AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Jeg har en tre år gammel gutt. Han har i ett halvt år nå tisset i potte noen kvelder og morgener. Har vert så stolt av selv og flink. Før det var ferie i barnehagen har jeg avtalt med han om at når ferien begynner slutter vi med bleie. Vi har kjøpt kule truser som han gledet seg ti å bruke. Så tok vi av bleien bærte med oss potta overalt men han tisser på seg hele tiden. Altså normalt tenker jeg at ett barn tisser en gang sønnavind 2-3. Time. Han tisset på seg hvert 10. Minutt! Hjalp litt å være helt naken på underkroppen men han for det ikke til. Nå har vi prøvd i fire dager og jeg ser han blir veldig lei seg . Noen tips? Anonymkode: a1077...86b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 La potta stå på badet. Mas på han om å gå på do jevnlig. Det går seg til. Anonymkode: 3bf46...7ed
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Jeg synes ikke det høres ut som han er klar. Når han blir lei seg så må han få bleiene på seg igjen og du må gjøre det klart for han at dette ikke er et tap, men «pytt-pytt». Det kan bare gjøre vondt verre å la han tisse på meg og ikke føle mestring. Legg det på hylla en stund, men spør inni mellom om han vil sitte på potten. Barnet gjør en like stor seier om han tisser på potten eller kun sitter på den, og vil han ikke så gjør det ingenting. Anonymkode: 2ddcb...0ce 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Før man fjerner bleia er det lurt å legge inn faste rutiner for å gå på potte eller do. Rett etter man står opp, etter alle måltider og før kvelden. Før man går ut og når man kommer hjem kan også være lurt. Når dere har fått inn denne rutinen så ville jeg tatt noen rolige dager hjemme uten bleie. Det kan bli mange uhell i starten. Om barnet tisser på seg så forsikre det om at det ikke er farlig, bare skift uten noe styr. Tilby barnet å sitte litt på potte for å se om det kommer mer. Ha masse tålmodighet. Dersom barnet virker svært plaget av dette og lei seg, så ville jeg ventet litt og forsøkt igjen. For noen barn fungerer det bedre å få ha bleie men legge inn faste doturer en stund Anonymkode: 3cf6c...d14 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Hvorfor stresse med det? Jeg synes det høres ut som at han ikke er helt klar for å slutte med bleie. La potta stå på badet, og ta han med deg dit jevnlig og la han tisse på potte, men la han få bruke bleia Anonymkode: ff865...16a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Noen er ikke klare, da må man bare vente. Gutter modnes senere enn jenter også. Anonymkode: 3dc0d...3b0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Han har ikke kontroll når han tisser. Bleier idag har så god oppsugningsevne at barna ikke registrerer når de tisser. Går an å legge ei vanlig truse i bleia, fordi da merker han at han har tisset, og lærer kjenne igjen signalene. Anonymkode: cdf92...bdd
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Høres ikke klar ut. Guttungen her var nesten fire år når han sluttet. Da hadde vi oppmuntret i over et år, men uhell gjorde han trist. Plutselig en dag så kom han og sa at "nå har jeg sluttet med bleier mamma". Det er et år siden og han har hatt kanskje tre uhell. Sluttet med bleier om natten ca en måned etterpå, også på eget initiativ. Viste seg også kjapt at han hatet potte. Han ville heller sitte på do. Anonymkode: 780cf...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Han tisser hvert tiende minutt? Det hørtes jo ikke normalt ut.. Da ville jeg satt han mye hyppigere på potta enn du gjør. Gjerne ha han av med klærne så han ser hva som skjer med en gang og følg han rett på potta. Jeg hadde ikke gitt meg enda. Anonymkode: 448ec...d68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå