Gå til innhold

Hva syntes dere om det barnehagen sier her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå gått og grunnet på dette siden før sommeren. Vi hadde en samtale med barnehagen før sommeren ang. 3 åringen vår. Han har et litt dårlig språk (helt normalt, men ikke av de beste språklig). Han og 2 av de andre guttene dytter slår og sparker en del. Det er sånn typisk at de girer hverandre opp.

Barnehagen har nevnt det før, men nå var de sånn «nå spiller vi ballen over til dere foreldre, hva tenker dere bør gjøres?» Jeg ble helt satt ut. Jeg har alltid tenkt at det er vi som håndterer han når vi har han, og at barnehagen som må ta han når han er der. Hva mener de vi kan gjøre liksom? De sa også at «vi kan ikke forby det, men tenker at det ikke er så lurt at barna treffes i sommer.» dette er mitt barns beste venner, og jeg syntes det blir helt feil å skille de. Tenker også at det å møtes på fritiden kan være med å løse problemet. Da får de møttes én og én og ikke i en stor gruppe. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: e6d85...519

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Det var veldig spesielt å ville lede dere til ikke å la barna treffes i sommer. Og det er de som har ansvaret for hva som skjer mellom barna i barnehagen og skal megle/sørge for at barna lærer å samspille med andre og å løse konflikter. Det er meningen barn skal lære i barnehagen ikke bare oppbevares der. Jeg syntes dette var ansvarsfraskrivelse fra barnehagens side. 

AnonymBruker
Skrevet

Spurte dere ikke hva de ville frem til med dette da? Det at de maser om dårlig språk, hinter de frem til at de vil ha dere over til PPT?

Anonymkode: 3221e...d3d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen kan jo ikke blande seg inn i hvem dere er sammen med på fritiden. Men at de forhører seg med dere om hva som burde gjøres er jo positivt, det er deres barn, dere kjenner han bedre enn noen andre, og da er det jo greit at barnehagen spør dere. Greit å komme frem til et samarbeid, slik at dere samarbeider og jobber med det samme både hjemme og i barnehagen. 

Anonymkode: c1131...655

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurte dere ikke hva de ville frem til med dette da? Det at de maser om dårlig språk, hinter de frem til at de vil ha dere over til PPT?

Anonymkode: 3221e...d3d

De maser ikke om dårlig språk, det var min påstand, og forklaring på hvorfor de dytter så mye. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var et forslag fra barnehagen. Men det tror jeg faktisk kan virke mot sin hensikt. Tenk hvor gira de blir om de først treffes i barnehagen igjen!

Jeg tenker at dere foreldre må sammen snakke med barna deres, observere og korrigere dem i sin væremåte. Barnehagen kan ikke hjelpe om det ikke er noe støtte å få fra foreldrene. 

Anonymkode: 237a9...719

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt nornalt å kaste ballen over til foreldrene å høre hva de te ker

Anonymkode: c1079...b7b

Hva i all verden skal vi tenke at de skal gjøre i barnehagen? Jeg får ikke kontrollert min sønn ikke er der, det må nesten DE gjøre. Han er også for ung til at det har noe for seg å si, «husker du hva som skjedde etter lunsj i dag, at du dyttet «Nils», det må du ikke gjøre». Han er 3 år, de må nesten deale med det selv når situasjonen oppstår, så får vi foreldre deale med det på fritiden. 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden skal vi tenke at de skal gjøre i barnehagen? Jeg får ikke kontrollert min sønn ikke er der, det må nesten DE gjøre. Han er også for ung til at det har noe for seg å si, «husker du hva som skjedde etter lunsj i dag, at du dyttet «Nils», det må du ikke gjøre». Han er 3 år, de må nesten deale med det selv når situasjonen oppstår, så får vi foreldre deale med det på fritiden. 

ts

Barn får ofte sine holdninger hjemmefra. Det må printes inn i han at han skal oppføre seg, om og om igjen. 

Om han sparker og dytter noe eller noen, må dere hjemme også ta tak i det. 

Han er gammel nok til å forstå at man ikke sparker og slår. 

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et forslag fra barnehagen. Men det tror jeg faktisk kan virke mot sin hensikt. Tenk hvor gira de blir om de først treffes i barnehagen igjen!

Jeg tenker at dere foreldre må sammen snakke med barna deres, observere og korrigere dem i sin væremåte. Barnehagen kan ikke hjelpe om det ikke er noe støtte å få fra foreldrene. 

Det var mer ett sukk, og et «nå har vi prøvd alt, og spiller ballen over til dere». Det er jo de som er pedagoger, hvorfor tror de vi skal greie å fikse det? 

Problemet er jo vesentlig mindre når vi treffer disse barna ett og ett, så jeg tenker at det primært er et barnehageproblem. De er mange gutter på avdelingen og de girer hverandre opp. Når vi har besøk av en og en av disse guttene går det mye roligere for seg. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig at foreldre og barnehageansatte samarbeider om barnet. Hvis et barn slår er det viktig å få barnet til å slutte. Da kan det være forvirrende hvis barnet får en beskjed hjemme og en beskjed i barnehagen. Hvis et barn har en uønsket atferd skal selvfølgelig både barnehagen og foreldrene jobbe med saken. 

Men det er jo dere som er foreldrene, det er dere som har hovedansvar for å oppdra barnet deres. De er pedagogen til barnet deres, dere er - enda viktigere, foreldre til barnet deres! Det høres ut som du overlater hele ansvaret til barnehagen. "Ikke mitt problem", jo det er dere som har foreldreansvar for barnet. Dere har et barn som slår de andre barna. Dere bestemmer over barnet. Du må jobbe for at barnet ditt skal lære å få gode sosiale ferdigheter hjemme, så kan barnehagen jobbe med det i barnehagen. Hvordan dere skal jobbe må dere finne ut av sammen, men du skal selvsagt bidra i hvordan barnet ditt skal slutte å slå. Du har valgt å bli mor, da må du ta ansvar. Barnehagen kan ikke fikse opp i et problem hvis mor driter i det på fritiden.

Anonymkode: c1131...655

Hvordan skulle det skje? Regner da med at både barnehage og foreldre har en felles interesse av at barnet ikke skal slå. Det sier seg jo selv. Vi jobber jo med dette på fritiden, men det er et mye mindre problem på fritiden da barnet sjeldent er sammen med 8 andre 3 Åringer som girer han opp. 

Når vi er til stede ha, men når vi ikke er der (hele barnehageprisen) så er det jo deres ansvar? 

Jeg overlater ansvaret for hva som skjer i barnehagen til barnehagen ja, da er jeg på jobb og får ikke gjort stort. Barnet er 3 og greier ikke reflektere over ting som har skjedd for flere timer siden. Jeg tar det fylke ansvaret fir hans atferd når jeg er til stede, men ikke fra kontoret mitt. 

Det er jo akkurat det jeg skriver! Jeg tar ansvaret hjemme, og DE må ta det i barnehagen. Virker som de kaster hendene opp i været og bare «vi aner ikke hva mer vi skal gjøre, så vi kaster ballen over til dere».

ts 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er bare 3 år, men det går da an å snakke med han for det om. Kanskje det er en ide å samle disse 3 barna på fritiden slik at dere foreldre kan være med å rettlede barna på hvordan man behandler andre? Har barnehagen pratet med dere flere ganger om dette problemet? Føler de at de prøver å samarbeide med deg, men mærker din holdning til at det er nhg sitt problem? 

Jeg håper ikke du tar med deg denne holdningen om at det er barnehagens problem inn i skolen når barnet kommer dit. 

Anonymkode: d910e...1e6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere må samarbeide mye tettere med barnehagen. Enn så lenge er barna forholdsvis små, men det er ikke lenge til de er så store at slik oppførsel er farlig. Jo raskere dere for kontroll på dette, jo bedre. Dere må sammen med barnehagen finne en løsning. Dette er barnets problem, og jo større barnet blir, jo mer vil dette bli et problem.

Hvor ofte har dere samtaler med barnehagen? 

Anonymkode: 2f7c0...e37

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan barnet deres oppfører seg er faktisk ikke bare bhg sitt ansvar, det er dere som foreldre som tilbringer mest tid med barnet og må lære det sosiale ferdigheter og oppførsel. Du høres ekstremt passiv ut, her må jo dere ta tak i og jobbe med saken. Korrigere barna i lek, snakke om hvordan man oppfører seg mot andre, lære barnet sosial omgang. Du skjønner at andre barn har en dårlig bhg-hverdag fordi ditt barn slår og sparker dem? Og du tenker det ikke er ditt ansvar? Foreldre har oppdrageransavret, ikke bhgen. 

Anonymkode: 46216...548

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Er du virkelig ikke bekymret for at sønnen din er på vei til å bli et problembarn? Slåing og dytting av en som nærmer seg 4 er ikke et godt tegn.

Anonymkode: 8fc55...312

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at dette var positivt. Barnehagen vil jobbe med deg som foreldre for å bedre situasjonen. Det er ditt barn, DITT, ikke barnehagen sitt. Du har vel litt tanker og ideer? Du må vel ha sett problemstillingen, og gjort deg opp noen tanker? 

Jobb sammen med barnehagen for å bedre ditt barns relasjon til andre.

Anonymkode: 87eed...d60

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er bare 3 år, men det går da an å snakke med han for det om. Kanskje det er en ide å samle disse 3 barna på fritiden slik at dere foreldre kan være med å rettlede barna på hvordan man behandler andre? Har barnehagen pratet med dere flere ganger om dette problemet? Føler de at de prøver å samarbeide med deg, men mærker din holdning til at det er nhg sitt problem? 

Jeg håper ikke du tar med deg denne holdningen om at det er barnehagens problem inn i skolen når barnet kommer dit. 

Anonymkode: d910e...1e6

Det gjør vi jo, men det er barnehagen tydeligvis i mot. Ja, det har de. Jeg føler ikke at de prøver å samarbeide med meg, men heller kaste problemet over på meg. Det er primært et barnehageproblrm, som vi opplever i mye mindre grad hjemme. 

Hvordan skal vi løse et problem når vi ikke er til stede når det skjer? 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker dere må samarbeide mye tettere med barnehagen. Enn så lenge er barna forholdsvis små, men det er ikke lenge til de er så store at slik oppførsel er farlig. Jo raskere dere for kontroll på dette, jo bedre. Dere må sammen med barnehagen finne en løsning. Dette er barnets problem, og jo større barnet blir, jo mer vil dette bli et problem.

Hvor ofte har dere samtaler med barnehagen? 

Anonymkode: 2f7c0...e37

Vi løser problemet når vi har barnet, de får løse det når de har barnet. Jeg får ikke gjort noe når jeg ikke er der! 

vi har samtaler vår og høst, og ellers ved behov. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan barnet deres oppfører seg er faktisk ikke bare bhg sitt ansvar, det er dere som foreldre som tilbringer mest tid med barnet og må lære det sosiale ferdigheter og oppførsel. Du høres ekstremt passiv ut, her må jo dere ta tak i og jobbe med saken. Korrigere barna i lek, snakke om hvordan man oppfører seg mot andre, lære barnet sosial omgang. Du skjønner at andre barn har en dårlig bhg-hverdag fordi ditt barn slår og sparker dem? Og du tenker det ikke er ditt ansvar? Foreldre har oppdrageransavret, ikke bhgen. 

Anonymkode: 46216...548

Og det gjør vi når VI har barnet. Jeg opplever set ikke som et stort problem da, vi løser det greit. Det største problemet er i barnehagen, og da er ikke jeg der til å oppdra barnet. 

alt det gjør vi med stor suksess på fritiden, det er barnehagen som sliter med å håndtere barnet. Vi er ikke passive, vi ser problemet og løser det når vi er til stede.

De andre barna er like delaktige, det er ikke et spesifikt problem med mitt barn. 

ts

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...