Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nygravid og tenker på dette med energidrikker. På etiketten står det at den ikke bør drikkes av gravide, men jeg lurer på om noen vet hvorfor? Og tenker dere at det er greit av og til? 

Er det noen som vet hvor mye f.eks en halvliter energidrikk (type Burn, Battery, Red Bull osv.) f.eks tilsvarer i kaffekopper? Jeg er nemlig klar over at kaffe ikke er forbudt i svangerskap, men at kvinner som blir gravide ofte kutter kraftig ned på antall kaffekopper de drikker. Jeg drikker nemlig IKKE kaffe, men er veldig glad i å ta meg én boks energidrikk i ny og ne. Og med det mener jeg enten en ettermiddag jeg er veldig trøtt etter jobb, eller en helgekveld jeg er sosial. Når andre drikker vin og øl, så koser jeg meg med energidrikk. 

Men skulle gjerne visst om jeg kan gjøre dette med god samvittighet? Hva ville dere gjort, i min situasjon? 

Anonymkode: 4ca1e...8ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nygravid og tenker på dette med energidrikker. På etiketten står det at den ikke bør drikkes av gravide, men jeg lurer på om noen vet hvorfor? Og tenker dere at det er greit av og til? 

Er det noen som vet hvor mye f.eks en halvliter energidrikk (type Burn, Battery, Red Bull osv.) f.eks tilsvarer i kaffekopper? Jeg er nemlig klar over at kaffe ikke er forbudt i svangerskap, men at kvinner som blir gravide ofte kutter kraftig ned på antall kaffekopper de drikker. Jeg drikker nemlig IKKE kaffe, men er veldig glad i å ta meg én boks energidrikk i ny og ne. Og med det mener jeg enten en ettermiddag jeg er veldig trøtt etter jobb, eller en helgekveld jeg er sosial. Når andre drikker vin og øl, så koser jeg meg med energidrikk. 

Men skulle gjerne visst om jeg kan gjøre dette med god samvittighet? Hva ville dere gjort, i min situasjon? 

Finnes det ikke noe nettside som sammenligner slik? Har selv lyst på redbull for ejg orker ikke tanken på kaffe nå.. Men har vurdert og dele den utover dagen. 

Har drukket cola istedet da. 

Anonymkode: fe6d8...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Når produsentene selv ikke anbefaler gravide å drikke produktene (energidrikken) så ville jeg ha latt være. Er jo så mye annet rart og kunstig (enn kun koffein) disse inneholder.... 

Anonymkode: 04f19...714

• Liker 2
Skrevet

Det er pga koffein. Jeg drikker de en svært sjelden gang nå i graviditeten, men passer på at jeg ikke kommer over anbefalte mengde koffein pr dag. Men jeg liker kaffe, så det er der «koffeinrasjonen» blir prioritert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å holde meg så godt som mulig unna alt med koffein når jeg er gravid. Vet at det er tillatt med f.eks. 2 kopper kaffe daglig, men velger for min egen del å ikke ta noen sjanser.

Anonymkode: 28326...f70

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Thea82 skrev:

men passer på at jeg ikke kommer over anbefalte mengde koffein pr dag. 

Vet du hva denne grensen er? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er pga koffeininnholdet. Jeg drikker te, iskaffe, iste og frappe nå jeg får lyst på det men prøver å begrense det litt. Energidrikk er godt innimellom men da smaker jeg bare noen slurker av samboeren. 

Mange som sier at du ikke skal drikke ting med koffein, kunstig søtning osv men jeg tenker at så lenge man drikker/spiser med måte så ser jeg ikke problemet. En liten kopp innimellom skader virkelig ikke. 

Anonymkode: 83e0e...2c9

• Liker 2
Skrevet

I Norge er øvre anbefalt grense 200mg koffein per dag for en gravid. Om du får koffein fra kaffe, cola eller energidrikke spiller ingen rolle så sant du er innenfor grensen. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200mg koffein per dag. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Danmark så følger de danske retningslinjene, de er på 300 mg. Norske retningslinjer derimot anbefaler kun 100 mg. Hvilket tilsvarer en liten red bull sånn cirka (30 mg koffein pr 1 dl).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at en energi til dagen er nok og ikke skader.

Anonymkode: dd21c...374

Skrevet
3 timer siden, Thea82 skrev:

Jeg bor i Danmark så følger de danske retningslinjene, de er på 300 mg. Norske retningslinjer derimot anbefaler kun 100 mg. Hvilket tilsvarer en liten red bull sånn cirka (30 mg koffein pr 1 dl).

100 til 200 g er maks anbefalt i Norge per dag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

100 til 200 g er maks anbefalt i Norge per dag. 

Langt unna 100-200g, det er snakk om mg ikke gram.

Anonymkode: baf23...944

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Langt unna 100-200g, det er snakk om mg ikke gram.

Anonymkode: baf23...944

Mg da.. var sikkert det jeg mente. Men du kan drikke 1,5 l brus daglig feks uten noen problem så lenge du ikke drikker noe annet med koffein i.

Skrevet

Det frarådes også pga at energidrikker  inneholder taurin (og forsåvidt andre oppkvikkende stoffer), ikke bare pga koffein. Er lite studert, så for å være på den sikre siden anbefaler de gravide å holde seg unna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Harepucifer skrev:

Det frarådes også pga at energidrikker  inneholder taurin (og forsåvidt andre oppkvikkende stoffer), ikke bare pga koffein. Er lite studert, så for å være på den sikre siden anbefaler de gravide å holde seg unna. 

Dette. I tillegg til en hel del sukker, noe som overhodet ikke er bra det, heller.

Anonymkode: ea224...881

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan helt fint drikke en energidrikk pr dag og fortsatt være innenfor grensen på koffein. Bare se på boksen pr 100ml og sjekk helsedirektoratets anbefalinger. Både jordmor og lege sa at det gikk fint her.

Anonymkode: b8577...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...