AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 andre barn med innvandrerbakgrun? Jeg synes dette er et problem for oss. Disse barna har null grenser når de er på besøk hos oss. Kulturelle forskjeller gjør at de ikke oppfører seg og retter seg etter reglene våre i huset. Spesielt er disse barna opprinnelig fra Afghanistan, Irak, Somalia, Syria, osv.. Foreldrene har null peiling på hva jeg sier fordi de kan lite norsk. Hva gjør dere andre for å skjerme ungene deres? Ja, har begynt å skjerme ungen min av alt dette. Jeg vil ikke at ungen min skal være venn med disse uhøflige og bråkete barn. Er jeg hysterisk for å reagere sånn? Har jeg ikke rett til å oppdra og guide barnet mitt? Anonymkode: b3008...bc3 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: andre barn med innvandrerbakgrun? Jeg synes dette er et problem for oss. Disse barna har null grenser når de er på besøk hos oss. Kulturelle forskjeller gjør at de ikke oppfører seg og retter seg etter reglene våre i huset. Spesielt er disse barna opprinnelig fra Afghanistan, Irak, Somalia, Syria, osv.. Foreldrene har null peiling på hva jeg sier fordi de kan lite norsk. Hva gjør dere andre for å skjerme ungene deres? Ja, har begynt å skjerme ungen min av alt dette. Jeg vil ikke at ungen min skal være venn med disse uhøflige og bråkete barn. Er jeg hysterisk for å reagere sånn? Har jeg ikke rett til å oppdra og guide barnet mitt? Anonymkode: b3008...bc3 Det har du rett til ja... men vanlige folk velger bare å bosette seg i strøk/byer hvor det ikke er så innmari mange innvandrere. Ved å gjøre det på den måten du gjør, så risikerer du å få et barn som havner utenfor sosialt. Anonymkode: 1b6c9...e43 2
Humle Brumle Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Så du har hatt et par barn på besøk med innvandrerbakgrunn og nå har du bare stempla alle barn med innvandrerbakgrunn som uhøflige og bråkete? Veldig hyggelig av deg👏👏 19
LoppeLiten Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Klart du har rett til det, men om du får stort ut av det er en annen sak. Hva med å heller være med å forme de andre barna? Vise at dere har grenser hjemme hos dere. Inviter familien dems og inkluder så dere kan ta opp ting med hverandre. gi de muligheten til å lære litt norsk og litt om norsk kultur. Hva slags samfunn vil vi ha? Hva ville du ønsket om du flyttet til et nytt sted folk gjorde ting litt annerledes? Ta kontakt med helsestasjonen og skolen, spør om det er noe de kan bidra med også. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 De har gjerne en annen kultur for oppdragelse enn oss, vi er strengere når de er små og slipper gradvis opp ettersom de blir eldre, og i muslimske kulturer kan det gjerne være omvendt. Altså «fri» oppdragelse når de er små, og blir strengere og strengere når de blir eldre. Anonymkode: 5e4bd...af5 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 Du har en veldig problematisk holdning til dine medmennesker når du generaliserer slik. Bare så det er sagt. Men løsrevet fra generaliseringen din forstår jeg hva du sikter til. Jeg «holder barnet mitt unna» ALLE barn jeg etter gjentatte besøk/annen observasjon opplever som altfor langt bortenfor det akseptable atferdsmessig (utfra alder) - uansett hva slags bakgrunn disse barna har. Men det nytter ikke å bare rett frem forby vennskap med disse; det som fungerer er å fra småbarnsalderen av fortelle barnet at «sånn oppførsel tar vi avstand fra, det er ikke bra, og de som holder på sånn byr ikke på sunne relasjoner». Vi voksne viser barnet at vi tar avstand fra voksne som f.eks forherliger vold, ytrer rasistiske/diskriminerende meninger, oppfører seg uansvarlig/setter andre i fare osv - vi sier det rett ut at de gangene vi ser sånt så sier vi ifra, og hjelper ikke det så går vi, for her i huset er vi faktisk verdt bedre, enkelt og greit. Det viktigste er å lære barnet opp til å selv oppfatte det der som negativt. Barnet vårt har mange venner med veldig, veldig ulik bakgrunn både kulturelt og sosioøkonomisk, men felles for dem alle er at de vet hvilke absolutte linjer de har å forholde seg til, selv med god plass til variasjon og slingringsmonn innenfor disse. Overtredelser av mindre absolutte grenser møter vi her med kontant instruks om hvorfor det der er uakseptabelt/usaklig/frekt, eller bare ikke noe sosialt sjakktrekk, og vi har god takhøyde. Men ja, enkelte ting setter faktisk kroken på døren - og foreldre som ikke går an å kommunisere med er dessverre en faktor der, så leit det enn er for barnet det gjelder, det være seg pga språksperre eller bare at de ikke tar deg på alvor. Ære være de som orker å ta de tyngste tilfellene «inn i varmen», og være deres «village». Vi for vår del fokuserer på å lære det barnet vi allerede har ansvar for å navigere sånt med helsen i behold. Anonymkode: 9556f...aaa 1
GammelKaktus Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Hm, som regel så er de ganske så veloppdragne de vi har hatt besøk av, både etnisk norske barn og barn av annet etnisk opphav. Hvis barn på besøk ikke innretter seg etter mine regler så trenger de ikke å komme på besøk igjen, sånn er det. Har ennå ikke opplevd det da. Heldigvis så velger sønnen min (foreløpig iallfall) seg folk som er lik han selv i oppførsel, for det meste iallfall og hvis ikke så pleier de ikke å henge så mye sammen når han har funnet ut hvordan de er. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Tenker du ikke skal dømme de ut ifra opphav, men oppførsel. Kjenner flere høflige og snille barn/foreldre med innvandrer bakgrunn. Finnes norske drittunger også. Anonymkode: 7b45f...ec5 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 Her har barna venner fra Afghanistan, Tyrkia, Syria og Somalia, og alle disse barna oppfører seg veldig bra, og foreldrene er svært hyggelige. Ikke noe problem med å kommunisere med de. Anonymkode: 80e0a...6ed 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 Da må du være Max uheldig! Jeg har da hatt besøk fra barn fra mange land, aldri noe problem. Mange av de har da vært ekstra hjelpsomme, ryddet av bordet, tatt med småsøsken( mine barn) i parken ol. Foreldrene har kommet med mat/blomster og vært veldig takknemlige! meeeen, ikke for å vær frekk, men barn leker som oftes med barn som er litt like de og liker de samme tingene/oppførsel 😅 Anonymkode: 23742...aec 5
Lykkeligliten Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 Jeg ville latt barnet mitt hvert med barn med innvandrer bakgrunn. Men i mitt hus hadde jeg forlagt at de fulgte reglene som gjelder her. Hvis ikke kunne de møttes ute. Viktig for meg at barna mine er inkluderende og ikke forhåndsdømmer andre pga bakgrunn, hudfarge og religion. Samtidig som at jeg forventer at barnet mitt oppfører seg høflig. Eneste grunnen for at jeg evt ville nektet det hadde hvert om jeg så barna presset mitt barn til å gjøre ting som barnet mitt ikke ønsket å være med på 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 Om ungene ikke klarer oppføre seg, får de ikke være inne. Anonymkode: 14fce...562
Boblerone Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 Jeg har alltid tenkt på at det er viktig at mitt barn har venner med annen bakgrunn enn vi har. Så det å tolerere ulikheter er tydeligvis noe du trenger å trene på også. og jeg synes holdningene dine er ganske hårreisende. Alle i et samfunn må bidra for st samfunnet skal bli bra å leve i. Du driver med skjerming. Rettere sagt ekskludering. Det er snakk om uskyldige barn her. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 Spørsmålet ditt burde heller være om man lar barnet være sammen med barn som oppfører seg dårlig. Mitt barns bestevenn er fra Afghanistan, og jeg har aldri møtt et mer høflig og veloppdragent barn. Vi har imidlertid hatt et barn her som maste, klaget på alt, raste rundt og ødela ting og nektet å innrette seg etter våre regler, og dermed ble han sendt hjem. Han var for øvrig norsk. Anonymkode: fb5ee...2f1 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 Uff ja, de grusomme innvandrerbarna. HERREGUD!!! Barnet ditt bør kanskje ikke henge med unger som oppfører seg dårlig, du finner sikkert en haug etnisk norske barn som er små drittsekker. Kanskje, hvis du slutter å være så fordomsfull, så finner du sikkert masse herlige unger som har innvandrerbakgrunn også. Så spørs det da, om andre forledre vil la barna sine henge med en unge som har en rasist til mor. Anonymkode: aae9e...92b 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff ja, de grusomme innvandrerbarna. HERREGUD!!! Barnet ditt bør kanskje ikke henge med unger som oppfører seg dårlig, du finner sikkert en haug etnisk norske barn som er små drittsekker. Kanskje, hvis du slutter å være så fordomsfull, så finner du sikkert masse herlige unger som har innvandrerbakgrunn også. Så spørs det da, om andre forledre vil la barna sine henge med en unge som har en rasist til mor. Anonymkode: aae9e...92b 🙌🏻 Anonymkode: f36fd...993 4
Kanutte Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Ja det ville jeg. Men våre regler gjelder for våre barn og for venner som er på besøk uavhengig av om vennene er helnorske, fra Somalia eller hvor som helst andre steder.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 Mine barn er ikke så heldige at de har flere titalls venner som vil henge med dem her hjemme hos oss. Innvandrerbakgrunn er intet problem, men som sagt, har ikke den erfaringen. Iran, Pakistan og Balkan er blant vennene, de får selvfølgelig komme, de oppfører seg bedre enn mine og er gode forbilder. Dine barn må enten ha veldig mange venner, siden vennene som kommer hjem til dere er for eksempel fra Somalia, Afghanistan, Syria, Irak OSV. Ellers bor dere på Mortensrud, og denne holdingen blir jo et problem, for barnet ditt må jo ha venner. Flytte, kanskje? Anonymkode: 24817...95b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 Jeg bor i en liten kommune som har tatt i mot mange eritrere de par årene. Alle barna mine har eritreiske venner. Ingen av de oppfører seg dårligere enn norske barn. Foreldrene er også fullt mulig å kommunisere med hvis jeg legger inn litt innsats. Barn hvis foreldre er rasister kommer dog ikke inn i huset her. Anonymkode: 57b40...139 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #20 Skrevet 18. juli 2020 Mulig at de i noen av de kulturene gir stor frihet når barna er små, så øker kravene med alderen. Anonymkode: ab0ae...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå