Gå til innhold

Hva skal til for å være hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er mye forkjølelse i omløp nå er alarmerende faktisk. Det smitter på samme måte som korona, og mange hevder at korona er mer smittsmomt i og med at det er luftbårent. 

Selv om nedstengningen hadde en effekt, og folk flest er flinke, så er det viktigste at folk holder seg hjemme ved symptomer. En i tråden som kjører hardt på at forkjølelse er smittsomt i inkubasjonstiden. Vel, før man har symptomer så hoster og nyser man ikke, så dråpesmitten spres ikke rundt i like stor grad som når symptomene oppstår. Sier deg selv.

Vær hjemme fra jobb og skole når du er syk! Ikke spre smitten din i samfunnet, kom igjen, da, det er ikke så vanskelig. 

Anonymkode: ef36a...3ed

Det er vanskelig når hele familien er forkjølet etter tur i flere måneder. Vi er avhengige av at folk jobber her i landet, og barna har rett til skolegang.

Anonymkode: 3b1ca...450

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært litt forkjøla, hjemme i dag nesten symptomfri. Hadde gått på jobb i helsevesenet hadde det ikke vært korona. Har fri i morgen så er nok på jobb til onsdag.

Anonymkode: d63ce...37c

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig når hele familien er forkjølet etter tur i flere måneder. Vi er avhengige av at folk jobber her i landet, og barna har rett til skolegang.

Herlighet så kranglete. Gå til legen med den kroniske forkjølelsen din. Det er ikke normalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal holde seg hjemme ved symptomer (feber, hoste, ordentlig vondt i halsen etc).

Nå er jeg hjemme pga brekte ben da, men hadde holdt meg hjemme ved symptomer og ventet på corona-test. Har man feber skal man uansett være hjemme (for å ikke smitte andre med forkjølelse etc), også er man hjemme om man er syk (migrene, etc)

Anonymkode: 548b6...89f

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

"Alle" blir ikke forkjølet når praksisen er at man skal holde seg hjemme ved sykdom, holder avstand og hoster og nyser i armhulen. Vi må legge vekk denne tanken på at det er uungåelig å bli smittet av virus. Det er jo ikke det .

Anonymkode: 41efa...752

Men det er veldig vanlig å ha "symptomer" også når man ikke er syk, tror ikke jeg er alene om at nesen renner når det er kaldt ute feks, eller at man får hosteanfall i tørr og kald luft. Man merker stort sett om man er syk eller ikke, men de som sitter rundt og ser surt på deg kan ikke vite om du er syk eller ikke. 

Anonymkode: cf834...2e8

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er veldig vanlig å ha "symptomer" også når man ikke er syk, tror ikke jeg er alene om at nesen renner når det er kaldt ute feks, eller at man får hosteanfall i tørr og kald luft. Man merker stort sett om man er syk eller ikke, men de som sitter rundt og ser surt på deg kan ikke vite om du er syk eller ikke. 

Dette er flisespikkerbagateller som ikke endrer regelen om å holde seg hjemme når man er syk.

Anonymkode: f599e...1ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og hva med oss som har astma, hva med dem som har pollenallergi eller er allergisk mot andre ting som for eksempel parfyme? De har jo symptomer hele tiden, er vel bare å søke om uføretrygd med en gang tenker jeg 😄 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er flisespikkerbagateller som ikke endrer regelen om å holde seg hjemme når man er syk.

Men det er jo det som er problemet - man kan ha symptomer selv om man ikke er syk. Det er jo det denne anonyme vil frem til. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så kranglete. Gå til legen med den kroniske forkjølelsen din. Det er ikke normalt.

Jeg har astma, og får derfor ofte symptomer som for eksempel hoste. Hoster stort sett hver eneste dag, og får luftveisinfeksjoner flere ganger i året. Så trenger ikke å gå til legen enda en gang for å få konstatert det jeg allerede vet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Si det til de som "ser stygt på" og skjeller ut folk som hoster. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det som er problemet - man kan ha symptomer selv om man ikke er syk. Det er jo det denne anonyme vil frem til. 

Men herregud - astmatikere og allergikere vet vel selv når det er allergi og når det er sykdom.Dette er et ikke-problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men herregud - astmatikere og allergikere vet vel selv når det er allergi og når det er sykdom.Dette er et ikke-problem.

Men alle andre vet ikke det, så da blir disse menneskene uglesett og sendt hjem av arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si det til de som "ser stygt på" og skjeller ut folk som hoster. 

Hoste er ikke et spesielt fremtredende allergisymptom, så det kan folk godt holde seg hjemme med, med mindre de har satt noe i vrangstrupen. Forøvrig er de jo ikke uvitende personers sure blikk som er problemet her. Problemet er når luftveissymptomer er sykdom og når de er allergi, og det har ikke noe med omverdenens dumme reaksjoner å gjøre.

Vi kan ikke droppe regelen om å holde oss hjemme når vi er syke bare fordi noen allergikere ikke greier å overse uvitende menneskers dumme blikk.

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/covid-19-forkjolelse-eller-allergi/

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alle andre vet ikke det, så da blir disse menneskene uglesett og sendt hjem av arbeidsgiver.

Da kan de jo åpne munnen og kommunisere med ord. Ha en legeattest på lur kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Hoste er ikke et spesielt fremtredende allergisymptom, så det kan folk godt holde seg hjemme med, med mindre de har satt noe i vrangstrupen. Forøvrig er de jo ikke uvitende personers sure blikk som er problemet her. Problemet er når luftveissymptomer er sykdom og når de er allergi, og det har ikke noe med omverdenens dumme reaksjoner å gjøre.

Vi kan ikke droppe regelen om å holde oss hjemme når vi er syke bare fordi noen allergikere ikke greier å overse uvitende menneskers dumme blikk.

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/covid-19-forkjolelse-eller-allergi/

Men det er et symptom på astma, som mange nordmenn har. Mange har kuldeastma og hoster hele høsten/vinteren. Det er jævlig å hele tiden bli uglesett og få tilsnakk, bli mistrodd av sjefen og så videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Da kan de jo åpne munnen og kommunisere med ord. Ha en legeattest på lur kanskje.

Så jeg må hele tiden forsvare meg mot kjeft og fremvise legeattest for vilt fremmede? Interessant...

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg må hele tiden forsvare meg mot kjeft og fremvise legeattest for vilt fremmede? Interessant...

Du må lese litt nøyere.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er et symptom på astma, som mange nordmenn har. Mange har kuldeastma og hoster hele høsten/vinteren. Det er jævlig å hele tiden bli uglesett og få tilsnakk, bli mistrodd av sjefen og så videre. 

Javel. Så får de forklare det for sjefen da. Og ellers så er det jo faktisk ikke så mye annet å gjøre enn å heve seg over det. Vi kan ikke droppe smittevernstiltakene bare for at astmatikere synes det er ubehagelig å være de eneste spm hoster. Det går jeg utfra at alle forstår.

Det er ingen som går gjennom livet uten å bli misforstått innimellom. Det må vi faktisk tåle.

• Opprett ny...