Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På samordna sine sider står det at jeg har 54.4 konkurransepoeng. De har regnet at jeg har 44.4 i karakterpoeng, 8 alderspoeng og 2 poeng for høyere utdanning. 

Men jeg regnet akkurat karakterpoengene mine og jeg har bare 42.4 i karakterpoeng. Samordna har altså gitt meg to poeng for mye. Hva gjør jeg? 

Studiet jeg kom inn på har en poenggrense på 53.3. Jeg har egentlig ikke nok poeng for det studiet. Blir jeg kastet ut av det studiet? Kan jeg komme inn på andrevalget mitt i stedet? Det har en grense på 51.4, og jeg kunne egentlig tenkt meg mer å gå det. Men er redd for hva som skjer om jeg mister poengene mine? Redd for å stå uten studieplass plutselig. 

Anonymkode: 20272...aa9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det forstår jeg. Ville nok ringt Samordna og forklart situasjonen, de er jo mennesker de også og kan jo ikke la deg stå uten studieplass pga. en feil de har gjort. Da kan du jo eventuelt gå til sak mot de (satt litt på spissen) - fordi du får ett års tapt inntekt.

Anonymkode: b95dd...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe? Vil de oppdage at de har gitt meg for mange poeng, og vil de da kaste meg ut av studiet? Noen som har erfaring?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe? Vil de oppdage at de har gitt meg for mange poeng, og vil de da kaste meg ut av studiet? Noen som har erfaring?

Det vil jeg ikke tro, ikke hvis du har takket ja

Anonymkode: b95dd...9c7

Skrevet

Jeg ville takket ja og latet som ingenting.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha kontaktet dem og spurt hvordan de har regnet ut poengene dine. Si at du selv kom til en annen sum, men ikke si summen eller om den er høyere eller lavere.

Anonymkode: 0dd1b...717

Skrevet
21 minutter siden, Bottega skrev:

Samme her

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare takket ja jeg. Har faktisk to stykker i klassen (som jeg vet om) som har fått regnet feil på sitt vitnemål. Han ene kom inn i feil kvote og hun andre fikk medregnet noen poeng for mye. De hadde begge to kommet inn uansett da, men det var jo uheldig at han ene kom inn i feil kvote selvsagt. De sa aldri i fra og nå er vi to år inn i studiet. 

Anonymkode: 0b15e...495

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På samordna sine sider står det at jeg har 54.4 konkurransepoeng. De har regnet at jeg har 44.4 i karakterpoeng, 8 alderspoeng og 2 poeng for høyere utdanning. 

Men jeg regnet akkurat karakterpoengene mine og jeg har bare 42.4 i karakterpoeng. Samordna har altså gitt meg to poeng for mye. Hva gjør jeg? 

Studiet jeg kom inn på har en poenggrense på 53.3. Jeg har egentlig ikke nok poeng for det studiet. Blir jeg kastet ut av det studiet? Kan jeg komme inn på andrevalget mitt i stedet? Det har en grense på 51.4, og jeg kunne egentlig tenkt meg mer å gå det. Men er redd for hva som skjer om jeg mister poengene mine? Redd for å stå uten studieplass plutselig. 

Du driter bare i det og går for ditt førstevalg. Du er nok ikke den eneste som har fått dette opp gjennom årene. Eller går du rundt og tror at alt er "rettferdig"? LOL. 

Ikke si noe - det er ikke din feil. Det blir som å finne en pantelapp og prøve å finne eieren. Er ikke ditt problem. Du tar pantelappen til deg selv.

Anonymkode: a7b98...f3b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Bottega skrev:

2 minutter siden, Jolene skrev:

Samme her

Om man egentlig vil inn på andrevalget? Hvorfor?

Anonymkode: 12036...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om man egentlig vil inn på andrevalget? Hvorfor?

Det kom jo ikke så klart frem i innlegget da. Om du vil inn på andrevalget så kontakter du selvsagt samordna opptak, så fikser de det. 

Anonymkode: 0b15e...495

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med en jeg kjenner. Hun sa ingenting, og det ble heller aldri oppdaget. 

Anonymkode: c5da2...2de

AnonymBruker
Skrevet

Hadde definitivt takket ja og tatt imot plassen!

Anonymkode: 034d4...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja og lat som ingen ting. Skulle det bli noen sak, bare spill overrasket (for du har jo aldri regnet ut karaktersnittet ditt og ikke sett så nøye på de tallene i søknaden 😉). Men absolutt mest sannsynlig vil det aldri bli noen sak ut av det, og hvis det mot formodning skulle oppdages av SO eller universitetet vil du ikke bli fratatt studieplassen.

Lykke til med studiene! ☺️

Anonymkode: b5f4d...d7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde definitivt takket ja og tatt imot plassen!

Anonymkode: 034d4...a8a

Ja, mye bedre å måtte gå på et studie fremfor det man heller vil gå på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sier fra til SO om at det er feil (i håp om å heller komme inn på andrevalget, i stedet for førstevalget) kan du risikere å bli satt på venteliste til andrevalget, selv om det er SO som har gjort feil. Dersom man har høyere poengsnitt enn poenggrensen der, så blir man satt øverst på ventelisten - men det hjelper jo lite å stå på venteliste dersom studiet er av typen som i praksis ikke har venteliste («vil trolig ikke bli etterfylt ...»)

Anonymkode: b5f4d...d7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Risken med å si fra er at du kanskje ikke kommer inn på det andre du vil. Fordi noen alt har fått plassen og de kan ikke ta det fra dem. 

Anonymkode: 81379...ff7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...