Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å ta en tur til Island i høst, dersom andre reisemål fremdeles ikke er helt aktuelt. Dersom man vil se seg litt rundt, er det vel best å leie bil når man er der? Jeg har ikke inntrykk av at det er særlig utbredt med kollektiv trafikk rundt på øya? Problemet er at jeg ikke har kjørt leiebil i utlandet før, og lurer på om det kreves mye erfaring for å kjøre selv på Island? Er veiene fine, eller er det mye vanskelige veier, som gjerne krever 4wd?

Anonymkode: 4fd9a...0e4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt, og den beste måten å se øya på! Gled deg!

Anonymkode: 663cb...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg på hovedveien går det bra. Enkelte broer er kun plass til en bil og alltid litt spennende å se om man møter noen på toppen. Kjør sakte. Ellers er det mye elvekryssninger på småveiene inn i landet. Høst, vinter kan de være skikkelige kraftige snøstormer. Ellers er det ikke vanskeligere å kjøre på Island enn i Norge. 

Anonymkode: 1f593...35e

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for råd😊 Risikerer man skikkelige snøstormer plutselig sånn i begynnelsen av oktober, eller er det som regel litt senere det blir såpass kaldt? Så det vil gå fint om man leier en vanlig bil med automat gir f.eks? Foreløpig har jeg fremdeles billetter til en annen destinasjon i høst, men det er foreløpig ikke åpnet opp der enda (selv om det er lite smitte og bra sykehus osv). Så jeg tenker det er greit å ha noen alternativer hvis man plutselig må ombestemme seg!

Skrevet

Nå er min erfaring 20 år gammel, så det kan ha skjedd mye med veiene på Island siden da. Vi leide en bitteliten personbil og innså etterhvert, da vi kom utenfor de mest sentrale strøkene, at det var en grunn til at nesten alle de andre bilene vi så var av de høyere, firehjulsdrevne variantene, selv om vi kom fram med knøttet vårt også. Det spørs jo også hvor langt utenfor allfarvei og inn i ødemarka du har tenkt deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer deg rundt på Ringveien med en vanlig personbil, det er ikke voldsom med trafikk heller. Men det er mange dårlige veier (f-roads) som krever litt høyde på bilen og firehjulstrekk med en gang en kommer litt utenfor hovedveiene. 
Snøstorm i oktober vet jeg ikke, men surt og vanlig storm kan en risikere

Anonymkode: 995ca...dff

AnonymBruker
Skrevet

Vi var der i oktober og opplevde at det snødde, men det var ikke snøstorm. Studer kartet og finn ut hva du vil se først. Hvis det begrenser seg til de største severdighetene, holder en vanlig bil, men om du vil litt mer utenfor allfarvei, bør du velge en større med forhjulstrekk 

Anonymkode: c9753...799

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å ta en tur til Island i høst, dersom andre reisemål fremdeles ikke er helt aktuelt. Dersom man vil se seg litt rundt, er det vel best å leie bil når man er der? Jeg har ikke inntrykk av at det er særlig utbredt med kollektiv trafikk rundt på øya? Problemet er at jeg ikke har kjørt leiebil i utlandet før, og lurer på om det kreves mye erfaring for å kjøre selv på Island? Er veiene fine, eller er det mye vanskelige veier, som gjerne krever 4wd?

Om du holder deg til «Golden circle»-området samt litt kjøring langs kysten holder en vanlig bil helt fint.  Er i Reykjavik relativt ofte pga jobb og om det er varslet dårlig vær eller dårlige kjøreforhold varsles dette godt i media.  Jeg tror det kan være lurt å reise dit i år da det normalt er veldig mye turister som besøker de vanligste stedene.  

• Liker 1
Skrevet

Der er forresten alltid spennende når man reiser til Island om man kommer seg hjem som planlagt eller om Keflavik må stenge pga jordskjelv eller vulkanutbrudd (har alltid gått bra for min del). https://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes Som man kan se (i dag) er det en god del aktivitet syd på Reykjanes-halvøya. Det har det vært i hele år.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm får gjerne se litt på hvor vi eventuelt vil reise, og hvordan veiene er der isåfall. Jeg ser det står at nordlyssesongen begynner i oktober, hvor stor er sjansen for å se nordlys der da? Mtp. at det jo ligger på ca. samme breddegrad som Trondheim.

AnonymBruker
Skrevet

Vi så Nordlys en kveld i oktober. (Var der ei uke). Vet ikke hvor stor sannsynligheten er.

Anonymkode: c9753...799

Skrevet

Nordlys kommer helt an på om det er skyfritt på himmelen eller ei, og jo mørkere dagene blir jo mer nordlys kan en jo få sett :) Her i Alta kan en se nordlys fra august, men som sagt - jo fortere det blir mørkt og stjerneklart, jo mer øker sjansen.  

Vi kjørte denne gyldne sirkelen-turen med en helt vanlig leiebil, skal du noe ut over det vil det nok føles bedre i en 4wd. Her er et lite innblikk i vår tur, som var for 10 år siden eller der omkring - men de faste attraksjonene har jo ikke endret seg. Regner også med at prisene er like stive som da vi var der, dvs det meste er dyrere enn i Norge :)

https://alltidreiseklar.no/se-roadtrip-pa-island/

AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2020 at 1:29 PM, Alltidpånett said:

Nordlys kommer helt an på om det er skyfritt på himmelen eller ei, og jo mørkere dagene blir jo mer nordlys kan en jo få sett :) Her i Alta kan en se nordlys fra august, men som sagt - jo fortere det blir mørkt og stjerneklart, jo mer øker sjansen.  

Vi kjørte denne gyldne sirkelen-turen med en helt vanlig leiebil, skal du noe ut over det vil det nok føles bedre i en 4wd. Her er et lite innblikk i vår tur, som var for 10 år siden eller der omkring - men de faste attraksjonene har jo ikke endret seg. Regner også med at prisene er like stive som da vi var der, dvs det meste er dyrere enn i Norge :)

https://alltidreiseklar.no/se-roadtrip-pa-island/

Takk for tips😊 Jeg tror gjerne jeg har gått bort i fra å leie bil og kjøre selv i oktober, ettersom forholdene på veiene ikke er ideelle, med mye vind og glatte veier. Så mulig jeg heller finner meg noen turer og reiser rundt med det heller

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...