Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hadde dere valgt "drømmejobben", en jobb innenfor din største interesse, eller en kjedeligere jobb med bedre arbeidstider og mye høyere lønn? Jeg blir helt gal av å velge, har tenkt over dette i flere år nå! Må velge hvilket studie av de nå😕 Studiene er like lange forresten

"Drømmejobben" gir startlønn på kanskje 400.000... Kommer nok ikke til å tjene mer enn rundt 500-550.000, med mindre jeg starter for meg selv senere. Men det innebærer nok mye jobb og vakt jobbing for lite lønn. 

Den andre jobben er "kjedeligere", men veldig stabil og trygg, med arbeidstider kun på dagtid. Vanlig lønn der er på over 1 mill etter noen år. 

Så dilemmaet er om jeg skal holde på med det jeg brenner for, ikke bare på fritiden men også i arbeidstiden, eller om jeg kun skal holde på med det på fritiden. Når jeg hører av andre og leser ting som: Man har bare 1 liv, man bruker 1/3 av døgnet på jobb osv, da får jeg lyst til å studere "drømmeyrket".

Men 500.000 er veldig lite, hvertfall når man ikke ønsker å bo i leilighet, og også liker å bruke penger på hobbyer, skjønnhet, klær osv... Hus og interiør er også veldig viktig for meg, ønsker å bo fint. Men jeg er ikke sånn som velger 5 stjerners hotell når jeg reiser f.eks, og har ikke behov for en dyr, fin bil. Og jeg kommer vel sannsynligvis til å gifte meg, og kanskje få felles økonomi med en mann i fremtiden... 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 1e3ce...32b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er vanskelig å si siden jeg ikke har en hobby som er en "lidenskap" eller et virkelig "drømmeyrke", så jeg ville valgt trygt, stabilt og bedre lønn :) Men du må jo ha en viss interesse for det også da, hvis ikke holder du jo ikke ut!

Anonymkode: b5f56...c30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som vakler mellom veterinær og tannlege igjen? I tilfelle har du startet mange tråder om dette...

Anonymkode: 1a87e...f94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye jobb og vaktjobbing og kanskje turnus kan være slitsomt. Jeg jobber i en 8-16 jobb med fleksitid og føler jeg har mye fritid  :) 

Anonymkode: b5f56...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt "drømmejobben" og forsøkt å se om det var alternativer til å øke inntekten utenom jobb. Mange tenker at man kun kan tjene penger på jobb, men det finnes jo alternativer.

Anonymkode: 5194d...a91

AnonymBruker
Skrevet

Den trygge jobben, uten tvil. Mer penger gir deg større muligheter til å holde på med ting du elsker på fritida. 

Anonymkode: cb5be...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt en litt kjedelig jobb med veldig god lønn og jeg angrer ikke. Jeg har anledning til å gjøre nøyaktig hva jeg vil på fritiden og den lille tiden jeg kjeder meg på jobb er verdt all den tid jeg slipper å bry meg om økonomi. Alle regninger, overføringer til sparekonto og lignende ligger på autotrekk og jeg slipper helt å forholde meg til tallet på kontoen dersom det ikke er noe spesielt jeg ønsker å kjøpe. 

Anonymkode: fbb09...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg klikket meg inn i tråden for å svare, så var jeg sikker på at jeg kom til å svare "definitivt drømmejobben, penger er ikke så viktig om man bare klarer seg og har litt ekstra"

Men så leste jeg flere av svarene her og ble usikker jeg også. Hadde vært deilig med masse penger og mer fritid også, og at det kanskje hadde oppveid for kjedelig jobb... 

Men nei. Jeg hadde nok gått for drømmejobben. 

Anonymkode: 144bb...af5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er konditor og det er noe jeg virkelig brenner for. Elsker jobben, men allikevel. Skulle ønske jeg hadde valgt noe "kjedeligere" men tryggere. 

Dårlig lønn og kjipe arbeidstider veier ikke opp for at jeg som regel har det ganske gøy på jobb. Man går glipp av mye sosialt ved å jobbe når alle andre har fri. 

Men noen har jo ingen problemer med det, så det kommer an på deg som person. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt den best betalte jobben.

Har lest om bl.a fotografer som har angret på at de valgte drømmeyrket, og heller ikke bare valgte å drive med fotografering på hobbybasis. Det er ikke sikkert hobbyen blir like spennende om du jobber med det samme 8 timer per dag og så skal fortsette på fritida. Med en godt betalt jobb, blir det mer penger til hobbyen også.

Anonymkode: a37ff...49d

• Liker 3
Skrevet

Om det første er en hobby, så sier jeg bare "styr unna". Du kommer til å ødelegge hobbyen, og hvis det er en populær hobby kommer det til å være mange om beinet og du får ikke jobb. Jeg sier ikke det for å være slem, men fordi hobbyer er best på fritiden, uten press og mas for å selge seg inn alle mulige steder. Jeg har prøvd å gjøre en hobby til yrke selv. Totalt mislykket på alle måter. 

Så om dette er de eneste to alternativene du har, gå for millionlønn. Men det er ikke sånn at alle ingeniørjobber f.eks er kjedelige. Trivsel og lønn er ikke omvendt proporsjonale av hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Drømmejobb med lav lønn

AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt ikke valgt kjedelig jobb

Anonymkode: 0b9ed...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt den trygge jobben, fortsatt å leve nøkternt og spare 70-80% av lønna i noen år og så tatt den spennende jobben uten økonomiske bekymringer.

Anonymkode: 72d67...9ab

Gjest Forumhei
Skrevet

Høy lønn, så gjør mann hva f.. man vill når man stempler ut for dagen😊. En jobb er en jobb, det har en hensikt å det er å anskaffe deg penger til livsopphold ditt.

Skrevet

Hadde mest sannsynlig valgt kjedeligere jobb med høy lønn. 

Jeg er litt sånn at så lenge jeg har gode kolleger og en trygg arbeidsplass fed forutsigbarhet og gode arbeidstider så velger jeg heller en jobb som gir med frihet på fritiden. Å ha god inntekt gjør at jeg kan velge å jobbe redusert for å bruke mer tid med familien min. Og å ha det mer romslig på privaten når det kommer til penger.

Min erfaring er at enhver engasjerende jobb blir rutine og kjedeligere på et tidspunkt uansett. Så lenge jeg i det minste trives med de rundt meg så gjør det ikke så mye at selve oppgaven er kjedelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Høy lønn. Interesse kan jeg ha på fritida. Å snu på kronene er noe dritt. Jobb blir man lei av etter mange år, så interesser kan man dyrke når man har fri.

Anonymkode: 9a415...69e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet, og jobber innenfor mitt drømmeyrke og store lidenskap. Og i kategorien lavtlønnet. Hadde ikke valgt annerledes for alt i verden. Jeg hadde visnet helt som person om jeg var nødt til å sitte innesperret på feks et kontor dag ut og dag inn, eller gjøre noe annet kjedelig og for meg uinteressant.

Skrevet

500k er ikke akkurat bedritent det heller da. Maks ansiennitet i kommunen jeg jobbet i før: 420k. Ingen ansiennitet : 288k. 

Det er vel bedre for deg selv å gå for noe som faktisk er spennende. Men for all del: jeg ble IT-student og kan ikke akkurat si jeg brenner for IT. Å begynne på nytt med yrkesfag fra videregående føler jeg at jeg er for sent ute med nå.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde valgt den trygge jobben, fortsatt å leve nøkternt og spare 70-80% av lønna i noen år og så tatt den spennende jobben uten økonomiske bekymringer.

Anonymkode: 72d67...9ab

Hun trenger utdanning til begge deler så det er nok ikke mulig. 

Hadde tatt drømmejobben. Jeg tjener litt over 400.000 nå, og har nok penger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...