AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Leste denne for toåringen min nå. Hva er egentlig poenget med å gjøre det slik at Babar gifter seg med søskenbarnet? Hvorfor i det hele tatt skrive at Celeste er søskenbarnet og ikke bare en elegant i flokken? Dette kan jo inspirere barn til å tenke at det er greit å være kjærester søskenbarna. Skjønner ikke hva man har tenkt på her. Anonymkode: 7a3ac...796 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i det hele tatt skrive at Celeste er søskenbarnet og ikke bare en elegant i flokken? Anonymkode: 7a3ac...796 *elefant Anonymkode: 7a3ac...796
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Det er lov i Norge å gifte seg med søskenbarn. Boka vil vel kanskje fortelle om det siden det er sosialt vanlig i andre deler av verden, og bidra til åpenhet om temaet. Så istedet for at når barnet ditt ser dette type forhold i virkeligheten, istedet for å komme med et uvitende "æsjj wtf?!", så kan barnet huske denne boka og si et mindre dømmende "aha, det har jeg hørt om". Tante og onkel til barnet mitt er fetter og kusine. Helt vanlig. Anonymkode: 9ab36...45a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er lov i Norge å gifte seg med søskenbarn. Boka vil vel kanskje fortelle om det siden det er sosialt vanlig i andre deler av verden, og bidra til åpenhet om temaet. Så istedet for at når barnet ditt ser dette type forhold i virkeligheten, istedet for å komme med et uvitende "æsjj wtf?!", så kan barnet huske denne boka og si et mindre dømmende "aha, det har jeg hørt om". Tante og onkel til barnet mitt er fetter og kusine. Helt vanlig. Anonymkode: 9ab36...45a «Vanlig» er det vel ikke 🙄 Anonymkode: 89d9e...5ea 6
Antisvindleren Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Vanlig» er det vel ikke 🙄 Anonymkode: 89d9e...5ea I f.eks Pakistan er opptil 70% gift med et søskenbarn. 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste denne for toåringen min nå. Hva er egentlig poenget med å gjøre det slik at Babar gifter seg med søskenbarnet? Hvorfor i det hele tatt skrive at Celeste er søskenbarnet og ikke bare en elegant i flokken? Dette kan jo inspirere barn til å tenke at det er greit å være kjærester søskenbarna. Skjønner ikke hva man har tenkt på her. Anonymkode: 7a3ac...796 Nå ble ikke denne boken skrevet i går da... Når og hvor den ble skrevet har selvsagt gitt sitt preg på innholdet. Ta deg sammen. Nå får pappaen til Albert Åberg snart utgå fordi han røyker pipe inne og drikker øl, og Pippi er rasistisk fordi hun bruker ordet neger. Andre fortellinger blir hetset fordi de har kjønnsroller og frost ble uthengt for å være rasistisk pga ingen flerkulturelle skuespillere enda serien tydelig er fra svært nordlige strøk. Kanskje burde vi bare brenne alt fra fortiden så ikke dagens skjøre nevrotikere skal knekke fullstendig sammen?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 5 minutter siden, visp skrev: Boka er fra 1931. Annen tid. Den er fransk! Betyr det at man oppfordret til giftermål mellom søskenbarn i Frankrike i mellomkrigstiden? Var det underskudd på menn etter 1. verdenskrig, og derfor slik at det var dumt at menn skulle utelukkes bare fordi de var søskenbarn til jenta? Eller vanlig med slike familiære allianser? Spør av nysgjerrighet! Må nesten være en grunn til at det ble gjort slik i boken. Anonymkode: 7a3ac...796 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, Antisvindleren skrev: I f.eks Pakistan er opptil 70% gift med et søskenbarn. Jojo, men dette er jo Frankrike og vesten. Kanskje elefanter har for vane å pare seg med nære slektninger! Kan godt tenkes for alt jeg vet. Anonymkode: 7a3ac...796 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, theTitanic skrev: Nå ble ikke denne boken skrevet i går da... Når og hvor den ble skrevet har selvsagt gitt sitt preg på innholdet. Ta deg sammen. Nå får pappaen til Albert Åberg snart utgå fordi han røyker pipe inne og drikker øl, og Pippi er rasistisk fordi hun bruker ordet neger. Andre fortellinger blir hetset fordi de har kjønnsroller og frost ble uthengt for å være rasistisk pga ingen flerkulturelle skuespillere enda serien tydelig er fra svært nordlige strøk. Kanskje burde vi bare brenne alt fra fortiden så ikke dagens skjøre nevrotikere skal knekke fullstendig sammen? At Pippi sa «negerkung» er jo helt kurant, var der faren kalte seg for. Men Alberts pappa med son røyking på soverommet til Albert og øldrikking mens Albert leker med hammer og spiker i stua er selvsagt tvilsom. Anonymkode: 7a3ac...796 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skulle ikke sitere, men får den ikke bort 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Vanlig» er det vel ikke 🙄 Anonymkode: 89d9e...5ea Nei, men det skjer jo! Like greit å vite om det tenker jeg Anonymkode: 9ab36...45a
visp Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er fransk! Betyr det at man oppfordret til giftermål mellom søskenbarn i Frankrike i mellomkrigstiden? Var det underskudd på menn etter 1. verdenskrig, og derfor slik at det var dumt at menn skulle utelukkes bare fordi de var søskenbarn til jenta? Eller vanlig med slike familiære allianser? Spør av nysgjerrighet! Må nesten være en grunn til at det ble gjort slik i boken. Anonymkode: 7a3ac...796 Vet ikke, men det var ikke uvanlig med ekteskap mellom søskenbarn her i Norge før heller. Man skulle jo bevare eiendommer innad i familier og man visste vel ikke så mye om hva som kunne skje med avkom av for nær familie. Ekteskap ble IKKE inngått pga kjærlighet. Nå er jeg veldig imot å slette alt som ikke lengre passer inn i dagens samfunn. Skal vi brenne alle bøker som har "upassende" ting og late som om det aldri har skjedd? Endret 18. juli 2020 av visp 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 Babar er jo en prins ellernoe. De giftet seg jo ofte med søskenbarn før i tiden. Anonymkode: f94c7...753 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 2 timer siden, Glød skrev: Simba og Nala er halvsøsken. Ja, det er nesten hakket verre😂 Anonymkode: f1378...27c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 2 timer siden, Glød skrev: Simba og Nala er halvsøsken. Nei? Er de? Har sett filmen mange ganger men aldri fått med meg at dette nevnes? Anonymkode: 7a3ac...796 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nei? Er de? Har sett filmen mange ganger men aldri fått med meg at dette nevnes? Anonymkode: 7a3ac...796 De er fra samme flokk og der er det bare lederen som får lov til å pare seg. Hannløver som tar over en flokk dreper også alle ungene for å få løvinnene i løpetid igjen Anonymkode: f019b...60a 2
Million Skrevet 18. juli 2020 #20 Skrevet 18. juli 2020 (endret) Det var helt vanlig med ekteskap mellom fetter og kusine før i tiden. For eksempel Edvard Grieg giftet seg med sin kusine. Det er heller ikke forbudt i dag i Norge, det er fullt lovlig, selv om de fleste nok i dag synes dette blir for nært i slekt og derfor føler litt avsky ved tanken. Endret 18. juli 2020 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå