Gå til innhold

Hva skal til for å være hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke synptomer, helg hvilken grad av symptomer, tenker dere at man må ha for å være hjemme fra jobb? 
Jobber i helsevesenet. Har sendt melding til sjefen, men hun har tatt helg så får ikke svar før mandags morgen.

Anonymkode: 8293e...f0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke synptomer, helg hvilken grad av symptomer, tenker dere at man må ha for å være hjemme fra jobb? 
Jobber i helsevesenet. Har sendt melding til sjefen, men hun har tatt helg så får ikke svar før mandags morgen.

Anonymkode: 8293e...f0c

I helsevesenet bør terskelen være svært lav tenker jeg. 

Anonymkode: f599e...1ee

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ved symptomer blir vi bedt om å holde oss hjemme og terskelen er lav for å bli testet. 

Anonymkode: 2edb4...a1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved symptomer blir vi bedt om å holde oss hjemme og terskelen er lav for å bli testet. 

Anonymkode: 2edb4...a1d

Hvilke symptomer? Hvor går grensen? Kjenner man veldig godt etter vil man jo nesten alltid kunne kjenne et eller annet ubehag... 

Anonymkode: bf80f...443

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme! En bekjent av meg jobber også i helsevesenet, og der får de ansatte beskjed om at «det er sikkert bare allergi» når de spør om de skal holde seg hjemme. 

Anonymkode: 35ba6...225

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg kjenner godt på meg når jeg er i ferd med å bli forkjølet. Jeg har også allergi, men symptomene på forkjølelse er annerledes. Vondt i halsen, litt uggen i kroppen på en annen måte. Eller tett nese, men ikke nødvendigvis så rennende nese og øyne som ved allergi. Og symptomene på allergi blir jo mindre av antihistamin.

Er dette virkelig så vanskelig, da? 

Anonymkode: 41efa...752

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg av og til jobber, har vi fått beskjed om at om vi har litt vondt i halsen, er litt snufsete e.l. skal vi holde oss hjemme.
Og ikke komme tilbake før vi har hatt én dag uten symptomer

Anonymkode: 66526...8fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg av og til jobber, har vi fått beskjed om at om vi har litt vondt i halsen, er litt snufsete e.l. skal vi holde oss hjemme.
Og ikke komme tilbake før vi har hatt én dag uten symptomer

Anonymkode: 66526...8fe

Det her blir gøy på høsten når man har symptomer fra september til mars 😄 😄 😄 Alt blir jo stengt igjen fordi alle er forkjølet.

Anonymkode: 3b1ca...450

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her blir gøy på høsten når man har symptomer fra september til mars 😄 😄 😄 Alt blir jo stengt igjen fordi alle er forkjølet.

"Alle" blir ikke forkjølet når praksisen er at man skal holde seg hjemme ved sykdom, holder avstand og hoster og nyser i armhulen. Vi må legge vekk denne tanken på at det er uungåelig å bli smittet av virus. Det er jo ikke det .

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" blir ikke forkjølet når praksisen er at man skal holde seg hjemme ved sykdom, holder avstand og hoster og nyser i armhulen. Vi må legge vekk denne tanken på at det er uungåelig å bli smittet av virus. Det er jo ikke det .

Forkjølelse smitter FØR symptomer kommer, gjerne i 3-4 dager før. Det vil si at barna vil smitte hverandre i skole og barnehage, og så smitte foreldrene, som så smitter noen på jobb osv. Man hoster jo ikke i ansiktet på folk til vanlig, likevel er så å si alle forkjøla på høsten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forkjølelse smitter FØR symptomer kommer, gjerne i 3-4 dager før. Det vil si at barna vil smitte hverandre i skole og barnehage, og så smitte foreldrene, som så smitter noen på jobb osv. Man hoster jo ikke i ansiktet på folk til vanlig, likevel er så å si alle forkjøla på høsten. 

Det stemmer ikke. Og det skal i hvert fall ikke stemme nå framover med fokus på smittevern. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Og det skal i hvert fall ikke stemme nå framover med fokus på smittevern. 

Joda, de aller fleste snufser og hoster på høsten. Og forskningen nå under korona har vist at det er like mye forkjølelse nå som vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at det er llke mye forkjølelse i omløp som vanlig. 

Siden forkjølelse og korona smitter på samme måte er det bare én konklusjon: (mange) nordmenn driter langt i smittevern. 

Kommer det flere enn en håndfull koronatilfeller til en stor by så har vi et problem. 

Anonymkode: a3a83...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Influensasesongen fikk en tidlig bråstopp da koronatiltakene ble innført. Hvis alle følger smittevernsreglene, så vil det jo ikke bli noe særlig forkjølelsesmitte heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, de aller fleste snufser og hoster på høsten. Og forskningen nå under korona har vist at det er like mye forkjølelse nå som vanlig. 

Det stemmer ikke helt, men delvis. Andre luftveissykdommer falt ifm nedstengingen, men økte igjen i juni. Det at forkjølelse øker er i seg selv et bevis på at koronareglene ikke blir fulgt. Det eneste som gjør at korona ikke sprer seg nå er at det er lite smitte å spre. Men det kan fort endre seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke helt, men delvis. Andre luftveissykdommer falt ifm nedstengingen, men økte igjen i juni. Det at forkjølelse øker er i seg selv et bevis på at koronareglene ikke blir fulgt. Det eneste som gjør at korona ikke sprer seg nå er at det er lite smitte å spre. Men det kan fort endre seg.

Det var ingen forkjølelse fordi alt var stengt. Og det kan vi ikke ha hele høsten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen forkjølelse fordi alt var stengt. Og det kan vi ikke ha hele høsten. 

Nei, men vi må fortsatt stoppe korona. Og tiltakene mot korona hjelper også mot forkjølelse. Så hvis de forkjølte holder seg hjemme så sier det seg selv at færre vil bli forkjølte.

Må si jeg ser frem til en høst uten at alle de jævla flinkisene som aldri tar en sykedag skal virre rundt og smitte alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men vi må fortsatt stoppe korona. Og tiltakene mot korona hjelper også mot forkjølelse. Så hvis de forkjølte holder seg hjemme så sier det seg selv at færre vil bli forkjølte.

Må si jeg ser frem til en høst uten at alle de jævla flinkisene som aldri tar en sykedag skal virre rundt og smitte alle.

Men det jeg ville frem til, er at man er mest smittsom med forkjølelse FØR symptomene bryter ut. Man er da ikke synsk og kan ikke holde seg hjemme i 3 dager før symptomer. Det siste er jeg enig i.

AnonymBruker
Skrevet

At det er mye forkjølelse i omløp nå er alarmerende faktisk. Det smitter på samme måte som korona, og mange hevder at korona er mer smittsmomt i og med at det er luftbårent. 

Selv om nedstengningen hadde en effekt, og folk flest er flinke, så er det viktigste at folk holder seg hjemme ved symptomer. En i tråden som kjører hardt på at forkjølelse er smittsomt i inkubasjonstiden. Vel, før man har symptomer så hoster og nyser man ikke, så dråpesmitten spres ikke rundt i like stor grad som når symptomene oppstår. Sier deg selv.

Vær hjemme fra jobb og skole når du er syk! Ikke spre smitten din i samfunnet, kom igjen, da, det er ikke så vanskelig. 

Anonymkode: ef36a...3ed

• Liker 2
Skrevet

Er det fortsatt slik at man har flere egenmeldingsdager, eller blir man trukket i lønn når man er borte fra jobb ved det minste snev av symptom (som kan bli veldig ofte)? 

• Opprett ny...