Gå til innhold

Psykolog Oslo. Avtale? Anbefalinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har skjønt at jeg trenger å gå til psykolog. Har vært litt hos privat men det er så dyrt og jeg trenger nok oppfølging over tid. 

for å komme til en hvor man betaler mindre, må man da til «psykolog med avtale»? Og da må man ha henvisning fra lege?

noen som vet hvor lang ventetid det er på slikt i Oslo?

og noen som har erfaring med noen og kan anbefale noen som er gode på angst osv?

fant denne lista. Er det Kun disse man kan velge i? http://avtalespesialister.helse-sorost.no/Spesialister1.asp?cmd=Detail&type=351&id=3

Anonymkode: f3a8e...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, du velger fra listen du lenker til. Det er et tlf nr du kan ringe for å høre om ventetid på de ulike. Vet at det er vanskelig bare å komme på venteliste i Oslo, en venninne prøvde ca 20 av de på lista uten hell. Tror ikke du kan velge og vrake,  får du i det hele tatt stå på venteliste bør du takke ja til det. 

Anonymkode: e852a...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du velger fra listen du lenker til. Det er et tlf nr du kan ringe for å høre om ventetid på de ulike. Vet at det er vanskelig bare å komme på venteliste i Oslo, en venninne prøvde ca 20 av de på lista uten hell. Tror ikke du kan velge og vrake,  får du i det hele tatt stå på venteliste bør du takke ja til det. 

Takk. Ble forvirret av at det står nevropsykolog og psykisk helsevern som overskrift. Tenkte jeg trengte en «vanlig» psykolog.

men finnes det andre muligheter for psykolog i det offentlige da? Som evt ikke man må vente årevis på å få? Syns det er vanskelig å orientere Seg, og det som er av tilbud i bydelen virker mer som «forebyggende» og gruppebaserte osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evt noen som har anbefaling om en god privat psykolog i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Ble forvirret av at det står nevropsykolog og psykisk helsevern som overskrift. Tenkte jeg trengte en «vanlig» psykolog.

men finnes det andre muligheter for psykolog i det offentlige da? Som evt ikke man må vente årevis på å få? Syns det er vanskelig å orientere Seg, og det som er av tilbud i bydelen virker mer som «forebyggende» og gruppebaserte osv

De har ulike faglige fordypninger, men de er alle psykologer. Av offentlige har du dps eller privat med avtale. Sier ikke at du ikke skal prøve, men vær forberedt på at det tar tid og krever innsats på finne noen. Har du pratet med fastlegen om det er noen han kjenner til?

har du evt. vurdert å prøve dette? https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger likevel henvising fra lege. Vanligvis er ventelisten lang, kan ta mange måneder. Et halvt år er vanlig, men noen må vente lenger, og andre kortere. Private psykologer kan også velge selv hvilke pasienter de vil ta inn, mens dps er forpliktet til å ta in dem som har rett til nødvendig helsehjelp. Har du en psykisk lidelse eller føler du bare behovet for å gå til psykolog? Gjelder sistnevnte må du nok betale selv. 

Anonymkode: 1c4ca...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger likevel henvising fra lege. Vanligvis er ventelisten lang, kan ta mange måneder. Et halvt år er vanlig, men noen må vente lenger, og andre kortere. Private psykologer kan også velge selv hvilke pasienter de vil ta inn, mens dps er forpliktet til å ta in dem som har rett til nødvendig helsehjelp. Har du en psykisk lidelse eller føler du bare behovet for å gå til psykolog? Gjelder sistnevnte må du nok betale selv. 

Anonymkode: 1c4ca...7a4

Hva regnes som psykisk lidelse da?

jeg har Ingen diagnose eller sykdom, men sliter stort med angstproblematikk. Ikke i tvil om at legen min er enig i det. Har man ikke rett på henvisning til psykolog med avtale om man ikke har en diagnose? Ender  jo raskt opp med å få det eller andre verre ting om man ikke får hjelp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva regnes som psykisk lidelse da?

jeg har Ingen diagnose eller sykdom, men sliter stort med angstproblematikk. Ikke i tvil om at legen min er enig i det. Har man ikke rett på henvisning til psykolog med avtale om man ikke har en diagnose? Ender  jo raskt opp med å få det eller andre verre ting om man ikke får hjelp da!

Om du sliter med angst har du jo allerede en diagnose! Be fastlegen din om en henvisning og så finner du en psykolog du kan stå på ventelisten hos om fastlegen ikke har noen å anbefale!

Anonymkode: 703f5...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...