AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Har sett flere som sier at de kjefter på folk i butikkene, hetser dem som reiser til "grønne" land i utlandet, smeller og banner hele tiden og skriker. Hva ønsker dere å oppnå? Hva tror dere denne hetsingen hjelper egentlig? Jeg kan ikke se at det kun vil gå ut over deres egen livskvalitet. De fleste som kjefter, snakker stygt, hater og banner blir ikke tatt alvorlig. Jeg slutter ikke å gjøre det jeg gjør bare fordi noen hetser meg eller kjefter på meg. De fleste folk er ikke redde for slike hylere og kjeftere. Jeg bare lurer - hva er hensikten? Anonymkode: 2bf4d...eb1 10
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 Jeg tror folk er redde for å bli smittet og/eller for at smitten skal blomstre opp og vi får en ny nedstenging til høsten. Redde folk blir ofte sinte og ufordragelige. Anonymkode: 3d3cf...c27 13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror folk er redde for å bli smittet og/eller for at smitten skal blomstre opp og vi får en ny nedstenging til høsten. Redde folk blir ofte sinte og ufordragelige. Anonymkode: 3d3cf...c27 Så det er irrasjonelt, rett og slett. Tenkte meg det. Anonymkode: 2bf4d...eb1 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 At vi når målet vårt , at ikke et liv går tap unødvendig! At vi skal vinne over pandemien sammen! Anonymkode: 610d4...bc7 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At vi når målet vårt , at ikke et liv går tap unødvendig! At vi skal vinne over pandemien sammen! Anonymkode: 610d4...bc7 Det er jo det jeg spør - hvordan når dere målet deres? Tror dere at folk gjør som dere sier bare dere reiser stemmen og kaller dem noe stygt? Man vinner ikke over noe som helst med hat. Det har historien bevist gang på gang. Anonymkode: 2bf4d...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 Jeg kjefter ikke da, men skal ærlig si at jeg tenker stygge ting om folk som ikke holder avstand og folk som nå på død og liv må reise på ferie til utlandet. Grunnen? Jeg er redd for en ny smittebølge. Jeg tenker på velferdsstaten og at det vil gå hardt utover den om enda flere blir permittert som følge av en eventuell ny nedstenging. Jeg tenker på alle som allerede har ofret mye ved og leve isolert, som kanskje har gått glipp av fødselen av sitt barn, begravelser, ikke fått besøke sin syke mor på sykehjem, fått utsatt operasjoner, mistet levebrødet sitt osv. Jeg tenker på mine kollegaer i helsevesenet som har jobbet med liv og helse som innsats. Jeg tenker også på meg selv og min nyfødte som jeg er hjemme i permisjon med. Om det blir en ny smittebølge kan jeg risikere og få inndratt permisjonen min og far må overta, jeg kan risikere avslag på ulønnet permisjon som vi må ha fordi barnet ikke har rett på barnehageplass før 3 måneder etter permisjonen vår er slutt. Da ønsker vi at jeg skal ta den fordi mannen tjener vesentlig mye mer enn meg som sykepleier... Anonymkode: 4b0bd...c41 14
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Skjønner ikke at folk bryr seg om hysterikernes mange emosjonelle utbrudd. Var en dame som ba meg passe meg i en butikk for noen måneder siden. Jeg ba henne passe seg selv og fortsatte handleturen uten bry meg om henne. Anonymkode: 9f457...91a 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kjefter ikke da, men skal ærlig si at jeg tenker stygge ting om folk som ikke holder avstand og folk som nå på død og liv må reise på ferie til utlandet. Grunnen? Jeg er redd for en ny smittebølge. Jeg tenker på velferdsstaten og at det vil gå hardt utover den om enda flere blir permittert som følge av en eventuell ny nedstenging. Jeg tenker på alle som allerede har ofret mye ved og leve isolert, som kanskje har gått glipp av fødselen av sitt barn, begravelser, ikke fått besøke sin syke mor på sykehjem, fått utsatt operasjoner, mistet levebrødet sitt osv. Jeg tenker på mine kollegaer i helsevesenet som har jobbet med liv og helse som innsats. Jeg tenker også på meg selv og min nyfødte som jeg er hjemme i permisjon med. Om det blir en ny smittebølge kan jeg risikere og få inndratt permisjonen min og far må overta, jeg kan risikere avslag på ulønnet permisjon som vi må ha fordi barnet ikke har rett på barnehageplass før 3 måneder etter permisjonen vår er slutt. Da ønsker vi at jeg skal ta den fordi mannen tjener vesentlig mye mer enn meg som sykepleier... Anonymkode: 4b0bd...c41 Det er forskjell på å tenke og si/kjefte. De jeg mente i HI er de som er stygge i kjeften og brøler til alle og enhver som ikke gjør det de sier. Hvis man står og brøler til noen på butikken fordi personen har glemt seg og stått for nærme (sliten, i egne tanker etter slitsom arbeidsdag, distrahert osv), så fremstår man som psykisk ustabil. Det går an å minne folk på det på en vennlig måte, og vips! så får du også god respons tilbake. De som kjefter og smeller forventer at folker skjerpet og feilfri hele tiden. Du skriver at du har en nyfødt og at du er redd for å se ham mindre hvis du får inndratt permisjon. Tenk på dem som har sin høygravide kjære i utlandet, eventuelt små barn, og som vil være med dem før alt stenges igjen? Anonymkode: 2bf4d...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at folk bryr seg om hysterikernes mange emosjonelle utbrudd. Var en dame som ba meg passe meg i en butikk for noen måneder siden. Jeg ba henne passe seg selv og fortsatte handleturen uten bry meg om henne. Anonymkode: 9f457...91a Det er jo det jeg ikke skjønner. Forstår ikke brølerne at ingen bryr seg om deres utbrudd? Hvis noen ukjente brøler til meg eller skriver noe stygt til meg på nett, kaller meg ting og banner, så tror jeg at personen er psykisk syk og ignorerer vedkommende. Anonymkode: 2bf4d...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å tenke og si/kjefte. De jeg mente i HI er de som er stygge i kjeften og brøler til alle og enhver som ikke gjør det de sier. Hvis man står og brøler til noen på butikken fordi personen har glemt seg og stått for nærme (sliten, i egne tanker etter slitsom arbeidsdag, distrahert osv), så fremstår man som psykisk ustabil. Det går an å minne folk på det på en vennlig måte, og vips! så får du også god respons tilbake. De som kjefter og smeller forventer at folker skjerpet og feilfri hele tiden. Du skriver at du har en nyfødt og at du er redd for å se ham mindre hvis du får inndratt permisjon. Tenk på dem som har sin høygravide kjære i utlandet, eventuelt små barn, og som vil være med dem før alt stenges igjen? Anonymkode: 2bf4d...eb1 Det vil alltid være noen som har det verre. Uansett hva du sier er det grusomt for meg og tenke på at jeg kan risikere og ikke få den permisjonen jeg i utgangspunktet har rett på, fordi Norge etter min mening har åpnet altfor mye opp. Jeg måtte være alene på føden både før og etter fødsel, hadde en traumatisk fødselsopplevelse og det var mye som skjedde, jeg var ute av stand til og ta vare på baby... Sliter med dette i etterkant, får heldigvis oppfølging men vi har kommet frem til at det sannsynligvis ikke hadde opplevdes like traumatisk om jeg fikk ha partner ved min side hele tiden. Dette håper jeg ingen andre får oppleve, men det er jo fare for det når folk mener sydenturen sin er så viktig. Anonymkode: 4b0bd...c41 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å tenke og si/kjefte. De jeg mente i HI er de som er stygge i kjeften og brøler til alle og enhver som ikke gjør det de sier. Hvis man står og brøler til noen på butikken fordi personen har glemt seg og stått for nærme (sliten, i egne tanker etter slitsom arbeidsdag, distrahert osv), så fremstår man som psykisk ustabil. Det går an å minne folk på det på en vennlig måte, og vips! så får du også god respons tilbake. De som kjefter og smeller forventer at folker skjerpet og feilfri hele tiden. Du skriver at du har en nyfødt og at du er redd for å se ham mindre hvis du får inndratt permisjon. Tenk på dem som har sin høygravide kjære i utlandet, eventuelt små barn, og som vil være med dem før alt stenges igjen? Anonymkode: 2bf4d...eb1 Men er det så viktig at det er riktig at de skal risikere og dra med seg smitte til utlandet og risikere og dra med seg smitte tilbake til Norge? Nei. Anonymkode: 4b0bd...c41 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil alltid være noen som har det verre. Uansett hva du sier er det grusomt for meg og tenke på at jeg kan risikere og ikke få den permisjonen jeg i utgangspunktet har rett på, fordi Norge etter min mening har åpnet altfor mye opp. Jeg måtte være alene på føden både før og etter fødsel, hadde en traumatisk fødselsopplevelse og det var mye som skjedde, jeg var ute av stand til og ta vare på baby... Sliter med dette i etterkant, får heldigvis oppfølging men vi har kommet frem til at det sannsynligvis ikke hadde opplevdes like traumatisk om jeg fikk ha partner ved min side hele tiden. Dette håper jeg ingen andre får oppleve, men det er jo fare for det når folk mener sydenturen sin er så viktig. Anonymkode: 4b0bd...c41 Det er det folk har opplevd i flere måneder fordi deres utenlandske partner ble nektet adgang til Norge for å være med på fødselen. De måtte til og med føde alene. Anonymkode: 2bf4d...eb1 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det så viktig at det er riktig at de skal risikere og dra med seg smitte til utlandet og risikere og dra med seg smitte tilbake til Norge? Nei. Anonymkode: 4b0bd...c41 Så du mener at det er viktig at noen får lov til å ha partner med på fødsel, men ikke andre? Har norske damer med utenlandske partnere/partnere som arbeider i utlandet mindre behov for støtte fra partner under fødsel? Anonymkode: 2bf4d...eb1 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det folk har opplevd i flere måneder fordi deres utenlandske partner ble nektet adgang til Norge for å være med på fødselen. De måtte til og med føde alene. Anonymkode: 2bf4d...eb1 Ja, ting er slik pga en pandemi. Sier ikke at det var feil at jeg måtte gjøre dette alene, skjønner jo at det var pga pandemien. Men om vi åpner for mye opp, som vi gjør nå etter min mening, så vil enda flere måtte oppleve det da sykehusene igjen må stenge ned. Det er så unødvendig. Det er liten andel som har partnere i andre land kontra at begge bor her. Da er det bedre at noen (de som bor i Norge) får ha med partner, enn at til slutt ingen får ha med partner fordi alt må stenges ned igjen. Dette er min mening og det er ingenting du sier som kan forandre den desverre. Anonymkode: 4b0bd...c41 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, ting er slik pga en pandemi. Sier ikke at det var feil at jeg måtte gjøre dette alene, skjønner jo at det var pga pandemien. Men om vi åpner for mye opp, som vi gjør nå etter min mening, så vil enda flere måtte oppleve det da sykehusene igjen må stenge ned. Det er så unødvendig. Det er liten andel som har partnere i andre land kontra at begge bor her. Da er det bedre at noen (de som bor i Norge) får ha med partner, enn at til slutt ingen får ha med partner fordi alt må stenges ned igjen. Dette er min mening og det er ingenting du sier som kan forandre den desverre. Anonymkode: 4b0bd...c41 Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv med andre ord 😄 Anonymkode: 2bf4d...eb1 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 Dette er stråmann-argumentasjon, ingen brøler til noen i det offentlige rom. Jeg har svært vanskelig for å tro at dette i det hele tatt forekommer i nevneverdig grad. Baksnakking og stygge blikk -ja, men utskjelling?? Nei, tror ikke det. Anonymkode: 6015a...73e 5
Momma Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Jeg tenker at de som brøler til deg i det offentlige rom nå også hadde brølt til deg uavhengig av korona. For eksempel dersom de fikk det for seg at du snek i en kø eller lignende. Enkelte liker å kjefte høylytt, men det er heldigvis veldig få av dem. 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: At vi når målet vårt , at ikke et liv går tap unødvendig! At vi skal vinne over pandemien sammen! Anonymkode: 610d4...bc7 Det er ingen som vinner en pandemi.. Anonymkode: 84cb3...730 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som vinner en pandemi.. Anonymkode: 84cb3...730 Og i hvert fall ikke ved å oppføre seg som psykisk syke. Anonymkode: 2bf4d...eb1 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv med andre ord 😄 Anonymkode: 2bf4d...eb1 Haha, ja hvis det er det du får ut av innlegget mitt så... Les mitt første innlegg igjen hvor jeg kommer med flere eksempler på ting som absolutt ikke rammer meg, men som jeg likevel ikke tåler. Jeg evner og se det store bildet, til tross for at jeg også har fått negative opplevelser som følge av koronarestriksjoner. Anonymkode: 4b0bd...c41 2
Anbefalte innlegg