AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Det er mer og mer som tyder på at immuniteten mot covid—19 er ganske kortvarig. Samtidig kommer det gladnyheter om lovende vaksiner, særlig den fra UK. Men hvordan kan vi ha en vaksine når immuniteten er så kort? Må vi ta den hvert år? Flere ganger i året? Eller er det nok med en booster eller hva det heter? Noen som har kunnskap om hvordan dette er for andre vaksiner med kortvarig effekt? Anonymkode: 3433c...a37
Nasken Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer og mer som tyder på at immuniteten mot covid—19 er ganske kortvarig. Samtidig kommer det gladnyheter om lovende vaksiner, særlig den fra UK. Men hvordan kan vi ha en vaksine når immuniteten er så kort? Må vi ta den hvert år? Flere ganger i året? Eller er det nok med en booster eller hva det heter? Noen som har kunnskap om hvordan dette er for andre vaksiner med kortvarig effekt? Anonymkode: 3433c...a37 Immunitet er ikke bare antistoffer! Det er også beskyttelse fra T-celler og disse er mer langvarig. Forhåpentligvis/antakeligvis vil disse beskytte mot covid også. Leste også at den Oxfordvaksinen har klart å fremprovosere både antistoffer og t-celler i deres fase en, og det er lovende Anbefaler å sjekke ut en tråd som Peter Kolchinsky (kjent virolog i USA) skrev på Twitter om akkurat dette. Han forklarte det på en utrolig enkel måte der han brukte enkle allegorier for å få folk til å skjønne 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, Nasken skrev: Immunitet er ikke bare antistoffer! Det er også beskyttelse fra T-celler og disse er mer langvarig. Forhåpentligvis/antakeligvis vil disse beskytte mot covid også. Leste også at den Oxfordvaksinen har klart å fremprovosere både antistoffer og t-celler i deres fase en, og det er lovende Anbefaler å sjekke ut en tråd som Peter Kolchinsky (kjent virolog i USA) skrev på Twitter om akkurat dette. Han forklarte det på en utrolig enkel måte der han brukte enkle allegorier for å få folk til å skjønne 🙂 Dette vet jeg, men nå var spørsmålet hvordan det virker med vaksine når immuniteten er kortvarig (og da tenker jeg ikke påt-celler) Anonymkode: 3433c...a37
Nasken Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vet jeg, men nå var spørsmålet hvordan det virker med vaksine når immuniteten er kortvarig (og da tenker jeg ikke påt-celler) Anonymkode: 3433c...a37 Ved at vaksinene også fremprovoserer t-celler, slik de håper at blant annet den Oxfordvaksinen vil gjøre 5
kjøkkenkar Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vet jeg, men nå var spørsmålet hvordan det virker med vaksine når immuniteten er kortvarig (og da tenker jeg ikke påt-celler) Anonymkode: 3433c...a37 Hva var det du ikke forsto med svaret du fikk egentlig? Immuniteten er ikke kortvarig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Da vil gjerne effekten av vaksinen være kortvarig, akkurat som influensavaksine. Tiden vil vise. Anonymkode: 7f77e...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 46 minutter siden, kjøkkenkar skrev: Hva var det du ikke forsto med svaret du fikk egentlig? Immuniteten er ikke kortvarig. Nye undersøkelser viser at immuniteten antagelig er kortvarig. Anonymkode: 3433c...a37
kjøkkenkar Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nye undersøkelser viser at immuniteten antagelig er kortvarig. Anonymkode: 3433c...a37 Nei. Dårlig journalistikk tolker forskning dårlig. 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Så lenge vaksinen gir immunitet minst en sesong, vil den kunne brukes. Risikogruppene tar da koronavaksine hver høst slik de allerede gjør med influensavaksinen. De utenfor risikogruppene kan da leve uten restriksjoner siden de da ikke kan smitte folk i risikosonen. Anonymkode: 6fc83...b1f 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 48 minutter siden, kjøkkenkar skrev: Nei. Dårlig journalistikk tolker forskning dårlig. Det må du nesten forklare og begrunne nærmere, og med den siste rapporten fra UK som eksempel. For hvis ikke er det en altfor enkel påstand å slenge ut. Anonymkode: 3433c...a37
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge vaksinen gir immunitet minst en sesong, vil den kunne brukes. Risikogruppene tar da koronavaksine hver høst slik de allerede gjør med influensavaksinen. De utenfor risikogruppene kan da leve uten restriksjoner siden de da ikke kan smitte folk i risikosonen. Anonymkode: 6fc83...b1f Men covid-19 har ikke sesong sånn som influensa. Og hvis gjennomgått sykdom kun gir 3 måneders immunitet, hvor lang immunitet kan vi egentlig få fra en vaksine? Anonymkode: 3433c...a37
stan Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 En annen sak er at viruset vil mutere. Takket være land som lar viruset spre seg omtrent fritt. Da kan vaksine mot en variant virke dårligere mot en annen.
Den Sagnomsuste Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, stan skrev: En annen sak er at viruset vil mutere. Takket være land som lar viruset spre seg omtrent fritt. Da kan vaksine mot en variant virke dårligere mot en annen. Sannsynligvis ville det bli sånn ja. Når det er sagt så vil verdens forskere kunne oppdage god behandling ila noen år. Kortvarige vaksiner med dekning kun på feks 75 prosent av viruset (ettersom at mutering trolig vil figurerer som X-factor) bør møtes med sterkt fokus på smittebegrensene tiltak. Uheldigvis er majoriteten av mennesker enkle organismer som ikke engang evner å holde seg hjemme én enkelt sommer. Vi MÅ jo reise som normalt?! Dette Koronatøyset vil bli en etablert trussel mot liv og helse i årene som kommer. Mutasjon er som du er inne på et nøkkelord. Det vil hele tiden være et jevnt tilsig av kreftpasienter og andre sårbare grupper. Disse vil dessverre kunne bli offer for negligent atferd hos majoritetsbefolkningen. Flertallet i befolkningen vil jo til enhver tid være friske, og usolidariske. Det faktum at nordmenn (som er veldig priviligerte fra før) hyler over smittevernreglene etter kun 5 måneder sier alt. Meg, meg og atter meg. Denne egoismen vil trolig føre til tap av mange menneskeliv i årene som kommer. 4
Tiuren Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 (endret) 28 minutter siden, Den Sagnsomsuste said: Sannsynligvis ville det bli sånn ja. Når det er sagt så vil verdens forskere kunne oppdage god behandling ila noen år. Kortvarige vaksiner med dekning kun på feks 75 prosent av viruset (ettersom at mutering trolig vil figurerer som X-factor) bør møtes med sterkt fokus på smittebegrensene tiltak. Uheldigvis er majoriteten av mennesker enkle organismer som ikke engang evner å holde seg hjemme én enkelt sommer. Vi MÅ jo reise som normalt?! Dette Koronatøyset vil bli en etablert trussel mot liv og helse i årene som kommer. Mutasjon er som du er inne på et nøkkelord. Det vil hele tiden være et jevnt tilsig av kreftpasienter og andre sårbare grupper. Disse vil dessverre kunne bli offer for negligent atferd hos majoritetsbefolkningen. Flertallet i befolkningen vil jo til enhver tid være friske, og usolidariske. Det faktum at nordmenn (som er veldig priviligerte fra før) hyler over smittevernreglene etter kun 5 måneder sier alt. Meg, meg og atter meg. Denne egoismen vil trolig føre til tap av mange menneskeliv i årene som kommer. Pek på ett land som er flinkere, som klager mindre? Jeg jobber med mennesker over hele verden, og får deres hverdagsbeskrivelser av hvordan det er i deres land.... Mange har strengere regler, men hvordan de håndhever reglene er en annen sak. EDIT: Når jeg tenkere etter, mulig de er flinkere i Singapore. Endret 18. juli 2020 av Tiuren 2
Collan Skrevet 18. juli 2020 #15 Skrevet 18. juli 2020 6 hours ago, stan said: En annen sak er at viruset vil mutere. Takket være land som lar viruset spre seg omtrent fritt. Da kan vaksine mot en variant virke dårligere mot en annen. I følge denne artikkelen muterer viruset sakte og "lite om gangen", slik at en vaksine sannsynligvis vil virke mot alle eller de fleste mutasjoner: https://www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-mutation-and-covid-19#What-this-means-for-a-vaccine Den som lever får se... 2
Collan Skrevet 18. juli 2020 #16 Skrevet 18. juli 2020 4 hours ago, Tiuren said: Pek på ett land som er flinkere, som klager mindre? Jeg jobber med mennesker over hele verden, og får deres hverdagsbeskrivelser av hvordan det er i deres land.... Mange har strengere regler, men hvordan de håndhever reglene er en annen sak. EDIT: Når jeg tenkere etter, mulig de er flinkere i Singapore. Jeg har ikke satt meg inn i i hvilken grad folk slutter opp om tiltakene rundt om i verden, men i Asia er det jo kjent at man i mye større grad tenker på familien, mens Europa og Nord-Amerika er mer individorientert. Da kan man lett tro at vi i Vesten er raskere til å syte over tiltak som noen mener begrenser deres frihet for mye. Samtidig har vi en bedre utdannet befolkning, og de som følger tiltakene gjør det mer av egen indre overbevisning om at det er fornuftig å gjøre, ikke fordi myndighetene har sagt det. Det folk gjør av indre overbevisning gjør de som regel mer grundig og bedre enn det de blir påtvunget av autoriteter. 1
stan Skrevet 18. juli 2020 #17 Skrevet 18. juli 2020 46 minutter siden, Collan skrev: I følge denne artikkelen muterer viruset sakte og "lite om gangen", slik at en vaksine sannsynligvis vil virke mot alle eller de fleste mutasjoner: https://www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-mutation-and-covid-19#What-this-means-for-a-vaccine Den som lever får se... Ja. Men nå som det er drøyt fem millioner aktive oppdagete tilfeller er muligheten for parallelle mutasjoner stor. Slik at vi ender opp med et vidt spekter av viruset. Noen av disse vil håndtere vaksiner og medisiner bedre enn andre, og vil kunne danne grunnlag for nye runder. Men det er jo i værste fall. Jeg antar at viruset muterer fortere når det er stor spredning. Det er vel ikke nødvendigvis slik?
Den Sagnomsuste Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 (endret) 10 minutter siden, stan skrev: Ja. Men nå som det er drøyt fem millioner aktive oppdagete tilfeller er muligheten for parallelle mutasjoner stor. Slik at vi ender opp med et vidt spekter av viruset. Noen av disse vil håndtere vaksiner og medisiner bedre enn andre, og vil kunne danne grunnlag for nye runder. Men det er jo i værste fall. Jeg antar at viruset muterer fortere når det er stor spredning. Det er vel ikke nødvendigvis slik? Jo, men majoriteten av mutasjoner fører som regel til økt smittsomhet og lavere mortalitet. Sannsynligheten for at Coronaviruset ender opp som en ny type "rhinovirus"* er svært stor på lang sikt. * Rhinovirus som i plagsom, men håndterbar forkjølelse Endret 18. juli 2020 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men covid-19 har ikke sesong sånn som influensa. Og hvis gjennomgått sykdom kun gir 3 måneders immunitet, hvor lang immunitet kan vi egentlig få fra en vaksine? Anonymkode: 3433c...a37 Hvorfor skulle covid 19 ha noen annen sesong enn influensa? De smitter samme måte. Anonymkode: a6918...fda
likestilling Skrevet 18. juli 2020 #20 Skrevet 18. juli 2020 Coronavirus-familien er egentlig veldig stabile, så det skal mye til før det kommer mutasjoner som endrer veldig mye. Det er både gode og dårlige nyheter... Vaksine vil nok bli et problem, og ikke som influensavaksiner. Jeg tipper det blir en del vaksiner mot dette fremover for de fleste slik at man forhåpentligvis kan få flokkimmunitet i alle fall her til lands, men det blir definitivt en utfordring. Det er visstnok gode resulater for f.eks. Moderna sin men denne er mRNA og mer eller mindre et virus i seg selv, så prosessen med godkjennelse vil være mye lengre enn LAV, Subunit og "gamle" typer, og det kan muligens få noen negative langtidsvirkninger, på en annen måte enn mange andre vaksiner. SARS-CoV-2 er rett og slett et ganske fælt virus som gjør veldig mye skade i kroppen, usynlig eller ikke. Vi kjenner ikke alt, men vi vet at det er systemisk og mer eller mindre infiserer hele kroppen med endringer i blodplater, oksygenopptak, nervesystem og de fleste organer. Det er egentlig bare å krysse fingrene, for dette er upløyd mark. Et såpass alvorlig virus som knapt gir immunitet hos mange, og den varer i noen måneder? Det vil neppe "mutere bort" slik som mange andre virus har gjort heller, siden det allerede er svært smittsomt og ikke veldig dødelig for de fleste (altså har det allerede de riktige egenskapene for et "perfekt" virus på mange måter). 1
Anbefalte innlegg