AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Hei! To av lærerne til dattera mi er venner med halve klassen hennes på Facebook... Hva tenker dere om det? Jeg synes at det er litt rart, og kunne ikke tenkt meg å være venner med mine elever på Facebook... Anonymkode: 5f04c...161 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 Ikke noe rart med det. Anonymkode: edca9...908 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Elevene liker vel læreren da. Anonymkode: d225c...467
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Har en fremdeles denne holdningen at FB er noen private greier i 2020? Det spiller ingen rolle om man er "venn" på FB. En bruker innstillinger som sorterer hvem som ser hva, og har private og grupper der man pleier kontakten med de som man ønsker. FB er et bra verktøy for å ha rask kontakt med flere samtidig, raske responser. Jeg er lærer selv, og aksepterer venneforespørsler fra elever og foreldre. men inviterer aldri aktivt selv, det er ikke alle som ønsker å ha læreren på FB. Men vi oppretter som regel klassegrupper og elev/foreldregrupper, de har også sine egne, og der stilles det ikke krav til at en må være personlig venn for å samhandle. FB er velegnet til relasjonsbygging, og tviler på at lærer vil publisere fyllebilder eller ekstreme holdninger under de settings som gir elever tilgang til profilen. Anonymkode: 3abeb...d77 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 Nei synes ikke det er ok. På universitetsnivå er det greit. Anonymkode: a99ee...e54 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Ikke noen problemer. Anonymkode: 83617...a56
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Overhode ikke greit! Mine unger har blitt venn på Facebook men de av lærerne de hadde mest kontakt med etter at de gikk ut av ungdomsskolen. Før var helt uaktuelt, veit at lærerne fikk forespørsler fra flere, men disse sto ubesvart til etter siste skoledag. Og sånn bør det være. Anonymkode: 5f5ca...367
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 Jeg er lærer, og ville aldri vært venn med elevene mine på Facebook. Jeg legger aldri ut noe der, men det finnes en del bilder jeg er tagget i, på fest og andre private situasjoner. Dette ønsker jeg ikke at de skal ha tilgang til. Man må ha noen skiller mellom jobb og privatliv. Anonymkode: 48ffb...b33 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 Vi har hatt Facebook-grupper for klassene jeg har hatt de siste årene, mest for å kunne gi ekstraordinære beskjeder og for å legge ut linker til filmsnutter osv. som har med læremålene vi jobber med for tiden. Personlig godtar jeg ikke venneforespørsler fra (tidligere) elever før de er voksne. Ikke at det skjer så mye på Facebook-siden min, men en viss avstand skal det være når vi har et profesjonelt forhold. Det sagt så tror jeg det har kommet nye retningslinjer etter Corona i min kommune, og tror ikke Facebook, Snap osv. er godkjent som samhandlingsarenaer. Anonymkode: 96418...3cd
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 Jeg synes det ikke er ok. Er lærer selv, og mener at det å være lærer også innebærer å lære elevene å skille privat og jobb/skole. Vi har andre kanaler som vi bruker (bl.a. Teams) i skolesammenheng. De første dagene med hjemmeskole gjorde jeg et unntak for felles Messenger-gruppe da læringsplattformen vår streiket under pågangen, men forlot gruppen da det ble mer stabilt. I andre land er det delvis forbudt for lærere å ha FB-grupper med elever av personvernhensyn. Anonymkode: a3dc9...e62
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei synes ikke det er ok. På universitetsnivå er det greit. Anonymkode: a99ee...e54 Det er jo ENDA rarere.... Anonymkode: 1e807...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå