AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Noen sykepleiere som har tatt videreutdanning i noe annet enn typiske sylepleiefag? Prøver å utvide horisonten litt, men finner ikke oversikt over annet enn sykepleiespesialisering og lignende.. Anonymkode: 2270a...07a
Ariam Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 PPU, så blir du lærer og kan undervise på Helse og oppvekst fag på videregående skole.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, Ariam skrev: PPU, så blir du lærer og kan undervise på Helse og oppvekst fag på videregående skole. Har allerede omskolert meg vekk fra lærer, så det ønsker jeg ikke. Dessuten, må man ikke ha master for å kunne ta PPU i disse tider? Anonymkode: 2270a...07a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Fysisk aktivitet, PT, folkehelse, logopedi, yrkesfaglærer Anonymkode: f7ef9...156 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 Du høres litt ut som meg Ts. Jeg ønsker og å videreutdanne meg, men føler meg ikke som en typisk sykepleier og vil ikke spesialisere meg innen sykepleie. Jeg søkte på master i logopedi i fjor, men kom ikke inn. Så jeg skal ta bachelor i pedagogikk og satser på gode karakterer, så jeg kommer inn på logopedi. Så vidt jeg vet (kjenner en logoped og en forsker innen det feltet) så kvalifiserer det til å undervise, jobbe som spes ped og til jobb innen akademia og høyere utdanning. I tillegg til selve logopedi jobben da. Føler at det på sikt vil passe meg bra. Jeg synes helse er veldig interessant og givende, og til en viss grad liker jeg den sykepleierjobben jeg har nå. Men vet med meg selv at jeg også trenger å bryne meg på mer teori, og jeg ønsker å jobbe med andre mennesker på en annen måte. Ikke bare som pleier og direkte omsorgsperson. Anonymkode: b19f0...a0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har allerede omskolert meg vekk fra lærer, så det ønsker jeg ikke. Dessuten, må man ikke ha master for å kunne ta PPU i disse tider? Anonymkode: 2270a...07a Du må ikke ha master for PPU-Y. Kan jeg spørre hvilket trinn du har vært lærer på? Anonymkode: 19f46...843
Ariam Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har allerede omskolert meg vekk fra lærer, så det ønsker jeg ikke. Dessuten, må man ikke ha master for å kunne ta PPU i disse tider? Anonymkode: 2270a...07a Trenger ikke master når det er snakk om PPU-Y, var ikke tydelig nok i første innlegg, beklager. 😊
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du høres litt ut som meg Ts. Jeg ønsker og å videreutdanne meg, men føler meg ikke som en typisk sykepleier og vil ikke spesialisere meg innen sykepleie. Jeg søkte på master i logopedi i fjor, men kom ikke inn. Så jeg skal ta bachelor i pedagogikk og satser på gode karakterer, så jeg kommer inn på logopedi. Så vidt jeg vet (kjenner en logoped og en forsker innen det feltet) så kvalifiserer det til å undervise, jobbe som spes ped og til jobb innen akademia og høyere utdanning. I tillegg til selve logopedi jobben da. Føler at det på sikt vil passe meg bra. Jeg synes helse er veldig interessant og givende, og til en viss grad liker jeg den sykepleierjobben jeg har nå. Men vet med meg selv at jeg også trenger å bryne meg på mer teori, og jeg ønsker å jobbe med andre mennesker på en annen måte. Ikke bare som pleier og direkte omsorgsperson. Anonymkode: b19f0...a0e Du kvalifiserer ikke til jobb innen akademia uten phd. Hvis det er veldig mangel på folk til å undervise/veilede studenter kan du kanskje få et engasjement, men for fast stilling er ikke en mastergrad nok. Anonymkode: 94dd7...85b 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Det beste er vel å starte på en ny grunnutdanning. Er jo grenser for hva en sykepleierutdanning kan gi av muligheter hvis man ønsker seg inn på en annen karrierevei enn helsefag. Anonymkode: 265e0...4a1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kvalifiserer ikke til jobb innen akademia uten phd. Hvis det er veldig mangel på folk til å undervise/veilede studenter kan du kanskje få et engasjement, men for fast stilling er ikke en mastergrad nok. Anonymkode: 94dd7...85b Man er strengt tatt kvalifisert (til å undervise på bachelorutdanninger som universitetslektor), men i praksis stiller man absolutt sist i køen. Det er i teorien mulig å få fast jobb med kun master også - jeg vet noen som har fått det (også helt nylig), men i praksis er det urealistisk. Det er kun mulig hvis de absolutt ikke finner noen med doktorgrad, i praksis etter at stillingen har vært lyst ut flere ganger uten hell. Så hvis du ser for deg en fremtid i akademia, er doktorgrad absolutt veien å gå. Hilsen ansatt i akademia (med doktorgrad) Anonymkode: 3f6d5...a1b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kvalifiserer ikke til jobb innen akademia uten phd. Hvis det er veldig mangel på folk til å undervise/veilede studenter kan du kanskje få et engasjement, men for fast stilling er ikke en mastergrad nok. Anonymkode: 94dd7...85b 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er strengt tatt kvalifisert (til å undervise på bachelorutdanninger som universitetslektor), men i praksis stiller man absolutt sist i køen. Det er i teorien mulig å få fast jobb med kun master også - jeg vet noen som har fått det (også helt nylig), men i praksis er det urealistisk. Det er kun mulig hvis de absolutt ikke finner noen med doktorgrad, i praksis etter at stillingen har vært lyst ut flere ganger uten hell. Så hvis du ser for deg en fremtid i akademia, er doktorgrad absolutt veien å gå. Hilsen ansatt i akademia (med doktorgrad) Anonymkode: 3f6d5...a1b Ok, men dette ble jeg altså fortalt av en jeg kjenner godt som er forsker (innen et beslekted fagfelt), men mulig hun tenkte på vikariat og ikke faste stillinger. Uansett så er jeg svært åpen for å gå videre med phd om det skulle være nødvendig, og mulig. Jeg får først begynne med bachelorgraden og mastergraden, er spent på hvordan jeg vil takle å begynne på nytt med ny teori. Jeg mestret det godt da jeg var yngre, men det er en god del år siden. Tenker dette blir en ny dannelsesreise i voksen alder, veldig spennende! Anonymkode: b19f0...a0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Om det er pleiedelen av sykepleie du ikke liker, kan kanskje anestesi være noe? Kjenner ei som jobber med det og hun sier det er en helt annen hverdag. Anonymkode: 2e9df...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men dette ble jeg altså fortalt av en jeg kjenner godt som er forsker (innen et beslekted fagfelt), men mulig hun tenkte på vikariat og ikke faste stillinger. Uansett så er jeg svært åpen for å gå videre med phd om det skulle være nødvendig, og mulig. Jeg får først begynne med bachelorgraden og mastergraden, er spent på hvordan jeg vil takle å begynne på nytt med ny teori. Jeg mestret det godt da jeg var yngre, men det er en god del år siden. Tenker dette blir en ny dannelsesreise i voksen alder, veldig spennende! Anonymkode: b19f0...a0e Som sagt er det mulig, men meget vanskelig å få til i praksis. Det jobber mange uten doktorgrad i akademia rundt omkring, men de fleste ble ansatt for noen år siden, og ville nok hatt store problemer med å bli ansatt hvis de hadde søkt på tilsvarende stilling nå. Jeg vet ikke hva din bekjente har sagt til deg - at akademia med master er en mulig vei (noe det er), eller at det er en reell jobbmulighet (noe som i praksis er meget vanskelig, med mindre det er en stor og langvarig mangel på søkere med doktorgrad). Vær også obs på at selv med doktorgrad er det ikke enkelt å få fast jobb i akademia, og det er heller ikke godt betalt. Selv var jeg veldig heldig og fikk fast jobb som vitenskapelig ansatt rett etter at jeg tok doktorgrad. Men jeg var heldig med timingen i forhold til at en person gikk av med pensjon, og at det er mangel på personer med min kombinasjon av grunnutdanning + doktorgrad i området - og ikke minst at jeg ble ansatt på et lite, nytt universitet på et mindre sted. Jeg hadde vært sjanseløs ved et av de fire «gamle» universitetene, selv om doktorgraden min er i et «prestisjefag» og kommer fra en av dem. Da måtte jeg nok gått i en mangeårig runddans av vikariater, engasjementer og postdoc-stillinger. Når det er sagt, det er veldig gøy å ta doktorgrad! Lykke til hvis du velger å gå i den retningen. Det er nok lurt å ta ett steg av gangen, men som sykepleier har du mange muligheter åpne. Anonymkode: 3f6d5...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 Psykisk helsearbeid og få dagstilling på kontor. Anonymkode: c709e...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå