Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legekontoret mitt i går fordi jeg vil måle HCG-økningen og sjekke at alt er som det skal være. Har vært gjennom 2 SA i år og ønsker derfor å se at alt later til å være normalt. Var inne for blodprøve i morges, men virket som legesekretæren ikke kjente så godt til denne prøven, hun sa at det ikke er noe de vanligvis gjør(?). Etter blodprøven spør jeg om jeg skal komme igjen på mandag for neste. Hun ser spørrende på meg og sier at det kun er én blodprøve. Jeg spør hvordan de måler ut fra kun én prøve, ettersom referansenivå er så forskjellig fra kvinne til kvinne, og det eneste man kan sjekke er om HCG dobler seg som det skal. Men nei, hun står fast på at det kun er én prøve. Jeg står der som et spørsmålstegn når hun sier avslutningsvis at jeg får svar til uken. 

svar på hva da? :klo:

noen som skjønner noe av dette? 

Anonymkode: 5bf00...5b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig! Jeg tok det samme denne uken, og da var det en selvfølge for de på kontoret at jeg skulle ta to prøver. Hun du snakket med var tydeligvis ikke så oppdatert på sånt .. 

Anonymkode: e802c...e16

AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg har hørt/lest om som har målt hcg har tatt to prøver. Jeg tok bare én, men det var etter IVF for å bekrefte svangerskapet. I mitt tilfelle var det aldri snakk om noen prøve nr. 2, men jeg har ikke noen historie med SA. Jeg skulle dessuten på ul i uke 7, som en rutinekontroll ved IVF-svangerskap, og fikk sjekket at ting så bra ut da. 

Anonymkode: 7888d...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta en hcg prøve for å finne ut at man er gravid og i ca lengde. Men for å vite at alt er bra og det er liv så må man ta to prøver.

Anonymkode: d0df6...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Virker ikke som legesekretæren forsto hvorfor jeg ønsker prøver. Skal ringe igjen på mandag 

AnonymBruker
Skrevet

De skal helst taes med 2 dagers mellomrom uansett, da hcg skal dobbles på ca 2 døgn.

Anonymkode: 74633...a4d

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skal helst taes med 2 dagers mellomrom uansett, da hcg skal dobbles på ca 2 døgn.

Anonymkode: 74633...a4d

Ja, jeg er klar over det. Men en prøve på mandag vil likevel kunne si noe om stigningen er som normal tenker jeg?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke forvent at legesekretæren skal vite noe om hvilke blodprøver du skal ta, og hvorfor. Derfor bør du bestille deg en time når du ønsker bl.pr. 

Anonymkode: a02cb...687

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke forvent at legesekretæren skal vite noe om hvilke blodprøver du skal ta, og hvorfor. Derfor bør du bestille deg en time når du ønsker bl.pr. 

Jeg måtte ikke det. Bare gikk innom innenfor drop-in tiden, sa jeg må ta blodprøver for å sjekke HCG. Da spurte de om det var første eller andre måling, og om det kun var HCG som jeg ønsket sjekk av. Også dro jeg innom igjen etter 2 dager og tok ny prøve. Ingen der som syntes det var rart..

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte ikke det. Bare gikk innom innenfor drop-in tiden, sa jeg må ta blodprøver for å sjekke HCG. Da spurte de om det var første eller andre måling, og om det kun var HCG som jeg ønsket sjekk av. Også dro jeg innom igjen etter 2 dager og tok ny prøve. Ingen der som syntes det var rart..

Ja, for noen steder er de oppegående, andre steder forstår og kan de svært lite. Derfor, ikke forvent noe, bestill time for bl.pr., som du strengt tatt skal gjøre uansett, da en lege må stå som rekvirent, ikke alle leger liker å få rekvirert prøver i sitt navn, som de ikke vet om.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for noen steder er de oppegående, andre steder forstår og kan de svært lite. Derfor, ikke forvent noe, bestill time for bl.pr., som du strengt tatt skal gjøre uansett, da en lege må stå som rekvirent, ikke alle leger liker å få rekvirert prøver i sitt navn, som de ikke vet om.

Det mener jeg må være opp til det enkelte legekontor å bestemme hvilke rutiner de har rundt dette. Men er redd du har rett, at jeg skulle hatt time hos legen for å forklare hva jeg ønsket. Legesekretæren skjønte åpenbart ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legekontoret nå. HCG viste seg å være rundt 500. Jeg sier så at jeg ønsker å måle med to dagers mellomrom. Legesekretæren blir så irritert på meg om spør hva i alle dager som er hensikten med det, om jeg har tenkt å måle annenhver dag hele svangerskapet eller hva. Jeg forklarer så godt jeg kan hensikten med prøven, og helt til slutt sier jeg «det er helt normalt å ta denne prøven for å forsikre seg om at alt er som normalt». Hun svarer at i sine 30 år på legekontoret der har hun ALDRI hørt om noe sånt. Hun sier at de ikke kan kaste bort tid på sånt tull. Jeg spør om hun kan snakke med legen  og at han helt sikkert kjenner til denne måten å måle HCG på, men hun sier at legen er veldig opptatt med viktigere ting 😳

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte legekontoret nå. HCG viste seg å være rundt 500. Jeg sier så at jeg ønsker å måle med to dagers mellomrom. Legesekretæren blir så irritert på meg om spør hva i alle dager som er hensikten med det, om jeg har tenkt å måle annenhver dag hele svangerskapet eller hva. Jeg forklarer så godt jeg kan hensikten med prøven, og helt til slutt sier jeg «det er helt normalt å ta denne prøven for å forsikre seg om at alt er som normalt». Hun svarer at i sine 30 år på legekontoret der har hun ALDRI hørt om noe sånt. Hun sier at de ikke kan kaste bort tid på sånt tull. Jeg spør om hun kan snakke med legen  og at han helt sikkert kjenner til denne måten å måle HCG på, men hun sier at legen er veldig opptatt med viktigere ting 😳

Fy f.. For en møkkakjerring! 

Dersom hun ikke har hørt om dette i løpet av sine 30 år på legekontoret trenger hun å komme seg tilbake på studiebenken for å få opp kompetansen sin. Og lære seg hvordan man snakker til pasienter i slike situasjoner. 

Denne gamle kjerringa hadde jeg klaget tvert på. Ring opp igjen imorgen og be om å få snakke med en annen med litt mer kunnskap. 

Jeg har aldri hatt problemer med å måle hcg-stigning ved nytt svangerskap etter mine sa. 

Lykke til! ❤️

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager!!!!!! 😳 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...