Gå til innhold

Mat til de minste i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, i disse koronatider hvor bh ikke serverer mat som normalt, hva sender dere med minsten? Min begynner i august og fyller ett år i september. Han spiser brød men kunne tenkt meg å sende med noe annet og .. ideer? Når de er ett kan de spise vanlige melkeprodukter. Yogurt? Spør fordi jeg trenger ideer, førstegangsmamma. Da kan vi ev innføre ny mat nå og øve fram til bh start :)

Anonymkode: 6bb7e...6e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt, brødskiver, cheerios. Det er i allefall det mine har spist i barnehagen i den alderen.

Anonymkode: 9df06...966

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Yoghurt, brødskiver, cheerios. Det er i allefall det mine har spist i barnehagen i den alderen.

Anonymkode: 9df06...966

Cheerios til småbarn i barnehagen?

Anonymkode: dd1ba...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte ha med matpakke til turdagene under coronatiden. Vi fikk noen "retningslinjer" på hva vi kunne ha med. Barnehagens erfaring er at barna er fryktelig opptatt av hva andre barn har med i matpakken. De ønsket at vi tok med vanlig brødskive med pålegg, men ikke nugatti feks. Skyr var også innafor. 

Anonymkode: 1ebbc...5d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende med klemmeposeyoughurt, feks skyr, brød, grøt i mattermos, omelett i biter feks. Matmuffins. 

Anonymkode: 83f64...52a

AnonymBruker
Skrevet

Alltid noen skriver med forskjellig pålegg, i tilfelle leverposteiskivene ikke faller i smak så er det skiver med feks smøreost også. Alltid frukt og/eller bær. Ellers elsker han å få med ost! Og av og til blir det middagsrester. En sjelden gang grove pannekaker. Stort sett skiver + frukt. Husk at de skal kunne spise det selv :) 

Anonymkode: 4df4c...42e

Skrevet

Brødskiver med div pålegg, polarbrød med pålegg, omelett/omelettmuffins, matmuffins, bananlapper, pannekaker, pizzabiter (kalde), kalde middagsrester om det egner seg, pasta med pølsebiter i (bare pass på riktig nedkjøling av pastaen), poseyoghurt, frukt, bær, grønnsaker. 
Alt av mat som barnet i hovedsak kan spise selv😊

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke lag den for avansert. For noen unger blir det vanskelig å spise om det blir for mye forskjellig.eks ei skive eller to med pålegg barnet liker, en yoghurt og en frukt. Det holder i massevis.

Anonymkode: 39865...98b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå i koronatid har vi sendt med to matpakker i stedenfor en, så har prøvd å variere litt. 

men det blir varianter av dette: brødskive med pålegg, bær, banan, sukkererter, tomat, vannmelon, paprika, agurk, middagsrester, pizzabolle, havrekjeks (hjemmelagd av havregryn og banan), ostebiter, druer, gulrot, brokkoli, yoghurt, havrefras, lompe med kremost, eplebåter, appelsinbåter, skinkebit, kyllingbiter fra gårsdagens middag etc. 

Anonymkode: ec1ef...4db

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, 7v8 skrev:

Brødskiver med div pålegg, polarbrød med pålegg, omelett/omelettmuffins, matmuffins, bananlapper, pannekaker, pizzabiter (kalde), kalde middagsrester om det egner seg, pasta med pølsebiter i (bare pass på riktig nedkjøling av pastaen), poseyoghurt, frukt, bær, grønnsaker. 
Alt av mat som barnet i hovedsak kan spise selv😊

Takk :) han har bare to tenner nede  - får teste ut på forhånd hva han får til. Brød går jo bra da, bare det ikke er for deigete. Bh sier han må ha med to nistepakker så det var ok å få input til andre ting enn bare brød med pålegg 👌

Skrevet

Brødskive med forskjellig pålegg, frukt, oppkuttet rå grønnsaker og klemmeyoghurt 🙌🏼 Av og til så blir det omelett eller eggerøre osv også ☺️

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) han har bare to tenner nede  - får teste ut på forhånd hva han får til. Brød går jo bra da, bare det ikke er for deigete. Bh sier han må ha med to nistepakker så det var ok å få input til andre ting enn bare brød med pålegg 👌

Om grønnsaker og pasta er godt kokt går det fint ned med to tenner. Og både omelett, muffins og lapper kan fint knuses med tunge eller gommer. 
Det finnes vel også poser med grøt ala yoghurtposer. Man kan også kjøpe flergangsposer så man kan fylle med f.eks hjemmelaget kjøleskspsgrøt eller smoothie😊 

Alt dette gikk ned på høykant da min startet i bhg da han var 11 mnd. Lykke til😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med dere slipper å betale kostpenger nå som man må ha med maten selv?

Anonymkode: ae0f4...123

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cheerios til småbarn i barnehagen?

Anonymkode: dd1ba...fe9

Å hva er galt med det??

Anonymkode: 1de5c...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Vi sender stort sett med brødskiver til lunsjmåltidet og en skyr, bær, frukt/grønnsaker og en fruktstang eller ostestang til fruktmåltidet. Men det hender jeg lager bananpannekaker til han som han får med seg til lunsj (2 egg, 1 banan og en håndfull havregryn som du blander sammen og steker til små lapper). Han får da med bringebær og blåbær til å toppe de med. 

Anonymkode: b8b19...86f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med dere slipper å betale kostpenger nå som man må ha med maten selv?

Vi slipper i hvert fall det. 

Anonymkode: b8b19...86f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det. Egentlig skal de få tre måltider der, og det koster ca 500 i mnd. Så når de ikke kjøper noe mat inn i bh regner jeg med vi slipper det ja .. :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi slipper det hvertfall.

Anonymkode: ec1ef...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...