AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Er dette en bra eller dårlig avtale: Jeg får 25% avslag på valpen mot at oppdretter får 3 valpekull på den. Når alle kulla er ferdig får jeg tilbake kjøpesummen, og hunden blir min (før det er jeg kun medeier). Høres dette greit ut? Anonymkode: 61863...8ff
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Synes du det er greit at oppdretter skal ha hunden din hjemme hos seg i 8-10 uker? Har du noe involvering i hvem som får kjøpe valpene, eller betyr det ingenting? Det som er vanlig på min rase er at valpen er gratis hvis oppdretter skal ha avlsrett. Hadde aldri betalt nesten samme pris som de vanlige valpekjøperene bare for at oppdretter skal tjene penger på min hund. Anonymkode: 1b2dc...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Aldeles ikke. Skal fôrvert ha to kull på hunden, skal du ha hunden gratis. Hvilken rase er dette? Anonymkode: 9468a...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 Hunden burde du fått vederlagsfritt. Og jeg er usikker på om jeg hadde akseptert mer enn to kull. Drektighet og fødsel medfører stor risiko for tispen. Anonymkode: 62e07...103 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Det høres ut som en dårlig deal og ikke noe jeg ville blitt med på, men om det er vanlig når man er fôrvert aner jeg ikke. Anonymkode: 9fbd7...3ec 4
xinnia Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 25% avslag mot 3 kull syntes jeg var en dårlig deal - Jeg bruker 1.kull = 50% avslag - 2. kull = vederlagsfritt . Forvert står for alt det daglige som vaksine etc, forsikring er på meg, Alt av helse tester og utstillinger tar jeg .. Hunden er står også som meg som eier frem til avtalen er over. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 2 kull og så er hunden din. Du skal ikke betale noe som helst. Anonymkode: 7238e...412 2
Brunhilde Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Les gjennom avtaleskjemaet Norsk Kennelklubb bruker og se hva du syns etter at du har lest det nøye. Du finner skjemaet her.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 33 minutter siden, Brunhilde skrev: Les gjennom avtaleskjemaet Norsk Kennelklubb bruker og se hva du syns etter at du har lest det nøye. Du finner skjemaet her. Jeg ser det kan virke som en dårlig avtale.. Hva er din mening? Er det vanlig med slike typer avtaler fra seriøse oppdrettere? Anonymkode: 61863...8ff
Brunhilde Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg ser det kan virke som en dårlig avtale.. Hva er din mening? Er det vanlig med slike typer avtaler fra seriøse oppdrettere? Anonymkode: 61863...8ff Min mening er jo at den avtalen fra NKK bør følges.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser det kan virke som en dårlig avtale.. Hva er din mening? Er det vanlig med slike typer avtaler fra seriøse oppdrettere? Anonymkode: 61863...8ff NKK's fôrvertavtale er helt vanlig for oppdrettere å bruke. De fleste oppdrettere jeg kjenner bruker denne. Jeg bruker denne selv for tisper jeg setter ut på fôr. Hannhunder har jeg en litt annen avtale på. Anonymkode: 9468a...7c9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 Enormt dårlig deal. Finn heller en hund å kjøpe 100%. Den drt kontrakten er ren utnyttelse av deg. Anonymkode: d11ae...5d9
Myrmica Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 Jeg skjønner ikke at dette er en så dårlig avtale, TS får jo hunden gratis? "Kjøpesummen" er vel for at oppdretter vil sikre seg i tilfelle det blir noe tull med avtalen, eller ingen kull. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men 3 kull er kanskje mye? Om dette er en hund du virkelig vil ha, oppdretter virker som en ordentlig person, og alt er nøye nedtegnet med kontrakt, ser jeg ikke så mye galt i det.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #15 Skrevet 25. juli 2020 I løpet av hvor mange år skal disse kullene unnfanges? Hva skjer hvis det ikke blir kull, evt hvis det kun blir to? Hva hvis tispa ikke passerer helsetester og ikke skal avles på likevel? Hva hvis hun blir syk, skadet eller dør? Det er mye du må ha i bakhodet når du inngår en forvertavtale, husk at selv om hunden bor hos deg er det oppdretter som eier den og kan gjøre som han/hun vil. Sørg for å ha klinkende klare retningslinjer i avtalen før du signerer. Som flere allerede har skrevet før meg, er ikke dette er god avtale, det er vel ikke tilfeldigvis snakk om en staff? Anonymkode: d190c...b50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå