AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #21 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha, ja hvis det er det du får ut av innlegget mitt så... Les mitt første innlegg igjen hvor jeg kommer med flere eksempler på ting som absolutt ikke rammer meg, men som jeg likevel ikke tåler. Jeg evner og se det store bildet, til tross for at jeg også har fått negative opplevelser som følge av koronarestriksjoner. Anonymkode: 4b0bd...c41 For å si det sånn, hvis det var du som måtte føde alene og være alene med barnet i flere måneder etter fødselen uten å se din kjæreste og barnets far, ville pipa ha fått helt annen lyd. Da ville du ha kjempet for løsninger for å få din kjære hit eller reise til ham for å gjenforene far og barn. Anonymkode: 2bf4d...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #22 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: At vi når målet vårt , at ikke et liv går tap unødvendig! At vi skal vinne over pandemien sammen! Anonymkode: 610d4...bc7 Jeg hadde kjent mer på den solidaritetsfølelsen hvis ikke studentene ble glemt i pandemien. Anonymkode: 49656...067 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #23 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde kjent mer på den solidaritetsfølelsen hvis ikke studentene ble glemt i pandemien. Anonymkode: 49656...067 Ikke bare studenter, men også barn som trenger bistand fra PPT, barn med lærevansker, små reiselivsbedrifter, folk som trenger oppfølging fra helsevesenet og flere andre grupper. Blir kvalm når det hele tiden ropes om dugnad. "Dugnad" i vanlig norsk språk og norsk tradisjon er noe du gjør frivillig og som ikke koster deg noe. Hittil har det vært forbud på forbud, tvang og store økonomiske konsekvenser for veldig mange. Det er ikke lenger en dugnad, men et pliktløp. Anonymkode: 2bf4d...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #24 Skrevet 17. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn, hvis det var du som måtte føde alene og være alene med barnet i flere måneder etter fødselen uten å se din kjæreste og barnets far, ville pipa ha fått helt annen lyd. Da ville du ha kjempet for løsninger for å få din kjære hit eller reise til ham for å gjenforene far og barn. Anonymkode: 2bf4d...eb1 Risikere og smitte den gravide og det ufødte barnet, eventuelt det nyfødte barnet? Jeg så ikke andre mennesker enn min kjæreste i flere måneder fordi jeg ikke ville utsette baby i magen for corona når man ikke vet hvordan det påvirker et foster eller en nyfødt/lite barn, ikke engang mine egne foreldre. Uansett hvor mye en (kommende) mor ønsker at partner skal være med på fødsel så tror jeg ikke mor eller far vil risikere og smitten den gravide eller babyen deres. Anonymkode: 4b0bd...c41 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #25 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Risikere og smitte den gravide og det ufødte barnet, eventuelt det nyfødte barnet? Jeg så ikke andre mennesker enn min kjæreste i flere måneder fordi jeg ikke ville utsette baby i magen for corona når man ikke vet hvordan det påvirker et foster eller en nyfødt/lite barn, ikke engang mine egne foreldre. Uansett hvor mye en (kommende) mor ønsker at partner skal være med på fødsel så tror jeg ikke mor eller far vil risikere og smitten den gravide eller babyen deres. Anonymkode: 4b0bd...c41 Akkurat - du så din kjæreste i flere måneder. Tenk på en mor som ikke får sett sin partner verken i svangerskapet, under fødselen eller i tiden etter. Her er det ikke bare snakk om fødsel, men også flere måneder etter fødsel og full uvisshet om når far kan se barnet sitt. Anonymkode: 2bf4d...eb1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #26 Skrevet 17. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat - du så din kjæreste i flere måneder. Tenk på en mor som ikke får sett sin partner verken i svangerskapet, under fødselen eller i tiden etter. Her er det ikke bare snakk om fødsel, men også flere måneder etter fødsel og full uvisshet om når far kan se barnet sitt. Anonymkode: 2bf4d...eb1 Leser ikke du alt jeg skriver eller er du bare vanskelig? Anonymkode: 4b0bd...c41 4
tussi84 Skrevet 17. juli 2020 #27 Skrevet 17. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett flere som sier at de kjefter på folk i butikkene, hetser dem som reiser til "grønne" land i utlandet, smeller og banner hele tiden og skriker. Hva ønsker dere å oppnå? Hva tror dere denne hetsingen hjelper egentlig? Jeg kan ikke se at det kun vil gå ut over deres egen livskvalitet. De fleste som kjefter, snakker stygt, hater og banner blir ikke tatt alvorlig. Jeg slutter ikke å gjøre det jeg gjør bare fordi noen hetser meg eller kjefter på meg. De fleste folk er ikke redde for slike hylere og kjeftere. Jeg bare lurer - hva er hensikten? Anonymkode: 2bf4d...eb1 Jeg er så enig med deg. Hvis noen snakker stygt til meg eller kommer med skjellsord feks, så ignorerer jeg eller blir sint selv. Går rett og slett i direkte forsvars posisjon. Derimot sier noen til meg noe på en høflig måte da reagerer jeg heller med å lytte, øg være imøtekommende. Dette gjelder ikke bare ting som omhandler corona men alt. Enn kommer lenger med å være høflige ovenfor hverandre enn og kjefte/si stygg til hverandre. 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #28 Skrevet 17. juli 2020 Har ikke møtt en eneste brøler, men har møtt mange jeg kunne tenke meg å brøle til. De som stapper nummerlappen i munnen på apoteket og spriter hendene et eksempel. En gjorde det i dag, for så og pelle på alle varer hun greide i ventetiden. Et annet eksempel er at jeg ble først gående bak noen som gikk så sakte og snakket sammen at de sperret veien for andre inne i en butikk. I disse tider skal man holde avstand så jeg gikk ikke for nærme, slik gikk det en stund. Jeg prøvde å være tålmodig. Og bak meg var det på samme måte, de holdt avstand til meg og det ble rene køen. Da stoppet disse to damene like godt opp og selv om de da altså så at det sto folk bak dem så reagerte det ikke. Jeg brølte ikke, men hadde veldig lyst.... Hvorfor driver folk å slår av en prat og sperrer for andre uten å bry seg, både med og uten pandemi? Men ts... de ønsker vel å oppnå at du og andre gjør det dere skal for å hindre smitte. Jeg tror ikke et sekund på at ingen bryr seg når de blir snakket til. Og nei, de fleste brøler ikke, de sier i fra. Og flere burde begynne med det. Mye slapt der ute... Anonymkode: 639b1...d6f 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #29 Skrevet 17. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke møtt en eneste brøler, men har møtt mange jeg kunne tenke meg å brøle til. De som stapper nummerlappen i munnen på apoteket og spriter hendene et eksempel. En gjorde det i dag, for så og pelle på alle varer hun greide i ventetiden. Et annet eksempel er at jeg ble først gående bak noen som gikk så sakte og snakket sammen at de sperret veien for andre inne i en butikk. I disse tider skal man holde avstand så jeg gikk ikke for nærme, slik gikk det en stund. Jeg prøvde å være tålmodig. Og bak meg var det på samme måte, de holdt avstand til meg og det ble rene køen. Da stoppet disse to damene like godt opp og selv om de da altså så at det sto folk bak dem så reagerte det ikke. Jeg brølte ikke, men hadde veldig lyst.... Hvorfor driver folk å slår av en prat og sperrer for andre uten å bry seg, både med og uten pandemi? Men ts... de ønsker vel å oppnå at du og andre gjør det dere skal for å hindre smitte. Jeg tror ikke et sekund på at ingen bryr seg når de blir snakket til. Og nei, de fleste brøler ikke, de sier i fra. Og flere burde begynne med det. Mye slapt der ute... Anonymkode: 639b1...d6f Men det er jo måten det blir sagt fra på. Hvis folk kaller meg idiot, egoist, skriker og kjefter, så ignorerer jeg dem og tror at det er noe galt med psyken deres. Jeg har fulgt alle tiltakene som MYNDIGHETENE (!) har bedt om, ikke hva tilfeldige mennesker mener jeg skal gjøre UT OVER det som myndighetene har bestemt. Det er forskjell på å bare høflig fjerne seg fra situasjonen eller si "unnskyld, kan du flytte deg litt på tryggere avstand" og skrike "En meter! En meter sa jeg, er du blind eller dum?" eller belære "Har du ikke fått med deg at det er en meters avstand som gjelder?". Hvorfor ikke snakke ordentlig til alle og oppføre seg bra? Anonymkode: 2bf4d...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #30 Skrevet 17. juli 2020 Hylere, kjeftere og bannere møter jeg sjeldent på. Det må være han psykisk psyke "byoriginalen" som i hvert fall ikke bryr seg om smittevern. Dersom du oppfører deg normalt, tar smittevern alvorlig og ikke går rundt og hoster og spytter ut i luften, så er det ingen psykisk friske som vil kjefte på deg. Dersom du virkelig har blir brølt til så lurer jeg på hvordan du oppfører deg i det offentlige rom. Anonymkode: 3e517...4c3 3
Rant Skrevet 17. juli 2020 #31 Skrevet 17. juli 2020 Noen er mer utsatt enn andre, om de reagerer med sinne og frustrasjon fordi andre ikke følger anbefalinger som er gitt, forstår jeg godt.
Pillarguri Skrevet 17. juli 2020 #32 Skrevet 17. juli 2020 Jeg tilhører den gruppen som er kategorisert som risikogruppe. Jeg verken kjefter eller skriker til andre, men må innrømme at jeg noen ganger blir veldig redd. Spesielt unge mennesker bryr seg lite om å ta ekstra hensyn, det angår liksom ikke dem. Er det så fryktelig vanskelig å vise litt empati og ta litt hensyn? Vi ønsker oss alle tilbake til normalen, men vi må da kunne være solidariske i en kort periode av livene våre. Så mange mennesker har mistet jobbene sine og lever i frykt for fremtiden. Om man ikke har stor sympati for gamle/syke mennesker så kan man ihvertfall ha sympati for dem som nå er kastet ut i usikkerhet og utrygghet. Vær medmenneske og ikke bare tenk på deg selv. 4
Kanutte Skrevet 17. juli 2020 #33 Skrevet 17. juli 2020 Om du er sammen med venner og dere velger sitte/gå tett sammen er det greit for meg, men ta hensyn til meg som faktisk prøver å følge retningslinjene. Det er alles ansvar å holde avstand. Men kjefte på deg gjør jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #34 Skrevet 17. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Har sett flere som sier at de kjefter på folk i butikkene, hetser dem som reiser til "grønne" land i utlandet, smeller og banner hele tiden og skriker. Hva ønsker dere å oppnå? Hva tror dere denne hetsingen hjelper egentlig? Jeg kan ikke se at det kun vil gå ut over deres egen livskvalitet. De fleste som kjefter, snakker stygt, hater og banner blir ikke tatt alvorlig. Jeg slutter ikke å gjøre det jeg gjør bare fordi noen hetser meg eller kjefter på meg. De fleste folk er ikke redde for slike hylere og kjeftere. Jeg bare lurer - hva er hensikten? Anonymkode: 2bf4d...eb1 Jeg tror coronaen har gitt folk en anledning for å vise frem sitt sanne jeg når det kommer til diskusjoner, fordi de alltid kan "vinne" diskusjonen ved å spille dødskortet: "Er sydenturen din virkelig så viktig at du vil la folk DØ??". For noen måneder siden var det samme greia: "Ærlig talt, folk DØR og du vil dra på HYTTA? Hvor egoistisk går det an å bli?" Som om det er en direkte sammenheng mellom hytte/sydenturer og antall dødsfall. I kjølvannet av hytteforbudet fant man ut at hytteturer ikke hadde noen som helst innvirkning på hverken smittespredning eller overbelastning av helsevesenet, og da ble det stille en stund. Nå blir man altså hengt ut for å reise, fullstendig lovlig, til land der det er nøyaktig like stor (eller mindre) sjanse for å bli smittet som i din lokale Kiwi-butikk. Logikk? Nei takk... Folk kan jo DØ. Skulle nesten ønske de samme folkene utviste like stort engasjement ovenfor aktiviteter som faktisk er ulovlige. Vi hadde ikke trengt politiet i det hele tatt.. Anonymkode: ee016...111 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #35 Skrevet 17. juli 2020 Enig. Folk er fæle. Og smålige. Pass deres egne saker. Anonymkode: ce6fb...9ce
Gjest AnnaW Skrevet 17. juli 2020 #36 Skrevet 17. juli 2020 Sjefter noen på meg tar jeg det bokstavelig og legger de litt for hat...tåler kritikk dårlig...eks nabodame blir sur for ikke jeg bretta pappen en gang, tok noen mnd jeg lot vær å brette pappen for å si det sånn🤣 gjør det nå da, og vi er på vennskaplig tone igjen... Ingen å sjefta på meg i forbindelse m korona, men har jo sprita meg og fulgt regler etc...
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #37 Skrevet 17. juli 2020 Så lenge du og andre holder avstand til medmennesker på 1 meter så gjør hva du vil. Blir rimelig provosert av de som ikke holder 1 meter avstand til fremmede. Så tar jeg heller mine forhåndsregler for å ikke bli smittet. Det er grunn til at grensene åpner nå, det er ikke bærekraftig å ha et nedstengt samfunn. Anonymkode: 66c87...0b1 1
Gjest Warrior Skrevet 17. juli 2020 #38 Skrevet 17. juli 2020 Hetser ikke, men jeg kan kjefte høylytt på butikken f.eks når folk driter i hygiene, og avstand. Sånn var jeg før korona også hvis noen prøvde å snike f.eks. Vet ikke alltid hvorfor jeg bli så irritert at jeg må kjefte høylytt. Er bare ikke redd for å kjefte på folk. Vil ikke oppnå annet enn at folk forstår at det der syntes jeg ikke var greit og det gjorde meg irritert og forbanna. Er bare sånn jeg er. Tenker også enkelte ikke bryr seg før noen kjefter litt. Altså noen må bare bli snakket til så de kan skjerpe seg.
Gjest Forumhei Skrevet 17. juli 2020 #39 Skrevet 17. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det jeg spør - hvordan når dere målet deres? Tror dere at folk gjør som dere sier bare dere reiser stemmen og kaller dem noe stygt? Man vinner ikke over noe som helst med hat. Det har historien bevist gang på gang. Anonymkode: 2bf4d...eb1 Vi hater ikke, men er så klart lidenskapelig opptatt av å gjøre dette riktig! Kan du gi noen eksempler rundt det med hat??
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #40 Skrevet 17. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde kjent mer på den solidaritetsfølelsen hvis ikke studentene ble glemt i pandemien. Anonymkode: 49656...067 ? Ta igjen fag neste år! Anonymkode: 610d4...bc7 1
Anbefalte innlegg