Gå til innhold

Dere som mener man ikke skal reise innen Norge heller, og bare holde seg hjemme eller dra på telttur - hvordan bidrar dere til norsk økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene oppfordrer nordmenn til å feriere i Norge for å hjelpe skakkjørte norske reiselivsbedrifter til å overleve konsekvensene av koronatiltak. Samtidig er det mange som oppfordrer folk til å feriere i husets fire vegger eller i et telt på fjellet. Hvordan bidrar dere til norsk økonomi da? Er dere med på spleis til norske bedrifter? Eller legger dere alt ansvaret for danske, finske og tyske turister for dette? 

Anonymkode: 34c4c...a55

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper mat og betaler husleie? Grenser for hva man har råd til når man er ledig og arbeidsmarkedet har kollapset.

Anonymkode: 87108...c32

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper mat og betaler husleie? Grenser for hva man har råd til når man er ledig og arbeidsmarkedet har kollapset.

Anonymkode: 87108...c32

Nå snakker jeg ikke om dem som uansett ikke hadde råd til å dra noe sted i år. Mat og husleie hjelper ikke norske reiselivsbedrifter fra konkurs. Matbutikker har aldri vært rammet av tiltakene, tvert imot hadde de mer omsetning mens tiltakene varte. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i å reise, så jeg pleier aldri reise utenlands og sjelden rundt i Norge. I år (som i fjor og de fire-fem foregående årene) skal jeg bare chille hjemme. Gleder meg. Jeg betaler skatt og kjøper mat her jeg bor. Føler ikke det er min jobb å bruke opp alle pengene mine på å reise rundt på hoteller og spise rundt på restauranter?

Anonymkode: 1a8c1...e71

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bruker pengene vi skulle brukt i utlandet i Norge. Skal ha en flott ferie selv om vi ikke krysser grensen, så da blir pengene i landet.

Anonymkode: d2cb0...bda

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i å reise, så jeg pleier aldri reise utenlands og sjelden rundt i Norge. I år (som i fjor og de fire-fem foregående årene) skal jeg bare chille hjemme. Gleder meg. Jeg betaler skatt og kjøper mat her jeg bor. Føler ikke det er min jobb å bruke opp alle pengene mine på å reise rundt på hoteller og spise rundt på restauranter?

Anonymkode: 1a8c1...e71

Problemet er at vi har en dugnad slik myndighetene har sagt. De fleste er interessert i at norsk næringsliv opprettholdes. Vi har dessverre ikke så mye kultur og annet attraktivt, vi har naturen. Går samtlige reiselivsbedriftene konkurs fordi ingen bruker tilbudene, vil det ha betydning for norsk økonomi i flere tiår, og det vil også ha konsekvenser for velferdsstaten slik den er i dag. Ingen inntekter til staten - ingen offentlige tilbud. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at vi har en dugnad slik myndighetene har sagt. De fleste er interessert i at norsk næringsliv opprettholdes. Vi har dessverre ikke så mye kultur og annet attraktivt, vi har naturen. Går samtlige reiselivsbedriftene konkurs fordi ingen bruker tilbudene, vil det ha betydning for norsk økonomi i flere tiår, og det vil også ha konsekvenser for velferdsstaten slik den er i dag. Ingen inntekter til staten - ingen offentlige tilbud. 

Takk. Dette, og andre økonomiske betraktninger, og ikke minst sammenhengen mellom jobb, økonomi og velferdsstat har noen av oss prøvd å skrive innlegg og svar til innlegg om her på KG en stund nå, men stort sett til døve ører bortsett fra noen hederlige unntak som dette. 

Anonymkode: f81d7...8e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke reist så mye i Norge forstår jeg. Kanskje du skulle gjort noe med det i år.

Anonymkode: d2cb0...bda

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi holder oss hjemme i sommer. Har telt i hagen og også investert i diverse utendørslekeutstyr for barna. Bor på et lite sted, med en liten Joker butikk. Fordi folk holder seg hjemme i ferien, har denne butikken aldri solgt så mye, og aldri hatt så stort overskudd før. Det var like før den måtte legge ned, men nå når man handler alt man trenger også i ferien, og litt til fordi man unner seg noe ekstra godt rett som det er nå i ferietiden, så er nedleggelse foreløpig lagt på is. Likeledes har jeg kjøpt telt og diverse lekeutstyr på butikker i nærmeste by, som er  liten og også hadde problemer med omsetningen. Alle butikker her i omegnen melder om større omsetning og mer handel enn noen gang før. Likeledes gavebutikkene, fordi man unner seg noe ekstra, når man ikke bruker penger på reis. Så absolutt, vi som er hjemme bidrar til å holde Norge på fote både økonomisk og helsemessig.

Anonymkode: 1f36d...ed4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og jeg har vært på flott innenlandsferie i tre uker nå. Stort sett pent vær. Vi har ligget i telt hver natt og det har gått veldig bra, selv om ingen av oss har gjort det tidligere. For det meste har vi vært på fjellet, og det har ikke vært så mye mennesker der vi har vært som man kan få inntrykk av når man leser oppslagene på nettet. Vi har overlevd på "tørrmat" og kokt varmt vann på et Trangia kokesett som jeg fikk låne av min far. Vi har også hatt hans telt og soveposer.Teltet har holdt tett de få nettene det har regnet og vi har ikke vært kalde om natten. Det har ikke vært plagsomt mye innsekter heller. Egentlig helt problemfritt, selv om jeg nok strevde litt med å gå på do ute i det fri, men det gikk jo det også da. Men alt i alt frister det faktisk til gjentakelse senere en gang. 

Anonymkode: ead1e...329

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prioriterer oppussing denne sommeren. Skifter kledning/vindu på huset og brukt tusenvis til nå. Kjøpte også ny sykkel i dag, så der gikk det noen tusen. Og vi har spist litt ute og hatt noe  take away mellom arbeidsøktene. Synes det er helt greit å legge igjen penger i hjembyen vår i sommer.❤️ Ingen av oss har vært permiterte heldigvis. 

Anonymkode: db630...c73

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min og jeg har vært på flott innenlandsferie i tre uker nå. Stort sett pent vær. Vi har ligget i telt hver natt og det har gått veldig bra, selv om ingen av oss har gjort det tidligere. For det meste har vi vært på fjellet, og det har ikke vært så mye mennesker der vi har vært som man kan få inntrykk av når man leser oppslagene på nettet. Vi har overlevd på "tørrmat" og kokt varmt vann på et Trangia kokesett som jeg fikk låne av min far. Vi har også hatt hans telt og soveposer.Teltet har holdt tett de få nettene det har regnet og vi har ikke vært kalde om natten. Det har ikke vært plagsomt mye innsekter heller. Egentlig helt problemfritt, selv om jeg nok strevde litt med å gå på do ute i det fri, men det gikk jo det også da. Men alt i alt frister det faktisk til gjentakelse senere en gang. 

Anonymkode: ead1e...329

Dette svarte jo ikke helt på TS' spørsmål...

Anonymkode: 56b54...a2a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bruker pengene på uteområde og hage. 

Anonymkode: 28b72...7bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 17.7.2020 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Myndighetene oppfordrer nordmenn til å feriere i Norge for å hjelpe skakkjørte norske reiselivsbedrifter til å overleve konsekvensene av koronatiltak. Samtidig er det mange som oppfordrer folk til å feriere i husets fire vegger eller i et telt på fjellet. Hvordan bidrar dere til norsk økonomi da? Er dere med på spleis til norske bedrifter? Eller legger dere alt ansvaret for danske, finske og tyske turister for dette? 

:klo: 

Hvilken personlig interesse mener du folk skulle ha av å holde turistnæringen i live? Jeg støtter de butikker og bedrifter jeg ville blitt lei meg av å se konkurs. Det lokalbrygga ølet. Utestedet mitt. Det eneste bakeriet i mils omkrets som faktisk baker brød fra bunnen av. Restaurantene og kafeene og utsalgene som serverer god mat. De matbutikkene som har ok utvalg og god kvalitet. 

Om resten går konk? om covid-19 endelig driver hordene av kjedebutikker innen mat, sport, klær, «bakeri», «kafedrift» og turistlokkefeller over konkursens rand? Ja, da skal jeg sprette en god hvitvin fra veneto. De bøndene bryr jeg meg nemlig om skulle de gå konk. 

Du antar først at folk faktisk bryr seg. Og deretter at dersom de bryr seg så har de positive følelser eller erfaringer knyttet til norske bedrifter. Vi har ikke det. Vi vet jo at ditt lokale turiststed eller din lokale storbonde ikke er et ok sted. De flyr inn underbetalte ansatte fra land med null rettigheter, hindrer dem i å snakke med fagforeninger, internerer dem i brakker og er generelt møkkafolk. Måtte de alle gå konk. 

Anonymkode: 987ec...426

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan jeg bidrar ? Jeg plukker mat på lager, har jobbet 120 time overtid den siste tiden slik at du skal få mat på bordet! Og har derfor også betalt mere penger i skatt! Slik bidrar jeg selv om jeg ikke skal ut på reise..

forventer ikke takk, men forståelse for at alle skal bidra!

Anonymkode: 570f8...177

• Liker 5
Gjest Forumhei
Skrevet

Man bidrar lokalt?😅. Kjøper mat i nærbutikken, litt junk på lokale kebab sjappa, trenings abonnement på det lokale treningsstudio, gå på kaffe, handle blomster lokalt, benytter meg av den lokale frisørene! Om jeg reise på tur nordover tapet jo mine lokale virksomheter noe penger, går ikke ting litt opp i opp da?

AnonymBruker
Skrevet

Vi bygde treningsstudio isteden for ferie!

så resten av dette år blir et sikkelig helse år på oss!🤠

Anonymkode: 570f8...177

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver norsk økonomi, men fremhever reiselivsbransjen flere ganger.. Jobber du innen den bransjen selv?
Det er flere bransjer som sliter for tiden, altså... Hehe.

Bl.a. støtter jeg de lokale butikkene osv ved å handle der

Anonymkode: 43100...831

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en del nye klær og sko etter at det ble greit å bevege seg inn i slike butikker igjen. Jeg har vært på to mini-ferier her på østlandet hvor jeg har bodd på hotell allerede, og skal snart ta fly til en by i Finnmark, leie bil og reise rundt i 12 dager og være skikkelig turist. Da skal jeg delvis campe, og delvis bo på hotell. (jeg pleier vanligvis å ta ferie på høsten og dra til varmere strøk, men gidder ikke satse på at det blir greit i år siden alt er så usikkert nå)

Anonymkode: 91a08...01b

• Liker 2
Skrevet
On 7/17/2020 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Jeg betaler f. eks. kontingent til treningssenteret, selv om jeg ikke har vært der siden slutten av februar. Jeg bedriver trening på annet vis nå.

Videre kjøper jeg det jeg kan kjøpe (av ting jeg har bruk for vel å merke) i butikkene i byen, ikke fra nettbutikker.

Mange av de som ville ha mindre strenge tiltak da lockdownen var på det strengeste for å berge økonomien tenker ikke på at en andre smittebølge med ukontrollert smitte vil være mye mer katastrofal for økonomien enn det lockdownen var. Mange husker ikke matematikken fra skolen godt nok til å virkelig forstå eksponentiel vekst. Hvis vi kommer høyt nok opp i antall smittede i samfunnet blir det veldig vanskelig å få det ned. Norge stengte ned 12 dager før Storbritannia og fikk mye raskere slått ned smittebølgen. De har vel fremdeles strenge lockdowntiltak i Storbritannia.

Boris Johnson, som er et godt eksempel på britisk overmot og tro på at alt går bra bare man stevner fram med vågemot, skjønte litt seint at det ville gi en katastrofal overbelastning av landets helsevesen å ikke ha noen tiltak. Til slutt ble han smittet selv og har kanksje lært noe. I det minste har han lært at there is something called society, som hans forgjenger Margareth Thatcher mente at det ikke gjorde.

• Liker 4
  • Opprett ny...