvor jeg hadde forlagt dem, fremfor å mistenke noen for å ha stjålet fra meg.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke planer om å selge en brudekjole igjen, men ville bedt de stille uten sminke isåfall.

Anonymkode: a3842...099

Det var et godt tips! :) Takk skal du ha. Jeg har ingen brudekjole til salgs, men skal huske det hvis det blir aktuelt. Selv er jeg på jakt etter bunad på finn, og skal huske å være usminket hvis jeg finner en jeg skulle ønske å prøve. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøving er helt uaktuelt! Jeg driver ikke butikk og slipper ikke fremmede inn i mitt private hjem for å prøve ting og tang. Har opplevd et par stykker som har blitt sure fordi de ikke har fått komme og prøve sko, men disse får bare la være å kjøpe. De vet vel skorstørrelsen sin (🙄) og passer de ikke så får de selge de videre selv. 

Anonymkode: ec901...009

AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at de fleste er enige med meg i at prøving er uaktuelt. At noen blir sure fordi de ikke får prøve er ikke noe som plager meg nevneverdig, jeg kan være frekk og spydig tilbake. Men var altså nysgjerrig på om dette var vanlig, da det innimellom kommer "men jeg får alltid prøve". 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøving er helt uaktuelt! Jeg driver ikke butikk og slipper ikke fremmede inn i mitt private hjem for å prøve ting og tang. Har opplevd et par stykker som har blitt sure fordi de ikke har fått komme og prøve sko, men disse får bare la være å kjøpe. De vet vel skorstørrelsen sin (🙄) og passer de ikke så får de selge de videre selv. 

Anonymkode: ec901...009

Sko burde man få prøve da. Det varierer jo veldig fra ulike modeller. Trenger jo ikke komme inn. Kan prøve de utenfor huset/blokka/i oppgangen etc. 

Angående prøving generelt syns jeg det varierer ut fra hva det er og pris.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...