AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Hei! Jeg har egentlig aldri hatt noen problemer med underlivet. Men i går kjente jeg svie og en slags brennende følelsse i underlivet. I tillegg er det en slags ''løk lukt''' der nede. Når jeg vasker meg med kaldt vann der nede så er det litt bedre men så begynner det å svi og brenne igjen. Det er både på innsiden og utsiden hvor det kjennes rart ut. Noen som vet hva det kan være? Har prøvd å bruke canesten krem i går, men ser ikke ut som det hjelper. Jeg bruker stort sett bra undertøy lagt av bomull, og det er heller ikke for stramt. Hva bør jeg gjøre? Har lest på nettet men aner ikke om det er sopp, bakteriell vaginose osv.. Har dere noen råd/tips? Hilsen fra ei 17 år gammel jente Anonymkode: a6517...d94
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Glemte å si at jeg er veldig forsiktig med såpe og sånn der nede. Bruker kun intimsåpe/vann. Men vasker meg ofte der flere ganger om dagen etter toalettbesøk osv. Kan det være at jeg vasker meg for mye, selvom det bare er vann? TS Anonymkode: a6517...d94
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Hovedregel er at man oppsøker lege ved førstegangssymptomer. Sopp er luktfri, og er ofte forbundet med kløe, svie, hvit utflod og hvitlig belegg på kjønnsleppene. Man trenger ikke å ha alle symptomene. Bakteriell vaginose har en karakteristisk lukt og er også forbundet med økt utflod (men gjerne mer væskeaktig enn klumpete som ved sopp) og kan også gi svie og kløe. Jeg har hatt både sopp og bakteriell vaginose. Det er ganske vanlig å gjennomgå dette en eller flere ganger i livet, og behandlingen er effektiv og grei. Noen ganger kan det være litt vanskelig å skille det fra hverandre, spesielt om man ikke har hatt det før. For meg er det lukten som peker meg i retning av bakteriell vaginose, og det hvitlige belegget som peker på sopp. Jeg tok feil sist og brukte canesten uten at det hjalp, men så forsøkte jeg noen vagitorer (antibiotika) og det fungerte ganske kjapt. Det siste er reseptbelagt. Bakteriell vaginose går ofte over av seg selv og gir sjeldent mange plager, men hvis man er mye plaget kan man bli behandlet med antibiotika og bli kjapt ferdig med det. Anonymkode: 38e9a...2f8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedregel er at man oppsøker lege ved førstegangssymptomer. Sopp er luktfri, og er ofte forbundet med kløe, svie, hvit utflod og hvitlig belegg på kjønnsleppene. Man trenger ikke å ha alle symptomene. Bakteriell vaginose har en karakteristisk lukt og er også forbundet med økt utflod (men gjerne mer væskeaktig enn klumpete som ved sopp) og kan også gi svie og kløe. Jeg har hatt både sopp og bakteriell vaginose. Det er ganske vanlig å gjennomgå dette en eller flere ganger i livet, og behandlingen er effektiv og grei. Noen ganger kan det være litt vanskelig å skille det fra hverandre, spesielt om man ikke har hatt det før. For meg er det lukten som peker meg i retning av bakteriell vaginose, og det hvitlige belegget som peker på sopp. Jeg tok feil sist og brukte canesten uten at det hjalp, men så forsøkte jeg noen vagitorer (antibiotika) og det fungerte ganske kjapt. Det siste er reseptbelagt. Bakteriell vaginose går ofte over av seg selv og gir sjeldent mange plager, men hvis man er mye plaget kan man bli behandlet med antibiotika og bli kjapt ferdig med det. Anonymkode: 38e9a...2f8 Tusen takk for svar! Ts Anonymkode: a6517...d94
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Jeg ville gjettet på sopp, men det er vanskelig å si. Jeg blir aldri kvitt det med bare kremen. Du må bruke vaginator i tillegg. Og du må nesten gi det mer enn én dag før du konkluderer med at det ikke hjelper. Anonymkode: 8752d...e1f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gjettet på sopp, men det er vanskelig å si. Jeg blir aldri kvitt det med bare kremen. Du må bruke vaginator i tillegg. Og du må nesten gi det mer enn én dag før du konkluderer med at det ikke hjelper. Anonymkode: 8752d...e1f Takk ts Anonymkode: a6517...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå