Gå til innhold

Rute for biltur til Hardanger/Sogn og Fjordane

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Sitter og kikker litt på alternativer til en biltur om noen uker. Vi tenker gjerne å ta en langhelg, mulig vi kjører etter jobb på fredagen og er tilbake mandags eller tirsdags kveld. Jeg har opprinnelig veldig lyst til å dra til Lovatnet, men det er jo et godt stykke dit fra Stavanger. Ville dere ansett det som for langt å reise dit dersom vi reiser fre-tirs? Tenker nok å gjerne stoppe i Hardanger underveis, f.eks i Ulvik/Kinsarvik eller tilsvarende, for å dele det opp litt, og deretter i så fall kjøre videre til Lovatnet neste dag. Vi kunne jo da fått 2 netter der, før vi begynte på veien tilbake. Eller er det andre områder som ligger nærmere Stavanger som er litt lignende Lovatnet? Dersom vi bare drar fre-man vil det nok være for kort tid, antar jeg, da vi i så fall må kjøre direkte fra Lovatnet hjem til Stavanger, og dette tar jo rundt 10-11 timer.

Har i alle fall lyst til å se Vøringsfossen, Stegastein gjerne, og noen fine koselige små steder langs fjorden i Hardanger/Sognefjorden. Jeg er ikke så veldig på lange, tunge toppturer, men jeg liker å gå tur. Det er derfor Lovatnet frister, hvor man kan ta Loen Skywalk opp, og man kan i tillegg gå på Nigardsbreen og til Rakssetra/Breng seter osv. Har sett litt på å gjerne overnatte først i Ulvik/Kinsarvik e.l., og så gjerne dra til Gudvangen f.eks. Er Otternes bygdetun verdt et besøk? Evt. å dra til Rosendal istedenfor Gudvangen, og gå tur til Bondhusvatnet og Bondhusbreen? Fjærland ser jo også flott ut, men ser ikke ut som det er så mye å gjøre der, annet enn isbremuseet?

Vi tenker å telte, så finner isåfall bare teltplass på en campingplass i området. Men kunne gjerne tenkt oss å campe plasser i nærheten av vann/fjord eller noe slikt.

Anonymkode: 675fb...3f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har i alle fall lyst til å se Vøringsfossen, Stegastein gjerne, og noen fine koselige små steder langs fjorden i Hardanger/Sognefjorden. Jeg er ikke så veldig på lange, tunge toppturer, men jeg liker å gå tur. Det er derfor Lovatnet frister, hvor man kan ta Loen Skywalk opp, og man kan i tillegg gå på Nigardsbreen og til Rakssetra/Breng seter osv. Har sett litt på å gjerne overnatte først i Ulvik/Kinsarvik e.l., og så gjerne dra til Gudvangen f.eks. Er Otternes bygdetun verdt et besøk? Evt. å dra til Rosendal istedenfor Gudvangen, og gå tur til Bondhusvatnet og Bondhusbreen? Fjærland ser jo også flott ut, men ser ikke ut som det er så mye å gjøre der, annet enn isbremuseet?

Vi tenker å telte, så finner isåfall bare teltplass på en campingplass i området. Men kunne gjerne tenkt oss å campe plasser i nærheten av vann/fjord eller noe slikt.

Vøringsfossen er veldig lett :) Du bare kjører til plassen og går noen 100 meter inn til utsiktspunktet. Veldig fin natur i dette området, du kan kjøre ned måbødalen og gå inn til fossen og se derfra også :)  Det krever at du leser deg litt opp og har godt utstyr for det er mye trakking i steinur. Gudvangen og Bakka er fantastisk! Der går det en tur opp Rimstigen! En av de flotteste turene i Norge som er lite kjent. Du kan gå rett opp fra Bakka som ligger 10 min kjøring fra Gudvangen. Her kan du campe like ved turstigen, eller velge campingplassen i Gudvangen. En fantastisk tur opp Rimstigen, men den er veldig bratt og krever litt fysikk for du må ha med mat og litt ustyr i sekken. Den turen som gir absolutt mest valuta i  "liten" innsats men fantastisk utsikt og flott natur er Prest i Aurland! Da kjører du inn til Aurland og opp mot fjellovergangen til Lærdal. Der ligger det en stor parkeringsplass og det er bare å følge stien opp til Prest. Veldig bratt den også, regne en og en halv time opp, det samme på returen. Begge disse to er noe av de flotteste turene du kan ta i Norge sett ut fra innsatsen du må legge ned, veldig få går disse turene egentlig fordi de ikke vet om de. Inne ved Bakka og Rimstigen kan du slå opp telt et par plasser, den beste skal jeg ikke røpe for den bruker jeg ofte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke giddet å kjøre fra Stavanger til Loen på en helg, det er jo ti timer kjøretid hver vei! Hva med en rundtur i Hardanger med Vøringsfossen, evt gå Dronningstien, Bondhusvatnet, Baroniet i Rosendal, kjøpe frukt langs veien og nyte utsikten mot fjorden?

Anonymkode: b8cdc...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...