Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen er dramatisk for Libanon, i mange år har landet vært delt mellom forskjellige relgiøse grupperinger. Sunni, Shia og Kristne grupperinger styrer forskjellige deler av landet som i lang lang tid har levd i en tilstand som ligner borgerkrig.

https://www.dagbladet.no/kultur/libanon-pa-vei-mot-armageddon/72667354

i Tyskland har tysk politi advart i mot situasjonen og mener selv de ikke har kontroll over Berlin. Det er ikke noe bedre i Sverige.

I sverige styres flere storbyer av muslimske klaner 

Denne utviklingen ser ikke ut til å stanse. En del har tidligere advart i mot at Europa kan bli som Libanon, bla flere forfattere som har advart i mot utviklingen. Nylig så jeg en dokumnetar om Libanon som er helt hårreisende. Man kan lett avfeie dette, men slik situasjonen nå på korttid har utviklet seg i verden tror jeg faktisk vi kan havne i samme situasjon.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil skje her og. Først i Sverige (godt igang), Frankrike og Tyskland som har størst muslimsk innvandring. 

• Liker 5
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Eller...?

Norge har vært et multikulturelt samfunn i årtusener, der forskjellige kulturer har eksistert side om side.

Tror vi klarer oss sånn som samfunnet er nå.

Apropos...vi må huske på at Libanon var skjørt fra før av. Det har vært flere borgerkriger. Og flyktningkrisen gikk hardt ut over nabolandene. Spesielt lille Libanon, der det bodde omtrent like mange som i Norge. 
nå er befolkningen over 6 millioner, der mer enn en fjerdedel er flyktninger , og i noen regioner er det oppmot 36%.

over 60% av barn og unge går ikke på skole. Det er helt hinsides! Utdanning ER nøkkelen til å løse sosiale problemer, og ved å ha en så stor gruppe som blir fratatt alle muligheter i livet... vel... det er å be om trøbbel (spesielt om diverse andre prøver å tette hullene, f.eks Hizbollah). 

så nei, jeg lander nok på nei. Vi har en lang vei å gå før vi er der Libanon er nå.

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet

Klart det blir stort press på Libanon når ingen andre land vil ta mer enn noen tusentalls syriske flyktninger. Religion og forskjeller har lite å si når du pakker millioner av flyktninger inn i et lite land som Libanon. 90% av flyktninger jeg har møtt i jobben min har kommet fra Libanon. Det er ikke skole for barna der, jenter på 6-7 år går på jobb fordi familier tjener så lite, og det er lite jobber å oppdrive. 

Forferdelig situasjon som jeg vil si vi I stor grad har vært med å skape, ved å ikke bidra nok I flyktningekrisen 

Skrevet
15 minutter siden, tunaen skrev:

Nei, det tror jeg ikke. Eller...?

Norge har vært et multikulturelt samfunn i årtusener, der forskjellige kulturer har eksistert side om side.

Tror vi klarer oss sånn som samfunnet er nå.

Apropos...vi må huske på at Libanon var skjørt fra før av. Det har vært flere borgerkriger. Og flyktningkrisen gikk hardt ut over nabolandene. Spesielt lille Libanon, der det bodde omtrent like mange som i Norge. 
nå er befolkningen over 6 millioner, der mer enn en fjerdedel er flyktninger , og i noen regioner er det oppmot 36%.

over 60% av barn og unge går ikke på skole. Det er helt hinsides! Utdanning ER nøkkelen til å løse sosiale problemer, og ved å ha en så stor gruppe som blir fratatt alle muligheter i livet... vel... det er å be om trøbbel (spesielt om diverse andre prøver å tette hullene, f.eks Hizbollah). 

så nei, jeg lander nok på nei. Vi har en lang vei å gå før vi er der Libanon er nå.

Hæ? Du må nesten utdype. "Norge har vært et multikulturelt samfunn i årtusner, der forskjellige kulturer har eksistert side om side", hvilke kulturer sikter du til? Den samiske, opplagt. En fredelig kultur som aldri har ligget i krig med noen, og som aldri har skilt seg markant ut fra vår egen rent ontologisk. Hvilke andre kulturer sikter du til? 

• Liker 10
Skrevet

5 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hæ? Du må nesten utdype. "Norge har vært et multikulturelt samfunn i årtusner, der forskjellige kulturer har eksistert side om side", hvilke kulturer sikter du til? Den samiske, opplagt. En fredelig kultur som aldri har ligget i krig med noen, og som aldri har skilt seg markant ut fra vår egen rent ontologisk. Hvilke andre kulturer sikter du til? 

Du kan nok være 100% trygg på at hen i alle fall ikke sikter til den norske. Den som i hundrevis av år har mishandlet, drept, stjelt fra, marginalisert og generelt undertrykt samer. ;) De folka som kristnet Norge med sverd, fylke for fylke. Som torturerte og brente kvinner på bålet fordi de var mer kunnskapsrike enn kvinner burde være. Som angav alle jøder de fant med glede. Som kaller folk «apekatt» og deltar i rasistiske opptog og skriver rasistiske paroler og dreper ungdommer samlet på en fredelig øy i sommerferien.

Så du kan være trygg på at en ikke sikter til den norske kultur som fredelig og harmonisk. Det ville jo vært direkte ironisk.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Samisk, kvensk, og folk emigrerte og immigrerte back in the days også. 

Fredelig...tja. Fornorskingen var ganske brutal. Og forkristningen. Hadde vi vært flere den gang, så hadde det nok ikke vært så fredelig. 😉 men det illustrerer på en måte hvordan det blir når skjevfordelingen blir såpass stor mellom majoritet og minoritet. Derfor er det viktig med demokratiske verdier, noe som det jo ikke er i Libanon der så mange ikke får grunnleggende utdanning og helsehjelp engang!

• Liker 3
Skrevet

Leste du artikkelen, HI? For da ville du sett at det også er storpolitiske interesser ute og går, med Kina/Iran og USA som kjemper og trekker i trådene på hver sin side. Det er lettere for elitene å kontrollere et land hvor befolkningen kjemper om smulene mot hverandre i stedet for å stå sammen. Tenk litt på det.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, tunaen skrev:

Samisk, kvensk, og folk emigrerte og immigrerte back in the days også. 

Fredelig...tja. Fornorskingen var ganske brutal. Og forkristningen. Hadde vi vært flere den gang, så hadde det nok ikke vært så fredelig. 😉 men det illustrerer på en måte hvordan det blir når skjevfordelingen blir såpass stor mellom majoritet og minoritet. Derfor er det viktig med demokratiske verdier, noe som det jo ikke er i Libanon der så mange ikke får grunnleggende utdanning og helsehjelp engang!

Dette er kulturer som i det store og det hele ikke skiller seg veldig langt fra hverandre, og kan ikke sammenlignes med kulturer som har en helt annen ontologisk oppfatning enn oss. Og forsnorskningsprosessen er absolutt helt irrelevant i kontekst til denne problemstillingen ;) 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Anje skrev:

Du kan nok være 100% trygg på at hen i alle fall ikke sikter til den norske. Den som i hundrevis av år har mishandlet, drept, stjelt fra, marginalisert og generelt undertrykt samer. ;) De folka som kristnet Norge med sverd, fylke for fylke. Som torturerte og brente kvinner på bålet fordi de var mer kunnskapsrike enn kvinner burde være. Som angav alle jøder de fant med glede. Som kaller folk «apekatt» og deltar i rasistiske opptog og skriver rasistiske paroler og dreper ungdommer samlet på en fredelig øy i sommerferien.

Så du kan være trygg på at en ikke sikter til den norske kultur som fredelig og harmonisk. Det ville jo vært direkte ironisk.

Jeg begriper ikke hva heksebrenning på 1600-tallet, eller hvordan den samiske befolkningen ble utsatt for overgrep fra 1600-tallet og frem til 1900-tallet (i ymse former) har med problemstillingen å gjøre? Skal det være en slags unnskyldning for at andre kulturelle grupper skal kunne få fritt spillerom i Norge på bekostning av det norske`? Hva mener du egentlig her, Anje? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert på slike ting, men jeg tror ikke man kan sammenligne Norge og Libanon.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Dette er kulturer som i det store og det hele ikke skiller seg veldig langt fra hverandre, og kan ikke sammenlignes med kulturer som har en helt annen ontologisk oppfatning enn oss. Og forsnorskningsprosessen er absolutt helt irrelevant i kontekst til denne problemstillingen ;) 

Hva mener du med «en helt annen ontologisk oppfatning»?

Kulturen er jo helt forskjellig. For å ta et eksempel: Nordmenn sier at den som tier samtykker. Samer er omvendte. Tausheten tolkes  som uenighet/motstand/misnøye.

Irrelevant? Det var du som kom trekkende med at samer er fredelige. Jeg bare svarer på det du skriver, med en kommentar til at det kanskje ikke hadde vært så fredelig om fornorskingen var like brutal i dag som da. Nå gjør vi motstand på en demokratisk måte 😁

Jeg er samisk, og for meg blir det bare så altfor tydelig hvor uvitende nordmenn er. Hvis en som aldri har vært nord for Sinsenkrysset tror at samer bor i lavvo, at nordpå er det isbjørn i gatene, ar vi ikke har elektrisitet, hvordan skal man forvente at personen kan sette seg inn i hvordan det er å bo i f.eks Libanon og tilogmed i Sverige? Men det blir jo selvfølgelig en digresjon fra HI ;)

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, tunaen skrev:

Hva mener du med «en helt annen ontologisk oppfatning»?

Kulturen er jo helt forskjellig. For å ta et eksempel: Nordmenn sier at den som tier samtykker. Samer er omvendte. Tausheten tolkes  som uenighet/motstand/misnøye.

Irrelevant? Det var du som kom trekkende med at samer er fredelige. Jeg bare svarer på det du skriver, med en kommentar til at det kanskje ikke hadde vært så fredelig om fornorskingen var like brutal i dag som da. Nå gjør vi motstand på en demokratisk måte 😁

Jeg er samisk, og for meg blir det bare så altfor tydelig hvor uvitende nordmenn er. Hvis en som aldri har vært nord for Sinsenkrysset tror at samer bor i lavvo, at nordpå er det isbjørn i gatene, ar vi ikke har elektrisitet, hvordan skal man forvente at personen kan sette seg inn i hvordan det er å bo i f.eks Libanon og tilogmed i Sverige? Men det blir jo selvfølgelig en digresjon fra HI ;)

Ja, kulturene er forskjellige, men de deler i det store og det hele grunnleggende normer og verdisyn, og ikke minst verdensanskuelse. De skiller seg ikke fra hverandre nevneverdig ontologisk, og da spesielt med vekt på religion, demokratiske prinsipper, syn på kjønn osv. Dersom du tror forskjellen mellom samisk kultur og norsk kultur er like stor som mellom arabisk kultur og norsk kultur, da er du enten historieløs eller relativistisk av proporsjoner. 

Ja, fornorskningspolitikken er irrelevant, nettopp fordi det var nordmenn som var de aggressive - ikke samene. Gitt problemstillingen, er her rollene her reversert. Det er nordmenn som er naive og godtroende, og det er en stigende befolkning tilhørende radikal islam som ønsker et fullstendig annerledes samfunn, tuftet på islamske prinsipper. Det samfunnet ønsker ikke jeg. 

Og det siste vissvasset ditt, hva har det med poenget å gjøre? Du har jo selv opplagt en formening om hvordan det er sør for "Sinenskrysset". Forøvrig har jeg aldri møtt en nordmann som tro samer bor i lavo, og i hvert fall ikke at det går isbjørn i gatene nordpå. Dette blir fullstendig latterlig. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, HalldirV2 skrev:

Ja, kulturene er forskjellige, men de deler i det store og det hele grunnleggende normer og verdisyn, og ikke minst verdensanskuelse. De skiller seg ikke fra hverandre nevneverdig ontologisk, og da spesielt med vekt på religion, demokratiske prinsipper, syn på kjønn osv. Dersom du tror forskjellen mellom samisk kultur og norsk kultur er like stor som mellom arabisk kultur og norsk kultur, da er du enten historieløs eller relativistisk av proporsjoner. 

Ja, fornorskningspolitikken er irrelevant, nettopp fordi det var nordmenn som var de aggressive - ikke samene. Gitt problemstillingen, er her rollene her reversert. Det er nordmenn som er naive og godtroende, og det er en stigende befolkning tilhørende radikal islam som ønsker et fullstendig annerledes samfunn, tuftet på islamske prinsipper. Det samfunnet ønsker ikke jeg. 

Og det siste vissvasset ditt, hva har det med poenget å gjøre? Du har jo selv opplagt en formening om hvordan det er sør for "Sinenskrysset". Forøvrig har jeg aldri møtt en nordmann som tro samer bor i lavo, og i hvert fall ikke at det går isbjørn i gatene nordpå. Dette blir fullstendig latterlig. 

Og der gikk du over i synsing ja.

Hvem er du til å kalle mine erfaringer latterlige bare fordi DU aldri har opplevd det?

Hvem er du til å kalle meg historieløs eller «relativistisk av proporsjoner»? Jeg har levd i krysning mellom samisk og norsk kultur hele mitt liv, hvem er du til å latterliggjøre mitt perspektiv?

Synd tråden blir ødelagt. Syns det er en interessant filosofisk spørsmål, der vi kan utveksle tanker og meninger uten at noen skal bli angrepet og få sine meninger kalt vissvass.

Poenger var forøvrig at man kan ikke få et helhetlig bilde basert på andres meninger(som kanskje ikke engang har vært i det landet), og dermed får man et skjevt bilde på hvordan det faktisk er.

Skrevet

Per i dag er vi ikke helt der. Men utviklingen går dessverre i samme retning. I noen europeiske land mye raskere, i andre - mye saktere.

Sverige, Frankrike, Tyskland og Storbritannia er trolig de første som kommer til å nå det stadiet. Historisk sett har det aldri fungert fredelig på sikt mellom folkeslag med altfor ulik kulturell og religiøs bakgrunn hvor spesielt islampåvirket kultur er en voksende del av samfunnet. Det er viktig å lære av historien for å unngå at vi gjentar feilene som ble gjort før. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, tunaen skrev:

Og der gikk du over i synsing ja.

Hvem er du til å kalle mine erfaringer latterlige bare fordi DU aldri har opplevd det?

Hvem er du til å kalle meg historieløs eller «relativistisk av proporsjoner»? Jeg har levd i krysning mellom samisk og norsk kultur hele mitt liv, hvem er du til å latterliggjøre mitt perspektiv?

Synd tråden blir ødelagt. Syns det er en interessant filosofisk spørsmål, der vi kan utveksle tanker og meninger uten at noen skal bli angrepet og få sine meninger kalt vissvass.

Poenger var forøvrig at man kan ikke få et helhetlig bilde basert på andres meninger(som kanskje ikke engang har vært i det landet), og dermed får man et skjevt bilde på hvordan det faktisk er.

1. Hva er synsing? Konkretiser. 

2. Når du skriver:

"Jeg er samisk, og for meg blir det bare så altfor tydelig hvor uvitende nordmenn er. Hvis en som aldri har vært nord for Sinsenkrysset tror at samer bor i lavvo, at nordpå er det isbjørn i gatene, ar vi ikke har elektrisitet, hvordan skal man forvente at personen kan sette seg inn i hvordan det er å bo i f.eks Libanon og tilogmed i Sverige? Men det blir jo selvfølgelig en digresjon fra HI ;)"

Så kaller jeg argumentasjonen din latterlig, ja. Faktisk minner det mest om barnehageretorikk. For det første er argumentasjonen anekdotisk og fullstendig irrelevant, for det andre blir det like idiotisk som at jeg skulle skrevet at en same ikke kan forstå seg på globale konfliktsituasjoner fordi vedkommende aldri har vært sør for polarsirkelen. 

3. Jeg har ikke kalt deg historieløs eller relativistisk. Men, mener du derimot at forskjellen mellom samisk kultur og norsk kultur er like stor som mellom norsk kultur og f. eks arabisk kultur, da er du i tilfelle historieløs og relativistisk. 

4. "Jeg synes tråden blir ødelagt (...)", hersketeknikker og salte tårer kan du spare deg for. 

5. Jeg har et veldig godt bilde av hva som foregår i fremfor alt Sverige, men også nok kunnskap til å en klar formening om situasjonen i Libanon. Dette er basert på egne erfaringer, andres erfaringer, historiske årsak-virkningsforhold, samfunnsanalyser, statistikk, mediebildet og samfunnsdebatten generelt. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Drizzt skrev:

Per i dag er vi ikke helt der. Men utviklingen går dessverre i samme retning. I noen europeiske land mye raskere, i andre - mye saktere.

Sverige, Frankrike, Tyskland og Storbritannia er trolig de første som kommer til å nå det stadiet. Historisk sett har det aldri fungert fredelig på sikt mellom folkeslag med altfor ulik kulturell og religiøs bakgrunn hvor spesielt islampåvirket kultur er en voksende del av samfunnet. Det er viktig å lære av historien for å unngå at vi gjentar feilene som ble gjort før. 

Storbritannia og Frankrike er der allerede og har vært det en stund, i Storbritannia så blir Sharia praktisert og enkelte "burrows" og bydeler er styrt av Islam.
Det samme skjer også i Frankrike og Tyskland, vi vet jo også hvordan det står til enkelte steder i Sverige p.g.a den naive innvandringspolitikken.

https://www.gov.uk/government/publications/applying-sharia-law-in-england-and-wales-independent-review

Jeg tror også at det foregår i Norge til en viss grad, det er nok mye som ikke kommer ut angående det som skjer bak lukkede dører innad i visse miljøer som ikke er heldig for integreringen.

"Det er helt klart et problem at mange sendes ut av landet og får avbrudd i sin norske skolegang. De får problemer med å bli integrert i det norske samfunnet når de kommer tilbake, sier statssekretær Kristin Holm Jensen i Kunnskapsdepartementet."
https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-fire-av-ti-norsksomaliske-ungdommer-sendt-pa-skole-i-utlandet-1.14386419

"Vi I i LIM mener Islam Net bør lukkes ned, da de direkte motarbeider demokrati, likestilling og individets rett til å tenke selv.
Islam Net er en farlig organisasjon som jobber mot det norske samfunnet."

https://www.nettavisen.no/nyheter/--islam-net-er-en-farlig-organisasjon-som-bor-legges-ned/3423825215.html

Islam har som mål å bli den største religionen i verden og da kan man jo bare tenke seg hvordan utviklingen kan blir, det ironiske er at det demokratiske systemet kan bety slutten på den frie og vestlige kulturen som vi kjenner den.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil svare nei. Jeg har såpass tro på det norske demokratiet at det ikke er en betydelig bekymring. 

Skrevet

Selvfølgelig kan det skje her også.. Jeg tror mange i vesten innbiller seg at demokratiet og friheten her er så robust at man bare kan kaste hva som helst på det, men sånn er det jo ikke.

• Liker 3
Skrevet

Det virker usannsynlig at det skal bryte ut borgerkriglignende tilstander i Norge (eller Sverige). Det finnes ulike gjenger og diverse tvilsomme miljøer, men skal vi nærme oss Libanon må disse forene seg og begynne å okkupere landeområder, og da tror jeg staten og militæret hadde gjort kort prosess.

Om innvandringen fra ikke-vestlige land fortsetter uten at integreringen forbedres, tror jeg heller samfunnet vil bli mer amerikanisert. Landet blir en smeltedigel av ulike kulturer som aldri drar helt i samme retning. Tilliten til staten og viljen til å finansiere den synker. Da ender man opp med lavere skatter, men færre velferdsgoder, og så følger privatskolene og de private helseforsikringene.

Dette er jo ikke helt katastrofe, men personlig foretrekker jeg Norge slik det er i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...