AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Har bestemt meg for å si opp min faste jobb etter 20 år på samme sted, orker rett og slett ikke mere. Men hvordan skal jeg gå fram? Jeg må si opp innen 31.07 pga oppsigelsestiden, er heldig å har kun en mnd i kontrakten min. Jeg jobber kun sammen med sjef og en annen ansatt i det daglige. Men hvordan gjør jeg det? Jeg er veldig nervøs for reaksjonen til sjefen og redd hun skal kjefte på meg. Skal jeg sende en melding og si jeg må snakke med henne om noe? Eller sende melding om at jeg har noe å snakke med henne om og skal komme innom feks? Jeg er redd sjefen min:( Så her trenger jeg noen gode råd! Anonymkode: c0d2a...af2
Thea82 Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 Send en Mail, helt kortfattet. Og be om at den blir bekreftet mottat. Det må være skriftlig. Kopier evt HR ansvarlig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Hvorfor er du redd henne? Kan hun komme til å eksplodere og være ufin så hadde jeg bare ringt. Men du trenger henne vel både som referanse og trenger en god attest fra henne? Forsøk å holde deg rolig og saklig. Anonymkode: b38fa...aef
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, Thea82 skrev: Send en Mail, helt kortfattet. Og be om at den blir bekreftet mottat. Det må være skriftlig. Kopier evt HR ansvarlig. Vi har ingen HR ansvarlig, jobber i en frittstående butikk. Redd det blir for upersonlig.... Anonymkode: c0d2a...af2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 Bare si det, og vis at du har bestemt deg. Tenk fremover og trøst deg med at hvis sjefen blir sint som du sier (noe jeg tviler på), så skal du jo uansett slutte og trenger kun å se trynet hennes i en mnd til.. Jeg hadde det som deg, og jeg var ikke konsekvent. Sa jeg ville si opp, men sjefen tok meg ikke seriøst, fleipet det bort og så ble det bare til at jeg fortsatte. For hun ga meg på en måte dårlig samvittighet for å i det hele tatt insinuere at jeg vil slutte. Jobbet der i ca 2 år til før jeg klarte å slutte. Alt dette fordi jeg ikke klarer å stå opp for meg selv. Anonymkode: f50d4...712
Tran09 Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 For min del er det verre å si opp jobben når det er en leder jeg liker enn enn sjef jeg ikke liker. Jobber dere fysisk i nærheten til hverandre? Slik at neste gang du er på jobb kan du be om to ord på ett kontor eller noe? Så sier du noe ala "vil bare gjøre deg oppmerksom på at jeg har fått en stilling som X i selskap Y, og at dette er en mulighet jeg ikke kan gå glipp av. Tusen takk for A, B og C (hyggelige ting med arbeidsplassen), det er ikke med lett hjerte jeg kommer til å levere oppsigelse om ett par dager. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det i forkant, så det ikke kommer som noe sjokk". Noe slikt er en god start 2
Thea82 Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har ingen HR ansvarlig, jobber i en frittstående butikk. Redd det blir for upersonlig.... Anonymkode: c0d2a...af2 Anbefaler deg å holde det upersonlig på skrift, og ta det «personlige» i en samtale. Jeg sa opp min jobb gjennom 10 år på tilsvarende måte, og så utdypet jeg i en samtale med sjefen i etterkant. Fungerte fint:) 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du redd henne? Kan hun komme til å eksplodere og være ufin så hadde jeg bare ringt. Men du trenger henne vel både som referanse og trenger en god attest fra henne? Forsøk å holde deg rolig og saklig. Anonymkode: b38fa...aef Jeg er helt avhengig av henne som referanse for framtiden. Hun er en person som slenger med leppa og kommer med frekke kommentarer. Jeg takler det ikke mere, så derfor velger jeg nå å komme meg videre i livet. Så redd hun blir sint på meg, siden jeg da bare skal jobbe ut august og hun får da problemer i september siden hun selv skal ha 3-ukers ferie da. TS Anonymkode: c0d2a...af2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, Thea82 skrev: Anbefaler deg å holde det upersonlig på skrift, og ta det «personlige» i en samtale. Jeg sa opp min jobb gjennom 10 år på tilsvarende måte, og så utdypet jeg i en samtale med sjefen i etterkant. Fungerte fint:) Bør jeg ringe henne og gi beskjed? Og så sende skriftlig oppsigelse? Jeg har ferie nå. Har ikke veldig lyst til å reise innom på jobb nå. Anonymkode: c0d2a...af2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, Tran09 skrev: For min del er det verre å si opp jobben når det er en leder jeg liker enn enn sjef jeg ikke liker. Jobber dere fysisk i nærheten til hverandre? Slik at neste gang du er på jobb kan du be om to ord på ett kontor eller noe? Så sier du noe ala "vil bare gjøre deg oppmerksom på at jeg har fått en stilling som X i selskap Y, og at dette er en mulighet jeg ikke kan gå glipp av. Tusen takk for A, B og C (hyggelige ting med arbeidsplassen), det er ikke med lett hjerte jeg kommer til å levere oppsigelse om ett par dager. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det i forkant, så det ikke kommer som noe sjokk". Noe slikt er en god start Jeg er nødt til å si opp nå imens jeg selv har ferie, begynner ikke på jobb igjen før 5. august. Ønsker å kun jobbe ut august, og ikke ut september. TS Anonymkode: c0d2a...af2
Gjest theTitanic Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 Det er betydelig bedre sjangse for god attest om du tar det face to face. Si du må snakke med henne om noe og spør når det passer med samtale. Så gir du en fin grunn til hvorfor slutte. Føler du trenger noe nytt, si noe positivt om henne og butikken blabla. Kommer du overaskende eller upersonlig på kan du ende med en upersonlig attest. Altså, du er ikke forpliktet til mer enn noen korte linjer skriftlig, men å ha en kjip samtale for å oppnå best mulig attest syntes jeg er verd det. trøst deg med at du sikkert aldri trenger å snakke med henne igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 Jeg har akkurat sagt opp min jobb etter 12 år (fått ny jobb). De ville gjerne ha min sjef som siste referanse så det løste seg selv, måtte ringe og ta praten i forkant. Han syntes jo det var trist etter så mange år, men hadde full forståelse (det er lite utviklingsmuligheter for meg i firmaet, jeg gikk også opp mye i lønn). Kjente litt på at det skjedde midt i ferietiden, men det er ikke alt man kan styre. Jeg ville ringt, og så sendt en mail for å ha det skriftlig. Anonymkode: be349...53e
Thea82 Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg ringe henne og gi beskjed? Og så sende skriftlig oppsigelse? Jeg har ferie nå. Har ikke veldig lyst til å reise innom på jobb nå. Anonymkode: c0d2a...af2 Jeg ville bare sendt en Mail. Evt skriv at du utdyper gjerne over telefon, så hun kan ringe om hun ønsker. Min sjef ringte umiddelbart etter at jeg hadde sendt mailen ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 Men sier du opp uten noe annet å gå til? Anonymkode: b8db9...c34
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sier du opp uten noe annet å gå til? Anonymkode: b8db9...c34 Ja, jeg orker rett og slett ikke mer. Har planer om å ta divers kurs ol fram til jeg finner ny jobb. Penger er ikke noe problem for meg. Jeg er lei av den manglende respekten jeg opplever og at sjefens dårlige humør går utover oss ansatte. TS Anonymkode: c0d2a...af2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 Når jeg sa opp hadde jeg laget et fysisk brev med min oppsigelse i en konvolutt, spurte om daglig leder hadde et øyeblikk og leverte den personlig samtidig som jeg sa at jeg ønsket å si opp. Daglig leder ble nok litt overrasket, men det blir de vel alltid? Venner av meg mente jeg kunne gjort det gjennom mail, men jeg ønsket å gjøre det "skikkelig", så jeg gjorde det slik. Var ikke noe hyggelig, men det gikk bra. Vil anbefale deg å gjøre det slik, men om du virkelig ikke orker så er mail helt akseptabelt. Det viktigste er vel at du gjør det? Så lenge du forholder deg fint til daglig leder etterpå burde referanser og alt ellers gå fint. Du har vel også andre i firmaet som kan være referanse for deg. Lykke til! Anonymkode: 084b4...30a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Å si opp er utrolig deilig! Du kommer til å føle deg så bra etterpå, er farlig å være i en jobb så lenge som du har vært. Maks 5-10år synes jeg. Du kan levere skriftig eller på e-post. "Hei, Jeg NN sier opp min stilling som NN fra i dag, 17.juli. Mvh NN". Så enkelt er det. Ikke begrunn det. Anonymkode: 0474c...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg orker rett og slett ikke mer. Har planer om å ta divers kurs ol fram til jeg finner ny jobb. Penger er ikke noe problem for meg. Jeg er lei av den manglende respekten jeg opplever og at sjefens dårlige humør går utover oss ansatte. TS Anonymkode: c0d2a...af2 Ikke tenk på referanse, da kan du bruke en venn eller den andre du jobbet sammen. Du kan også sifra at du hadde store problemer med din forrige sjef, ikke alle krever referanse heller. Anonymkode: 0474c...c9b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å si opp er utrolig deilig! Enig! Jeg hoppet av glede når jeg kom hjem den dagen. Mest av alt fordi jeg faktisk gjorde det og ikke ble værende slik svært mange gjør av ulike grunner (redd for å slutte, redd for forandring, osv.). Anonymkode: 084b4...30a 1
Antiviruset Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bestemt meg for å si opp min faste jobb etter 20 år på samme sted, orker rett og slett ikke mere. Men hvordan skal jeg gå fram? Jeg må si opp innen 31.07 pga oppsigelsestiden, er heldig å har kun en mnd i kontrakten min. Jeg jobber kun sammen med sjef og en annen ansatt i det daglige. Men hvordan gjør jeg det? Jeg er veldig nervøs for reaksjonen til sjefen og redd hun skal kjefte på meg. Skal jeg sende en melding og si jeg må snakke med henne om noe? Eller sende melding om at jeg har noe å snakke med henne om og skal komme innom feks? Jeg er redd sjefen min:( Så her trenger jeg noen gode råd! Anonymkode: c0d2a...af2 Hadde skrevet en oppsigelse og levert den på epost, sett opp lesebekreftelse på mailen du sender. Da har du alt det juridiske på det tørre. Uansett hvordan du gjør det må du levere dette skriftlig som på mail. Om dette påvirker en referanse eller ikke skal du ikke tenke på en gang. Bare be om dette i eposten. Er sjefen din en drittsekk vil ikke dette påvirke en referanse uansett, du har krav på akkurat det uansett. Iallefall lengde på arbeidsforholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå