Gå til innhold

Lei av å ha voksne barn på besøk. Aldri følt det sånn om dem før og er bekymret.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en "kjernefamilie" på fire, mannen og jeg er nå 55 og 52 og vi har to døtre på 26 og 28. Hun på 28 er singel, mens hun på 26 har en samboer vi har rukket å bli veldig glad i. Nå har vi de tre på besøk i det som er barndomshjemmet til jentene. De har nå vært her i litt over en uke. De siste dagene har jeg kjent på følelser jeg ikke trodde jeg hadde og som jeg nesten ikke trodde var mulig å ha overfor egne barn. Jeg gleder meg faktisk veldig til at de reiser igjen og er rett og slett lei! Nesten alt de sier og gjør irriterer meg nå og jeg blir så frustrert og utålmodig av å tenke på alt vi går glipp av når de er her (vennepar på besøk som vi ofte har, gå ut og spise bare vi to, og ja - sex). Men dette er jo ting vi kan gjøre de 50 andre ukene i året. Mest av alt er det vel frihetsfølelsen jeg føler blir tatt fra meg. Og så må jeg si at det er noe med ad ungdomligheten deres får meg til å føle meg gammel og moderlig når vi egentlig har en livsstil som gjør at jeg føler meg ung og energisk! Jeg føler virkelig at jeg burde NYTE når barna er hjemme samtidig så lenge - det kan jo fort bli siste gang til og med. 

Dette ble kanskje bare rot, men lurer på om det er normalt å føle sånn om egne voksne barn eller om jeg har blitt helt gal?

Anonymkode: 81a81...8b1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt når voksne barn har hvert på besøk i ei uke.

Anonymkode: c9b8a...f60

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke helt normalt ut når du ser de såpass sjeldent. Du er vel mest glad i deg selv og egentid da sikkert. 

Anonymkode: f3e26...031

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt

Her har vi regel med tre dager sammen går fint, fire blir for mye 😆

Jeg og broren min + mamma er enig i dette (pappa mumler allerede før vi kommer🤪).  Den andre broren min mener det er sært.. Men ja det er greit, vi er sære🙋‍♀️

Anonymkode: b900a...bf0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg mest for hva slags bestemoremne du er dersom du alt savner egentid etter noen få dager, når du har 50 uker ellers i året på å gjøre som du vil...

Anonymkode: 47f30...9fb

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Folk en ikke er vane med å være tett på ofte blir irriterende på kort tid selv om de er familie. Jeg er irritert på mamma allerede etter 3t i lag da hun har så mange uvaner jeg henger meg opp i. Det er gjensidig. Er vi sammen mer enn en helg går vi i tottene på hverandre. Vi har et langt bedre og fint forhold når vi bor fra hverandre og bare sees noen timer om gangen. Da har vi heller gode samtaler på tlf.

Anonymkode: 6e305...81e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, ts. Jeg flyr omtrent på veggen etter noen dager 😅 Når ungene flytter ut, så lager vi oss egne vaner og rutiner. Slapp av, snart er hverdagen tilbake.

Anonymkode: dcf99...e26

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kommer du til å bli sånn bestemor som ikke kan passe barnebarn fordi hun skal på venninneferie til Paris eller spaweekend i Køben? 

Anonymkode: a38cc...52a

• Liker 18
Gjest Forumhei
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke helt normalt ut når du ser de såpass sjeldent. Du er vel mest glad i deg selv og egentid da sikkert. 

Anonymkode: f3e26...031

Helt normal å føle på. Han er jo menneske han også med kontraster. Noen ganger blir man naturlig lei😊

Skrevet

Når våre barn vokser til skal jeg jammen sørge for at vi bor såpass nær hverandre at vi slipper å ha dem boende en uke i slengen...😜

Jeg forstår deg godt. Du har vel bare vennet deg til å ha litt frihet etter mange år som heltidsmamma, mens de forventer at du stepper inn i den gamle rollen over natta når de kommer hjem på besøk. Kan du ikke ta deg en tur ut med venninner eller noe mens de er der? Det blir sikkert litt overrasket, men pytt, de er jo voksne og trenger å skjønne at du også har et voksenliv.

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du til å bli sånn bestemor som ikke kan passe barnebarn fordi hun skal på venninneferie til Paris eller spaweekend i Køben? 

En sånn skal i alle fall jeg bli. Jeg kommer ikke til å avlyse turer jeg har gledet meg til for å passe barnebarn, men jeg kommer nok også til å nyte å passe dem når jeg har tid og anledning. 

Ville du avlyst en ferie for å passe barn du er i nær familie med?

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Kan ikke annet enn å merke meg at de fleste som har svart mener det er normalt, mens de som er uenige svarer småfrekt og umodent 🙄 Tenker at jeg ikke har så mye å bekymre meg for. To uker er lenge under samme tak.

Anonymkode: 81a81...8b1

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å bli litt lei.

Ler ofte i smug av folk over 40 som kun har seg selv å tenke på. Ingen barn, ikke syke foreldre, ikke frivillig arbeid. De blir så fort litt sære, satt i egne vaner, langt inne i en boble som er full av de selv. Det er en behagelig boble å være i. Følelsene du får er naturlige, og du må ta valget. La barna være seg selv, med uvaner og alt, ønske dem velkommen og godta at dagene ikke blir akkurat som de er når dere kun har dere selv. Eller prioriter voksenlivet og særingbobla. 

Men de beste tingene i livet er for meg de som krever litt arbeid, som trekker deg litt ut av komfortsonen og av og til finnes der man er litt lei hverandre. Jeg er heldig som har mange jeg elsker og som jeg har rundt beina i kortere og lenger tid. Dette gir mange situasjoner der jeg godt kunne tenkt meg å gjøre noe annet eller at ting ikke blir som jeg ønsker eller planlegger. Allikevel oppstår det små situasjoner og øyeblikk jeg ikke vil være foruten hele tiden, og at kamelene jeg må svelge blir verdt det. For meg blir kamelene enklere å svelge når jeg har øvelse. 

Anonymkode: 86a3a...0e7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, youcancallmejune said:

En sånn skal i alle fall jeg bli. Jeg kommer ikke til å avlyse turer jeg har gledet meg til for å passe barnebarn, men jeg kommer nok også til å nyte å passe dem når jeg har tid og anledning. 

Ville du avlyst en ferie for å passe barn du er i nær familie med?

Selvfølgelig trenger man ikke avlyse, men mine barns besteforeldre er av typen som ikke kan komme på besøk og treffe dem fordi de har det så travelt med vennene sine og reisene sine hele tiden. Sist vi inviterte fikk vi "tja, vi skal kanskje til København den helgen, eller så vurderer vi London eller Milano." Det var mange måneder i forveien og det var ikke en spesiell anledning for dem.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det veldig rart ut. Og hvorfor kan du ikke gjøre de tingene du lister opp?

Anonymkode: 349bd...ac8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette kjenner jeg igjen fra min egen mor, da hun var i overgangsalderen.

Anonymkode: 9abcc...c84

• Liker 12
Skrevet

Ts. Sørg for å få deg dine små pusterom mens de er de, hvor du finner tilbake til energien din og dermed deg selv!❤️❤️❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt! Alle pattedyr har en indre trang til å få voksne barn ut av redet. 

Anonymkode: 832ce...47c

• Liker 3
Gjest BethD
Skrevet

Jeg vil tro der er normalt men føler kanskje du irriterer deg litt mye...?

er de så slitsomme da? 
og dere kan vel ha sex selv om de er hjemme? :) 

de sover vel ikke i samme rom som dere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gleder meg også til foreldre og svigers reiser hjem igjen. Når jeg er på besøk, gleder jeg meg å komme hjem igjen. Jeg er veldig familiekos og verdsetter familie utrolig mye, men også alenetid. Så det går vel begge veier tipper jeg. Jeg verdsetter også roen hjemme😊

Anonymkode: 5ac69...dd3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...