AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Jeg er nygravid og tenker på dette med energidrikker. På etiketten står det at den ikke bør drikkes av gravide, men jeg lurer på om noen vet hvorfor? Og tenker dere at det er greit av og til? Er det noen som vet hvor mye f.eks en halvliter energidrikk (type Burn, Battery, Red Bull osv.) f.eks tilsvarer i kaffekopper? Jeg er nemlig klar over at kaffe ikke er forbudt i svangerskap, men at kvinner som blir gravide ofte kutter kraftig ned på antall kaffekopper de drikker. Jeg drikker nemlig IKKE kaffe, men er veldig glad i å ta meg én boks energidrikk i ny og ne. Og med det mener jeg enten en ettermiddag jeg er veldig trøtt etter jobb, eller en helgekveld jeg er sosial. Når andre drikker vin og øl, så koser jeg meg med energidrikk. Men skulle gjerne visst om jeg kan gjøre dette med god samvittighet? Hva ville dere gjort, i min situasjon? Anonymkode: 4ca1e...8ff
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nygravid og tenker på dette med energidrikker. På etiketten står det at den ikke bør drikkes av gravide, men jeg lurer på om noen vet hvorfor? Og tenker dere at det er greit av og til? Er det noen som vet hvor mye f.eks en halvliter energidrikk (type Burn, Battery, Red Bull osv.) f.eks tilsvarer i kaffekopper? Jeg er nemlig klar over at kaffe ikke er forbudt i svangerskap, men at kvinner som blir gravide ofte kutter kraftig ned på antall kaffekopper de drikker. Jeg drikker nemlig IKKE kaffe, men er veldig glad i å ta meg én boks energidrikk i ny og ne. Og med det mener jeg enten en ettermiddag jeg er veldig trøtt etter jobb, eller en helgekveld jeg er sosial. Når andre drikker vin og øl, så koser jeg meg med energidrikk. Men skulle gjerne visst om jeg kan gjøre dette med god samvittighet? Hva ville dere gjort, i min situasjon? Anonymkode: 4ca1e...8ff Finnes det ikke noe nettside som sammenligner slik? Har selv lyst på redbull for ejg orker ikke tanken på kaffe nå.. Men har vurdert og dele den utover dagen. Har drukket cola istedet da. Anonymkode: fe6d8...aa3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Når produsentene selv ikke anbefaler gravide å drikke produktene (energidrikken) så ville jeg ha latt være. Er jo så mye annet rart og kunstig (enn kun koffein) disse inneholder.... Anonymkode: 04f19...714 2
Thea82 Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Det er pga koffein. Jeg drikker de en svært sjelden gang nå i graviditeten, men passer på at jeg ikke kommer over anbefalte mengde koffein pr dag. Men jeg liker kaffe, så det er der «koffeinrasjonen» blir prioritert. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Jeg velger å holde meg så godt som mulig unna alt med koffein når jeg er gravid. Vet at det er tillatt med f.eks. 2 kopper kaffe daglig, men velger for min egen del å ikke ta noen sjanser. Anonymkode: 28326...f70
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, Thea82 skrev: men passer på at jeg ikke kommer over anbefalte mengde koffein pr dag. Vet du hva denne grensen er? Anonymkode: 4ca1e...8ff
tussi84 Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Det er pga koffein at du ikke skal drikke noe særlig av det. Energi drinker inneholder mye mer koffein enn det feks en et glass cola zero gir. Skal du absolutt drikke en energi drink må du i alle fall droppe alt av kaffe, cola/Pepsi og te den dagen. https://www.babyverden.no/gravid/gravide-bor-drikke-sa-lite-cola-kaffe-og-te-som-mulig/ 2
Ullvott Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Her er en oversikt over koffein i ulike drikker. https://www.drikkeglede.no/energidrikker/hvor-mye-koffein-er-det-i-energidrikk-article3905-639.html Det står også noe om mengden en gravid bør holde seg under. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Det er pga koffeininnholdet. Jeg drikker te, iskaffe, iste og frappe nå jeg får lyst på det men prøver å begrense det litt. Energidrikk er godt innimellom men da smaker jeg bare noen slurker av samboeren. Mange som sier at du ikke skal drikke ting med koffein, kunstig søtning osv men jeg tenker at så lenge man drikker/spiser med måte så ser jeg ikke problemet. En liten kopp innimellom skader virkelig ikke. Anonymkode: 83e0e...2c9 2
Enilorak93 Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 I Norge er øvre anbefalt grense 200mg koffein per dag for en gravid. Om du får koffein fra kaffe, cola eller energidrikke spiller ingen rolle så sant du er innenfor grensen. 1
Enilorak93 Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva denne grensen er? Anonymkode: 4ca1e...8ff 200mg koffein per dag.
Thea82 Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva denne grensen er? Anonymkode: 4ca1e...8ff Jeg bor i Danmark så følger de danske retningslinjene, de er på 300 mg. Norske retningslinjer derimot anbefaler kun 100 mg. Hvilket tilsvarer en liten red bull sånn cirka (30 mg koffein pr 1 dl).
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 Jeg har lest at en energi til dagen er nok og ikke skader. Anonymkode: dd21c...374
tussi84 Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 3 timer siden, Thea82 skrev: Jeg bor i Danmark så følger de danske retningslinjene, de er på 300 mg. Norske retningslinjer derimot anbefaler kun 100 mg. Hvilket tilsvarer en liten red bull sånn cirka (30 mg koffein pr 1 dl). 100 til 200 g er maks anbefalt i Norge per dag.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: 100 til 200 g er maks anbefalt i Norge per dag. Langt unna 100-200g, det er snakk om mg ikke gram. Anonymkode: baf23...944
tussi84 Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Langt unna 100-200g, det er snakk om mg ikke gram. Anonymkode: baf23...944 Mg da.. var sikkert det jeg mente. Men du kan drikke 1,5 l brus daglig feks uten noen problem så lenge du ikke drikker noe annet med koffein i.
Harepucifer Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 Det frarådes også pga at energidrikker inneholder taurin (og forsåvidt andre oppkvikkende stoffer), ikke bare pga koffein. Er lite studert, så for å være på den sikre siden anbefaler de gravide å holde seg unna. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 23 minutter siden, Harepucifer skrev: Det frarådes også pga at energidrikker inneholder taurin (og forsåvidt andre oppkvikkende stoffer), ikke bare pga koffein. Er lite studert, så for å være på den sikre siden anbefaler de gravide å holde seg unna. Dette. I tillegg til en hel del sukker, noe som overhodet ikke er bra det, heller. Anonymkode: ea224...881 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 Du kan helt fint drikke en energidrikk pr dag og fortsatt være innenfor grensen på koffein. Bare se på boksen pr 100ml og sjekk helsedirektoratets anbefalinger. Både jordmor og lege sa at det gikk fint her. Anonymkode: b8577...6c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå