Gå til innhold

Sønnen min lærer så mye rart av halvbroren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter ferie hos pappaen sin hvor sønnen min har vært mye med halvbroren sin så har jeg merket at han har lært seg så mye rare nykker. 

Sønnen min er 3,5 år og er en svamp for dette. Storebroren hyler, bråker, hopper i møblene, slår og dytter. Han er 6 år. 
Da minstegutt kom hjem så holder jeg på å bli gal. Han slår meg hele tiden, hyler, spytter og hopper i møblene. Generelt veldig høylytt. 

Til vanlig er han ganske rolig og hører etter hvis jeg sier ifra. Nå hører han ikke etter i det hele tatt. Spurte far om han setter grenser til barna, men han sa de var rolige og oppdragene. Grunnen til at jeg vet at storebroren gjør dette er fordi jeg har kjent han fra han var baby og jeg flyttet fra far for 1 år siden. 

Hva kan jeg gjøre for å få slutt på dette? Jeg korrigerer han, gir time-out og time-in. Jeg er streng og gir konsekvenser. Til ingen nytte. Etter over 1 uke hjemme så kjenner jeg at jeg er veldig sliten. 

Anonymkode: 21b92...0a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Time-out har vel beviselig ingen effekt på barn mener jeg å ha lest, og det er ekstremt viktig at konsekvensene står i stil til "forbrytelsen" hvis ikke blir det en straff, som heller ikke virker. Hør på foreldrekodens podcast om straff, her er det veldig mye å hente!

Anonymkode: 8dafb...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Time-out har vel beviselig ingen effekt på barn mener jeg å ha lest, og det er ekstremt viktig at konsekvensene står i stil til "forbrytelsen" hvis ikke blir det en straff, som heller ikke virker. Hør på foreldrekodens podcast om straff, her er det veldig mye å hente!

Anonymkode: 8dafb...fff

Hvis han kaster maten sin på gulvet så må han tørke opp og forlate bordet. 
Hvis han slår så må han si unnskyld og gi en klem (han gir klem frivillig). 
Hvis han hopper i møblene så må han gå ned å være på gulvet. 
Dytter han tvn så slår jeg av tvn. 
Hvis han ikke er rolig på butikken så går vi hjem. 

Så gir konsekvenser som hører til gjerningen. Gir advarsler før jeg gjennomfører. 

Men kjenner ikke ungen igjen etter ferien. Han hører ikke på meg når jeg gir konsekvenser og slår seg totalt vrang. Hvis jeg er streng eller kjefter så hyler han og kjefter tilbake. Prøver å unngå å kjefte, men tålmodigheten min renner over til tider. Prøver å snakke med han først og være tålmodig.  

Skal absolutt sjekke ut den podcasten. Takk for tips 👍

AnonymBruker
Skrevet

Han har kanskje savnet deg veldig på ferie, og så kommer han hjem til masse straff... hadde nok hoppet litt i møblene jeg også. 

Anonymkode: 5e7a2...fd1

• Liker 3
Skrevet

Tror han må gå litt slack i overgangene. Er nok mye inntrykk som må på plass. Har en venninne der sønnen blir sånn før/etter ferie med kjernefamilien og. Og tenk så store forandringene er når du til og med skal pendle mellom 2 familier.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har kanskje savnet deg veldig på ferie, og så kommer han hjem til masse straff... hadde nok hoppet litt i møblene jeg også. 

Anonymkode: 5e7a2...fd1

Den forstår jeg, men jeg lar han ikke få gjøre hva han vil fordi. Gir han mulighet til å gjøre det han vil ila dagene, men prøver å holde på reglene vi har her hjemme. Grensa mi går når han spytter meg rett i trynet og slår meg. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...