Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man har valgt å ødelegge arbeidslivet i norge blir det slik, det skal ikke være en konkurranse å få en jobb eller å være i arbeidslivet. Det er noe vi trenger for å skaffe penger til å overleve, thats it.

Derfor må arbeidsgivere tvinges til å endre seg, bare man leser en annonse så blir man svett og uvel av alle kravene. Det handler lite om å være faglig dyktig, det er fasaden og falske verdier som gjelder.

Et firma skal også ha verdier å leve etter, helt latterlig. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/bK7xk/rekk-opp-haanden-hvis-du-kjenner-verdiene-i-ditt-firma

Man oppkonstruerer ting i arbeidslivet som vi ikke trenger, samme med teambuilding og kick off. Bullshit!

Faglig oppdatering i arbeidstiden; ja takk!

Vi skal alltid være noe, alle vil være noe. Der har vi problemet, skal måles heletiden måt dette å være noe.

I gamle dager kunne man bare gjøre jobben sin, å være et menneske samtidig.

Anonymkode: 53b7d...6c7

• Liker 26
Gjest AnnaW
Skrevet

Vel siste åra jeg var i ordinær jobb ble sparing viktigere, underbemanning skulle tas med et smil, sjefer ble mer krevende og masete, sykefravær ble uglesett osv...har full forståelse at mange ungdommer ikke klarer å henge med i dagens arbeidsliv, deprimerende og trist egentlig🙄

Skrevet

Fordi det er så synd på dagens ungdom hvis ting ikke går akkurat som de ønsket😀

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnnaW skrev:

Vel siste åra jeg var i ordinær jobb ble sparing viktigere, underbemanning skulle tas med et smil, sjefer ble mer krevende og masete, sykefravær ble uglesett osv...har full forståelse at mange ungdommer ikke klarer å henge med i dagens arbeidsliv, deprimerende og trist egentlig🙄

Lurer på hvor arbeidsmiljøet kommer inn i bildet egentlig...det eksisterer jo ikke i dag.

Sosialt er det jo heller ikke å bli behandlet på denne måten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke blitt færre arbeidsuføre, det er bare blitt flere som får uførepensjon. Grunnen er innstrammingen i regelverket rundt AAP. Får færre arbeidsuføre AAP, må de nødvendigvis over på andre ytelser istedenfor, de blir ikke mirakuløst friske og arbeidsføre av en regelendring. Og mange går derfor raskere over på uførepensjon nå enn de ville gjort med de gamle reglene. 

Anonymkode: 00734...191

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok barneoppdragelsen som har sviktet. På tide å innføre det opplegget man hadde på 50-tallet, fungerte nok langt bedre.

Anonymkode: 8f259...b31

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også kanskje det har noe med oppdragelse å gjøre. Foreldre hjelper barna gjennom det meste og skyver dem frem. Den dagen de kommer på en arbeidsplass og det stilles krav til ungdommen, blir det er sjokk. De er jo vant til at verden server dem. 

Syntes man noe er ukjent og skummelt, har man angst. Blir man sliten etter en arbeidsdag, er man utbrent. 

Anonymkode: 5c522...ae3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det handler mye om masseproduksjon og at ting skal være så billig. Ser jo i yrket mitt at det er mye underbemanning fordi de ikke lenger har råd fordi ting skal være så billig.

Tror ikke det kun handler om at dagens unge har blitt latere, ærlig talt.😉

Anonymkode: 432cc...db4

• Liker 11
Gjest AnnaW
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor arbeidsmiljøet kommer inn i bildet egentlig...det eksisterer jo ikke i dag.

Sosialt er det jo heller ikke å bli behandlet på denne måten.

Arbeidsmiljø eksisterier ikke, jobber man på gulvet er man null vært, sjefer tenker kunn penger og fin fasade utad...arbeidslivet er moderne slaveri hvor enkeltmennesker er null vært. Jeg følte meg som en slave ihvertfall🙄 

Savner det ikke en dag og føler som jeg har vunnet i lotto som kan slippe...

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnnaW skrev:

Arbeidsmiljø eksisterier ikke, jobber man på gulvet er man null vært, sjefer tenker kunn penger og fin fasade utad...arbeidslivet er moderne slaveri hvor enkeltmennesker er null vært. Jeg følte meg som en slave ihvertfall🙄 

Savner det ikke en dag og føler som jeg har vunnet i lotto som kan slippe...

Da er vi 2. I og med at jeg aldri tok utdannelse, men gamblet på idealisme og tallrike mislykkede gründerforsøk, er jeg sjeleglad jeg nå slipper å være henvist til å jobbe som lavlønt i en kjedelig jobb.

Anonymkode: 7b386...d1b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://klassekampen.no/utgave/2020-07-18/antallet-unge-ufore-oker

Stikk i strid med politiske mål, fortsetter antallet uføre under 30 år å vokse. Det er graverende tall, mener Arbeiderpartiet.

Når man kutter ut alle tilrettelagte arbeidsplasser og arbeidslivet stadig blir mindre inkluderende så blir det slik. Dessuten har de satt maxtid på aap. Og hvor tror du alle på aap tok veien? De hverken fordampet eller flyttet til Sibir. 

Anonymkode: 95605...a56

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke noe imot enkle jobber "på gulvet", men de behandler folk stadig dårligere. Det var faktisk ikke slik før. Jeg syntes egentlig ingen jobber er for dårlige, men har for mange utfordringer til å kunne ha en. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Latskap 

Anonymkode: a85c8...f86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke blitt færre arbeidsuføre, det er bare blitt flere som får uførepensjon. Grunnen er innstrammingen i regelverket rundt AAP. Får færre arbeidsuføre AAP, må de nødvendigvis over på andre ytelser istedenfor, de blir ikke mirakuløst friske og arbeidsføre av en regelendring. Og mange går derfor raskere over på uførepensjon nå enn de ville gjort med de gamle reglene. 

Anonymkode: 00734...191

Dette!

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man kutter ut alle tilrettelagte arbeidsplasser og arbeidslivet stadig blir mindre inkluderende så blir det slik. Dessuten har de satt maxtid på aap. Og hvor tror du alle på aap tok veien? De hverken fordampet eller flyttet til Sibir. 

:skratte:Noen folk er så korttenkte og enkle. Drar inn oppdragelse og latskap som årsak... 🙄 Dessuten overlever flere syke barn pga moderne medisin så barna som egentlig aldri skulle oppleve å bli 18, blir nå automatisk ufør når de fyller 18.

Anonymkode: 66fc9...c1c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

:skratte:Noen folk er så korttenkte og enkle. Drar inn oppdragelse og latskap som årsak... 🙄 Dessuten overlever flere syke barn pga moderne medisin så barna som egentlig aldri skulle oppleve å bli 18, blir nå automatisk ufør når de fyller 18.

Ja vittig nok så skal alle reddes så vi kan føle oss som de gode inkluderende samaritaner, men når de samme barna blir 18 så er de late snyltere...... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette!

Dette er et godt poeng, faktisk.

Ekstra "morsomt" når det er de samme folkene som prøver å stramme inn på abortregler ved alvorlig sykdom på fosteret, samtidig som de klager på unge uføre og kutter støtteordninger til alle som ikke kan jobbe.

Men jeg tror også det er som mange sier at lavstatusyrker ofte har gått over til å være på 0-timerskontrakter og vikariater, slik at man aldri egentlig vet om man får jobbe neste uke. Dette er også høyresidepolitikk ...

Mens mellomledere som strengt tatt ikke har noen funksjon, ser ned på de som faktisk gjør en jobb som er nødvendig.

Hele systemet er pill råttent og trenger en skikkelig reform.

Flere hadde nok dessuten hatt godt av å ta yrkesfag i stedet for studiespesialiserende, men man ser det samme i mange yrkesfag, at det er dårlige arbeidsvilkår, særlig i byggebransjen pga EØS.

Anonymkode: 82a7e...77b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Dette!

Dette tror jeg mange glemmer. Det er ikke bare late ungdommer som får ung ufør, men mange unge mennesker med forskjellige lidelser, syndromer og skader som gjør dem arbeidsufør. 

I tillegg er det ikke lett å komme seg inn i arbeidslivet lenger hvis man har en skavank eller vansker. Alle arbeidsgivere skal ha sprudlende, ivrige, supersosiale og ansatte som må tåle å jobbe 140% og ha nok giv til enda en vakt etter det, selv om man kun skal bruke hele dagen på et kontor alene og ikke være sosial med en sjel. Man får jo ikke jobben om man er introvert, lite sosial og kun ønsker en 100% stilling. Arbeidsmarkedet er med på å skyve ut mange mennesker. 

Jeg er selv i kategorien ung ufør, men jeg sier ikke dette høy lenger fordi jeg ikke orker fordommene rundt det. 

Anonymkode: 51ccf...69d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt de rigide reglene rundt aap og mulighetene for tilrettelegging i arbeidslivet tror jeg er medvirkende.

Anonymkode: 7cb41...ae9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et stort problem er at det er vanskelig å få tilrettelagt jobb! Jeg ville veldig gjerne jobbe, men det eneste nav klarte å finne til meg når jeg skulle ut i utprøving var på et arbeidsverksted for utviklingshemmede... absolutt ikke noe gale i det, men jeg vil jo gjerne bruke hodet mitt til noe og ikke bare sitte og telle skruer dagen lang! Den jobben gjorde meg bare verre da de ikke klarte å tilrettelegge skikkelig, så til slutt måtte legen sette ned foten og si at jeg ikke fikk jobbe der mer. Og dermed hadde ikke nav noe mer enn uføretrygd å tilby meg.

Anonymkode: 129fa...fc8

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...