Gå til innhold

Hvorfor er smarte folk stygge og pene folk dumme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket meg en spesielle ting i vårt samfunn, som jeg tror er ganske vanlig ver hele verden. Det er jo at nesten uten unntak så har smarte mennesker en lei tedens til å se tygge ut, og motsatt. Det finnes selvsagt unntak, men det er likevel slik for majoriteten.

Slik har jeg erfart det:

Smarte folk = 70% stygge og 30% pene

Dumme folk= 20% stygge og 80% pene

Noen andre som har merket det samme?

Anonymkode: 5c9ba...ab0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så velsignet at jeg er både stygg og dum :fnise:

Anonymkode: 2230c...2f6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har tenkt på dette noen ganger i sammenheng med at jeg synes smarte våkne mennesker blir penere i mine øyne. jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine tall. jeg synes det er i utgangspunktet 50/50 men de smartere og handlekraftige blir penere og mer attraktive i mine øyne

Anonymkode: ef2ed...89f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

1. Ingen er stygge

2. Nei, har ikke merket noen sammenheng i utseende til de jeg synes er smarte/mindre smarte

Anonymkode: b6efb...457

• Liker 5
Skrevet

Ingen sammenheng.

Man vet man er ute å kjøre når man begynner med slike tilfeldige tall og prosenter. Dette ga virkelig ikke mening.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så velsignet at jeg er både stygg og dum :fnise:

Anonymkode: 2230c...2f6

Du er ikke stygg. Alle er fine på sin måte :)

Anonymkode: b6efb...457

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har tenkt på dette noen ganger i sammenheng med at jeg synes smarte våkne mennesker blir penere i mine øyne. jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine tall. jeg synes det er i utgangspunktet 50/50 men de smartere og handlekraftige blir penere og mer attraktive i mine øyne

Anonymkode: ef2ed...89f

Kunne ikke sagt meg mer enig. Kunnskap og intelligens er sexy ❤️

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det finnes stygge mennesker, har man en bedriten personlighet, blir man automatisk stygg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskning som viser at mennesker med høy intelligens ofte er penere. 

Anonymkode: 071e3...485

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Utseende har ingen innvirkning på om man er smart eller ei.

Skrevet

Er nok av pene folk som er smarte, og det er nok av stygge folk som er dumme.

Jeg mener jeg kan da umulig være den eneste stygge som er dum som et brød.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Og her, folkens, har vi dagens, i alle fall til nå, beste eksempel på confirmation bias. 

Jeg tror TS må være ganske pen, egentlig. Selv ser jeg ut som et takras. :fnise: 

Endret av Ullvott
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Ullvott skrev:

Og her, folkens, har vi dagens, i alle fall til nå, beste eksempel på confirmation bias. 

Hva mener du ?

Skrevet

I utgangspunktet er det nok ikke noen forskjell, men de smarte bruker masse tid på å bli smartere, mens de dumme bruker masse tid på å bli penere.

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du ?

Jeg mener at dagen ikke er over ennå. :lur: 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig pen og smart.

Anonymkode: 41a2a...927

AnonymBruker
Skrevet

Må være veldig pen du da........

Anonymkode: c6b1d...430

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må være veldig pen du da........

Anonymkode: c6b1d...430

Nei, jeg er stygg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen sammenheng mellom IQ og utseende, men jeg må si meg enig med ts i at det innimellom kan virke sånn. Forklaringen er vel så enkel som at folk flest bruker de styrkene de har når de prøver å bygge livet sitt, spesielt de styrkene som gir dem fordeler eller som andre legger merke til og heier fram. Dersom man er veldig pen er dette noe som legges merke til, som kommenteres og gir fordeler fra man er bitteliten og en del pene mennesker ender dermed opp med (bevisst eller ubevisst) å bruke utseendet sitt og å videreutvikle dette for å komme seg framover i livet og bryr seg tilsvarende mindre om å trene opp andre egenskaper, og for de av oss som ikke lar oss blende av et vakkert utseende (noe forbausende mange gjør) framstår det som litt mindre intelligent når vi ser folk velge å bruke utseende istedenfor kunnskap eller hardt arbeid for å vinne fram. Tilsvarende vil mennesker som er såkalt uheldige med utseendet bli fullt klar over det fra de er bittesmå og merke at de alltid må jobbe hardere for å veie opp for en del menneskers negative innstilling mot dem (noe forbausende mange mennesker har). Kommentaren "du er heldigvis smart, i hvertfall" og lignende tilbakemeldinger gjør at disse barna (sammen med det at de vet de må jobbe litt hardere enn andre for å oppnå samme fordel), satser på å tilegne seg kunnskap og å trene opp sin intellektuelle kapasitet. Det samme mønsteret følger de når de blir voksne. De får naturligvis ikke høyere IQ, men de har i mange tilfeller mer kunnskap, høyere utdanning og er mer villige til å jobbe hardt, men har mindre fokus på og bruker mindre tid og penger på utseendet fordi de vet at det uansett aldri vil føre de noen vei. 

Dette er selvfølgelig ikke en mal for hvordan alle fungerer og hvilke tilbakemeldinger og/eller fordeler og ulemper alle får, og de fleste mennesker befinner seg tross alt ett eller annet sted på midten av både skjønnhets- og IQ-skalaen. Men dette mønsteret er reellt og er nok grunnen til denne myten om at pene mennesker er dumme og smarte mennesker stygge. Bare se på det jeg har uthevet med fet skrift hvordan myten som regel er formulert - det er ikke dumme mennesker som er pene og stygge mennesker som er smarte. Vekten legges på skjønnhet og høy IQ, fordelene ikke ulempene. Fordelene folk jobber med og utvikler fordi det er dem andre er opptatt av og fordi disse fordelene kan være med og overskygge og dekke over eventuelle ulemeper. 

Anonymkode: 10332...0c1

• Liker 5
Skrevet

Vei, jeg kjenner ei som er smellvakker, både gutter og jenter snur seg etter henne. Hun er også innmari klok, reflektert og kjempesmart. Mulig det er mer unntaket.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...